Mutta eikös uskonnoissa ole juuri kyse tästä, ihmiset uskoo johonkin kusetukseen ja eivät edes vaivaudu tutkimaan onko asioissa perää? Sanottaan vain että jumalan tiet ovat tutkimattomat, ihan kuin sillä voidaan selittää kaikki. Tiede pyrkii laittamaan faktoja pöytään, uskonnot eivät näytä paljoa vaivautuvan.
Se ei ole silloin uskonnon vika, vaan uskovaisen kapeakatseisuutta. Tämä koko, lähes naurettava väittely lähti siitä, että olenko minä tieteellisiä tutkimuksia vastaan. Erään henkilön mielestä, minä en vaan tajunnut faktoja. Lopulta tilanne kärjistyi siihen, että olen kuulemma henkilö, joka ei edes yritä löytää vastauksia.
Minä yritän. Ainoa, missä sanoin, ettei tule löytymään vastausta, oli yksi ainoa viesti.
Siinä huomautin, että vastausta ei tule löytymään. Se ei meinaa sitä, ettei vastausta saisi tai kannattaisi etsiä. Ehdottomasti kannattaa, sitä vaan ei tule löytymään.
Back in the day, kun olin ateisti, ajattelin, että turha etsiä vastausta maailman synnylle, koska sitä ei tule löytymään. En silloinkaan meinannut, että vastausta ei saa etsiä, meinasin vaan, että sitä ei tulla löytämään.
Onko tämä mielestäsi sitä, että yritän kieltää ihmisiä etsimästä vastauksia? Jos joku olettaa, että minä olen sitä mieltä, niin yritän muuttaa kirjoitustapaani, sillä se ei tosiaankaan ole kantani.
Joten lauseilla;
"Älä etsi vastauksia, se on tyhmää"
"Et löydä vastausta"
...on suuri ero, vaikka ne on myös luettavissa toistensa synonyymilauseiksi.
Lisättäköön vielä, että jokaisen ihmisen maailmankatsomuksessa on aukkoja, joihin ei saa vastausta, etenkään Pakkotoistosta

Vaikka jollekkin on vaikeaa myöntää, että omassa maailmankuvassa voi olla/on aukkoja, niin ei kannata vetää koko joukkoa samaan muottiin.
Vaikka Mattih3:lla on mielestäni hyvin suuria ongelmia myöntää tietämättömyytensä, tai ainakin mahdollisuus siihen, niin en oleta jokaisen ateistin olevan samanlainen. Eli jos olette jutelleet jollekkin hihhulille, joka vetää hiekat pimppiin, jos huomautatte Raamatun aukoista, niin älkää automaattisesti vetäkö minua samaan muottiin.
Luen päivittäin Raamattua. Luen kriittisesti. Myönnän, voisin lukea kriittisemmin, mutta en silti niele kaikkea purematta.
Jos löydän jonkun kohdan, joka pistää silmään, niin mietiskelen ja etsin vastausta siihen. Jos en löydä vastausta, niin kysyn joltain, joka tietää paremmin, esim. oppineelta.
Jos hänkään ei anna tyydyttävää vastausta, niin silloin vaan sanon, että minun tai yhdenkään tuntemani ihmisen tietous ei riitä vastaamaan tähän.
Eli etsi vastausta kaikkeen, mutta älä oleta löytäväsi sitä varmasti.