Maailmankatsomusthread (uskontokeskustelut kaikki tänne)

Noista linkeistä sen verran, että ajattelin vaan laittaa koska niistä minun mielestäni saa paremmin sen pontin irti, kuin minun selituksistä. Minua nuo aina ihmetyttää kommentit siitä, että uskovaiset ovat aina outoa porokkukaa, voisin sanoa sen, että kyllä suurin osa uskovaisista on ihan tavallisia kaduntallaajia, joitain erikoistapauksia ja äärilahkoja lukuunottamatta. Itsekkin kuuntelen mm. kotiteollisuutta, elän normaalia elämää ja teen varmasti joka päivä syntiä ym.

Miken kommentiin haluaisin sen verran sanoa, jotta kyllä se Jumala tietää kuka näistä uskoon tulleista raiskaajista, pedofiileistä, murhaajista ym. katuu oikeasti tekojaan. Ja Japin kommentiin sen verran, että Taivaassa ei ole pahuutta, siellä on vain niin paljon hyvyyttä ettei ihminen sitä voi käsittää. Siellä myös Jumala on puhdistanut kaikkien ihmisten välit, joten siellä ei tunneta vihaa, katkeruutta, inhoa ym. Ateistit taas ovat hyläneet uskon Jeesukseen Kristukseen. Jumala on antanut jokaiselle ihmiselle armolahjan Jeesuksessa ja Hän ei sitä keneltäkään pois ota, mutta ihminen voi itse sen tuhota, sillä, että paaduttaa sydämensä täydellä epäuskolla, eikä tunne minkäänlaista syylisyyttä ja katumusta Jumalan armon kadottamisesta.

Jumala on antanut jokaiselle ihmiselle armolahjan Jeesuksessa ja Hän ei sitä keneltäkään pois ota, mutta ihminen voi itse sen tuhota, sillä, että paaduttaa sydämensä täydellä epäuskolla, eikä tunne minkäänlaista syylisyyttä ja katumusta Jumalan armon kadottamisesta.

Taas kerran nätisti käännetty asiat päälaelleen. Usko onkin oletusarvoisesti ihmisessä kunnes se hukataan ja tuhotaan. Asiahan ei ole näin vaan usko opitaan osana doktriinia. Heikko mieli tai uskomaton kyky valehdella itselleen vaaditaan siihen.

Noista linkeistä sen verran, että ajattelin vaan laittaa koska niistä minun mielestäni saa paremmin sen pontin irti, kuin minun selituksistä. Minua nuo aina ihmetyttää kommentit siitä, että uskovaiset ovat aina outoa porokkukaa, voisin sanoa sen, että kyllä suurin osa uskovaisista on ihan tavallisia kaduntallaajia, joitain erikoistapauksia ja äärilahkoja lukuunottamatta. Itsekkin kuuntelen mm. kotiteollisuutta, elän normaalia elämää ja teen varmasti joka päivä syntiä ym.

Miken kommentiin haluaisin sen verran sanoa, jotta kyllä se Jumala tietää kuka näistä uskoon tulleista raiskaajista, pedofiileistä, murhaajista ym. katuu oikeasti tekojaan. Ja Japin kommentiin sen verran, että Taivaassa ei ole pahuutta, siellä on vain niin paljon hyvyyttä ettei ihminen sitä voi käsittää. Siellä myös Jumala on puhdistanut kaikkien ihmisten välit, joten siellä ei tunneta vihaa, katkeruutta, inhoa ym. Ateistit taas ovat hyläneet uskon Jeesukseen Kristukseen. Jumala on antanut jokaiselle ihmiselle armolahjan Jeesuksessa ja Hän ei sitä keneltäkään pois ota, mutta ihminen voi itse sen tuhota, sillä, että paaduttaa sydämensä täydellä epäuskolla, eikä tunne minkäänlaista syylisyyttä ja katumusta Jumalan armon kadottamisesta.

Eli se riittää, että katuu oikeasti tekojaan niin pääsee taivaaseen huolimatta siitä et on esim, murhannu pari viatonta lasta? Sairas on tuo ajatusmaailma.

Taivaassa ei ole pahuutta, siellä on vain niin paljon hyvyyttä ettei ihminen sitä voi käsittää.
Ei voi olla hyvää jos ei ole pahaa. Tajuatko, että kaikki uskovaisten mielestä helvettiin johtavat synnit ovat oikeasti elämän suola.

Ei ole rakkautta ilman vihaa jne jne. Ikuinen täydellisyys olisi helvetti.

Mikä onkaan sen parempaa kuin HIMO, ei mikään. Varsinkin sen täyttäminen.

Sitten kysyisin sellaista pakkiksen ateisteilta. Voitteko sanoa rehellisesti, ettei teitä ikinä peloittaisi, että Jumala onkin olemassa ja koska, olette hyljänneet uskonne Jeesukseen Kristukseen joutuisitte Helvettiin?
En usko, että monikaan aidosti ateisti painii tällaisen kysymyksen kanssa. Joitakin agnostikkoja moinen ajatus saattaa ehkä riivata, mutta eiköhän tuo helvetinpelko ole kaikista yleisempää juurikin voimakkaasti uskonnollisten ihmisten keskuudessa. Onhan meillä Suomessa jokunen psykologikin, joka on erikoistunut hoitamaan juuri tällaista sairaalloista pelkoa, kun jotkut ihmiset saavat hädin tuskin nukuttuakaan, kun pelkäävät heräävänsä helvetistä. Lienee kohtalaisen yleistä joidenkin herätysliikkeiden, esim. vanhoillislestadiolaisten parissa.

Itse pidän jotenkin kieroutuneena ajatuksena, että jos jokin jumaluus olisi olemassa, niin hän vaatisi ihmisiltä rakkauta häntä kohtaan ikuisen kärsimyksen uhalla. Kuulostaa pikemminkin hirmuhallitsijan vaatimukselta. Jos peilaan tätä ajatusta omaan etiikkaani ja käsitykseen siitä mikä hyvä on, niin tällainen jumaluus, kutsutaan nyt sitä vaikka sitten Jeesukseksi tai Allahiksi tai Jehovaksi, edustaa jonkinlaista narsistista pahuutta. Silläkin uhalla, että minut syöstäisiin kuolemani jälkeen jonnekin Haadekseen tai Helvettiin, niin mieluummin otan tämän kohtalon vastaan kuin toimisin omia periaatteitani ja etiikkaani vastaan. Se kohtalo olisi joka tapauksessa todennäköisesti ennemmin tai myöhemmin edessä tällaisen jumaluuden alaisuudessa olettaen, että tätä jumaluutta vastaan toimivat ja hänen auktoriteettinsa kyseenalaistavat voidaan potkia "paratiisista" pihalle vielä kuoleman jälkeenkin. Itse varmasti esimerkiksi erehtyisin tilaamaan taivaan Onnelassa jossain vaiheessa Bloody Maryn ja pikkusieluisena jumaluutena Jeesus varmaan katsoisi tätä aika pahalla ja päätyisin jatkamaan juhlia ikuisissa grillibileissä.

Jotenkin pistää myös silmään tuo "hyljänneet uskonne" - ajattelu. Taustalla on siis ilmeisesti oletus, että ihminen on syntyjään uskossa tähän jumaluuteen ja myöhemmässä elämänvaiheessa "hylkää" uskon? Samanlaista ajatteluahan on myös muslimeilla, jotka ajattelevat jokaisen ihmisen syntyvän muslimiksi. Muslimiksihan ei käännytä vaan Islamiin "palataan". Itse väittäisin, että agnostismi sen sijaan on se luonnollisin tila, sillä eiköhän suurin meistä syntyessään ole ns. "tabula rasa", johon sitten pikkuhiljaa elämän aikana tätä maailmankuvaa maalaillaan. Itse olen kuitenkin ollut ateisti käytännössä siitä hetkestä saakka, kun olen oikeastaan alkanut ymmärtää, mitä käsitteellä "jumala" oikein tarkoitetaankaan. Usko ei ole siis ikinä ollut osa elämääni.

Kääntäisin kysymyksen mielelläni myös toisin päin eli pelottaako sinua uskovaisena ikinä ajatus, ettei kuoleman jälkeen olisikaan enää mitään tai vaikka ei pelottaisikaan, niin miltä tällainen ajatus sinusta tuntuu? Tekisikö se sinusta elämän jotenkin vähemmän elämisen arvoiseksi vai tuntuisiko elämä ehkä arvokkaammalta, kun tietää päivien olevan rajalliset?

Tieteellisestä näkökulmasta voisin kysyä, että onko sinulla MITÄÄN todisteita tai evidenssiä tuossa esittämiesi uskomattomien argumenttien tueksi. ''Jumala tietää kuka oikeasti katuu'', ''Taivaassa on niin paljon hyvyyttä, ettei ihminen voi sitä käsittää''. Mistä sinä tiedät tämän? Olen aina ihmetellyt, kuinka uskovaisten mukaan Jumala on kaiken ihmisymmärryksen yläpuolella, mutta silti uskovaiset näyttävät olevan hyvin perillä hänen kaikista tarkoitusperistä ja motiiveista. Toisin sanoen kukaan ei tiedä mikä Jumala on, mutta kaikki ovat täysin vakuuttuneita siitä, että tietävät itse mitä Jumala haluaa.

Eli se riittää, että katuu oikeasti tekojaan niin pääsee taivaaseen huolimatta siitä et on esim, murhannu pari viatonta lasta? Sairas on tuo ajatusmaailma.

Eiköhän se Jammu setäkin dementoituessaan alkanut uskomaan Jumalaan. Siellä se nyt skoolailee taivaassa Jumalan kanssa. Koska pahempaa Jumalasta on se että hänen kuurupiiloleikkiensä takia ei usko häneen kuin se että raiskaa ja tappaa lapsia.

Saa kyllä ihan nämä murhamiehet ja lastenraiskaajat pitää Jumalansa ja taivaansa. Varsinkin jos taivaassa Jumala on vielä puhdistanut ihmisten välit eli minutkin siellä aivopestäisiin niin että tunnen vain rakkautta ja laupeutta näitä raiskaajia kohtaan. Hyi helvetti. Tuollaiseen sairaaseen paikkaan en haluaisi edes uhallakaan. Ennemmin otan ikuiset helvetin tulet ja ymmärryksen siitä että murhaaja on murhaaja ja raiskaaja on raiskaaja eikä hänelle voi yksikään Jumala, seurakunta tai uskovainen anteeksi antaa eikä taivaspaikkaa luvata. Ainoa joka voisi anteeksi annon luvata on uhrit mutta niidenhän elämä on taittu jo pilata.

En itsekkään millään lailla hyväksy lasten tappamista. Mutta jos joku näinkin sairaan teon tehnyt ihminen oikeasti katuu tekojaan ja ymmärtää niiden vakavuuden, en näe mitään syytä miksi Jumala ei häntä armahtaisi. Tämä ei taas tarkoita sitä, että ihmisiä saa tappaa ja sitten vain pyytää anteeksi ja tappaa lisää, ei. Ihmisen täytyy oikeasti katua tekoaan ja muuttua.

Miken kommenttia en ymmärrä. Miten ikuinen ilo ja onni voisi olla helvetillistä? Tietenkään ihminen ei voi ymmärtää sitä onnea ja sielunrauhaa mitä Taivaassa koetaan. Mutta silti. Helvetti on täydellinen Taivaan vastakohta. Se on täydellistä tuhoa ja kidutusta, kun taas Taivas täyttä onnea. En myöskään käsitä miten ainut kadotukseen johtava synti, Pyhän hengen pilkka voisi olla elämän suola? Mitä hienoa on täydellisessä epäuskossa ja armon hylkäämisessä? Ei mitään.

"Jumala on rakastanut maailmaa niin paljon, että antoi ainoan Poikansa, jottei yksikään, joka häneen uskoo, joutuisi kadotukseen, vaan saisi iankaikkisen elämän." Joh. 3:16. Minussa tuossa tulee se rakkaus ilmi mitä Jumala on ihmisille osoittanut, eikä sadistisuus.

Tieteellisestä näkökulmasta voisin kysyä, että onko sinulla MITÄÄN todisteita tai evidenssiä tuossa esittämiesi uskomattomien argumenttien tueksi. ''Jumala tietää kuka oikeasti katuu'', ''Taivaassa on niin paljon hyvyyttä, ettei ihminen voi sitä käsittää''. Mistä sinä tiedät tämän? Olen aina ihmetellyt, kuinka uskovaisten mukaan Jumala on kaiken ihmisymmärryksen yläpuolella, mutta silti uskovaiset näyttävät olevan hyvin perillä hänen kaikista tarkoitusperistä ja motiiveista. Toisin sanoen kukaan ei tiedä mikä Jumala on, mutta kaikki ovat täysin vakuuttuneita siitä, että tietävät itse mitä Jumala haluaa.
Nuo asiat löytyvät Raamatusta, joka on Jumalan puhettä meille ihmisille.

Miken kommenttia en ymmärrä. Miten ikuinen ilo ja onni voisi olla helvetillistä? Tietenkään ihminen ei voi ymmärtää sitä onnea ja sielunrauhaa mitä Taivaassa koetaan. Mutta silti. Helvetti on täydellinen Taivaan vastakohta. Se on täydellistä tuhoa ja kidutusta, kun taas Taivas täyttä onnea. En myöskään käsitä miten ainut kadotukseen johtava synti, Pyhän hengen pilkka voisi olla elämän suola? Mitä hienoa on täydellisessä epäuskossa ja armon hylkäämisessä? Ei mitään.
Ei ole mustaa ilman valkoista. Ei voi olla täydellistä onnea jos ei ole epäonnea vastakohtana. Muutoin se on vain tila, jossa ollaan tietämättä mistään muusta, eli se on merkityksetöntä harmaata oloa, joka on juuri se neutraali helvetti. Ihminen ei kestä kuunnella monotonista säveltä pitkään, mutta jos siihen tuodaan vaihtuvuutta, siitä voikin nauttia. Siksi ihminen voi tuijottaa nuotiota pitkänkin aikaa rauhottuen ja nauttien siitä. Kaikki tasaisuus on perseestä, mutta että iänkaikkinen onni. Onni menettää merkityksensä jos se ei ole missään suhteessa mihinkään. Onni kaipaa aina epäonnea. Epäonnistuminen kaipaa onnistumista. Rakkaus kaipaa vihaa. Taivaaksi sanottu paikka, jossa kaikilla on upeaa kokoajan, kuulostaa ahdistavalta helvetiltä.

Täydellisyys tuhoaa ihmisen, aina on oltava vastakohtia.

En itsekkään millään lailla hyväksy lasten tappamista. Mutta jos joku näinkin sairaan teon tehnyt ihminen oikeasti katuu tekojaan ja ymmärtää niiden vakavuuden, en näe mitään syytä miksi Jumala ei häntä armahtaisi.

Miksei Jumala armahda uhreja ja heidän omaisiaan ja pyyhi pois pahoja tekoja ?

Miksei Jumala armahda uhreja ja heidän omaisiaan ja pyyhi pois pahoja tekoja ?
Tutkimattomat ovat herran tiet.

Tämä skenaario on mahdollinen ja tätä tapahtuu varmaan päivittäin pallolla.

Pedofiili raiskaa ja tappaa lapsen joka ei ole uskossa, syystä, ettei vain usko, tai ei ole vielä aivopesty uskomaan, tai ei tiedä mistään jumalasta mitään.

Kun sitten tulee tuomion hetki.

A - Pedofiiliraiskaaja eli onnellisen elämän, raiskasi ja tappoi sen minkä kerkesi, toteutti halujaan vapaasti ja sitten vankikassa kuolemanhetkellään tuli uskoon ja sai anteeksi syntinsä ----> taivaaseen mars.
B - Raiskattu ja tapettu lapsi, sillä ei ole mitään merkitystä miten täydellisen hyveellisen elämän tämä eli ---> helvettiin mars.

Logiikka on pettämättömän mielisairasta ja kaikesta tästä huolimatta, suurin osa pallosta uskoo ja palvoo tommoista olentoa.

Ei tää linkki vastannut mihinkään, raamattua ei ole osoitettu todeksi joten tuo on vain sanahelinää eikä vastannut kysymykseeni.

Ja Japin kommentiin sen verran, että Taivaassa ei ole pahuutta, siellä on vain niin paljon hyvyyttä ettei ihminen sitä voi käsittää. Siellä myös Jumala on puhdistanut kaikkien ihmisten välit, joten siellä ei tunneta vihaa, katkeruutta, inhoa ym. Ateistit taas ovat hyläneet uskon Jeesukseen Kristukseen. Jumala on antanut jokaiselle ihmiselle armolahjan Jeesuksessa ja Hän ei sitä keneltäkään pois ota, mutta ihminen voi itse sen tuhota, sillä, että paaduttaa sydämensä täydellä epäuskolla, eikä tunne minkäänlaista syylisyyttä ja katumusta Jumalan armon kadottamisesta.
Ihme satuja nämäkin, kyllä täytyy olla ihan pikkasen päästään vialla että uskot noihin tarinoihin mitä tähän sepustat ja mitä olet muualta kuullut, ei noissa ole päätä eikä häntää.

En itsekkään millään lailla hyväksy lasten tappamista. Mutta jos joku näinkin sairaan teon tehnyt ihminen oikeasti katuu tekojaan ja ymmärtää niiden vakavuuden, en näe mitään syytä miksi Jumala ei häntä armahtaisi. Tämä ei taas tarkoita sitä, että ihmisiä saa tappaa ja sitten vain pyytää anteeksi ja tappaa lisää, ei. Ihmisen täytyy oikeasti katua tekoaan ja muuttua.

"Jumala on rakastanut maailmaa niin paljon, että antoi ainoan Poikansa, jottei yksikään, joka häneen uskoo, joutuisi kadotukseen, vaan saisi iankaikkisen elämän." Joh. 3:16. Minussa tuossa tulee se rakkaus ilmi mitä Jumala on ihmisille osoittanut, eikä sadistisuus.
Sehän se vasta sairasta onkin että armahdetaan ikuisiksi ajoiksi vaikka uhri joutuu kärsimään lopun elämäänsä, tosin loogisuudestahan ei voi jumalaasi syyttää. Valehtelija ja huiputtaja mikäli on sellainen mitä raamattu sanoo.(tämä siis sillä jos olisi totta vaikka ei ole.)

Ja eikös ton sun jälkimmäisen tekstin mukaan riitä että uskoo että pääsee taivaaseen, ei mitään katumisia mistä ylempänä sepustit, kunhan uskoo ja paskoo menemään raiskaten tappaen ja varastaen, kyllä jesse hoitaa sut pilven päälle.

Onhan se niin että tässä maailmassa ei tuntisi iloa jos ei tuntisi myös surua. Kaikella on vastakohtansa. Mutta kuka on sanonut että nämä luonnonlait olisi voimassa myös taivaassa?

Yksi väärinkäsitys täälä tuntuu myös olevan että Jumala vaan tosta vaan armahtaisi kaikki syntiset. Eikö Jumala juurikin anna kullekin ansionsa mukaan kuoleman jälkeen? Se että esim. tämä Late uskoo pääsevänsä taivaaseen ei tietenkään tarkoita sitä ettei hänelle annettaisi rangaistusta teoistansa. Ehkä tässä asiassa on uskovaisten kesken erilaisia käsityksiä, mutta itse ajattelen ainakin näin.

Uskon myös että taivaaseen voi päästä ateistit. Jos siis oletetaan taivaan olevan olemassa. Jos ateistit käyttäytyy moraalisesti oikein (tottelee siis muitakin sääntöjä kuin käskyä "älä tapa"), niin en näe syytä miksi heidät tuomittaisiin kadotukseen. Jumalaan uskominen voi yksinkertaisuudessaan tarkoittaa vaan sitä, että ihminen uskoo hyvään synnittömään elämään. Ja käsky "sinulla ei saa olla muita jumalia" tarkoittaa ainakin omissa käsityksissä ennemmin jotain konkreettista maanpäällistä joka vie kadotukseen, esim. rahan himo.

Jaa tällaisten kavereidenko kanssa pitäisi joutua taivaaseen. Kiitos ei.

http://www.iltasanomat.fi/kotimaa/s...aan-sisilialainen-laki/art-1288455951325.html

Olisitko halunut sitten joutua helvettiin "vanhan" Laten kanssa? Mitä jos se haluasi tehdä susta itselleen "nartun" - siellä helvetissä? ;)

Yleensä jengi, joka kaipaa helvettiin luulee, että se on joku täyshoitola, jossa otetaan rennosti ja vedetään bissee ja bylsitään muijia tai whatever. Ei. Ensinnäkin siellä on helvetin kuuma, Kari Enqvistin mukaan sen lämpötila on +445C (tulikiven eli rikin sulamispiste) ja toiseksi, pahemmat käskyttää vähemmän pahoja. Helvetin tarkemman olemuksen selvittely kuuluu sitten jonkun fyysikon huoleksi.
Mutta lohdutukseksi. Erään teorian mukaan kaikki joutuvat helvettiin, koska jokainen on väistämättä rikkonut jonkun muun, helvetissä ylläpitoa tarjoavan uskonnon oppeja vastaan. Eikä kukaan voi tunnustaa kaikkia helvettipohjaisia uskontoja, koska uskontojen dogmat eivät sitä välttämättä salli: a) siis jos tunnustaa kaikkia, niin joutuu helvettiin, b) jos tunnustaa yhtä, niin joutuu helvettiin, c) ja jos ei tunnusta mitään uskontoa, niin joutuu (mahdollisesti jokaiseen) helvettiin.

Eikö sinua pelota että olet lyönyt kortin väärän jumalan varaan? Niitä kun on tuhansia, voit miettiä sitä niin että sulla on korttipakka jossa on numerot 1-10000 ja valitset yhden numeron, ja jos se ei ole päälimmäinen niin joudut helvettiin.

Ja jos paavilla olisi luottamus jesseen kunnossa, niin miksi se pelkäisi jotain assasinaatiota? Jessehän hoitaisi tuollaiset ongelmat jos olisi todellinen.

Yllä oleva on yksi syy, että miksi rakastan vilpittömiä ateisteja ja koe oloni kotoisaksi heidän seurassaan. Jotenkin me puhutaan samaa kieltä, toisin kuin nuo "oppineet" teologit. :D

Onko sulla esittää jotain todistetta siitä että Raamattu on jumalan puhetta ihmisille?

Vaikka kysymys on sinänsä mielenkiintoinen, niin älä nyt sentään typeriä kysele, koska tiedät aivan hyvin, että "todistuksen" katsotaan pohjautuvan kehäpäättelylle, eikä siitä sen pidemmälle yleensä päästä. Ja eikö ne vastaukset löydy muutenkin sieltä Vapaa-ajattelijan käsikirjasta?

Tapio Puolimatka tarjoaa vaihtoehtoista selitysmallia.
http://www.tapiopuolimatka.net/28

Back
Ylös Bottom