Mielestäni koulutusasiat eivät ole off-topickia. Päinvastoin, koulutustasolla ja erityisesti koulutuksen tasolla on suora yhteys ihmisen maailmankatsomusvalinnan kanssa. Esimerkiksi ihmisen älykkyyden on todettu korreloivan negatiivisesti teismin kanssa:
Toki pitää muistaa, että mitään suoraa kausaliteettisuhdetta ei jumaluskon ja älykkyyden välillä välttämättä ole, vaikka korrelaatio onkin selvästi jyrkän logaritminen. Tuloerotkin korreloivat terveyserojen kanssa, varakkaiden ollessa tilastollisesti selvästi terveempiä kuin köyhien, mutta ei ole älyllistä väittää, että rahalla voisi ostaa terveyttä, tai että yhden varakkuus aiheuttaisi toiselle terveysongelmia. Jotain johtopäätöksiä voidaan mielestäni kuitenkin tehdä ja ne liittyvät juurikin talouteen. Vertailuja voisi varmasti esittää useasta näkökulmasta, mutta vertaillaan toistaiseksi
BKT:ta lärviä kohti,
kansallista keskiarvoälykkyyttä ja
maailmankuvien jakaumaa. En rupea tilastoimaan noita maailmankarttoja, mutta ne puhuvat mielestäni hyvin selkeää kieltä. Mitä pienempi älykkyysosamäärä, sitä huonommin maalla menee ja sitä uskonnollisempia ihmiset ovat.
Vaikka on hyvin vaikea osoittaa, että mistä seuraa mikä vai onko taustalla joku muuttuja z, joka vaikuttaa kaikkiin muuttujiin, niin minusta on näiden tilastojen valossa hyvin kyseenalaista opettaa lapsille tunnustuksellisesti uskontoa. Se kytkeytyy selvästi heikkolahjaisuuteen ja yhteiskunnalliseen pahoinvointiin. Ei ole siis sinänsä yllättävää, että tämänkin ketjun aggressiivisimmeilla kreationisteilla on ollut omien sanojensa mukaan taustalla monenlaisia vaikeuksia. Usko yliluonnolliseen on tuonnut lohtua, ja on näin ollen ollut sitä kuuluisaa oopiumia kansalle, jonkinlaista henkistä masturbointia.
Uskontoa saatiin nyt yhdellä vuosiviikkotunnilla vähennettyä kouluista. Tämä on hyvä asia. Se mikä huolettaa, on
kristillisdemokraattien hehkuttama torjuntavoitto ja erityisesti nämä lausunnot:
"Uuteen perusopetusasetukseen kirjataan tärkeä tavoite kristillisten perinteiden tuntemisen ja ymmärtämisen edistämisestä opetuksessa"; "Uudessa asetuksessa maailmankatsomuksellisille kouluille säädetään oikeus antaa oppilaille opetuksen perustana olevaan maailmankatsomukseen perustuvia arvoja, tietoja, taitoja ja valmiuksia painottavaa opetusta läpäisyperiaatteella."
Sinänsä maailmanlopusta ei ole kyse. Kuten Dragonin linkittämästä ja hatun noston arvoisesti papin kirjoituksesta käy ilmi, evankelisluterilainen kirkko on kuoleva kirkko. Laajemmin voisi sanoa, että teismi on kuoleva maailmankatsomus. Uskonto on aikanaan ollut sosiaalista koheesiota ylläpitävä voima. Se, kuten kaikki muukin, on kuitenkin evolutiiviselle prosessille alisteista. Tällä tarkoitan lähemmin kulttuurievoluutiota. Parhaiten selviävät nykymaailmassa ne kulttuurit, joissa koulutuksen taso on korkea, joissa ihmiset ovat älykkäitä ja joissa ihmisten tuottavuus on huikea. Kuten ylläolevista tilastoista näemme, niin sellaisten kulttuureiden tulevaisuus on surkea, jotka eivät tuohon määritelmään uppoa. Se pätee valitettavasti myös kulttuureihin kulttuureiden sisällä. Tästä seuraa siten se, että jos sallimme tunnustuksellisen uskonnonopetuksen tai maailmankatsomukselliset peruskoulut, niin tilastollisesti on todennäköisempää (edes heikko kausaatiosuhde olettaen), että näistä oppilaista kehittyy vähemmän älykkäämpiä ja he päätyvät siten aikuisiällä alempaan sosioekonomiseen luokkaan, kärsien enemmän niin henkisistä kuin fyysisistä ongelmista kuin valtaväestö. En pidä tästä ajatuksesta. Lapset maksavat pahimmillaan kovan hinnan siitä, että valtiovalta kunnioittaa heidän vanhempiensa uskoja ja kuvitelmia. Vaikka maailmanlopusta ei olekaan kyse, niin ei valittu linja riskit tiedostaen erityisen humaani ole.