Maailmankatsomusthread (uskontokeskustelut kaikki tänne)

Jumalauta toi Wendy Wright on arsyttava. Toisaalta tuossa haastattelussa pitaa muistaa, etta Wendya haastatellaan lobbarijarjestonsa pomona, jolloin haastattelussa han edustaa jarjestonsa kantaa ja hanen tehtava haastattelussa on edistaa omaa kantaansa. Voi olla, etta han tulisi hiukan vastaan, jos hanen kanssaan keskustelisi ilman kameroita.

Ajatus siitä, että Jeesusta ennen pääsi taivaaseen uskomalla Jumalaan, sitten Jumala uhrasi itsensä itsellensä ja Jumalaan uskominen ei enää riitä, vaan pitää uskoa Jumalaan on niin helvetin absurdi, ettei siinä ole mitään järkeä.
Millä perusteilla hylkäät Saarnaajan kirjan, kun se on Raamatussa. Toi on ihan naurettavaa, jos hylkäät osan niin hylkäät koko paskan.
Mitä jos Jeesus ei tarkoittanut olevansa Tie, Totuus ja Elämä, vaan sanoi ne angsteissaan tarkoittamatta sitä.

Ehkä sillä ei tarkoitettu mitään, se vaan oli Jumalan pojan masennuksessa kirjoittama valitusvirsi, kuten myös helvetin liekit. Millä perusteella Saarnaajan kirja ei ole yhtä luotettava. Jos noudattaisin samaa valikoivaa logiikkaa, niin voisin hyvillä mielin tappaa sut sapattina työn teosta. Mutta eihän se käy kun liitot...
Miksi vanhoissa VT:n teksteissä ei ole mitään puhetta helvetistä, miksi heprean kielessä ei ole sanaa helvetille?

Mutta näistä on turha edes ottaa mitään todisteita, kun koko kristinuskonto on niin absurdi, että ainoastaan aivopestyt kykenevät sen tajuamaan.
Koko kristinuskon teologia on niin epälooginen, että sen voi vetää pöntöstä.

"Katso, päivät tulevat, sanoo Herra, jolloin minä teen Israelin heimon ja Juudan heimon kanssa uuden liiton, en sellaista liittoa kuin se, jonka minä tein heidän isäinsä kanssa silloin, kun minä tartuin heidän käteensä ja vein heidät pois Egyptin maasta. Sillä he eivät pysyneet minun liitossani, ja niin en minäkään heistä huolinut, sanoo Herra. Sillä tämä on se liitto, jonka minä teen Israelin heimon kanssa näiden päivien jälkeen, sanoo Herra: Minä panen lakini heidän mieleensä, ja kirjoitan ne heidän sydämiinsä, ja niin minä olen heidän Jumalansa, ja he ovat minun kansani. Ja silloin ei enää kukaan opeta kansalaistaan eikä veli veljeään sanoen: 'Tunne Herra'; sillä he kaikki, pienimmästä suurimpaan, tuntevat minut. Sillä minä annan anteeksi heidän vääryytensä enkä enää muista heidän syntejänsä." Jer. 31:31-34

Otan suoran lainauksen http://koti.phnet.fi/petripaavola/Jumalan_liitot sivulta, koska siellä asia hyvin kirjoitetaan.

"Jumala tiesi ettei lakiliitto poista synnin ongelmaa, vaan on viimeinen askel kohti synnin ongelman ratkaisua. Vanha liitto oli varjokuvaa tulevasta Uudesta Liitosta. Eläinuhri järjestelmä oli esikuvaa täydellisestä uhrista, jonka uhri on Jeesus Kristus, Israelin Messias. VL:n tultiin sisälle lihallisen syntymän kautta, jonka merkkinä oli ympärileikkaus. Aabrahamin uskon vanhurskauden tähden asetettiin ympärileikkauksen merkki. Laki eli Jumalan sanan opetus oli VL:ssa kirjoitettu kiveen, mutta Uudessa Liitossa Jumala kirjoituttaa lakinsa ihmisen sydämeen Pyhän Hengen kautta. VL:n pappeusjärjestelmä oli esikuvaa Uuden Liiton pappeusjärjestelmästä. Jeesus on Uuden Liiton ylimmäinen pappi, joka menee taivaalliseen Kaikkein pyhimpään vieden sinne ”omaa vertaan”, jonka kautta saadaan kertakaikkinen ja iankaikkinen lunastus. Uudessa Liitossa on voimassa yleinen pappeus eli kaikki Uuden Liiton seurakunnan jäsenet ovat kuninkaallista papistoa, jotka toimittavat Jumalanpalvelustaan Pyhä Hengen voimalla."

Juutalaisten mielestä ihmisen täytyy olla ympärileikattu, olla syntynyt "valittuun kansaan" ja pitäytyä lakiin. Juutalaiset, eivät usko, että Jeesus, Jumalan poika tuli maailmaan ja kuoli meidän rikkomustemme tähden ja, että Jumala aloitti Jeesuksessa Uuden liiton.

En "hylkää" Saarnaajan kirjaa vaan tarkastelen asiaa tarkemmin. Jos tutkit asiaa niin huomaat, että Salomon kirjoitti kyseisen kirjan juuri elämän ilonsa menettäneen, masentuneen ja vanhuksen näkökannasta. Jos kuitenkin haluat alkaa kiistämään historioitsioiden ja teologien näkemyksiä niin ole hyvä vaan.

Itseasiassa tästä on annettava hiukan noottia; se kohta omaa huomattavan määrän idiomeja, jotka todella tarkoittaa ylösnousemuksen pilkkaamista eikä kyseessä ole lapsia.
Idiomien kääntäminen on haastavaa, koska, no ymmärrät varmasti itsekin.

Eri asia onkin se, voiko Raamattua lukea muulla kuin alkuperäiskielellä, ja onko luomakuntansa tappamisessa mitään mieltä.
Tämäkin tuli esille tuossa Bart Ehrmanin luennolla. Jos raamattu on Jumalan inspiroima ja yliluonnollista alkuperää, on tapahtunut ihme. Perin merkillistä on kuitenkin, ettei Jumala nähnyt vaivaa suorittaa "raamatun säilyminen jälkipolville" -ihmettä, puhumattakaan "Kaikkivaltiaan sanoman ihmiskunnalle luulisi olevan selkeää ja ymmärrettävissä ilman ristiriitoja ja epäselvyyksiä" -ihmeestä

Raamatusta saadaan ristiriitainen ja vaikea jos sitä halutaan niin tulkita.
Raamattu on ristiriitainen ja vaikea, koska alkuperäistekstejä ei ole enää olemassa ja nykyinen raamattu perustuu n. 5600:een kreikkalaiskirjoitukseen - ja ne ovat kaikki erilaisia keskenään.

Miksi kaikkivaltias Jumala ei nähnyt vaivaa säilyttää alkuperäisiä tekstejä jälkipolville?

Mutta jos tarkastellaan raamattua tarkasti ja otetaan huomioon entisaikojen kultuurit, perehdytään tekstikappaleeseen ym, niin ristiriidat yleensä häviävät.
LoL :D

Raaputus.net sivustollle on koottu todella kattavasti näitä raamatun "ristiriitoja" ja purettu ne. Joten suosittelen kaikkia niitä lukemaan kyseistä sivua, ketkä pitävät raamattua ristiriitaisena satukirjana. http://raapustus.net/?id=111
Evankeliumeja pidetään uuden testamentin ja nykyisen kristinuskon tärkeimpinä kirjoina. Niiden selvistä ristiriitaisuuksista tuolla ei puhuta mitään: Milloin Jeesus ristiinnaulittiin, milloin saatana meni Juudakseen, montako naista meni Jeesuksen haudalla, kenet naiset tapasivat haudalla, kertoivatko he kenellekään tyhjästä haudasta, mikä on jeesuksen sukupuu, montako sokeaa Jeesus paransi, miksi markuksen evankeliumin loppuun on lisätty tekstiä jälkikäteen jne jne...

http://en.wikipedia.org/wiki/Gospel_Harmony

Milloin Jeesus ristiinnaulittiin
http://raapustus.net/?id=113#r120

milloin saatana meni Juudakseen
http://raapustus.net/?id=113#r188

montako naista meni Jeesuksen haudalla
http://raapustus.net/?id=113#r008

kenet naiset tapasivat haudalla
http://raapustus.net/?id=113#r011

kertoivatko he kenellekään tyhjästä haudasta
http://raapustus.net/?id=113#r012
,
mikä on jeesuksen sukupuu
http://www.kolumbus.fi/petteri.haipola/raamattu/Jeesuksen_sukupuu.pdf Tämä ei tosin ole tuolta raaputus.net sivulta, mutta laitampa silti.

montako sokeaa Jeesus paransi
Onkohan tämä tieto kuinka tärkeä kokonaisuutta ajatellessa?

miksi markuksen evankeliumin loppuun on lisätty tekstiä jälkikäteen jne jne...
Tästä asiasta tutkijat ovat jakautuneet, joten en ota siihen sen enempää kantaa.

Koko vääntö raamatusta on turhanpäiväinen koska kyseessä ei ole edes meidän kulttuurimme tuotos. Raamattu on samanlainen kokoealma aikalaistarinoita kuten on Kalevalakin ja koska Kalevala on kuitenkin esi-isiemme aikalaiskertomuksia pidän sitä paljon mielenkiintoisempana kuin esimerkiksi raamattua. Jotenkin hassua että noita historiallisia tarinoita ja tarinasikermiä on tämä maailma täynnä ja vain sen takia että aikoinaan kristinusko on onnistuttu levittämään läpi euroopan nyt jotku pitävät tarinakokoelmaa jotenkin totena. Raamattuhan on muokattu lähinnä palvelemaan sen aikaisen kirkon valta-aseman pitämistä ja levittämistä. Kansaa on ollut helpompi hallita kun heillä on ollut kuvitelma että "isoveli" valvoo, siihen aikaan kun ei hallitsijat ja kirkko ole ihan jokapaikkaan ehtinyt vahtimaan...

e: ottaen huomioon raamatun alkuperän tuolta välimeren rannoilta ja sen mitä joka päivä paljastuu välimeren kansojen tekemistä taloudellisista kusetuksista pitäisin raamattua jopa vielä epäluotettavampana kuin suoraselkäisten suomalaisten kalevalaa :D

On aika, no jos suoraan sanotaan niin idiottimaista verrata raamattua ja vaikka Kalevalaa. Mutta suotakoon jokaiselle oikeus mielipiteeseensä.

Tässä muuten viellä yks ihan mielenkiintoinen video. Video tuo esille taas yhden seikan mikä minusta kyllä kertoo, että raamattua ei ilman Jumalan apua olisi voitu tehdä.

Viimeksi muokannut ylläpidon jäsen:
"Katso, päivät tulevat, sanoo Herra, jolloin minä teen Israelin heimon ja Juudan heimon kanssa uuden liiton, en sellaista liittoa kuin se, jonka minä tein heidän isäinsä kanssa silloin, kun minä tartuin heidän käteensä ja vein heidät pois Egyptin maasta. Sillä he eivät pysyneet minun liitossani, ja niin en minäkään heistä huolinut, sanoo Herra. Sillä tämä on se liitto, jonka minä teen Israelin heimon kanssa näiden päivien jälkeen, sanoo Herra: Minä panen lakini heidän mieleensä, ja kirjoitan ne heidän sydämiinsä, ja niin minä olen heidän Jumalansa, ja he ovat minun kansani. Ja silloin ei enää kukaan opeta kansalaistaan eikä veli veljeään sanoen: 'Tunne Herra'; sillä he kaikki, pienimmästä suurimpaan, tuntevat minut. Sillä minä annan anteeksi heidän vääryytensä enkä enää muista heidän syntejänsä." Jer. 31:31-34

Otan suoran lainauksen http://koti.phnet.fi/petripaavola/Jumalan_liitot sivulta, koska siellä asia hyvin kirjoitetaan.

"Jumala tiesi ettei lakiliitto poista synnin ongelmaa, vaan on viimeinen askel kohti synnin ongelman ratkaisua. Vanha liitto oli varjokuvaa tulevasta Uudesta Liitosta. Eläinuhri järjestelmä oli esikuvaa täydellisestä uhrista, jonka uhri on Jeesus Kristus, Israelin Messias. VL:n tultiin sisälle lihallisen syntymän kautta, jonka merkkinä oli ympärileikkaus. Aabrahamin uskon vanhurskauden tähden asetettiin ympärileikkauksen merkki. Laki eli Jumalan sanan opetus oli VL:ssa kirjoitettu kiveen, mutta Uudessa Liitossa Jumala kirjoituttaa lakinsa ihmisen sydämeen Pyhän Hengen kautta. VL:n pappeusjärjestelmä oli esikuvaa Uuden Liiton pappeusjärjestelmästä. Jeesus on Uuden Liiton ylimmäinen pappi, joka menee taivaalliseen Kaikkein pyhimpään vieden sinne ”omaa vertaan”, jonka kautta saadaan kertakaikkinen ja iankaikkinen lunastus. Uudessa Liitossa on voimassa yleinen pappeus eli kaikki Uuden Liiton seurakunnan jäsenet ovat kuninkaallista papistoa, jotka toimittavat Jumalanpalvelustaan Pyhä Hengen voimalla."

Juutalaisten mielestä ihmisen täytyy olla ympärileikattu, olla syntynyt "valittuun kansaan" ja pitäytyä lakiin. Juutalaiset, eivät usko, että Jeesus, Jumalan poika tuli maailmaan ja kuoli meidän rikkomustemme tähden ja, että Jumala aloitti Jeesuksessa Uuden liiton.

En "hylkää" Saarnaajan kirjaa vaan tarkastelen asiaa tarkemmin. Jos tutkit asiaa niin huomaat, että Salomon kirjoitti kyseisen kirjan juuri elämän ilonsa menettäneen, masentuneen ja vanhuksen näkökannasta. Jos kuitenkin haluat alkaa kiistämään historioitsioiden ja teologien näkemyksiä niin ole hyvä vaan.

Et vastannut mihinkään laittamalla kohtia Raamatusta. Tai jos mielestäsi vastasit, niin laitatko ensin kirjoittamani kysymyksen, johon vastasit.
En jaksa vaivata sinua kysymyksillä koko kristinuskon peruspilareista; miksi Jumala loi saatanan, joka syöksee ihmiset helvettiin, miksi Jumala teki meistä taipuvaisia syntiin, miksi Jumala laittoi houkutukset paratiisiin, miksi Jumala ei ota hyviä ihmisiä taivaaseen (on olemassa hyviä ihmisiä, vaikka Raamattu sanoo toista), miten Jeesus voi olla Josephin sukua, jos Maria oli neitsyt, miten voit luottaa Raamattuun, jos siinä on ristiriitoja, miten Jeesus voi olla Jumala, kun Jumalaa ei voi vietellä.

Arvaatko miksi en kysy näitä? Koska yksikään aivot omaava ihminen ei jaksa useampaa kertaa kuunnella täysin järjettömiä vastauksia.
Mutta vastaa ihmeessä, jos näet kykeneväsi vastaamaan edes jotenkuten älykkäästi.

ps. yksikin virhe Raamatussa on liikaa. Silloin on todennäköistä että muuallakin on virheitä. Miten luet Raamattua, jos et voi luottaa yhteenkään lauseeseen kirjassa?

Aapinen, mikäs siinä raamatun ja kalevalan vertaamisessa tökkii? Molemmat fiktiivisiä teoksia, joilla on kuitenkin historiallista ja kulttuurista arvoa. Kalevala on kylläkin näistä kahdesta mielenkiintoisempi ja huomattavasti parempaa luettavaa.

Aapinen, mikäs siinä raamatun ja kalevalan vertaamisessa tökkii? Molemmat fiktiivisiä teoksia, joilla on kuitenkin historiallista ja kulttuurista arvoa. Kalevala on kylläkin näistä kahdesta mielenkiintoisempi ja huomattavasti parempaa luettavaa.

"No mix sit Jeesus nous kuolleist?"

Kerroppa PanostajaPena, että mikä oli Jeesuksen nimi ennen kuin hän tuli maan päälle?

Miksi multa tollaisia kyselet, katso sieltä kirjasta mitä se sanoo?

Ilmestyksessähän se sanotaan:
7*Ja taivaassa syttyi sota: Mikael ja hänen enkelinsä taistelivat lohikäärmettä vastaan, ja lohikäärme enkeleineen taisteli, 8*mutta ei päässyt voitolle, eikä heille löytynyt enää sijaa taivaasta. 9*Niinpä suuri lohikäärme heitettiin alas, se alkuperäinen käärme, jota kutsutaan Panettelijaksi ja Saatanaksi, joka eksyttää koko asuttua maata; hänet heitettiin alas maahan, ja hänen enkelinsä heitettiin alas hänen kanssaan.

Merk. ’Kuka on Jumalan kaltainen?’ Kreik. Mi·kha·ēl′

Kyselit että olenko JT.. en ole, en kuulu mihinkään uskonnolliseen yhteisöön, mutta.. pidän kyllä kiinni siitä että tutkin asioita.. aivan kaikenlaisia. Ja kun tuo raamattu teoksena sisältää sellaista "kätkettyä mannaa" niin sitä on mielenkiintoista tulkita ja koittaa päästä kärryille siitä mitä sinne alkujaan on pantu ja mikä on jälkeenpäin sepostettua ihmisryhmien näkemystä. Kovin valitettavaa että massoja kusetetaan kaikenmaailman höpönhöpöllä.

Muakin kiinnostaisi kuulla.

Kalevala on myös alkuperäisempi nykyisessä muodossaan kuin raamattu joka on käännetty ja väännetty haluttuun muotoon jo monia kertoja puhumattakaan raamatun käännöksistä joten siinä mielessä todellakin on idioottimaista verrata nykyistä raamattua kalevalaan kun nykyisellä raamatulla ei taida olla enää paljoakaan yhteistä alkuperäisen raamatun kanssa.

By Aapinen:

Väität, ettei ole raamatullissia perusteita sille, että helvetti ja Taivas ovat olemassa. No vilkastaampa hieman sitä raamattua. Vilkaistaan vaan, jopa jae pari edeltä ja jäljestä niin jotain tolkkua tulee heti noihin sun lainaamiisi kohtiinkin?

- "Mutta nyt Kristus on herätetty kuolleista, esikoisena niiden joukosta jotka ovat kuolleet. Kun kerran kuolema sai alkunsa ihmisestä, samoin kuolleiden ylösnousemus on alkanut ihmisestä. Sillä niin kuin kaikki ihmiset Aadamista osallisina kuolevat, niin myös kaikki Kristuksesta osallisina tehdään eläviksi" 1. Kor. 15:20-22
KOKONAISUUDESSAAN:
20*Mutta nyt Kristus on herätetty kuolleista, ensi hedelmänä niistä, jotka ovat nukahtaneet pois. 21*Sillä koska kuolema on ihmisen kautta, niin kuolleiden ylösnousemuskin on ihmisen kautta. 22*Sillä niin kuin kaikki kuolevat Aadamissa, niin myös kaikki(vanhurskautta kannattavat) tullaan tekemään eläviksi Kristuksessa. 23*Mutta kukin omassa luokassaan: Kristus ensi hedelmänä, sen jälkeen Kristukselle kuuluvat hänen läsnäolonsa aikana. 24*Sitten tulee loppu, kun hän luovuttaa valtakunnan Jumalalleen ja Isälleen tehtyään tyhjäksi kaiken hallituksen(nykyiset ihmishallitukset) ja kaiken vallan(saatanan järjestelmän) ja voiman. 25*Sillä hänen täytyy hallita kuninkaana, kunnes Jumala on pannut kaikki viholliset hänen jalkojensa alle(tuhat vuotta kuten raamattu selvästi ilmaisee). 26*Viimeisenä vihollisena tehdään tyhjäksi kuolema.

- "Minä olen ylösnousemus ja elämä. Joka uskoo minuun, saa elää, vaikka kuoleekin, eikä yksikään, joka elää ja uskoo minuun, ikinä kuole" Joh. 11:25-26

Jae edeltä valottaa: 23*Jeesus sanoi hänelle: ”Veljesi tulee nousemaan ylös.” 24*Martta sanoi hänelle: ”Tiedän, että hän nousee ylösnousemuksessa viimeisenä päivänä.” 25*Jeesus sanoi hänelle: ”Minä olen ylösnousemus ja elämä. Joka uskoo minuun, tulee(aikanaan paratiisissa maan päällä) elämään, vaikka hän kuoleekin; 26*eikä yksikään, joka elää ja uskoo minuun, tule ikinä kuolemaan(kuolemaan siinä mielessä etteikö olisi ylösnousemus mahdollisuutta). Uskotko tämän?

- "Silloin hän huusi: 'Isä Abraham, armahda minua! Lähetä Lasarus tänne, että hän kastaisi sormenpäänsä veteen ja vilvoittaisi kieltäni. Näissä liekeissä on kauhea olla.' Mutta Abraham sanoi: 'Muista, poikani, että sinä sait eläessäsi hyvän osan, Lasarus huonon. Nyt hän saa täällä vaivoihinsa lohdun, mutta sinä saat kärsiä tuskaa. Sitä paitsi meidän välillämme on syvä, ylipääsemätön kuilu, niin ettei täältä kukaan voi tulla teidän luoksenne, vaikka tahtoisikin, eikä sieltä pääse kukaan kuilun yli meidän puolellemme.' Luuk. 16:24-26

Mitäs mitäs.. tarina ilman todellisia henkilöitä ja tapahtumia.. ELI SUOMEKSI vertauskuvallista kerrontaa.
"19*Mutta oli rikas mies, ja hänellä oli tapana pukeutua purppuraan ja pellavaan, ja hän huvitteli päivästä päivään loisteliaasti. 20*Mutta eräs Lasarus-niminen kerjäläinen, joka oli täynnä märkähaavoja, pantiin tavallisesti hänen porttinsa pieleen, 21*ja hän halusi tulla kylläiseksi siitä, mitä rikkaan miehen pöydältä putoili. Ja koirat tulivat nuoleskelemaan hänen märkähaavojaan. 22*Aikaa myöten kerjäläinen sitten kuoli, ja enkelit veivät hänet Abrahamin poven eteen.
Myös rikas mies kuoli, ja hänet haudattiin. 23*Ja hän nosti silmänsä Haadeksessa, ollessaan piinallisissa tuskissa, ja hän näki Abrahamin kaukana ja Lasaruksen hänen povensa edessä. 24*Niin hän huusi ja sanoi: ’Isä Abraham, ole minulle armollinen ja lähetä Lasarus kastamaan sormensa pää veteen ja jäähdyttämään kieltäni, sillä minä kärsin tuskaa tässä leimuavassa tulessa.’ 25*Mutta Abraham sanoi: ’Lapsi, muista, että sinä sait elinaikanasi täysin määrin hyväsi, mutta Lasarus vastaavasti pahan. Nyt hän kuitenkin saa lohdutusta täällä, mutta sinä kärsit tuskaa.."

- "Ja niin he lähtevät, toiset iankaikkiseen rangaistukseen, mutta vanhurskaat iankaikkiseen elämään." Matt. 25:46

Kyllähän säkin olet näemmä kirjan avannut ja sitä lukenut, joten miksi sulle on ummessa mitä silmällä pitäen tuota ikuista elämää hohkataan.. ikuinen elämä maan päällä täydellisissä oloissa,ei pilven reunalla harppua rimputellen. Tämä oli Luojan alkuperäinen tarkoitus ja se raaamatun mukaan ennallisestetaan. Mitä tulee iänkaikkiseen rangaistukseen? No et ole tuolla tulevaisuudessa nauttimassa noista siunauksista.. se on se "iänkaikkinen pois karsiminen/rangaistus" riippuen käännöksestä. Koska ei ole kuolematonta sielua, ei ole myöskään mitään sielun ikuista piinaamista. Helppoa kun sen tajuaa.

- "Ellei kuolleita lainkaan herätetä, miksi he kastattavat itsensä näiden puolesta? Entä mitä varten me joka hetki antaudumme vaaraan?Niin totta kuin te olette minun ylpeyteni Herramme Kristuksen Jeesuksen edessä, minä katson joka päivä kuolemaa silmiin. Olisiko minun kannattanut taistella Efesoksessa petoja vastaan, jos asiaa ajatellaan vain tavalliseen ihmistapaan?" 1. Kor. 15:29-32.

29*Mitä muuten ne tulevat tekemään, joita kastetaan sitä varten että olisivat kuolleita? Jos kuolleita ei kerran herätetä(kyllä, herätetään aikanaan elämään maan päälle), miksi heitäkään kastetaan sitä varten että olisivat sellaisia? 30*Miksi mekään olemme vaarassa joka hetki? 31*Päivittäin olen vastakkain kuoleman kanssa. Tämän minä vakuutan sen riemun kautta, joka minulla on teistä, veljet, Kristuksessa Jeesuksessa, meidän Herrassamme. 32*Jos olen ihmisten tavoin taistellut petojen kanssa Efesoksessa, mitä hyötyä minulle siitä on? Jos kuolleita ei herätetä, niin ”syökäämme ja juokaamme, sillä huomenna me kuolemme”

Siinä nyt joitain pätkiä, jotka eivät varmaan sinun mielestäsi ole "raamatullisia". Mainitsit myös, että koko sielunkuolemattomuus- ja helvetti oppi keksittiin 300-luvulla kirkolliskokouksessa, niin ei se nyt aivan noinkaan mennyt. Ei mennytkään, tuolloin ne vaan "liitettiin" yhteen pakettiin eri lahkojen opeista joita apostolien viellä eläessä ei opetettu. Paavalin kirjoittamat Korintilaiskirjeet ovat mm. kirjoitettu n. vuonna 51 jKr. Egyptistä löydettyjen noin 120 jKr. ajoittuvien katkelmien perusteella voidaan päätellä, että evankeliumit kirjoitettiin ensimmäisen vuosisadan aikana eli on perusteltua uskoa, että alkuperäiset evankeliumit kirjoitettiin ainoastaan hieman tai muutamia vuosikymmeniä Jeesuksen ristiinnaulitsemisen jälkeen. Alkuperäiset käsikirjoittajat olivat siis joko silminnäkijöitä tai saivat tietonsa heiltä. Kyllä, mutta eihän he puhu mistään sielun kuolemattomuudesta tai kolmiyhteisestä Jumaluudesta. Jeesus itse sanoi joka yhteydessä ettei hän tee mitään omasta aloitteestaan vaan Hänen joka Jeesuksen oli lähettänyt. Eli Jeesus ei koskaan korottanut itseään Isänsä yläpuolelle kuten kirkon höselöt tekee. Eikä apostolit liioin ole kirjanneet mitään helvetin tuli oppeja, kunhan kirjasivat sen mitä Jeesus kertoi sen aikaisille ihmisille käytännön läheisesti. He kun tunsivat gehenan paikkana(jerusalemin muurin ulkopuolella, EI siis missään maan alla lol) ja sen toimintaan liittyvät asiat. Tunnetko sinä ne?

Kolminaisuusopista sen verran, että jos väität, ettei Jeesus ole Jumala minun ei tarvitse väittää mitään, Jeesus kyllä itse teki sen joka yhteydessä selväksi että on alempana kuin Isä, tai Pyhää Henkeä ei ole on toki, muttei persoonana kuten kirkko oppettaa, suosittelen taas tutkimaan sitä raamattua hieman tarkemmin no ei tästä paljon tarkemmin enää tarvi "tutkia" kun se siellä hyvinkin selvästi lukee monessa kohtaa. Jumala ilmoittaa itsensä kolmessa persoonassa. Isä, Poika ja Pyhä Henki Joo ja lehmät lentää. Jeesus sanoin mm. näin "Te saatte puolustajan; minä lähetän hänet Isän luota. Hän, Totuuden Henki, lähtee Isän luota ja todistaa minusta" Joh. 15:26.
"Kun se auttaja saapuu, jonka minä lähetän teille Isän luota, totuuden henki, joka lähtee Isän luota, se todistaa minusta.." Mikähän tuossa sinusta kertoo että tuo "henki" olisi persoona, kun ihmiset "täyttyivät pyhästä hengestä" niin sinustako se henki pujahti korvasta sisään ja asusteli siellä jossain keuhkossa sitten? Kivasti kun vertaat omaa lainaustasi ja minun, huomaat jotain hyvin olennaista. Nimittäin opillisen harhan poistumisen ilman sen kummempaa polemiikkia.

Jokainen kristitty saa Jumalan lupaaman lahjan voimaksi Jumalan palvelemiseen eli uskossa elämiseen. Pyhä Henki lähtee Isästä Pojan kautta.

Tottahan tuo on, raamattu todella opettaa että pyhä henki lähtee Isästä, kuinkas muutenkaan kun se on Hänen vaikuttava dynaaminen voimansa jolla Hän saattaa kaiken tapahtumaan. Ja miksikö Jeesuksen kautta? Samasta syystä kuin ihmisten täytyy rukoillakkin "Kristuksen Jeesuksen kautta". Olemme epätäydellisiä emmekä voi lähestyä Luojaa suoraan koska epätäydellisyys on hänestä niin kaukana, ja siksi tarvitaan välimies, sovittaja.

Jeesus kertoo myös hänen Jumaluudestaan. "Minä ja Isä olemme yhtä." Joh 10:30.

25*Jeesus vastasi heille: ”Minä sanoin teille, ja silti ette usko. Ne teot, joita minä teen Isäni nimessä(ei omassa nimessään!?!), ne todistavat minusta. 26*Mutta te ette usko, koska ette ole minun lampaitani. 27*Minun lampaani kuuntelevat minun ääntäni, ja minä tunnen ne, ja ne seuraavat minua. 28*Ja minä annan heille ikuisen elämän(aikanaan maan päällä), eivätkä he ikinä tuhoudu, eikä kukaan sieppaa heitä minun kädestäni. 29*Se, mitä Isäni on antanut minulle, on suurempaa kuin kaikki muu, eikä kukaan voi siepata heitä Isän kädestä. 30*Minä ja Isä olemme yhtä.”

Johannes 17: 20*En pyydä ainoastaan näiden puolesta, vaan myös niiden puolesta, jotka uskovat minuun heidän sanansa kautta, 21*jotta he olisivat kaikki yhtä, niin kuin sinä, Isä, olet minun yhteydessäni ja minä sinun yhteydessäsi, että hekin olisivat meidän yhteydessämme, jotta maailma uskoisi, että sinä olet lähettänyt minut.

Toivottavasti valotti tuo hieman tuota "olemme yhtä/yhteydessä". Monesti nuo rinnakkais raamatunpaikat auttaa ymmärtämään paremmin mitä tarkoitetaan tietyillä asioilla.

[/QUOTE]

Raamatusta saadaan ristiriitainen ja vaikea jos sitä halutaan niin tulkita. Mutta jos tarkastellaan raamattua tarkasti ja otetaan huomioon entisaikojen kultuurit, perehdytään tekstikappaleeseen ym, niin ristiriidat yleensä häviävät.

Raaputus.net sivustollle on koottu todella kattavasti näitä raamatun "ristiriitoja" ja purettu ne. Joten suosittelen kaikkia niitä lukemaan kyseistä sivua, ketkä pitävät raamattua ristiriitaisena satukirjana. http://raapustus.net/?id=111

Siinä aapiselle linkki kaikista raamatun ristiriidoista ( 439 kpl :wtf: ) oikein kuvaajan kanssa. http://sciencebasedlife.files.wordpress.com/2011/02/biblecontradictions-reasonproject.png
Kerropa minulle miten raamattua pitäisi tulkita, että nuo ristiriidat saataisiin häviämään. :lol2:

Kertoisitko Jami, millä perusteilla väität Raamatun tulleen muutelluksi? Käännösvirheistä olen samaa mieltä, mutta mikään ei anna ymmärtää Raamatun tulleen muutelluksi.
Muunneltuja kohtia sitten löytyy muutama, mutta en väittäisi Raamatun tulleen muutelluksi siinä määrin, ettei se vastaisi alkuperäistä kirjaa.
Ellet meinannut sitä, että alle 5 muutosta tekee Raamatun läpikotaisin muutelluksi?

Mikäli et, niin antaisitko perusteita sille, miksi Raamattu on muunneltu.

Mikäköhän hulluus pitää ihmiseen iskeä, että tuo vanha ja uusi liitto alkaa näyttää järkeenkäyvältä. Ensin Jumala ilmoittaa "noniin, pääset mun luo, kun silvot pippelis ja tapat lampaas". Tätä tehdään sitten pari tuhatta vuotta ja sitten "noniin, nyt on tarpeeksi nahkoja ja pukkeja. Nyt sit pääset mun luo, kun rakastat mun poikaa ja sanot mua rehtoriks". Ei ymmärrä. Mutta ehkä ei minun pidäkään.

Ja kaikki tämä vasta tuhansia, ellei kymmeniätuhansia vuosia sen jälkeen kun nykyihminen on tätä planeettaa jo asustanut. Miten on sieluille käynyt ennen sitä?

@Max131: Multa löytyy tuo kirja englannin kielisenäkin, mutta en oo saanu luetuksi siitä kuin ensimmäiset 50 sivua, pirun raskasta ku joutuu jokaisen vähänkin "raskaamman" lauseen kääntämään lukemisen jälkeen päässään... anyways täytynee koittaa lukaista... ilmeisesti Kimmo Pietiläinen on suomentanut paljon muutakin Dawksinsin tuotantoa... vaikeaahan tuo on saada sujuvaksi Suomenkielelle.
Ensimmäinen asia, mikä pisti silmään ton kirjan kanssa oli lause etukannessa tyyliin "tälle suomennokselle ei ole myönnetty blaablaablaa apurahaa". Onko toi sit niin kipeä aihe vieläkin Suomessa. En muista, mikä toi taho oli.

Itse tykkäsin Dawkinsin päättely tavasta, se on semmoista rautalangasta vääntämistä tavalliselle tallaajalle(eli minulle) ja se uppoaa muhun. Tosin se tekee tekstistä paikkapaikoin puuduttavankin. Pidin myös siitä, että Dawkins ottaa myös huomioon kirjassaan kristillisiä "väitteitä" ateismia vastaan(mm. Kristillinen tiede, Ateistit kykenemättömiä olemaan onnellisia, löytämään elämästään merkityksen ja olemaan moraalisesti tasapainoisia jne jne)... Mutta kirja jakaa varmasti mielipiteitä, mutta tuskin sen lukemisesta kellekkään haittaa olisi :)
Joo, kansantajuista, mutta itse pidin niitä tavallaan itsestäänselvyyksinä. Ehkä noi väittämätkin ovat niin idioottimaisia jo lähtökohtaisesti, ettei niiden kanssa saa kovin älykästä kritiikkiäkään aikaiseksi :)

Miksi multa tollaisia kyselet, katso sieltä kirjasta mitä se sanoo?

Ilmestyksessähän se sanotaan:
7*Ja taivaassa syttyi sota: Mikael ja hänen enkelinsä taistelivat lohikäärmettä vastaan, ja lohikäärme enkeleineen taisteli, 8*mutta ei päässyt voitolle, eikä heille löytynyt enää sijaa taivaasta. 9*Niinpä suuri lohikäärme heitettiin alas, se alkuperäinen käärme, jota kutsutaan Panettelijaksi ja Saatanaksi, joka eksyttää koko asuttua maata; hänet heitettiin alas maahan, ja hänen enkelinsä heitettiin alas hänen kanssaan.

Merk. ’Kuka on Jumalan kaltainen?’ Kreik. Mi·kha·ēl′

Kyselit että olenko JT.. en ole, en kuulu mihinkään uskonnolliseen yhteisöön, mutta.. pidän kyllä kiinni siitä että tutkin asioita.. aivan kaikenlaisia. Ja kun tuo raamattu teoksena sisältää sellaista "kätkettyä mannaa" niin sitä on mielenkiintoista tulkita ja koittaa päästä kärryille siitä mitä sinne alkujaan on pantu ja mikä on jälkeenpäin sepostettua ihmisryhmien näkemystä. Kovin valitettavaa että massoja kusetetaan kaikenmaailman höpönhöpöllä.

Sanot, ettet ole JT, mutta täysin samanlaisia argumentteja kerrot, kuin JT kertoisi. Oletko sitten ollut joskus JT?

Ja vielä tuohon Mikaeliin, niin missäs tuossa kohdassa sanotaan, että Mikael on Jeesus? Eikö tämä ole nyt juuri sitä massojen kusettamista, mitä esimerkiksi Vartiotorni harrastaa?

Back
Ylös Bottom