Maailmankatsomusthread (uskontokeskustelut kaikki tänne)

Laitoin näkyviin. Toivottavasti uteliaisuus on nyt tyydytetty :)

Juu uteliaisuus tyydytetty. Itse kun olen siis ollut aivan eri aikaan koulussa siis ja opetuskin lienee ollut sitten erilaista. Tai sitten olen kasvanut vain eri ympyröissä. Itse en juurikaan muista mitään uskonnon opetuksesta - en positiivista enkä negatiivista. Isämeidät sun muut muistan, mutta omassa päässä ne ovat samantapaisia ulkoaopeteltavia asioita kuten pii 100 ensimmäistä desimaalia. :) Täsmentänen vielä, että molemmat siis ovat asioita joita en ole pakolla joutunut ulkoa opettelemaan. Ja molemmat muistan tällä hetkellä yhtä hyvin. :D

Opetussuunnitelman perusteita on rukattu '85, '94 ja '04. Itse en ole enää tämän uusimman aikana peruskoulussa ollut. Lehtien mukaan opetus ei saisi nykyään enää olla tunnustuksellista, mutta toisaalta hesarissakin oli aamulla hyviä esimerkkejä millaista pyhäkoulumateriaalia on niiden kansien väliin tungettu. Ei sen niin pitäisi olla. Vaikka opetuksesta menisikin käytännössä leijonan osa toisesta korvasta sisään ja toisesta ulos, niin ei se ole peruste sille, että koulussa pitäisi opettaa mitä tahansa ja miten tahansa. Lapsille pitää opettaa ensisijaisesti sellaisia asioita, jotka ovat merkityksellisiä ja antavat työvälineitä omassa elämässä pärjäämiseen. Jos lisäksi saadaan kehitettyä oppimisympäristöä niin, että merkittävin sisältö oikeasti jää korvien väliin, niin vielä parempi. Tänään nyt tuo hallituskiista uskonnonopetuksesta ratkesi ja onneksi saatiin edes yhden vuosiviikkotunnin edestä tuota ainetta vähennettyä. Paljon se ei ole, mutta sentään askel oikeaan, terveempään suuntaan.

Eihän se nyt luulisi niin vaikea olla ymmärtää tapauskovaisen tai tosiuskovaisen, että meistä ei-uskovaisista on melkoista resurssien tuhlausta uskonnon opetus näinä säätötalkoiden päivänä. Oma tyttäreni on tällä hetkellä ala-asteella ja minusta on eriskummallista että uskontoa on kaksi viikkotuntia, saman verran kuin vaikkapa matematiikkaa tai englantia. Ja tosiaan aineita kuten biologia tai maantieto ei ole edes vielä aloitettu.

...ja elämänkatsomustiedosta puhumisen voitte unohtaa, se on pelkkä vitsi. Esimerkiksi lapseni koulussa se hoidetaan lyömällä elämänkatsomustiedon kirja käteen jota sijaisopettaja valvoo oman opetustuntinsa ohessa. Tosin olen hieman harkinnut aloittaa tästä "oikeustaistelun" ensi lukuvuoden alussa :)

Minusta koulun tulisi vain järjestää joku elämänkatsomuksen ja etiikan opetus. Olisin jopa valmis siihen että nuo tunnit voisi uskovaiset suorittaa omassa seurakunnassaan, ei se minulta ole pois.

Että kummatkas tässä nyt ovat ahdasmielisiä, uskovaiset jotka työntää omaa uskonnon opetusta kurkusta pakkopullana lapsille alas, vai me muut jotka haluaisimme vain että vähät resurssit priorisoitaisiin järkevästi :)

Itse kun olen siis ollut aivan eri aikaan koulussa siis ja opetuskin lienee ollut sitten erilaista. Tai sitten olen kasvanut vain eri ympyröissä. Itse en juurikaan muista mitään uskonnon opetuksesta - en positiivista enkä negatiivista. Isämeidät sun muut muistan, mutta omassa päässä ne ovat samantapaisia ulkoaopeteltavia asioita kuten pii 100 ensimmäistä desimaalia. :) Täsmentänen vielä, että molemmat siis ovat asioita joita en ole pakolla joutunut ulkoa opettelemaan. Ja molemmat muistan tällä hetkellä yhtä hyvin. :D
Monenlaisia. Omat kokemukset luonnollisesti vaikuttaa siihen, miten nykyään tuohon opetukseen suhtautuu. Itse oon vähän pienemmästä koulusta, jossa kolmos- ja nelosluokista muistan oikeastaan vain sen, että joka aamu veisattiin virsi tai kaksi jos ei ollut sydän mukana. Siitä huolimatta oliko käynnissä matikantunti tai ei. Isukki myös muistuttaa aina välistä siitä, että miten mulle koulussa kerrottiin tarinan voimalla, miten vanhemmilla ei ole aikaa mulle mutta Jeesuksella on. Nää on sellaisia juttuja, joihin mun puolesta saisi puuttua.

...Minusta koulun tulisi vain järjestää joku elämänkatsomuksen ja etiikan opetus.

Tuosta olen kyllä samaa mieltä.
Tosin en ole asivan varma mitä elämänkatsomustunnit sisältävät, mutta itse näen eri uskontojen periaatteiden ja historian opetuksen tärkeänä (myös ateismi, vaikka ei sitten uskonto olisikaan). Tämä siksi, että ihmiset ymmärtäisivät eri uskonnoista ja kulttuureista tulevia ihmisiä ja kuuluu mielestäni yleistietoon. Onko se sitten filosofiaa, etiikkaa, historiaa vai elämänkatsomustietoa, siitä voi kiistellä lisää. Tunnustuksellisen uskonnonopetuksen ja rukousten ja evankeliumeiden ulkoaopettelun, mitä ala-asteella (vai mikä alakoulu se nykyään onkaan...) harrastetaan , joutais lopettaa ja lapsille voisi opettaa jo esim. etiikkaa. Heilläkin on jo hyvin mielenkiintoisia käsityksiä maailmasta :).

Paras vaihtoehto saattaisi olla joku yhdistetty elämänkatsomustiedon, etiikan ja uskonnon kattava oppiaine, kutsutaan sitä nyt vaikka nimellä kulttuuri-oppi. Uskonnonopetus tapahtuisi tietysti ihan faktapohjalta, eli kerrottaisiin erikseen mitä missäkin päin maailmaa ajatellaan ja niin pois päin. Ehkä osa uskonnon opetuksesta voitaisiin myös integroida historian oppimäärään, esim. kirkon kahtia jakautuminen Rooman ajan lopulla ja sen seuraukset Euroopassa yms. Sopiva opetuksen määrä voisi olla vaikkapa 5 vuosiviikkotuntia peruskoulussa ja 2 kurssia sitten mahdollisesti lukiossa. Ainakin omassa päässä vaikuttaa paljon toimivammalta kuin nykyinen systeemi.

396118_10150992505883433_1293110820_n.jpg

itse näen eri uskontojen periaatteiden ja historian opetuksen tärkeänä (myös ateismi, vaikka ei sitten uskonto olisikaan). Tämä siksi, että ihmiset ymmärtäisivät eri uskonnoista ja kulttuureista tulevia ihmisiä ja kuuluu mielestäni yleistietoon.

Ei ateismissa ole mitään periaatteita joita voisi opettaa. Rationalismissa on. Metodologisessa naturalismissa on. Näitä voisi opetuksessa verrata uskonnollisiin periaatteisiin. Aika tehokas tapa kasvattaa ateisteja, kun lapsille kerrotaan, että uskonnoissa arvostetaan perusteetonta sokeaa uskoa, kun taas naturalismissa arvostetaan logiikkaa, todisteita ja ideoiden testausta. Uskonnollisten periaatteiden opettaminen ei kauheasti auta ymmärtämään uskovaisia, koska uskovaiset harvemmin ymmärtävät uskontonsa periaatteita. Uskonnollisen ymmärtämiseen riittää, että näyttää kuvaa pelokkaasta lampaasta.

Uskontojen opetuksen voisi yhdistää historian opetukseen. Itse asiassa historian opetuksesta voisi tulla nykyistä syvempää ja kattavampaa jos eri aikakausien ja kansakuntien yhteydessä käytäisiin tarkemminkin läpi heidän uskontoaan ja elämänkatsomustaan. Tällöin myös voitaisiin oikeasti sanoa että uskonnon opetus ei ole tunnustuksellista, kun kristinuskokin olisi siellä historian melskeessä yhtenä uskontona muiden rinnalla.

Saattaisi myös tuoda lapsille ja nuorille sitä sopivaa perspektiiviä. Aijaa, ei se meidän Jeesus olekkaan ainut jätkä mihin ollaan kovasti uskottu ;)

14jb7.webp

Ei ateismissa ole mitään periaatteita joita voisi opettaa.

Mä oon aina luullut että ateismin periaate on että jumalaa ei ole. Olen taas sitten tuon verran viisaampi.

Uskonnollisten periaatteiden opettaminen ei kauheasti auta ymmärtämään uskovaisia, koska uskovaiset harvemmin ymmärtävät uskontonsa periaatteita. Uskonnollisen ymmärtämiseen riittää, että näyttää kuvaa pelokkaasta lampaasta.

Tuosta olen nyt eri mieltä. Arvostan ihmisiä ja heidän älykkyyttään sen verran, että oletan heillä olevan syyt vakaumukseensa vaikka olisinkin eri mieltä. Ajattelen myös, että kansainvälistyvässä maailmassa on helpompi toimia eri uskontokunnista tulevien kanssa, kun tietää miten he uskovat ja miten se vaikuttaa heidän käyttäytymiseensä ja elämäänsä, käytännön esimerkkinä nyt vaikka ramadan islamistisissa maissa. Molemminpuolinen kunnioitus toisten tapoja kohtaan on tärkeää.

Mä oon aina luullut että ateismin periaate on että jumalaa ei ole. Olen taas sitten tuon verran viisaampi.

Uskovaisen näkökulmasta voi tuntua siltä että ateismin periaate on että jumalaa ei ole mutta tosielämässä elämän kantavana periaatteena on vaikea olla asian jota ei ole. Uskovaisten elämää hallitsee jumala, ufoihin uskovien vieraat olennot toisilta planeetoilta mutta yhtä vähän kun uskovaisen päivittäisen elämän periaatteena on ufoja ei ole olemassa, yhtä vähän ateistin päivittäistä elämää hallitsee periaate jumalaa ei ole. Katsos kun jos jotain ei omasta mielestä ole ja toisaalta sitä ei ole olemassa ympäröivässä maailmassakaan havaittavissa niin sellaiselle ei sitten kovin kauheasti tarvitse ajatuksia uhrata eikä siitä periaatteita tehdä.

Et ole, kun tuolla asenteella en edes kerro sinulle, miksi olet väärässä. =)

Molemminpuolinen kunnioitus toisten tapoja kohtaan on tärkeää.

Pidä tämä mielessä, kun sinua raiskataan tai sukulaisesi tapetaan.

En pidä ajatuksesta, että uskonto niputettaisiin historian kanssa yhteen. Lapsille voisi tulla näin tehtäessä herkästi väärä mielikuva, että Jeesuksen tarinat olisivat aidosti historiallisia tapahtumia ihmeineen ja ylösnousemuksineen. Näiden asioiden opetuksessa on hyvä noudattaa erityistä varovaisuutta.Tietyt asiat on toki hyvä opettaa yleissivistyksen kannalta ja tästä selvitään huomattavasti nykyistä pienemmällä uhrauksella vuosiviikkotunteihin. Omasta mielestäni kristinuskon käsittelyyn riittää kaksi vuosiviikkotuntia, Islamiin yksi ja muihin yksi. Kokonaisuus muodostaisi neljän vuosiviikkotunnin laajuisen uskontotieto-osuuden perusopetuksesta. Lisäksi tarvittaisiin erillistä etiikan / elämänkatsomustiedon opetusta, joka muodostaisi oman vastaavasti kokonaisuutensa. Draaman käyttö uutena opetusmetodina varmasti sulautuisi hienosti erityisesti noihin etiikan tunteihin. Joka tapauksessa uskonnonopetuksen tunnustuksellisuudesta täytyy myös käytännössä (ei vain paperilla) päästä kouluissa eroon. Lapset ovat naiiveja ja tunnustuksellinen uskonnonopetus on lapsuuden hyväksikäyttöä, eikä sen hyväksyttävämpi aivopesun muoto kuin Hitler-Jugend.

^ Joo, siis tietenkään sinne historian opetukseen ei niputettaisi mitään tarinoita Raamatusta ja Koraanista sen enempää kuin Peppi Pitkätossustakaan. Nimenomaan käsiteltäisiin näitä valtauskontoja historiantunneilla faktapohjaisesta näkökulmasta, eli ihan samalla tavalla kuin esim. Egyptin muinaisia uskontoja. Kerrottaisiin yhdellä tai kahdella lauseella mitä missä milloinkin uskottiin, ja heijastettaisiin sen vaikutuksia sen aikaiseen yhteiskuntaan plääplää. Tajuat varmaan. (Tietenkin tässä skenaariossa on oletusarvona se, että nykyinen tunnustuksellisuus on kaikesta uskonnon opetukseen liittyvästä onnistuneesti karsittu. Eli tuskin vähään aikaan muuttuu realistiseksi vaihtoehdoksi.)

Menisi aika laajaksi nuo lasten opinnot jos historiaa ja uskontoa ruvettaisiin laajentamaan. Tai ainakin itse ajattelen, niin että lapsen "miksi?" kysymysten määrä vain kasvaisi. Jotain kevyttä tarinointia sinne kouluun pitäisi saada sen uskonnon tilalle - muuten menee aika karuksi koulunkäynti.
Tai sitten liikuntaa ja jättää vain vähemmälle nuo historiat ja uskonnot vain. Lapset kuitenkin taitavat aika paljon tarvita sitä leikkimistä ja vapaata rellestämistä - koulun käynnissäkin. Ylemmillä luokilla sitten vasta tarkempaa uskonto/historia/tms. opetusta, kun vähän osaa laps itse miettiä mikä saattaisi kiinnostaa ja mikä ei.

En menisi väittämään, että lasten opinnot olisivat liian laajoja. Peruskoulun vuosiviikkotuntimäärä nyt syntyneen päätöksen mukaan on 225 eli 8550 oppituntia. Lukuvuotta kohti tämä tekee 950 oppituntia. Suomalainen aikuinen työskentelee noin 1700 tuntia vuodessa. En sanoisi, että pienten ekaluokkalaisten tulisi istua matematiikan kirjan edessä 7,5h päivässä viisi päivää viikossa, mutta olisi mielestäni pienestä pitäen hyvä oppia lähemmäs tuota rytmiä, niin kynnys siirtyä opiskelusta työhön ei kasva ylivoimaiseksi. Iso osa lapsista on joka tapauksessa jossain iltapäiväkerhossa koulun jälkeen, kun kaikki eivät uskalla jättää alakoululaisia yksin temmeltämään. Yhteiskunnalta palaa joka tapauksessa rahaa näiden kerhojen toiminnan tukemiseen, joten tuskin muodostuisi merkittäväksi budjettiongelmaksikaan, mikäli lapset viettäisivät enemmän aikaa pedagogien parissa ja vähemmän jossain paikallisen seurakunnan kerhossa. Vuosiviikkotunnit peruskoulun ajalta voisi nostaa hyvin pyöreään kolmeensataan. Oppitunteja tulisi näin noin 1250 lukuvuotta kohti. Kyllä siihen lapsi pystyy ja ehkä näin saataisiin joskus näyttämään siltä, että Suomestakin löytyy älyllistä elämää.

Mappanaa kyllä komppaan siinä, että varsinkaan pieniä lapsia on turha uuvuttaa ylipainottamalla tiedollisia opintoja. Länsimaisen yhteiskunnan suunta on kuitenkin menossa yhä enemmän siihen suuntaan, että pelkillä tiedoilla ja taidoilla ei pärjätä. Tarvitaan luovuutta. Eurooppalaiset ja Yhdysvaltalaiset keksivät, muu maailma tuottaa. Jos emme kannusta ja opeta lapsia olemaan luovia, niin Suomella on hyvin vähän tulevaisuutta. Pahimmassa tapauksessa tuhoamme koulutuspoliittisilla päätöksillä lasten luovuuden. Sir Ken Robinson on mielestäni esittänyt asian todella hyvin:

Toisaalta en halua väheksyä tiedollisten aineidenkaan tärkeyttä. Myös niiden määrää tulee lisätä merkittävästi nykyisestä. Historiaakin voi opettaa tavalla, joka sopii pienille lapsille. Esimerkiksi tämä draama on varmasti mitä parhaimpia tapoja saada lapset kiinnostumaan historiasta. Eräs opettaja aikoinaan kuvasi elävästi roomalaisten sotastrategioita, kun laittoi meidät ryhmittämään pulpetit kahdeksi joukoksi ja ohjasi "hyökkäyksen". Kyllä siinä tokaluokkalainen oppii sodankäyntiä ihan eri tavalla kuin katselemalla käppyröitä liitutaululta.

Mielestäni kuitenkin olisi hyvä, mikäli nykyistä oppiainejakoa "pirstaloitaisiin". Esimerkiksi yhteiskuntaoppia on aivan liian vähän suhteessa sen tärkeyteen elämässä. Erityisesti taloustaitoja ja juridiikkaa lapset eivät opi kouluaikana riittävästi ja voisin kuvitella, että tämä on merkittävä syy siihen, miksi sosioekonominen liikkuvuus on heikkoa. Eivät ne köyhien perheiden lapset opi taloustaitoja kotonakaan, kun vanhemmilla näitä taitoja ei ole. Varakkaammat tai vasemmistolaisittain ilmaistuna "onnekkaammat" vanhemmat kyllä pystyvät jälkipolville siirtämään merkittävän tietomäärän aina omasta taloudenhoidosta yritysrahoitukseen saakka. On tasa-arvon kannalta kyseenalaista, että näitä taitoja ei opeteta tarpeeksi koulussa.

Perusopetuksen ongelma tuntuu olevan se, että opetetut asiat eivät vastaa niitä tarpeita, joita jokaisen kansalaisen tulisi osata. Uskonto on tästä hyvä esimerkki, koska sille on jätetty kyseenalaisen suuri painotus, vaikka yhteiskuntamme on nykyään hyvin maallinen. Olen BB0:n kanssa eri mieltä siitä, että uskonto teemana voitaisiin käsitellä muutamalla lauseella Peppi Pitkätossun kanssa rinnasteisena. On hyvä, että lapset oppivat keskeisimmät tarinat kristinuskosta, koska niihin kuitenkin törmää erilaisissa metaforissa jatkuvasti. Se kuuluu yleissivistykseen. Vastaavasti pidimme siitä tai emme, niin Islamin merkitys suomalaisessa yhteiskunnassa on kasvanut ja arabimaat ovat mahdollisesti ja jopa erittäin todennäköisesti tulevaisuudessa merkittäviä kauppakumppaneita. Tässä suhteessa on lapsien hyvä osata tietyt keskeiset teemat Koraanista sekä mitä ovat Hadithit, Sunna, Sharia, jne. Yleisesti ottaen kulttuurikasvatuksen määrää tulee lisätä, mutta sen on oltava aidosti kulttuurikasvatusta. Uskonnonopetus ei sitä ole, vaikka sitä viittaa yrittävätkin Räsäset ja kumppanit sille ahkerasti pukea.

Viimeksi muokannut ylläpidon jäsen:

Aikalailla samoilla linjoilla. Puet asian sanoiksi, niin että ymmärtää. :)

Minun yläasteella historian tunneilla piirreltiin tikku-ukkoja. :D heh. Siis tietty jostain aiheesta. Ja vaikka "jo" 14v silloin oli, niin silti muistelisin tämän olleen paras tapa opettaa ainakin minua. Lapsihan tietty oli 14 vuotiaanakin.

Ja tästä luovemmasta oppitavasta on ainakin itselle ollut hyötyä elämässä. Ei nyt varsinaista suoraa rahallista hyötyä, mutta ompas saanut muita hymyilemään kun on hoksannut että aina ei tarvitse 300 sivun opasta, vaan parit tikku-ukot ajaa saman asian. :)

Meni vähän ohi topiikin - taino - onhan tietty maailmankatsomus varmaan tikku-ukoilla havainnollistaminenkin :D

Miksi ihmeessä naispappeuden vastustajien annetaan vieläkin kieltäytyä yhteistyöstä tai järjestää omia, ”klassisen kristinuskon” mukaisia messujaan?

Tai miksi ateistien sallitaan olla osallistumatta. Nyt kaikki vääräuskoiset pakolla kirkkoon, kuten ennen vanhaan! Pappi oppinut uuden sanan: progressiivinen, jolla ei ole sen kummempaa asiasisältöä kuin fantsulla.

Back
Ylös Bottom