Maailmankatsomusthread (uskontokeskustelut kaikki tänne)

Pääsee niistä muutenkin kun sanoo ettei tartte enää tulla. Mutta olis kyllä kiva leikkiä noiden kanssa. Näytellä ensin vähän aikaa mukana ja sit nauraa päin naamaa. Ai että kun olis komeeta.
Jep, toismishan se noinkin, mutta näin päästään ihan eri tasolle! Jehova ei ainoastaan jätä tulematta ovellesi, vaan myös vaihtaa kadun toiselle puolelle kun tulet vastaan :hyvä:

Pääsee niistä muutenkin kun sanoo ettei tartte enää tulla. Mutta olis kyllä kiva leikkiä noiden kanssa. Näytellä ensin vähän aikaa mukana ja sit nauraa päin naamaa. Ai että kun olis komeeta.

Kaveri ja sen kamppis paastivat opiskeluaikana jehovat sisaan muutaman kerran saarnaamaan. Taktiikkana oli, etta kuuntelevat taysin innoissaan jehovien juttuja, mutta kuunnellessa hivelevat toistensa reitta, pitavat toisiaan kadesta yms. Jehovat olivat tasta aika hamillaan eivatka oikein ymmartaneet kuinka suhtautua. Homous kun ei taida olla kovin hyvaksyttya naiden keskuudessa.

Jep, toismishan se noinkin, mutta näin päästään ihan eri tasolle! Jehova ei ainoastaan jätä tulematta ovellesi, vaan myös vaihtaa kadun toiselle puolelle kun tulet vastaan :hyvä:
Ne vaihtaa nyt jo ihan ilman liittymis-eroamistakin ;)

Joo ei tarvi olla eronnut. Kun on ilmaissut olleensa hyvin eri mieltä Vartiotornin kanssa ja osoittanut muutamia "luopiovalheita" ihan Vartiotornin omista kirjoista, niin ei paljon tervehditä sen jälkeen enää. Vartiotorni mainostaa olevansa rakkaudellinen järjestö, mutta tuo rakkaus on aika valikoivaa.

Nää lahkot ja "uskovaiset" on kyllä mahtavaa sakkia!
Tässäpä oli tuolla eräällä lentokentällä yksi isompi lahkokokous viime suvena, sen jäljiltä löytyi kiitoradan vierustametsitä "panolaavuja" eli kuusenoksista duunattuja kuksimissuojia, joiden ympäristöstä löytyi kohtuu paljon käytettyjä ja käyttämättömiä ehkäisyvälineitä.

Ainiin, mainitsinko jo, että ehkäisyn käyttäminen on kiellettyä kys. lahkossa? :)
Viinaakin olivat ilmeisesti nauttiineet, vaikka taitaa sekin olla banned-listalla. Semmosta. Hurskasta sakkia.

No niin nyt on päässyt jokainen lausumaan sanan pari.. mahtaa olla äijä fiilis.

Mitenkäs nuo sun uskonveljet suhtautuu sun doping aineiden käyttöön ?

Mitkä "uskonveljet"? EN kuulu mihinkään uskonnolliseen yhteisöön joten kysyksesi on vähintäänkin perseestä.

Montako avioliittoa sinä tiedät, joissa toinen on purkanut liiton koska toinen ei ole ollut samaa mieltä yhdestä asiasta?

No likimain jokaisen liiton jossa toinen pettää, tiedän kariutuneen tai ainakin ajautuneen kriisiin. Jos "liittoon" mentäessä on sovittu jotkut säännöt niin niistä toispuoleisesti luopuminen ja itsekäs toimintamalli monesti ajavat erilleen, kun taas rakkaus on täydellinen yhdysside.

JT päätyöhän on käännyttäminen. Siihen uppoutuessa unohtuu kuitenkin yksi tärkeä asia. Toisten muunlainen auttaminen.

Sähän olet paskan jauhamisen mestarikappale indeed.. JT yhteisö on tullut tunnetuksi mm. järjistysalueilla laajasta avunannosta, se että ensin mennään seurakunnan jäsenten taloja korjaamaan lienee päivänselvää.. mutta eivät he sen jälkeen lompsi koteihinsa vaan ulottavat apunsa koskemaan muitakin. Itse asiassa järjestöllä on aivan omat rekkansa ja laitoksensa kriisiapua varten kuten monilla muillakin vastaavan kokoisilla järjestöillä. Mutta jatka sinä vaan sitä valheiden levittämistä.

Sinä siis väität, että kun lapsi menettää vanhempansa, koska ajattelee omilla aivoillaan ja koska Vartiotornin säännöt käskevät karttamaan omilla aivoilla ajattelevaa henkilöä, niin tämä järjestely on rakkaudellista?
Voinet näyttää toteen yhdenkin tapauksen jossa joku holhouksen alainen on hyljeksitty perheensä puolesta? Niinpä niin.. olet sinä oksettava valheiden laukoja.

Älä viitsi jauhaa tuota propaganda-paskaa.
Minä? Sun suustahan sitä paska suoltoa tulee, niin miksi sä mulle koitat tyrkyttää sitä saastaa.. ei jaksa tälläiseen vastaavaan sonnan luukutukseen alentua. Sori.

En muuten jauha, ja pystyn sen todistamaan. Ai niin, mähän pystyin jo, kun näytin, että Vartiotorni valehtelee puhuessaan Jumalan nimestä Uudessa Testamentissa. Ihan unohdin.
Sä mitään todistanut, uudenmaailman käännöstä tehdessä on täysin varmistauduttu niistä vähäisistä kohdista joissa tuota erillisnimeä on käytetetty, nimittäin siitä että se myös varmasti kuuluu Hänelle kenen nimi on korkein kaikessa maassa. Se että sinä et sitä ymmärrä, ei tarkoita että kyseinen taho valehtelisi. Ei sitä ole rätkitty sinne tänne fiiliksen mukaan, vaan niissä yhteyksissä joihin se todella kuuluu, jokaisella persoonalla on nimi ja sitä tulee voida käyttää kun personointi on ensin identifoitu.

Vartiotorni mainostaa olevansa rakkaudellinen järjestö, mutta tuo rakkaus on aika valikoivaa.
Erittäin hyvä niin, sehän todistaa hienosti sen että he järjestönä edustavat Jeesuksen jättämää mallia.. eihän Jeesuskaan jäänyt saarnaamaan sinne missä ihmiset eivät olleet vastaanottavaisia totuudelle, vaan Hän lähti toisaalle etsimään arvollisia. Miksi siis todistajien pitäisi tietentahtoen jäädä kuuntelemaan herjaajien höninöitä?

Nää lahkot ja "uskovaiset" on kyllä mahtavaa sakkia!

Hedelmästään puu tunnetaan.. ainakaan JT ihmisiltä ei ole ehkäisy kiellettyä, eikä liioin alkoholin käyttö.. tosin humaltumiseen asti ryystäminen on raamatun mukaan Jumalan silmissä väärin.

Pena sai varmaan pillua.

Mihin liittyen sä tälläistä sontaa käyt jauhamaan? Kai mä olen elämäni aikana muutaman kerran saattanut ehkä joskus jossain jotain saadakkin.
Sä olet varmaan saanut näköös aika monessakin yhteydessä jos irl soitat suutasi samaan tapaan?

Sähän olet paskan jauhamisen mestarikappale indeed.. JT yhteisö on tullut tunnetuksi mm. järjistysalueilla laajasta avunannosta, se että ensin mennään seurakunnan jäsenten taloja korjaamaan lienee päivänselvää.. mutta eivät he sen jälkeen lompsi koteihinsa vaan ulottavat apunsa koskemaan muitakin. Itse asiassa järjestöllä on aivan omat rekkansa ja laitoksensa kriisiapua varten kuten monilla muillakin vastaavan kokoisilla järjestöillä. Mutta jatka sinä vaan sitä valheiden levittämistä.

Hain tässä nyt juuri tuota, että JT avustustyö esim. ulkomailla kohdistuu pääsääntöisesti pelkästää "veljiin ja sisariin", eli JT. Vrt. "Kirkon Ulkomaanapu toimii yli 30 maassa, siellä missä hätä on suurin. Teemme työtä kaikkein köyhimpien ihmisten kanssa uskontoon, etniseen taustaan tai poliittiseen vakaumukseen katsomatta." http://www.kirkonulkomaanapu.fi/fi/kirkon_ulkomaanapu/?id=3

Sä mitään todistanut, uudenmaailman käännöstä tehdessä on täysin varmistauduttu niistä vähäisistä kohdista joissa tuota erillisnimeä on käytetetty, nimittäin siitä että se myös varmasti kuuluu Hänelle kenen nimi on korkein kaikessa maassa. Se että sinä et sitä ymmärrä, ei tarkoita että kyseinen taho valehtelisi. Ei sitä ole rätkitty sinne tänne fiiliksen mukaan, vaan niissä yhteyksissä joihin se todella kuuluu, jokaisella persoonalla on nimi ja sitä tulee voida käyttää kun personointi on ensin identifoitu.

On aika jännää, että kun UM julkaistiin, kääntäjien nimet ja koulutustaustat pidettiin salassa. Myöhemmin on sitten käynyt ilmi, että käännöskomitea koostui 5 miehestä, joista neljällä ei ollut minkäänlaista tuntemusta Raamatun alkukielistä, ja viideskin oli opiskellut ei-raamatullista kreikkaa vain kaksi vuotta. Käännös onkin lähinnä väännös jo olemassa olleista englanninkielisistä käännöksistä, ja sen tarkoitus oli muokata Raamattu sopimaan Jehovan todistajien teologiaan.

Koska UM on Jehovan todistajien tekemä ja ainoastaan heidän käyttämänsä raamatunkäännös, ja se on muuttanut JHVH:n ja Kyrioksen Jehovaksi niissä kohdissa, joissa sanalla viitataan Isä Jumalaan. Joten voidaan sanoa, että se sinun mainitsemasi "kyseinen taho" valehtelee.

on muuttanut JHVH:n ja Kyrioksen Jehovaksi niissä kohdissa, joissa sanalla viitataan Isä Jumalaan.

Itse viellä varmistit asian, erillisnimen käytölle on siis täysi peruste kun kerran persoona on ilmennetty niin selkeästi ettei sitä voida erehdyksessä luulla joksikuksi toiseksi.
Eli täysin perusteltua eikä missään määrin "valheellista", toisaalta ymmärtäähän sen ettei niille jotka kieltävät Jumalan nimenkin, ole kauhean mieluista kun jotkut sitä käyttävät ja vielläpä todistavat Korkeimman nimeä muillekkin. Siitä nimitys "Jehovan todistajat".. he eivät kuulu "kristikuntaan" koska eivät tunnusta Jeesusta jumalaksi, mitä Jeesus ei yksinkertaisesti olekkaan.

Hain tässä nyt juuri tuota, että JT avustustyö esim. ulkomailla kohdistuu pääsääntöisesti pelkästää "veljiin ja sisariin", eli JT. Vrt. "Kirkon Ulkomaanapu toimii yli 30 maassa, siellä missä hätä on suurin. Teemme työtä kaikkein köyhimpien ihmisten kanssa uskontoon, etniseen taustaan tai poliittiseen vakaumukseen katsomatta." http://www.kirkonulkomaanapu.fi/fi/kirkon_ulkomaanapu/?id=3

On aika jännää, että kun UM julkaistiin, kääntäjien nimet ja koulutustaustat pidettiin salassa. Myöhemmin on sitten käynyt ilmi, että käännöskomitea koostui 5 miehestä, joista neljällä ei ollut minkäänlaista tuntemusta Raamatun alkukielistä, ja viideskin oli opiskellut ei-raamatullista kreikkaa vain kaksi vuotta. Käännös onkin lähinnä väännös jo olemassa olleista englanninkielisistä käännöksistä, ja sen tarkoitus oli muokata Raamattu sopimaan Jehovan todistajien teologiaan.

Koska UM on Jehovan todistajien tekemä ja ainoastaan heidän käyttämänsä raamatunkäännös, ja se on muuttanut JHVH:n ja Kyrioksen Jehovaksi niissä kohdissa, joissa sanalla viitataan Isä Jumalaan. Joten voidaan sanoa, että se sinun mainitsemasi "kyseinen taho" valehtelee.

Itse viellä varmistit asian, erillisnimen käytölle on siis täysi peruste kun kerran persoona on ilmennetty niin selkeästi ettei sitä voida erehdyksessä luulla joksikuksi toiseksi.
Eli täysin perusteltua eikä missään määrin "valheellista", toisaalta ymmärtäähän sen ettei niille jotka kieltävät Jumalan nimenkin, ole kauhean mieluista kun jotkut sitä käyttävät ja vielläpä todistavat Korkeimman nimeä muillekkin. Siitä nimitys "Jehovan todistajat".. he eivät kuulu "kristikuntaan" koska eivät tunnusta Jeesusta jumalaksi, mitä Jeesus ei yksinkertaisesti olekkaan.

closeuppopcorn-1.gif

He eivät kuulu "kristikuntaan" koska eivät tunnusta Jeesusta jumalaksi, mitä Jeesus ei yksinkertaisesti olekkaan.

Raamatussa on muutama aika mielenkiintoinen kohta tähän aiheeseen liittyen.

Mooses kysyi Jumalan nimeä seuraavanlaisesti; "Kun minä menen israelilaisten luo ja sanon heille, että heidän isiensä Jumala on lähettänyt minut heidän luokseen, he kysyvät minulta: ‘Mikä on hänen nimensä?’ Mitä minä heille silloin sanon?” Jumala sanoi Moosekselle: "MINÄ OLEN SE JOKA OLEN." Hän sanoi vielä: “Näin sinun tulee sanoa israelilaisille: "MINÄ OLEN" on lähettänyt minut teidän luoksenne." (2. Moos. 3:13–14) Kun Jeesus sitten keskusteli juutalaisten kanssa, Hän sanoi heille; "Ellette usko, että MINÄ OLEN SE JOKA OLEN, te kuolette synteihinne…Sitten kun olette korottaneet Ihmisen Pojan, te ymmärrätte, että MINÄ OLEN SE JOKA OLEN…Totisesti, totisesti: jo ennen kuin Abraham syntyi – MINÄ OLEN." (Joh. 8:24,28,58)

Jeesuksen opetuslasten käyttämä kreikankielinen Raamattu käänsi molemmat kohdat, 2. Moos. 3:13–14 ja Joh. 8:24,28,58, Ego eimi, eli "Minä olen". Opetuslapset ja juutalaiset ymmärsivät Hänen käyttäneen Jumalan nimeä ja kertoneensa olevansa Jumala. Juutalaiset, jotka eivät uskoneet Jeesukseen alkoivat Jeesuksen puheen kuultuaan, "poimia kiviä heittääkseen niillä häntä" (Joh. 8:59), joka on selitetty sillä, että Mooseksen laki oli käskenyt: "Se, joka pilkkaa Herran nimeä, surmattakoon. Kansa kivittäköön hänet kuoliaaksi" (3. Moos. 24:16).

Tämä Raamatun kohta kävi JT teologialle niin vaikeaksi, että he päättivät päästä ongelmasta eroon muokkaamalla kyseiset kohdat UM käännöksessä kokonaan uuteen uskoon. Jumalan nimi kuuluukin nyt: "Minä osoittaudun miksi osoittaudun" (2. Moos. 3:14 UM), kun taas Jeesuksen väite kuuluu: "Totta totisesti minä sanon teille: ennen kuin Abraham syntyi, olen minä ollut." (Joh. 8:58 UM) Täten lauseilla ei näytä olevan mitään yhteistä ja JT pääsivät ongelmastaan eroon.

Toisen mielenkiintoisen kohdan tarjoaa Heprealaiskirje. JT pitävät Jeesusta arkkienkeli Mikaelina, mutta Raamattu sanoo näin;

Monet kerrat ja monin tavoin Jumala muinoin puhui isillemme profeettojen suulla, mutta näinä viimeisinä aikoina hän on puhunut meille Pojassaan, jonka hän on pannut kaiken perilliseksi ja jonka välityksellä hän myös on luonut maailmat. Poika on Jumalan sädehtivä kirkkaus, hänen olemuksensa kuva, ja hän ylläpitää kaikkea olemassa olevaa sanansa voimalla. Toimitettuaan puhdistuksen synneistä hän on asettunut korkeuksissa istuimelleen Majesteetin oikealle puolelle. Näin hänestä on tullut enkeleitä suurempi, yhtä lailla kuin hänen saamansa nimi on enkelien nimiä ylhäisempi. Jumalan Poika on enkeleitä suurempi. Ei Jumala ole yhdellekään enkelille milloinkaan sanonut: -- Sinä olet minun Poikani, tänä päivänä minä sinut synnytin. Ei myöskään näin: -- Minä olen oleva hänen Isänsä, ja hän on oleva minun Poikani. Kun Jumala jälleen tuo Esikoisensa maailmaan, hän sanoo: -- Kaikki Jumalan enkelit kumartakoot häntä. Enkeleistä hän sanoo näin: -- Hän tekee enkelinsä tuuliksi, palvelijansa tulenliekeiksi. Mutta Pojastaan hän sanoo: -- Jumala, sinun valtaistuimesi pysyy ajasta aikaan, ja sinun kuninkaanvaltikkasi on oikeudenmukaisuuden valtikka. Sinä rakastit oikeutta ja vihasit vääryyttä. Sen tähden Jumala, sinun Jumalasi, on voidellut sinut riemun öljyllä, sinut, ei kumppaneitasi. Ja myös näin: -- Sinä, Herra, laskit alussa maan perustukset, sinun kättesi työtä ovat taivaat. Ne katoavat, mutta sinä pysyt. Ne kaikki kuluvat kuin vaate, sinä käärit ne kokoon kuin päällysviitan, ne vaihdetaan niin kuin vaate. Mutta sinä olet iäti sama, sinun vuotesi eivät lopu. Yhdellekään enkelille ei Jumala milloinkaan ole sanonut: -- Istu oikealle puolelleni. Minä kukistan vihollisesi, panen heidät korokkeeksi jalkojesi alle. Eivätkö enkelit ole palvelevia henkiä? Heidät lähetetään palvelemaan niitä, jotka saavat osakseen autuuden. (Hepr. 1:1-14)

Hyviä raamatun paikkoja.

Se vain ettei niistä yksikään väitä Jeesusta Jumalaksi, vaan Luojan ensiluomukseksi, "ainosyntyiseksi pojaksi".. jonka kautta kaikki muu saatettiin olemassa oloonsa.
Eli aimoisina aikoina Jeesus toimi Jehovan mestarityöntekijänä. Nimi Jeesus tarkoittaa hepreaksi: "kuka on Jumalan kaltainen".

(hepr. verbin ha·wah′ ’tulla [joksikin]’ imperfektiivinen kausatiivimuoto; merk.*’hän saattaa tulemaan [joksikin]’).
Jumalan persoonanimi (Jes 42:8; 54:5). Vaikka hänestä käytetäänkin Raamatussa esimerkiksi sellaisia kuvailevia arvonimiä kuin ”Jumala”, ”Suvereeni Herra”, ”Luoja”, ”Isä”, ”Kaikkivaltias” ja ”Korkein”, niin ainoastaan tämä persoonanimi ilmaisee täysin hänen persoonallisuutensa ja ominaisuutensa – sen, kuka hän on ja mitä hän on (Ps 83:18). ”Jehova” on suomalaisella kielialueella kauimmin käytössä ollut Jumalan nimen lausumistapa, vaikka useimmat heprean kielen tutkijat suosivatkin muotoa ”Jahve”.

Jeesus oli enkeleitä korkeampi jo alkujaankin mutta raamatussa sanotaan todella moneen kertaan eri yhteyksissä että Jeesus "korotettiin" sen jälkeen kun hänet oli herätetty kuolleesta.

Heprealaisille 5: 4*"Kukaan ei myöskään ota tätä kunniaa omasta aloitteestaan, vaan ainoastaan Jumalan kutsumana niin kuin Aaronkin. 5*Niinpä Kristuskaan ei kirkastanut itseään tulemalla ylimmäiseksi papiksi, vaan hänet kirkasti Hän, joka sanoi hänestä: ”Sinä olet minun poikani; minusta, minusta on tänään tullut sinun isäsi”; 6*niin kuin hän sanoo toisessakin paikassa: ”Sinä olet pappi ikuisesti Melkisedekin tavan mukaan."

Miten voi olla niin vaikea tajuta ettei Jumala olla yhtä aikaa korottaja ja korotettu, eikä kuollut mutta herättäjä yms.

Tämä Raamatun kohta kävi JT teologialle niin vaikeaksi, että he päättivät päästä ongelmasta eroon muokkaamalla kyseiset kohdat UM käännöksessä kokonaan uuteen uskoon. Jumalan nimi kuuluukin nyt: "Minä osoittaudun miksi osoittaudun" (2. Moos. 3:14 UM)

”MINÄ OSOITTAUDUN MIKSI OSOITTAUDUN.” Hepr. אֶהְיֶה אֲשֶׁר אֶהְיֶה (ʼEh·jeh′ ʼAšer′ ʼEh·jeh′), nimi jolla Jumala kutsui itseään; Leeser: ”MINÄ TULEN OLEMAAN SE, JOKA MINÄ TULEN OLEMAAN”; Rotherham: ”Minä olen tuleva miksi tahansa haluan.” Kreik. E·gō′ ei·mi ho ōn ’Minä olen Olevainen’ tai ’Minä olen Olemassaoleva’; lat. ego sum qui sum ’Minä olen se joka olen’. ʼEh·jeh′ tulee hepr. verbistä ha·jah′ ’tulla (joksikin)’, ’osoittautua’. ʼEh·jeh′ on tässä imperfektiivisessä tilassa, yksikön 1. persoonassa, ja merkitsee ’minä tulen (joksikin)’ tai ’minä osoittaudun’. Tässä ei viitata siihen, että Jumala on itsestään olemassa oleva, vaan siihen, miksi hän aikoo tulla toisia kohtaan. Vrt. 1Mo 2:4 ” Jehova ”, alav., jossa hepr. sukulaisverbi ha·wah′ esiintyy Jumalan nimessä.

Sen tähden Jeesus sanoi: ”Kun te kerran olette kohottaneet Ihmisen Pojan, silloin tiedätte, että minä olen se ja etten tee mitään omasta aloitteestani, vaan puhun näitä asioita niin kuin Isä on minua opettanut.

Oppilas ei ole opettajansa yläpuolella, mutta jokainen, joka on täydellisesti opetettu, on opettajansa kaltainen.

Heh hieno kun lainaat raamattua todistellaksesi jotain missä itse jae selkeästi osoittaa asian tosi tolan.. Jeesus siis kertoi selvästi ettei hän toimi itsenäisesti vaan on käskyläinen ISÄN asialla. Hän ei siis yritä missään kohti raamatuun kirjattua vaellustaan anastaa valtaa tai kunniaa Isältä itselleen. Silti te jotkut kehtaatte väittää että Isä ja Poika on yksi ja viellä lisää löylyä kiukaaseen: pyhähenki olisi persoona. Ei pahalla mutta raamattu ei tue tuollaista, ja koko kolminaisuus hässäkkä onkin apostolien pois mentyä liitetty raamattuun suoraan babylonian pakanan palvonnasta.. he palvoivat kolminaisuuksia mm. 3 tähden ja kolmen jumaluuden yms.
Totuus on siis tältäkin osin pitänyt tuhria saatanan palvonnalla.

No likimain jokaisen liiton jossa toinen pettää, tiedän kariutuneen tai ainakin ajautuneen kriisiin. Jos "liittoon" mentäessä on sovittu jotkut säännöt niin niistä toispuoleisesti luopuminen ja itsekäs toimintamalli monesti ajavat erilleen, kun taas rakkaus on täydellinen yhdysside.

Puhutaankohan nyt vähän eri mittakaavan asiasta? Vai oletko sitä mieltä, että (seksuaalinen)pettäminen, ja omien ajatuksien julkituominen ja niistä kiinni pitäminen ovat samassa kategoriassa? Onko se itsekästä jos havaitsee jonkun opin vääräksi ja osaa perustella kantansa? Onko se oikein erottaa tälläisen ajatuksen takia, ja joutua kartetuksi koko perheen toimesta?

Voinet näyttää toteen yhdenkin tapauksen jossa joku holhouksen alainen on hyljeksitty perheensä puolesta? Niinpä niin.. olet sinä oksettava valheiden laukoja.

Sanoinko holhouksen alainen? En. Opettele lukemaan. Lapsella tarkoitin ihmistä, joka on jonkun lapsi. Itsekin olen vanhempieni lapsi.

http://veljesseura.org/foorumi/viewtopic.php?f=3&t=4717 Tuota lukemaan päästäkseen pitää olla kirjautunut foorumille. Koska teksti on julkaistu netissä, niin saanen lainata siitä pätkän:

Olen kasvanut JT-perheessä, esikoinen ja 'esimerkki' nuoremmille sisaruksilleni. Eristäytyminen 'maailmallisista' toimi tehokkaasti koko nuoruusajan, mutta kun tulin täysi-ikäiseksi, muutin kauas perheestäni - ja aloitin elämäni uudelleen erotettuna ja yksin. Ei sukulaisia, ei sisaruksia, ei tuttavia, ei yhteydenpitoa. --

Toinen tarina: http://veljesseura.org/foorumi/viewtopic.php?f=3&t=2329. Ja lainaus:
Sitten se vihdoin tuli postista! Hyväksymiskirje opiskelemaan yliopistoon! Vanhempani yrittivät vielä vakavasti kieltää minua muuttamasta, mutta minun oli pidettävä pääni. En kertakaikkiaan voinut enää asua tässä vankilassa. Muutin. Asuin kuukauden isommassa kaupungissa. Menin käymään kotonani lokakuussa 1999. Kerroin, etten halua olla enää jehovan todistaja. Kerroin myös, että minulla on tyttöystävä - sen ajattelin olevan vanhemmilleni asia, joka vihdoin laittaisi heidät tajuamaan, että olen tosissani uskonnosta eroamisen suhteen. Isäni huusi: "Ulos!"

Minä lähdin. Asetuin asumaan tänne Ouluun. Tammikuussa puhelimeni soi. Isäni soittaa ensimmäistä puheluaan lähtöni jälkeen. Muistan muutaman asian, jotka hän minulle sanoi tuon puhelun aikana.
Yksi meni näin: "Sinä olet HUORA!" Joku oli nähnyt minut kävelleen jossain kaupungilla käsi kädessä tytön kanssa. "Raamatussa sanotaan, että huorat täytyy TAPPAA! Jos minä näen sinut lähelläkään täällä kotipaikkakunnalla, otan rautakangen ja isken sen sinun sydämen läpi!" Minä en pystynyt sanomaan mitään isälleni. Olin täysin tyrmistynyt noista sanavalinnoista ja varsinkin siitä raivosta joka kuului selvästi hänen äänestänsä. Puhelun jälkeen marssin suorinta tietä psykologin juttusille. En vieläkään pysty sanomaan isälleni mitään vastaan. Olen kuullut jos jonkinlaista hänen suunnaltaan. Isä soittelee keskimäärin 3 kertaa vuodessa. Monet kerrat olen kuullut, kuinka hän tekee minut perinnöttömäksi. Erään kerran hän kertoi, että oli kertonut minusta jollekkin venäläiselle liikekumppanilleen ja tämä oli luvannut piestä minuun vanhempieni kunnioituksen takaisin. En ole venäläistä nähnyt ainakaan vielä...

http://www.yle.fi/elavaarkisto/artikkelit/kastetusta_kartetuksi_51577.html#media=51578

Aiheeseen liittyvä rakkaudellinen tarina.:
Omalla kohdallani tapahtui näin: Pikku siskoni erotettiin JT-seurakunnasta. Muut jehovantodistajasukulaiset katkaisivat välittömästi kaikki siteet häneen eivätkä enää edes keskustelleet hänen kanssaan. Minä toimin toisin, vaikka itsekin olin silloin Jehovan todistaja. Pidin edelleen normaalisti yhteyttä erotettuun pikku siskooni. Tästä suuttuneena muut JT-asukulaiseni usuttivat JT-vanhimmat kimppuuni, josta alkoi pari vuotta kestänyt ajojahti. Tuo ajojahti päättyi lopulta siihen, että minutkin erotettiin. Luonnollisesti nuo hurskaat JT-sukulaiset ovat katkaisseet kaikki siteensä myös minuun. Minua ei ole heille enää olemassa.

Seija Ronimuksen Vartiossa maailmaa vastaan - Tutkimus Jehovan todistaja -yhteisöstä eronneiden kokemuksista, sivu 12:

UUT:n rooli tulee esiin myös omassa tutkimuksessani ja olen saanut kontaktin valtaosaan informanteistani yhdistyksen kautta. Yhdistys tuli itselleni tutuksi jo uskontotieteen pro gradu -tutkielman3 (Ronimus 1996) teon yhteydessä ja voinkin todeta, että myös käsillä olevan tutkimukseni aiheen valintaan vaikutti suurelta osin eräs kokemukseni UUT:n kokouksessa. Kyseessä oli tyypillinen yhdistyksen vertaistukitapaaminen, jossa paikalla oli sekä entisiä että uusia jäseniä. Eräs paikalle saapuneista ensikertalaisista oli nuori mies, joka oli hiljattain eronnut Jehovan todistajien yhteisöstä. Hän kertoi olevansa sillä hetkellä varsin yksinäinen, koska vanhemmat, muu perhe ja suku olivat hänet hylänneet. Nuoren miehen kertomus jäi mieleeni pitkäksi aikaa.

Ja ennen kuin alat vinkumaan, niin pointti ei ole se, että erotettu olisi alle 18 v. Pointti on se, että erottaminen johtaa halveksittavaan karttamiseen.

Minä? Sun suustahan sitä paska suoltoa tulee, niin miksi sä mulle koitat tyrkyttää sitä saastaa.. ei jaksa tälläiseen vastaavaan sonnan luukutukseen alentua. Sori.

Eiköhän täällä ole jo kaikki nähneet millaisia argumentteja sulta tulee.

Väärin. Yhdessäkään löydetyssä Uuden Testamentin kääreessä ei ole JHVH:ta, eli Jahvea/Jehovaa. Silti Vartiotorni on sen sinne Uuden Maailman käännökseen laittanut. Jehovan todistajat yleensä väittävät Uuden Maailman käännöksen olevan tarkin käännös alkuperäistekstistä:
nwt-ref-00-page-07-word-for-word.webp

Näinhän ei tietysti ole. Vartiotorni ei ole kääntänyt kaikkiin "kyrios"-sanan kohtiin Jehovaa:

Juud. 1:1 : "Sillä teidän keskuuteenne on pujahtanut eräitä ihmisiä, joiden jo aikoja sitten on kirjoitettu tulevan tähän tuomioon, jumalattomia, jotka kääntävät meidän Jumalamme armon irstaudeksi ja kieltävät meidän ainoan valtiaamme ja Herramme, Jeesuksen Kristuksen." KR33

"Syynä on se, että joukkoon on pujahtanut eräitä ihmisiä, jotka Raamattu on kauan sitten määrännyt tähän tuomioon, jumalattomia, jotka vääntävät Jumalamme ansaitsemattoman hyvyyden irstauden puolusteluksi ja osoittautuvat pettymykseksi ainoalle Omistajallemme ja Herrallemme, Jeesukselle Kristukselle." Uuden Maailman käännös

Sama kreikaksi Westcott-Hort-käännöksenä, jota myös Vartiotorni käyttää kirjassaan Kingdom interlinear translation
"παρεισεδυησαν παρεισεδυσαν γαρ τινες ανθρωποι οι παλαι προγεγραμμενοι εις τουτο το κριμα ασεβεις την του θεου ημων χαριτα μετατιθεντες εις ασελγειαν και τον μονον δεσποτην και κυριον ημων ιησουν χριστον αρνουμενοι"

Tuossa siis nyt vain yksi kohta. Miksiköhän Vartiotorni ei ole laittanut "kyrios" sanan kohdalle Jehovaa? :rolleyes:. Ja ennen kuin alat selittämään, että "koska siinä selvästi puhutaan Jeesuksesta", niin se ei poista ongelmaa. Vartiotorni ei ole johdonmukainen sanojen kääntämisessä, ja syy on yksinkertaisesti se, että se tuhoaisi Vartiotornin teologian.

Erittäin hyvä niin, sehän todistaa hienosti sen että he järjestönä edustavat Jeesuksen jättämää mallia.. eihän Jeesuskaan jäänyt saarnaamaan sinne missä ihmiset eivät olleet vastaanottavaisia totuudelle, vaan Hän lähti toisaalle etsimään arvollisia. Miksi siis todistajien pitäisi tietentahtoen jäädä kuuntelemaan herjaajien höninöitä?

Eikö Raamattu käske puolustamaan uskoaan?

1. Piet. 3:15: --vaan pyhittäkää Herra Kristus sydämissänne ja olkaa aina valmiit vastaamaan jokaiselle, joka teiltä kysyy sen toivon perustusta, joka teissä on, kuitenkin sävyisyydellä ja pelolla,

Hedelmästään puu tunnetaan.

Sinäpä sen sanoit.

Edit. Pena kun tykkää heitellä noita Raamatunpaikkoja, niin heittelenpä minäkin vähän!

Vanha Testamentti: Joel 3:5 : Mutta jokainen, joka huutaa avukseen Herran nimeä, pelastuu. Siionin vuori ja Jerusalem on turvapaikka, niin Herra on luvannut. Ne, jotka Herra kutsuu, ne pelastuvat.
Uusi Testamentti: Room 10:9 Sillä jos sinä tunnustat suullasi Jeesuksen Herraksi ja uskot sydämessäsi, että Jumala on hänet kuolleista herättänyt, niin sinä pelastut;
Room. 10:13 Sillä "jokainen, joka huutaa avuksi Herran nimeä, pelastuu".

Saa jehovan todistajat pahaa kritiikkiä täällä nyt, mulla on muuten vaimon puolesta yks tollanen hyljeksimisjuttu ollut ajankohtainen tässä parin vuoden ajan, eli vaimon serkku on jt perheessä ja erosi uskonnosta ja nyt ei äitinsä ja isänsä ole mitenkään yhteydessä tähän tyttäreensä joka on vasta juuri 20 vuotta täyttänyt, ei apuja kouluun tai työssäkäymiseen eikä edes moikkaamista jos sattuu tulemaan vastaan pikkukaupungissa, en oikein tiedä mitä mun penskojen pitäisi tehdä etten edes tervehtisi tavatessa, ehkä jos jonkun joukkomurhan tai käyttäisivät aikuisena jotain lapsia hyväkseen voisi tuoda minusta esille puolen jossa voisin kieltää lapseni, mutta se että lapseni ei tunnustaisi samaa uskoa kuin minä, ei ehkä vielä toisi tuollaista piirrettä esille, kertoo vaan tuosta ehdollistamisesta miten heikkojärkisiä pidetään ruodussa tuossa penan ihannoimassa poppoossa.

En minä pidä mitenkään ihannoitavana tollaista ettei olla tekemisissä jonkun sellaisen kanssa joka on luopunut seurakuntaansa kuulumisesta ja muista systeemeistä.
Ymmärrän kuitenkin että tässäkin he noudattavat raamatun (Jeesuksen) käskyä asian suhteen, eikä se varmasti ole niin helppoa.

Noita esimerkkejä lukiessa tulee kyllä sellainen fiilis että paljon pahaa mieltä mahtuu maailmaan, eikä kukaan ole siinä viaton.
Omat kokemukseni varmasti vaikuttavat mielipiteeseeni, kun olen kuitenkin JT perheen "mustalammas" kaikkine laittomuuksien ja räikeyksin kera ja silti kaikki tuntemani JT ihmiset osoittavat pelkästään positiivisia singaaleita kun olen ollut heidän kanssaan tekemisissä.

Olisiko tilanne eri jos olisin joskus ollut JT ja sen jälkeen käynyt näille teille? Kyllä, kohtelussa olisi varmasti suuri ero.

Mun mielestä Jeesuksen antamaan Kultaisen säännön sisältöön ei kuulu karttaminen.

En minä pidä mitenkään ihannoitavana tollaista ettei olla tekemisissä jonkun sellaisen kanssa joka on luopunut seurakuntaansa kuulumisesta ja muista systeemeistä.
Ymmärrän kuitenkin että tässäkin he noudattavat raamatun (Jeesuksen) käskyä asian suhteen, eikä se varmasti ole niin helppoa.

Noita esimerkkejä lukiessa tulee kyllä sellainen fiilis että paljon pahaa mieltä mahtuu maailmaan, eikä kukaan ole siinä viaton.
Omat kokemukseni varmasti vaikuttavat mielipiteeseeni, kun olen kuitenkin JT perheen "mustalammas" kaikkine laittomuuksien ja räikeyksin kera ja silti kaikki tuntemani JT ihmiset osoittavat pelkästään positiivisia singaaleita kun olen ollut heidän kanssaan tekemisissä.

Olisiko tilanne eri jos olisin joskus ollut JT ja sen jälkeen käynyt näille teille? Kyllä, kohtelussa olisi varmasti suuri ero.
Siis ensin sä kivenkovaan väität ettet ole JT ja nyt sitten olet?

Uskonto on vähän kuin lobotomia. Hauska vitsi kunnes tajuaa että jotkut uskoo siihen oikeasti.

Back
Ylös Bottom