Ei vaikuta, tai todista että antaa, samalla tavalla placebo efekti toimii on se kuvitelma sitten kristittyjen jumala vai helinäkeiju, monesti aivot sen harhan luo, ei siinä silti ole mitään ulkopuolista vaikutusta vaan se on harhaa. Senpä takia kaikki testit täytyy tehdä placebo efekti eliminoiden kun aivot on niin voimakas harhojen luoja, sama tapahtuu päivittäin parin miljardin ihmisen elämässä, ei ole olemassa todisteita että jumala vaikuttaisi mihinkään.
Riippumatta siitä, onko Jumala(t) keksitty vai aito, se vaikuttaa yli kahden miljardin ihmisen päivittäiseen elämään.
Mikä nyt yleensäkään lasketaan, jos käsiteltävää asiaa ei pysty todentamaan eikä sen vaikutuksia mittaamaan, sanoisin että sitä ei ole todistettu. Voit toki lyödä todisteita pöytään, katsotaan voiko niitä sitten hyväksyä.
Muista myös että jos haluat käyttää raamattua todisteena, sun pitäisi pystyä todistamaan raamattu todeksi sitä ennen, se kun on täynnä kaikenlaista schaibaa eikä sen juttuja ole pystytty todentamaan ei uskonnollisista historiankirjoista.
Huomaan merkittäviä ennakko-oletuksia. Yrität rinnastaa yksilön, jota et henkilökohtaisesti tunne, ryhmään, joka koostuu yksilöistä, joista yhtäkään et tunne. En ehdottanut minkään todistamista Raamatulla.
Jumalan olemassaoloa, puolesta tai vastaan, voidaan avata epistemologialla parhaiten. Nimensä mukaisesti epistemologia (tietoteoria) on tulkinnanvaraista, se tuskin tarjoaa vastauksia ateisteille.
Eli et ole vielä edennyt siihen pisteeseen että ymmärtäisit todellakin miksi et usko muihin jumaliin, ja haluat kynsin hampain pitää kiinni uskostasi jonka vanhempasi ja sosiaalinen ympäristösi sinulle opetti, olisi kiva nähdä miten kävisi kaksosille jotka erotettaisiin syntymässä ja lähetettäisiin asumaan erilaisille uskontoalueille ja sitten saattaa ne 30 vuotiaina oman uskontonsa edustajina väittelemään että usko ei tullut opittuna.
Keskustelu on haastavaa, mikäli pyrit päättämään mikä minä olen, kuka minä olen, keitä ovat vanhempani, mistä tulen, miten ajattelen ja mitä ajattelen.
Sanoessasi "haluat kynsin hampain pitää kiinni uskostasi", osoitat suurta luottamusta päättelykykyysi. Tulisi kuitenkin muistaa, että teit johtopäätöksesi yhden viestin perusteella. Ennakkopäätelmiesi sokaisemana loit oikean aivopierun väittäessäsi kasvatuksen johtaneen uskooni.
Sosiaalinen ympäristö sen sijaan saattaa pitää paikkansa, kyllähän moni luokkalainen kävi riparilla. Olivat aikamoisia hihhuleita sieltä palattuaan ja väkivallalla uhaten evankelioivat minua. Jouluakin meillä vietettiin, aikamoista.
Kuten yllä kerroin, olet jo tietoisesti hylännyt uskon moneen jumalaan/harhaan, pidät kiinni vain siitä opitusta, olet siis jo ateisti muiden harhakuvien suhteen, vielä se viimeinen repäisy tekemättä.
Miksi luottaisin analyysiin, jonka tekijä sanoo minun olevan melkein ateisti, joka ei sitten kuitenkaan ole edes agnostikko, vaan teisti? Miten kristitty on melkein ateisti, jos pitää "vain" repäistä se teismi pois?