Maailmankatsomusthread (uskontokeskustelut kaikki tänne)

Jäähalli hurrasi kolmoismurhaajalle.
Tässähän se nähdään että kristityillä selvästi on meitä muita korkeampi moraali.

Eli siitä vaan murhaamaan. Kunhan muistaa lopussa sanoo että anteeks, en mä oikeesti tarkottanu, niin ei ole mitään hätiä. Ja korkeamoraaliset kristityt hurraa ja palvoo sankariaan, entistä rikollisjärjestön johtajaa.

Olitkos paikalla katsomassa mille hurrattiin vai luotatko sokeasti keltaisen lehden sensaatiohakuisiin lööppeihin?
Itse olin. Kun Late odotteli vuoroaan ja häntä alettiin esittelemään yleisölle, mies pyyhki kyyneliä. Kun hän sitten astui mikin taakse, hän aloitti näin: "En ole tullut tänne kertomaan niistä hirveyksistä mitä olen tehnyt, ne voi jokainen tarkistaa halutessaan netistä, vaan siitä mitä Jeesus on tehnyt mulle".
Tälläisille asioille siellä taputettiin. Late ei ollut se palvonnan kohde, vaan Se joka sai aikaan tuon muutoksen miehessä.

Ja nuokin kristityn tavat unohtuvat vastoikäymisien kohdatessa, ja taas murhataa, ja kristityt päivittelee että kyllä se kohta taas löytää joulupukin tai minkä satuhahmon nyt sit haluaakaan.

http://static.iltalehti.fi/uutiset/15335052_uu.jpg Tiedätkö kuka on tuo mies joka seisoo Laten vieressä? Markku Tuppurainen, mies joka on istunut aikoinaan useissa vankiloissa. Vankikarkuri, oman aikansa "Late" jolla oli tavoitteena tulla Suomen vaarallisimmaksi vangiksi. Kunnes tuli uskoon. Nykyään toiminut jo yli 20 vuotta pastorina.
Tässä videonpätkä jossa hän haastattelee toista aikoinaan yhtä kovimmista vangeista, Kyösti Erkinkorpea. Video todistanee että pysyvä muutos on mahdollista vaikka ihmisten silmissä kaikki toivo olisi jonkun kohdalla jo mennyt.

http://static.iltalehti.fi/uutiset/15335052_uu.jpg Tiedätkö kuka on tuo mies joka seisoo Laten vieressä? Markku Tuppurainen, mies joka on istunut aikoinaan useissa vankiloissa. Vankikarkuri, oman aikansa "Late" jolla oli tavoitteena tulla Suomen vaarallisimmaksi vangiksi. Kunnes tuli uskoon. Nykyään toiminut jo yli 20 vuotta pastorina.
Tässä videonpätkä jossa hän haastattelee toista aikoinaan yhtä kovimmista vangeista, Kyösti Erkinkorpea. Video todistanee että pysyvä muutos on mahdollista vaikka ihmisten silmissä kaikki toivo olisi jonkun kohdalla jo mennyt.

Niin, tämähän on tätä uskovaisten logiikkaa 1 onnistunut tapaus 1000000 epäonnistunutta kohtaan on selkeä merkki toimivuudesta. Jos keskimäärin 1 rukous "toteutuu" se on merkki että jumala vaikuttaa vaikka 100000 muuhun ei tullut mitään vastinetta, sama tässä vanki asiassa, Markku ehkä lopetti pahat tapansa, mutta mites ne miljoonat muut vangit ympäri maailman jotka tulivat uskoon linnassa ja jatkoivat samalla tavalla vapautumisen jälkeen? Näistä uskovaiset eivät vain pidä meteliä tai nosta jalustalle. Tottakai on mahdollista että Late parantaa tapansa, itse en vain siihen usko, sinä varmaan uskot kun kiertelet noita satuja kuuntelemassa.

Niin, tämähän on tätä uskovaisten logiikkaa 1 onnistunut tapaus 1000000 epäonnistunutta kohtaan on selkeä merkki toimivuudesta. Jos keskimäärin 1 rukous "toteutuu" se on merkki että jumala vaikuttaa vaikka 100000 muuhun ei tullut mitään vastinetta...

Tutkimattomia ovat Jumalan tiet ;)

Niin, tämähän on tätä uskovaisten logiikkaa 1 onnistunut tapaus 1000000 epäonnistunutta kohtaan on selkeä merkki toimivuudesta. Jos keskimäärin 1 rukous "toteutuu" se on merkki että jumala vaikuttaa vaikka 100000 muuhun ei tullut mitään vastinetta,

No, jos suhteet ovat yllä mainitut, niin eipä se silloin kovin toimivalta vaikuta. Mutta jos elämänmuutoksesta puhutaan, niin olen siinä käsityksessä, että suhdeluku olisi selvästi parempi onnistumisien suhteen. Rukouksen toimivuudesta on vaikeampi sanoa mitään konkreettista, koska asiota tapahtuu suuntaan jos toiseen, rukoili tai ei. Jos rukous taas rajataan "ihmeisiin" ja aletaan herättämään kuolleita tai anomaan uusia raajoja, esimerkikisi sodissa raajansa menettäneillä, niin ikävä kyllä rukousten toteutuminen liikkuu nollan tuntumassa.

sama tässä vanki asiassa, Markku ehkä lopetti pahat tapansa, mutta mites ne miljoonat muut vangit ympäri maailman jotka tulivat uskoon linnassa ja jatkoivat samalla tavalla vapautumisen jälkeen? Näistä uskovaiset eivät vain pidä meteliä tai nosta jalustalle.

Kai se menee niin, että joillakin muutos on pysyvää, joillakin jonkin aikaan, toisilla vuoristorataa ja osa luopuu kokonaan leikistä. Kyllähän näistä epäonnistumistakin puhutaan, tosin valikoidusti.

Tottakai on mahdollista että Late parantaa tapansa, itse en vain siihen usko...

Toivotaan, että Late on parantanut tapansa ja myös pysyy valitsemallaan tiellä. Sivumennen sanottuna, Suomen vankiloista vapautuu sekä liikkuu myös vapaana herrasmiehiä/naisia, joiden vaarallisuusluokitus on sellainen, että olisi suotaavaa, että hekin liittyisivät samaan "seuraan", missä Late on. Syy miksi suhtaudun myönteisesti uskontoa/kristinuskoa kohtaan, johtuu ihan katurealismista. Joskus tulee aina törmäiltyä noihin laitapuolen- tai kadun varjoisella puolella kulkeviin sekä myös manneihin. Näillä ryhmillä tuntuu olevan kova luottamus Jeesuksen/helluntalaisten porukoihin, vaikka eivät itse ehkä uskossa olisikaan. Elämänmuutos voi olla merkittävä, jos hyvin käy ja se näkyy myös "kadulla". Ja se mitä olen näiden tyyppien kanssa jutellut, niin Jeesus on heille se 'juttu', eikä pientä marginaaliporukkaa (1-2%) koskevalla ateistien "ilosanomalla" näytä olevan mitään annettavaa näille ihmisryhmille. Poikkeuksia tietysti on.

Niin, tämähän on tätä uskovaisten logiikkaa 1 onnistunut tapaus 1000000 epäonnistunutta kohtaan on selkeä merkki toimivuudesta.

No, jos suhteet ovat yllä mainitut, niin eipä se silloin kovin toimivalta vaikuta. Mutta jos elämänmuutoksesta puhutaan, niin olen siinä käsityksessä, että suhdeluku olisi selvästi parempi onnistumisien suhteen.

Näinpä.
Tuo 1:1000000 on joku omasta päästä heitetty luku, vai löytyykö sille jostain jotain pohjaakin?

On totta että jotkin sortuu takaisin, sitä tapahtuu ihan yhtä lailla niin näiden moniongelmaisten kuin ihan tavallisten rivikristittyjen kanssa.
Se on jokaisen oma päätös, ottaako Jeesuksen elämäänsä ja haluaako uskoa ja elää sillä tavalla.
Vaatii aika lujaa luonnetta kun vankimuurien sisältä joskus vapautuu ja sun kaveripiiriin kuuluu vain rikollisia ja laitapuolen kulkijoita. Lisäksi päälle alkoholismi, huumekierre ym. niin sellaisista irti pääseminen voi olla tuskien takana.
Tällä foorumilla jokunen saattaa tietää ne ongelmat mitä seuraa jo siitä kun päättää lopettaa roinaamisen...

Kyllä se osoittaa jonkinlaista isompaa mielenmuutosta jos ottaa itselleen lisää kakkua tunnustamalla mm. kaksi selvittämätöntä murhaa.
Samoin yli 10 000 €:n (huumekaupan) kuukausitulojen lopettaminen. Siellä tuskin moni United Brotherhoodin ym. liittojen kaveri on mielissään tuosta hommasta kun bisnekset tyssää.
Late tietää että tolla hänen uskollaan voi olla hintana oma henki.

Näinpä.
Tuo 1:1000000 on joku omasta päästä heitetty luku, vai löytyykö sille jostain jotain pohjaakin?

On totta että jotkin sortuu takaisin, sitä tapahtuu ihan yhtä lailla niin näiden moniongelmaisten kuin ihan tavallisten rivikristittyjen kanssa.
Se on jokaisen oma päätös, ottaako Jeesuksen elämäänsä ja haluaako uskoa ja elää sillä tavalla.
Vaatii aika lujaa luonnetta kun vankimuurien sisältä joskus vapautuu ja sun kaveripiiriin kuuluu vain rikollisia ja laitapuolen kulkijoita. Lisäksi päälle alkoholismi, huumekierre ym. niin sellaisista irti pääseminen voi olla tuskien takana.
Tällä foorumilla jokunen saattaa tietää ne ongelmat mitä seuraa jo siitä kun päättää lopettaa roinaamisen...

Kyllä se osoittaa jonkinlaista isompaa mielenmuutosta jos ottaa itselleen lisää kakkua tunnustamalla mm. kaksi selvittämätöntä murhaa.
Samoin yli 10 000 €:n (huumekaupan) kuukausitulojen lopettaminen. Siellä tuskin moni United Brotherhoodin ym. liittojen kaveri on mielissään tuosta hommasta kun bisnekset tyssää.
Late tietää että tolla hänen uskollaan voi olla hintana oma henki.

Päästä heitetty toki, mutta loogisesti ajateltuna se ei varmaankaan kaukana ole. Uskovaisille se logiikka on vähän harmaata aluetta eikä sitä oikein suvaitakkaan, se kun repii pohjan koko hommasta muutenkin pois.
Motiiveja murhien tunnustamiselle en tiedä, mahdollista on tosin sekin että joku maksoi latelle että otappa nuokin kontollesi siinä samalla.Suomessahan tuomioita ei lyödä päällekkäin niinkuin jenkeissä että voisit saada parisataa vuotta linnaa vaan elinkautinen on (12?) vuotta, ja joissain tapauksissa armahdus viipyy muutaman vuoden pidempään, eiköhän late ole pikapuoliin pääsemässä kiven sisästä pois joka tapauksessa.

Ihan vain mielenkiinnosta, jos Jammu Siltavuori olisi vakuutellut uskoaan ja puhunut kivasti jessestä, olisitko antanut omat lapsesi hänelle hoitoon kesäksi? Vai olisiko luotto ollut samaa luokkaa kuin paavilla jesseen, että ollaan joka paikassa panssarilasien takana?

Vai olisiko luotto ollut samaa luokkaa kuin paavilla jesseen, että ollaan joka paikassa panssarilasien takana?
Tuohon kommentoin sen verran, että en usko, että Paavilla ei ole luottamus kunnossa "jesseen", kun ajelee panssariautolla. Vaan eiköhän se johdu siitä, jotta Paavi on kuitenkin katollilaisille sen verran suuri mies, että hänen murhaamisensa synnyttäisi aikamoista hässäkkää, niin katollisissa kuin itse Vatikaanissa. Eihän tuolla Obamallakaan hirveen avonaiset turvajärjestelyt ole, vaikka itsekkin on kristitty.

Sitten kysyisin sellaista pakkiksen ateisteilta. Voitteko sanoa rehellisesti, ettei teitä ikinä peloittaisi, että Jumala onkin olemassa ja koska, olette hyljänneet uskonne Jeesukseen Kristukseen joutuisitte Helvettiin?

Tuohon kommentoin sen verran, että en usko, että Paavilla ei ole luottamus kunnossa "jesseen", kun ajelee panssariautolla. Vaan eiköhän se johdu siitä, jotta Paavi on kuitenkin katollilaisille sen verran suuri mies, että hänen murhaamisensa synnyttäisi aikamoista hässäkkää, niin katollisissa kuin itse Vatikaanissa. Eihän tuolla Obamallakaan hirveen avonaiset turvajärjestelyt ole, vaikka itsekkin on kristitty.

Sitten kysyisin sellaista pakkiksen ateisteilta. Voitteko sanoa rehellisesti, ettei teitä ikinä peloittaisi, että Jumala onkin olemassa ja koska, olette hyljänneet uskonne Jeesukseen Kristukseen joutuisitte Helvettiin?

Eikö sinua pelota että olet lyönyt kortin väärän jumalan varaan? Niitä kun on tuhansia, voit miettiä sitä niin että sulla on korttipakka jossa on numerot 1-10000 ja valitset yhden numeron, ja jos se ei ole päälimmäinen niin joudut helvettiin.

Ja jos paavilla olisi luottamus jesseen kunnossa, niin miksi se pelkäisi jotain assasinaatiota? Jessehän hoitaisi tuollaiset ongelmat jos olisi todellinen.

Mitä sitten jos olisi muitakin "jumalia". Jumala olisi näiden yläpuolella, koska "hän" on kaikki mahdollinen mitä vaan voi olla. Tietty voisi hassutella ja miettiä että mitä jos syntiset pääsisivätkin taivaaseen ja toisinpäin. Tai ehkä sinne pääsee vain ateistit. Nyt kuvioon astelee paikalle usko. Mutta joka tapauksessa menen ilomielin helvettiin, jos sinne joutuu ihminen joka haluaa olla vapaa synnistä. Tai sitten menen en minnekään, mikä ei sinänsä haittaa jos elämäni vietän tietäen että olen osa totuutta ja saaden siitä sellaatteet voimat mitä en koskaan olisi voinut uneksiakaan. Kuitenkin helvetti ja taivas on asioita joihin en juurikaan kiinnitä huomiota. Uskon kuitenkin että viihtyisin taivaassa, koska jos olen jo nyt innoissani Jumalasta ja siitä että olen osa maailmaa, niin on vaikea kuvitella oloni apeaksi taivaassa.

Sitten jos/kun mielenterveys (tätä enemmän) romahtaa, niin voisin kuvitella, että alan helvettiä pelätä. Tässä tilanteessahan jesseä voisi verrata vaikka panttivankeja ottaneeseen ryöstäjään. Eli, jos et tanssi hänen pillin mukaan, niin kuolo ja kidutus sinut korjaa. Onpas siinä hieno kaikkivoipa herra. Huomionkipeä ehkäpä? Ei tullut tissiä vauvana?

Paavi on kuitenkin katollilaisille sen verran suuri mies, että hänen murhaamisensa synnyttäisi aikamoista hässäkkää, niin katollisissa kuin itse Vatikaanissa.
Mutta jumalasihan tietää kaiken, joten hän voisi estää murhan, tai järjestää niin, ettei härdelliä syntyisi. Paavin panssariauto vain todistaa sen, ettei paavi itsekään usko jumalaan oikeasti.

Jaa tällaisten kavereidenko kanssa pitäisi joutua taivaaseen. Kiitos ei.

http://www.iltasanomat.fi/kotimaa/s...aan-sisilialainen-laki/art-1288455951325.html

Kolmesta murhasta tuomittu entinen rikollisjengipomo avautuu STT:n haastattelussa.
Mies, joka on murhannut kolme ihmistä, aloittaa haastattelun vitsillä.
–Tiedätkö, mikä on VVT? Sekin on tietotoimisto. Vangin varma taho, hän kuittaa Suomen tietotoimiston toimittajalle.

Hän on Lauri ”Late” Johansson, joka tunnetaan parhaiten kirjainyhdistelmästä NBK, Natural Born Killers.

Se on pahamaineinen rikollisjärjestö, häijy liivijengi, jonka jäseneksi pääsee tekemällä henkirikoksen. Johansson on järjestön toinen perustaja.

Mutta se oli vanha Late, jota ei enää ole. Nyky-Johansson on uskossa, eikä kovin välittäisi muistella menneisyyttään. Jos se kiinnostaa, hänellä on sitäkin varten kirjainyhdistelmä, KVN. Se tarkoittaa, että "katso vittu netistä".

–Totta kai pitää ajatella, että uhrit ja läpäläpä, mutta vaikka kuinka katuisin ja surkuttelisin, tekoni eivät muutu miksikään. Voin vaikuttaa vain tulevaisuuteen, Johansson pohtii.

STT haastatteli Johanssonia, kun tämä esiintyi kristillisen Mahdollisuus muutokseen -kampanjan tilaisuudessa Helsingissä.

Pää toimii

Johansson istuu vankilassa elinkautista. 12 vuotta, tuomion minimiaika, tulee täyteen reilun vuoden päästä. Äskettäin hän pääsi avovankilaan Kuopioon, ja elämä maistuu. Huumeet jäivät kolme vuotta sitten.

Päihteet ylipäätään eivät maistu, juomana toimii parhaiten Dr Pepper.
Aiemmin Johansson oli hyvin rauhaton, mutta nykyisin pää taas toimii ja ajatukset ovat selkeitä. Haastattelussa puhe aivan pulppuaa, kun hän kertoo uskoon tulostaan.

Jos vapaus koittaa, Johansson menee ensimmäiseksi kotiin vaimonsa kanssa. Suunnitelmissa on myös sosiologian opinnot yliopistossa tai päihdetyöntekijän ammatti. Sosionomi-diakonin homma pitää sen sijaan unohtaa. Valintakokeessa kun kysytään, onko hakija ikinä vaarantanut kenenkään terveyttä.

–Se on minulle vähän hankala paikka.

Rankka rooli

Kun Johanssonia kättelee, ei voi olla ajattelematta sitä pahaa, mitä nuo kädet ovat saaneet aikaan. Johansson vaikuttaa hyväntuuliselta, mutta katse muuttuu välillä pistäväksi. Hän sanoo, että jengitouhuissa oli kyse roolista.

–Se olikin rankka rooli, piti tappaa vastustajia ja tehdä vaikka mitä temppuja.

Alamaailman kuninkaana piti tehdä raskaita juttuja, jotta homma pysyi näpeissä. Hän vertaa tilannetta yritysjohtajaan, joka joutuu lomauttamaan, jotta firma pysyy pystyssä.

–Ylin valta on sillä, joka pystyy murhaamaan vastustajan, ja siihen se aina menee. Vanha sisilialainen laki.

Vielä on yksi ”rahallinen homma” hoidettavana. Sen jälkeen hän sanoo pääsevänsä entisestä elämästään lopullisesti eroon.

Ei pelota

Johanssonia ei pelota itsensä tai läheistensä puolesta. On puhuttu mahdollisista kostotoimista. Jengistä ei niin vain lähdetä, ja lisäksi hän on tunnustanut tekemiään rikoksia.

Johanssonin mukaan kostopuheilla ei ole merkitystä. Entiset jengikaverit vankilassa ovat kiitollisia siitä, että hän kertoi poliisille vain omista puuhistaan. Mies naurahtaa, että jos olisi kertonut kaiken, Suomeen olisi pitänyt rakentaa pari uutta vankilaa.

–Moni kovan luokan ukko on sanonut minulle saunassa, että ei mitään, pidä tuo meininki. Jouluna minulle tehtiin kolmea erilaista pitsaa ja suklaakakkua.

Johansson pitää pienen tauon.

–Jos joku katsoo asiakseen minut ampua, niin sittenhän pääsen taivaaseen. Ei minulla ole mitään hätää.

417633_404333626262763_205344452828349_1467356_1529702515_n.jpg

Japi sanoi:
Eikö sinua pelota että olet lyönyt kortin väärän jumalan varaan? Niitä kun on tuhansia, voit miettiä sitä niin että sulla on korttipakka jossa on numerot 1-10000 ja valitset yhden numeron, ja jos se ei ole päälimmäinen niin joudut helvettiin.
http://www.gotquestions.org/Suomi/oikea-uskonto-minulle.html

Mike sanoi:
Helvettihän on just paras paikka, siellä kun ei tuomita ihmisenä olemisesta. Pahin vaihtoehto on juuri joutua taivaaseen, jossa elämä on harmaata mitäänsanomatonta paskaa. Ei ole pahaa hyvän vastineena, joten elämä on merkityksetöntä.
Raamatussa helvettiä kuvataan mm. "ikuiseksi tuleksi” (Matt. 25:41), “sammumattomaksi tuleksi” (Matt. 3:12), “häpeäksi ja ikuiseksi kauhuksi” (Daniel 12:2), paikaksi jossa on "ikuinen kiduttava tuli" (Ilm. 14:10-11), jossa jumalattomia "kidutetaan yötä päivää, aina ja iankaikkisesti” (Ilm. 20:10). Eli ei tuo minusta ainakaan hyvin miellyttävältä paikalta kuulostaisi.

Mike sanoi:
Mutta jumalasihan tietää kaiken, joten hän voisi estää murhan, tai järjestää niin, ettei härdelliä syntyisi.
http://www.miksiuskon.net/1_miksi_jumala_ei_puutu_pahuuteen.html

http://www.gotquestions.org/Suomi/oikea-uskonto-minulle.html

Raamatussa helvettiä kuvataan mm. "ikuiseksi tuleksi” (Matt. 25:41), “sammumattomaksi tuleksi” (Matt. 3:12), “häpeäksi ja ikuiseksi kauhuksi” (Daniel 12:2), paikaksi jossa on "ikuinen kiduttava tuli" (Ilm. 14:10-11), jossa jumalattomia "kidutetaan yötä päivää, aina ja iankaikkisesti” (Ilm. 20:10). Eli ei tuo minusta ainakaan hyvin miellyttävältä paikalta kuulostaisi.

http://www.miksiuskon.net/1_miksi_jumala_ei_puutu_pahuuteen.html
Jahas, taas näitä linkkejä linkittäviä lampaita.

Ei meillä ole kristinuskon mukaan vapaata tahtoa, jumalasi tietää kaiken, myös jokaikisen tapahtuman kun ihmisen luo, kaikki on ennalta määrätty. Kaikki paha on vain jumalasi omaa pikku sadistista peliä, jonka te koitatte käsitellä fraasilla "vapaa tahto".

Miten kukaan voi pelätä mitään sellaista mistä ei ole mitään todisteita olemassaolosta? Jossitella voi maailman tappiin asti et mitä jos Jumala olis olemassa ja joudutte helvettiin ja kadotukseen. Minua ei ainakaan pelota minne sitten joudunkin kun lähtö tulee, ja kun ei ole mitään kuoleman jälkeen (ainakaan kukaan ei ole tullut kertomaan et olis) niin onko sillä mitään väliä minne joudut? Sama kai se on vaikka poltetaan roviolla jos valot on lopullisesti sammutettu.

Jotenkin herttaista kyllä miten nämä Jeesus-miehen kulttiin kuuluvat pitävät jotenkin itsestäänselvänä sitä että Raamattu olisi joku universaali auktoriteetti. Rationaaliselle ihmiselle se kun ei ole muuta kuin kuvaus muinaisten aikojen uskonnollisiksi kokemistaan ilmiöistä.

Ja vaikka nyt oikeasti voitais olettaa, että jumala olisi olemassa ja sitten kuollessa tulisi tuomio, niin ei kaikkivaltias hyvä voi missään nimessä olla niin sadistinen homo, että tuomitsisi hyvin eläneet ateistit ikuiseen kadotukseen ja päästäisi uskoon tulleet raiskaajat ja muut apinat taivaaseen. Eiköhän ihmisen maallinen elo sitten arvotettaisi lopullisessa tuomiossa huolimatta siitä uskoiko vaiko ei.

Aika vitun hullu logiikka, että riittää vai kun uskot johonkin olemattomaan, niin pääset taivaaseen teit sitten ihan mitä tahansa. Vaikka tappaisit joka ikisen ihmisen pallolla, niin taivaspaikka on taattu kunhan vain uskot. Tota logiikkaa en ole koskaan ymmärtänyt varsinkaan kun jumala ensiksi luo meille maalaisjärjen ja sitten antaa meille havainnot, jotka todistavat kaikinpuolin, ettei mitään jumalaa ole olemassa. Usko nyt siinä sitten.

Oikeesti mitään jumalaa ei ole, joten älkää nyt jumalauta hyvät uskovaiset ihmiset tuhlatko elämäänne jumalanpelkoon, nauttikaa ihmisenä, olkaa se mikä teistä tuli kun sieltä äidin pimperosta tähän maailmaan putkahditte.

Uskovaiset on hassua porukkaa. Paras kaikista mitä oon kuullu, on se että 70v mummoni polttaa jumalalta salaa kellarissa tupakkaa.. Noh tapansa se on kullakin.

Back
Ylös Bottom