Maailmankatsomusthread (uskontokeskustelut kaikki tänne)

Mitä helvetin argumentteja? Lainasin vain raamatusta jakeen pari.

Misäs kohdassa sanotaan? No ei sitä tarvitse sanoa, kun kerran nimi itse merkitsee "kuka on Jumalan kaltainen" Vastaan: Jeesus (Mikael) on. Joten nimi itse vastaa.

Unohda nyt jo ne JT jutut ja opettele sisäistämään lukemaasi.

Eivät poijjaat arvaakkaan, miten tekisi mieli läpsiä Wendy Wrightia..
Kuten moni muu, Wendy käyttää Jumalan todisteena sitä, että kuka haluaisi asua maailmassa, jolla ei ole merkitystä. Miten kukaan voi olla niin tyhmä+vitun ärsyttävä hymy ja tekonauru.

Täysin irrelevantti perustelu, vähän sama kuin perustelisi mansikkajäätelön suklaajäätelöä paremmaksi sillä perusteella, että kameli painaa virtahepoa vähemmän.
Ei mitään yhteyttä kysymykseen.

Vaikka tuo Wendy onkin aika pahasti pihalla oleva hihhuli, on tuossa ajatuksessa vedenjakaja:

Kaksi vaihtoehtoa..

1. Olemme sattuman kauppaa ja eläimiä = Emme ole vastuussa tekemisistämme kenellekkään.

2. Olemme Jumalan sukua (Aadam oli Jumalan poika) = Teemme tilin Hänelle joka on valmis tuomitsemaan eläviä ja kuolleita.

Nyt olennainen asia.. Jokainen ihminen joutuu jossain määrin ottamaan osaa tuohon vedenjakajaan.. Jokainen tottakai uskoo mitä haluaa, mutta.. eikö se anna "helpotuksen" kun voi uskoa olevansa joku evoluution oikku eikä tarvitse tehdä tiliä teoistaan viimeisenä päivänä? JOS taas uskoo korkeampaan tietoiseen voimaan tekijänä/luojana.. seuraa sitä ajatus siitä että kyllä näillä elämän valinnoilla on väliä, ja tilin teon aika koittaa joskus tulevaisuudessa.

Ymmärrän hyvin miksi nykyihmiskunta on vieraantunut hengellisistä asioista, pelottaahan se vähemmästäkin rangaistus joka kaikesta räikeydestä on koittava, joten parempi/helpompi sivuuttaa koko ajatus kieltämällä se. Muuttaako se asiaa? No en minä tiedä, uskon asioitahan nämä ovat.

Vaikka tuo Wendy onkin aika pahasti pihalla oleva hihhuli, on tuossa ajatuksessa vedenjakaja:

Kaksi vaihtoehtoa..

1. Olemme sattuman kauppaa ja eläimiä = Emme ole vastuussa tekemisistämme kenellekkään.

2. Olemme Jumalan sukua (Aadam oli Jumalan poika) = Teemme tilin Hänelle joka on valmis tuomitsemaan eläviä ja kuolleita.

Nyt olennainen asia.. Jokainen ihminen joutuu jossain määrin ottamaan osaa tuohon vedenjakajaan.. Jokainen tottakai uskoo mitä haluaa, mutta.. eikö se anna "helpotuksen" kun voi uskoa olevansa joku evoluution oikku eikä tarvitse tehdä tiliä teoistaan viimeisenä päivänä? JOS taas uskoo korkeampaan tietoiseen voimaan tekijänä/luojana.. seuraa sitä ajatus siitä että kyllä näillä elämän valinnoilla on väliä, ja tilin teon aika koittaa joskus tulevaisuudessa.

Ymmärrän hyvin miksi nykyihmiskunta on vieraantunut hengellisistä asioista, pelottaahan se vähemmästäkin rangaistus joka kaikesta räikeydestä on koittava, joten parempi/helpompi sivuuttaa koko ajatus kieltämällä se. Muuttaako se asiaa? No en minä tiedä, uskon asioitahan nämä ovat.
Tai sitten
3. Olemme sattuman kauppaa ja ihmisiä => olemme vastuussa tekemisistämme itsellemme ja toisillemme.

Tiedän kyllä että uskovaisen on tätä ajatusta täysin mahdotonta ymmärtää. Jos ei ole kaikkivoipa jumala rankaisemassa ja kiduuttamassa, niin ei ole mitään syytä olla murhaamatta ja ryöstämättä muita ihmisiä. Uskovaisilla ei ole moraalia, he ovat tässä suhteessa villieläimen kaltaisia, tottelevat vain fyysisen kivun uhkaa.

Miksi olisi välttämätöntä uskoa, että vastaamme mistään teoista Jumalalle, vaikka Jumala olisi oikea?
Onko ainoat mahdollisuudet a)ateismi b)kristinusko ?
Ja kyllä, vastaamme teoistamme, oli Jumala tai ei. Siksi saat turpaasi jos raiskaat pikkulapsen, siksi istut linnassa murhasta jne.

En ymmärrä ajatusta siitä, miksi kukaan ei haluaisi uskoa Raamattuun. Mikäli Raamattu on totta, emme vastaa mistään teoistamme, usko pelastaa.
Jos minä menen taivaaseen pelkällä uskolla, voin tehdä aivan mitä vaan. Sillä tiedän, että minua odottaa täydellinen paikka, jossa pahoja tekojani ei muistella.
Mikäli elämä loppuu kuolemaan, niin joudun vastaamaan teoistani enemmän. Miksi haluaisin olla ainoalla matkallani vankilassa ja ihmisten hyljeksimä?

Jos lähdet matkalle, johon olet kerännyt 35v rahaa, etkä koskaan pääse matkalle uudestaan, niin haluatko maata vatsataudissa koko matkan?

ps. en ole ateisti.

Mitä helvetin argumentteja? Lainasin vain raamatusta jakeen pari.
Ihan kuule kaikki argumentit, mitä nyt tässä parin sivun aikana olet kirjoitellut, niin näyttäisi olevan tyypillistä Jehovan todistajien argumentteja.
Misäs kohdassa sanotaan? No ei sitä tarvitse sanoa, kun kerran nimi itse merkitsee "kuka on Jumalan kaltainen" Vastaan: Jeesus (Mikael) on. Joten nimi itse vastaa.

Unohda nyt jo ne JT jutut ja opettele sisäistämään lukemaasi.

Eli koska Mikael tarkoittaa suomeksi "kuka on Jumalan kaltainen", niin hän on Jeesus? Todellako uskot näin ainoastaan tuolla perusteella? Argumenttisi perusteella luulen, että olen sisäistänyt lukemani paremmin kuin sinä.

Dan. 10:13 : Persian enkeliruhtinas on vastustanut minua kaksikymmentäyksi päivää, mutta Mikael, yksi suurimmista enkeliruhtinaista, tuli auttamaan minua. Tästä syystä minä olen viipynyt siellä, Persian kuninkaiden luona. (KR 92)

Huomaa, että Mikael on yksi suurimmista enkeliruhtinaista. Eli tuon kohdan perusteella voidaan päätellä, että Mikael ei ole ainutlaatuinen, vaan on muita enkeliruhtinaita.

Hepr.1:5 : Ei Jumala ole yhdellekään enkelille milloinkaan sanonut: -- Sinä olet minun Poikani, tänä päivänä minä sinut synnytin. Ei myöskään näin: -- Minä olen oleva hänen Isänsä, ja hän on oleva minun Poikani. KR92

Eikö tämän pitäisi olla melko selvä jae? Jeesus ei ole enkeli. Hän on jotain muuta.

Oletko sisäistänyt lukemasi? Vai ovatko nuo kohdat vain vertauskuvallisia, koska eivät selvästikkään tue sinun kantaasi asiassa?

Kompaten Uriel Helwania.

Kristityt tuntuu unohtavan, että 2/3 maailmasta uskoo johonkin muuhun huttuun ja silti ihmisten keskinäistä käyttäytymistä tuntuu säätelevän jokin sisäsyntyinen koodisto. Moraalin ensimmäiset sanamuodot on peräisin ajalta ja porukalta, joilla ei ollut kristinuskoa pohjilla ja kuitenkin tulivat siihen tulokseen, että yksi ihmisen perustarpeista tuntuu olevan muiden ihmisten onni. Tässä ketjussa jo kerran aikaisemminkin kirjoitin, että jostainhan tää myötätuntojuttu piti kristinuskoonkin kopioida, eikä se siellä ole syntynyt. Vanhoina hyvinä aikoina kun jumalat oli vapaita moisista inhimillisitä tuntemuksista ja saattoivat mekastaa miten huvittaa. Niin tuntuu vielä vanhassa testamentissakin olevan. En kyllä ole kauhean tarkkaan lukenut :)

En ole ikinä ymmärtänyt ajatusta, että jos jumalia ja taivasta ei ole, niin elämä menettää merkityksensä. Minusta on jokseenkin masentava ajatus, että elämän tarkoitus olisi miellyttää jotain kosmista olentoa / olentoja. Ikään kuin elämässä ei olisi mitään muuta kuin palvoa jotain näkymätöntä täydellistä voimaa, jotta tämä voisi tuntea olonsa vieläkin täydellisemmäksi.

En käsitä sen enempää uskovaisten kaipuuta helvetin ja taivaan olemassaoloon. Ei helvetti ole mikään rangaistus. Rangaistuksen funktio on opettaa ihmisille, että tämä on tehnyt vääryyttä, jotta hän voi tehdä muutoksen ja toimia jatkossa paremmin. Emme me lapsiakaan rankaise sen takia, että pahoista teoista kuuluu kärsiä. Helvetti on määritelmällisesti ikuista kidustusta ja kadotusta. Siellä ei enää muutos auta vaan ollaan ja kärvennytään. Ei se ole mikään rangaistus. Se on kosto.

Siis nimenomaan silloinhan se elämä menettää tarkoituksen jos odotetaan jotain taivaaseen pääsyä (kuoleman jälkeistä elämää kuten kristityt itsekkin sanovat) ja kaikki toimet tähtäävät vain sinne.

Sen sijaan kun ei usko kuoleman jälkeiseen elämään on tämä elämä nyt ainutkertaista ja sen eläminen onnellisena ja hyvin on tärkeää. Ja suurimmalle osalle ihmisiä onnellisuus ja hyvä elämä tulee läheisten kanssa yhdessä elämisestä ja heidän onnellisuudestaan, eikä siihen mitään jumalallisia rangaistuksia tarvita että tuota kaavaa pyrkii toteuttamaan.

edit:
....Ei helvetti ole mikään rangaistus. Rangaistuksen funktio on opettaa ihmisille, että tämä on tehnyt vääryyttä, jotta hän voi tehdä muutoksen ja toimia jatkossa paremmin. Emme me lapsiakaan rankaise sen takia, että pahoista teoista kuuluu kärsiä. Helvetti on määritelmällisesti ikuista kidustusta ja kadotusta. Siellä ei enää muutos auta vaan ollaan ja kärvennytään. Ei se ole mikään rangaistus. Se on kosto.

Mietitäämpä jos vanhemmat toimisivat siten että he eivät kertoisi lapsilleen mikä on oikein ja väärin vaan muut lapset hiekkalaatikolla opettavat mitä opettavat. Kun lapsi tulee tiettyyn ikään hän joko saa oman asunnon, auton ja veneen (=pääsee taivaaseen) tai lukitaan kellariin (=helvettiin) riippuen siitä miten hän on käyttäytynyt. Vaikka vanhemmat eivät ole kertaakaan opastaneet mikä on oikein ja mikä on väärin. Kummassahan tällaisessa tapauksessa on vika: lapsessa vai vanhemmissa. Itse sanoisin että vanhemmissa. Aika kieroutunut ja sairas tapa toimia. Ja näinhän jumala toimii jos olisi olemassa. Onneksi en usko tuollaisen sairaan henkiolennon olemassa oloon :)

Miksi multa tollaisia kyselet, katso sieltä kirjasta mitä se sanoo?

Ilmestyksessähän se sanotaan:
7*Ja taivaassa syttyi sota: Mikael ja hänen enkelinsä taistelivat lohikäärmettä vastaan, ja lohikäärme enkeleineen taisteli, 8*mutta ei päässyt voitolle, eikä heille löytynyt enää sijaa taivaasta. 9*Niinpä suuri lohikäärme heitettiin alas, se alkuperäinen käärme, jota kutsutaan Panettelijaksi ja Saatanaksi, joka eksyttää koko asuttua maata; hänet heitettiin alas maahan, ja hänen enkelinsä heitettiin alas hänen kanssaan.

Merk. ’Kuka on Jumalan kaltainen?’ Kreik. Mi·kha·ēl′

Kyselit että olenko JT.. en ole, en kuulu mihinkään uskonnolliseen yhteisöön, mutta.. pidän kyllä kiinni siitä että tutkin asioita.. aivan kaikenlaisia. Ja kun tuo raamattu teoksena sisältää sellaista "kätkettyä mannaa" niin sitä on mielenkiintoista tulkita ja koittaa päästä kärryille siitä mitä sinne alkujaan on pantu ja mikä on jälkeenpäin sepostettua ihmisryhmien näkemystä. Kovin valitettavaa että massoja kusetetaan kaikenmaailman höpönhöpöllä.

Sun jutut kyllä kuullostaa niin paljon JT jutuille, että ihmettelen kyllä jos et ole ollut JT.

Mikael on yksi seitsemästä arkkienkeleistä, ei Jeesus. Jeesus oli ihmiseksi tullut Jumala, ei enkeli.

1. "Ei edes ylienkeli Mikael, kiistellessään Mooseksen ruumiista Paholaisen kanssa, rohjennut herjata eikä tuomita tätä, vaan sanoi: "Nuhdelkoon Herra sinua!" Juud. 1:9. Jeesus taas uskalsi. "väisty tieltäni Saatana!" Matt. 16:23.

2. "Mikael, yksi suurimmista enkeliruhtinaista, tuli auttamaan minua." Dan. 10:13. Mikaelia kutsutaan enkeliruhtinaaksi, kun taas Jeesusta ainoasyntyiseksi. Kreikaksi, μονογενης "monogenes". Tätä termiä ei käytetä kenestäkään luodusta.

3. "Ei Jumala ole yhdellekään enkelille milloinkaan sanonut: -- Sinä olet minun Poikani, tänä päivänä minä sinut synnytin. Ei myöskään näin: -- Minä olen oleva hänen Isänsä,
ja hän on oleva minun Poikani. Kun Jumala jälleen tuo Esikoisensa maailmaan, hän sanoo:
-- Kaikki Jumalan enkelit kumartakoot häntä.
Enkeleistä hän sanoo näin: -- Hän tekee enkelinsä tuuliksi, palvelijansa tulenliekeiksi. Mutta Pojastaan hän sanoo: -- Jumala, sinun valtaistuimesi pysyy ajasta aikaan, ja sinun kuninkaanvaltikkasi on oikeudenmukaisuuden valtikka. Sinä rakastit oikeutta ja vihasit vääryyttä. Sen tähden Jumala, sinun Jumalasi,
on voidellut sinut riemun öljyllä, sinut, ei kumppaneitasi. Ja myös näin: -- Sinä, Herra, laskit alussa maan perustukset, sinun kättesi työtä ovat taivaat. Ne katoavat, mutta sinä pysyt. Ne kaikki kuluvat kuin vaate, sinä käärit ne kokoon kuin päällysviitan, ne vaihdetaan niin kuin vaate.
Mutta sinä olet iäti sama, sinun vuotesi eivät lopu. Yhdellekään enkelille ei Jumala milloinkaan ole sanonut: -- Istu oikealle puolelleni.
Minä kukistan vihollisesi, panen heidät korokkeeksi jalkojesi alle. Eivätkö enkelit ole palvelevia henkiä? Heidät lähetetään palvelemaan niitä, jotka saavat osakseen autuuden.
Hepr. 1:5-14.

Tuossa nyt jotain todisteita mitkä kertovat, että Jeesus ja Mikael ovat kaksi eri henkilöä.

E: Masterpice olikin jo ehtiny :D

Aapinen vihdoin langalla.
Perustelisitko nyt fanilaiseisi takana sijaitsevien silmien takana sijaitsevan monimutkaisen elimen tuotoksen siitä, miksi kristinuskon ja Kalevala-uskon vertailu on "no, suoraan sanottuna idioottimaista?"

Miksi sä aapinen lainaat tätä nettisivustoa muuten? Eihän tuon tekijä ole edes teologian maisteri.

Hän kirjoittaa itsekin sivustollaan: "Vaikka podenkin syvää mielenkiintoa Raamattua ja sen kuvaaman ajan historiaa kohtaan, en ole koulutukseltani teologi enkä historiantutkija. Tästä syystä on ymmärrettävää, että Raapustus.netin kirjoituksiin ja niissä esitettyihin näkemyksiin suhtaudutaan kriittisellä mielellä." Tämän huomaa parhaiten, ettei hän perustele kirjoituksiaan muilla lähteillä tai lainaa mitään muuta historiallista lähdettä - vain raamattu kelpaa.

Tämä oli ehkä vähän huono esimerkki, ajanmittaus oli tosiaan tuohon aikaan aika lapsenkengissä. :)

Erikoista selittämistä "27 Silloin, heti kun Juudas oli sen saanut, Saatana meni häneen. Jeesus sanoi hänelle: "Mitä aiot, tee se pian!" Saatana, kun tuntuu menevän Juudakseen ennen aterian, aterian aikana ja aterian jälkeen.

Tuo Markkasen tulkinta yksityiskohtien sopimisesta menee myös aika metsään, koska hän ei perusteluissaan lainaa johanneksen evankeliumia vaan muita evankeliumeja. Erilaisten evankeliumien ristiriitoja siis perustellaan lainaamalla sopivasti ristiin eri evankeliumeista... taitavaa.

"Tämä ei tietenkään poissulje sitä, ettei heidän kanssaan voinut olla (tai jopa ollut) muitakin."

Raamatussa lukee: Jon 20:1 "viikon ensimmäisenä päivänä Magdalan Maria tuli jo aamuhämärissä haudalle ja näki, että haudan suulta oli kivi siirretty pois."
Kriitikko ilmoittaa: "Tässä on ero verrattuna muihin evankeliumeihin."
Uskovainen: "Vaikka tekstissä mainitaan Marian menevän haudalle, niin eihän se poissulje, etteikö olisi muitakin ollut..."

Tuttua selittelyä, yksityiskohdilla ei olekaan väliä - tässä tapauksessa.

Samaa säälittävää selittämistä...

"Markkanen kirjoittaa:

Tapahtumat haudan suulla naisten saapuessa.

Matt. 28:2 – Maanjäristys, Herran enkeli istuu haudan ulkopuolella.

Ja katso, tapahtui suuri maanjäristys, sillä Herran enkeli astui alas taivaasta, tuli ja vieritti kiven pois ja istui sille. (Matt. 28:2)

Kuten yllä todettiin, maanjäristys ja kiven vieritys saattoivat tapahtua hieman ennen kuin naiset saapuivat perille. Selonteon ei siis tarvitse olla ristiriidassa muiden evankeliumien kanssa. Saahan sitä toki saivarrella..."

Ja raamatussa lukee selkeästi: "
1 Sapatin päätyttyä, viikon ensimmäisen päivän koittaessa, tulivat Magdalan Maria ja se toinen Maria katsomaan hautaa.
2 Äkkiä maa alkoi vavahdella ja järistä, sillä Herran enkeli laskeutui taivaasta. Hän tuli haudalle, vieritti kiven pois ja istuutui sille.

että silleen... Hyvä sivusto toi raapustus.net. Jättää tiettyjä tekstikohtia kokonaan pois ja luottaa siihen, että henkilö ei jaksa itse etsiä kohtaa raamatusta.

Ja sama selittely jatkuu:

"Koska muut evankelistat ilmoittavat, että naiset kertoivat havainnoistaan, on syytä ymmärtää Markuksen tarkoittaneen, että he pysyttelivät aluksi vaiti tai eivät sanoneet kenellekään ulkopuoliselle mitään."

Tämmöistä omalla mielikuvituksella täytettyä kaikkivaltiaan sanomaa.

http://www.kolumbus.fi/petteri.haipola/raamattu/Jeesuksen_sukupuu.pdf Tämä ei tosin ole tuolta raaputus.net sivulta, mutta laitampa silti.
Ja siinä on selkeitä eroja.

Wikipediasta: "The two Biblical genealogies disagree not only on the name of Joseph’s father, but on the entire lineage back to David.

This apparent contradiction has been a source of great difficulty. Augustine, for example, took great care on several occasions to refute every purported inconsistency in the gospel genealogies, not only because the Manichaeans in his day were using these inconsistencies as fodder for attacking Christianity, but also because he himself had seen them in his youth as cause for doubting the veracity of the Gospels.

Several theories have been advanced to explain the divergence of the two gospel genealogies, most notably:

- That Joseph had two fathers—one natural and one legal—as a result of a levirate marriage involving uterine brothers.
- Legal inheritance.
- That Luke’s genealogy is actually through Mary rather than her husband Joseph.
- That Matthew’s genealogy is actually through Mary rather than her husband Joseph.
- That one or both of the genealogies are invented."

Onkohan tämä tieto kuinka tärkeä kokonaisuutta ajatellessa?
No jos raamattu - niin kuin yleensä väitetään - on virheetöntä Jumalan sanaa, niin yhdessä evankeliumissa mainittu yhden sokean parannus on vähän erikoinen detalji jos toisessa sanotaankin, että jeesus paransi kaksi sokeaa. Matt 20:30, Markus 10:46 ja Luuk 18:35.

Tästä asiasta tutkijat ovat jakautuneet, joten en ota siihen sen enempää kantaa.
No eipä ne taida olla koska tämä asia mainitaan ihan suomalaisessa uusimmassakin käännöksessä.

"Markuksen evankeliumi päättyi alkuaan jakeeseen 16:8.Joku varhaiskristillinen kirjoittaja on täydentänyt evankelistan esitystä muualta tunnetulla, luotettavaksi katsotulla perimätiedolla."

Aapinen vihdoin langalla.
Perustelisitko nyt fanilaiseisi takana sijaitsevien silmien takana sijaitsevan monimutkaisen elimen tuotoksen siitä, miksi kristinuskon ja Kalevala-uskon vertailu on "no, suoraan sanottuna idioottimaista?"

http://www.onkosetotta.net/artikkeli/14 Tuossa aika hyvä teksti luettavaksi. Edellä mainitsemalla sivulla kattavammin ja paremmin kerrottu raamatun yliluonnollisuudesta ja sen todenmukaisuudesta mitä minä osaisin kirjoittaa.

Myös tämä video minkä laitoin eilen tänne on yksi niistä lukemattomista seikoista mitkä erottavat raamatun vaikka juuri siitä Kalevalasta.

Viimeksi muokannut ylläpidon jäsen:
http://www.onkosetotta.net/artikkeli/14 Tuossa aika hyvä teksti luettavaksi....

Koska voidaan todeta, että Jumala persoonana on loogisten kriteerien mukaan todennäköisesti olemassa, on ratkaistava minkä uskonnon Jumala on totta. Tässä tapauksessa on todettava, että persoonattomat itämaiset uskonnot on rajattava ulkopuolelle, koska ne eivät sisällä moraalisia vastauksia oikeaan ja väärään eivätkä voi sisältää Jumalaa tietoisena persoonana.

Hahah... empä päässyt ensimmäistä lausetta pitemmälle kun alkoi naurattamaan. Mitkähän ne loogiset kriteerien todisteet ovat :D

Viellä hieman Jeesuksesta AKA Miikaelista:

Miikaelista sanotaan, että hän oli ”teidän enkeliruhtinaanne” eli israelilaisten enkeliruhtinas. Hänen oli kuitenkin määrä saada lisää valtaa. Seuraavaksi tapaamme hänet Danielin kirjan viimeisessä luvussa: ”Siihen aikaan nousee Miikael, se suuri enkeliruhtinas, joka seisoo sinun kansasi lasten suojana. Ja se on oleva ahdistuksen aika, jonka kaltaista ei ole ollut siitä saakka, kuin kansoja on ollut, hamaan siihen aikaan asti.” – Daniel 12:1.
Daniel oli juuri luvussa 11 kuvaillut maailmanvaltojen marssia, joka ulottuisi hänen omasta ajastaan tulevaisuuteen. Hän oli kuvaillut täsmällisesti Persian kukistumisen ja Kreikan nousun. Sen jälkeen Kreikan maailmanvaltaa alettiin jakaa. Jaossa syntyneistä poliittisista kokonaisuuksista kaksi – Etelän kuningas ja Pohjan kuningas – kilpailisi Jumalan kansan herruudesta. Tämän kilpailun huippukohdassa ’nousisi’ Miikael. Mitä se merkitsee?
Muualla samassa profetiassa ilmaisulla ’nousta’ tarkoitetaan aina sitä, että joku ottaa vallan hallitakseen kuninkaana. (Daniel 11:3, 4, 7, 20, 21) Niinpä kun Miikael ”nousee”, hänkin alkaa hallita kuninkaana. Ajattelehan, mitä tästä seuraa.
Juutalaisten viimeinen kuningas Sidkia oli ennen Danielin kuolemaa syösty valtaistuimelta. Juutalaisilla ei ollut määrä olla vuosisatoihin kuningasta. Danielin ennustus osoitti, että jonain päivänä Jumalan kansalla olisi jälleen oma kuningas, nimittäin Miikael.
Danielin aikalainen Hesekiel ennusti, että Jumalan kansaa alkaisi jälleen hallita kuninkaana hän, ”jolla on [laillinen, UM] oikeus”. (Hesekiel 21:25–27) Hän ei ollut oleva kukaan leeviläisistä makkabealaisista, jotka lyhyeksi jääneen itsenäisyyden aikana käyttivät jonkinlaista valtaa. Koska he eivät olleet kuningas Daavidin jälkeläisiä, heillä ei ollut ”oikeutta” kuninkuuteen. Sen sijaan Jeesuksella Kristuksella, jonka Jumala oli voidellut hallitsemaan kuninkaana taivaallisessa valtakunnassa, oli siihen oikeus. (Luukas 1:31–33; 22:29, 30; Psalmit 110:1) Hän oli ainut tällä tavalla voideltu. On siksi täysin johdonmukaista sanoa, että Jeesuksella ja Miikaelilla tarkoitetaan samaa persoonaa.

Danielin 7. luvussa on toinen maailmanvaltojen marssia koskeva ennustus, joka osin rinnastuu Danielin 11. lukuun. Tämän ennustuksen huippukohdassa kuitenkin sanotaan, että ”Ihmisen Pojan kaltaiselle” ”annettiin valta, kunnia ja valtakunta”. (Daniel 7:13, 14) ”Ihmisen Pojan kaltainen” ymmärretään yleisesti Jeesukseksi. (Matteus 10:23; 26:64; Ilmestys 14:14) Siispä yhden ennustuksen huippukohdassa Jeesuksesta tulee kuningas. Toisessa Danielin kirjan ennustuksessa Miikaelista tulee kuningas. Koska kummassakin ennustuksessa tarkastellaan samaa ajankohtaa ja samaa tapahtumaa, on varmasti järkevää päätellä, että niissä puhutaan myös samasta persoonasta.

Viellä "ylienkelistä":

Miikaelista kerrotaan myös Raamatun kreikkalaisissa kirjoituksissa. Luemme Juudaan kirjeestä: ”Mutta kun ylienkeli Miikael oli eri mieltä kuin Panettelija ja väitteli Mooseksen ruumiista, hän ei uskaltanut lausua tuomiota häntä vastaan pilkkaavin sanoin, vaan sanoi: ’Nuhdelkoon sinua Jumala.’” (Juudas 9) Tämä välikohtaus osoittaa Miikaelin olleen läheisesti tekemisissä Jumalan muinaisen kansan kanssa. Niinpä tämä tukee sitä väitettä, että hän oli se enkeli, joka kulki israelilaisten edellä heidän suojelijanaan.
Juudaan kirjeestä saamme tietää Miikaelin olleen ylienkelin asemassa. Todellisuudessa hän oli ainut ylienkeli, sillä Raamatussa ei mainita muita ylienkeleitä eikä sanaa ”ylienkeli” käytetä Raamatussa monikollisesti. ”Ylienkeli” merkitsee ’enkelien esimiestä’. Jumalan henkipalvelijoitten joukosta on poimittavissa vain kaksi nimeä, joiden kantajilla on valtaa muihin enkeleihin, ja ne ovat Miikael ja Jeesus Kristus. (Matteus 16:27; 25:31; 2.*Tessalonikalaisille 1:7) Tämäkin todistaa sen puolesta, että Jeesuksella ja Miikaelilla tarkoitetaan samaa.
On kiintoisaa, että Jeesuksen nimi kytketään sanaan ”ylienkeli” yhdessä Paavalin kirjeistä. Apostoli kirjoittaa: ”Herra [Jeesus] itse laskeutuu taivaasta käskyhuudon, ylienkelin äänen ja Jumalan trumpetin kuuluessa.” (1.*Tessalonikalaisille 4:16) Tekstiyhteys sijoittaa tämän tapahtuman ”Herran läsnäoloon”, aikaan jolloin Jeesus on alkanut hallita kuninkaana. – 1.*Tessalonikalaisille 4:15; Matteus 24:3; Ilmestys 11:15–18.

Seuraavien USA presidentinvaalien ehdokas:

313052_482149251795846_1357857646_n.webp

Miikaelista kerrotaan myös Raamatun kreikkalaisissa kirjoituksissa. Luemme Juudaan kirjeestä: ”Mutta kun ylienkeli Miikael oli eri mieltä kuin Panettelija ja väitteli Mooseksen ruumiista, hän ei uskaltanut lausua tuomiota häntä vastaan pilkkaavin sanoin, vaan sanoi: ’Nuhdelkoon sinua Jumala.’” (Juudas 9) Tämä välikohtaus osoittaa Miikaelin olleen läheisesti tekemisissä Jumalan muinaisen kansan kanssa. Niinpä tämä tukee sitä väitettä, että hän oli se enkeli, joka kulki israelilaisten edellä heidän suojelijanaan.

Noi juudaksen jutut voi jättää omaan arvoonsa,sehän kavalti Jeesuksen tusinasta kulta rahoja!

Noi juudaksen jutut voi jättää omaan arvoonsa,sehän kavalti Jeesuksen tusinasta kulta rahoja!

Jos sun tietämys raamatusta ja sen kirjoittajista on tota tasoa niin kannattaisi varmaan pitää suu kiinni ettei nolaa itseään? Meinaatko että Juudaan kirjeen takana olisi ollut Juudas Iskariot vai?

Jännää sikäli, kun kirjoitus ajankohtana Iskariotin kirotun lihan olivat korpit kaluneet jo monet vuodet aiemmin.

Back
Ylös Bottom