Maailmankatsomusthread (uskontokeskustelut kaikki tänne)

Blogspot-linkki ilman lähteitä ei vakuuta, mutta Hitleri varmaan halusi vain lihamuuria luotien eteen.
Tätä minäkin epäilen, kun propaganda ei minulle ole ihan tuntematon käsite. En minä vaadi blogspot-linkin olevan luotettavaa, mutta kun siinä suoraan jätkää siteerataan niin luulisi, että siitä jotain voi päätellä.

Voi herranjestas. Tässä mitään väitettä vaihdeta vaan sä taas tulkitset asiat sopivan kapeasti, ettei tarvitse oikeasti vastata.
Minun nähdäkseni joko vaihdoit väitettäsi lennossa tai sitten yritit väittää, että kritiikki tarkoittaa väistämättä kritisoidun hylkäämistä. Täten esimerkiksi leffakriitikot eivät teekään muuta kuin hylkäävät leffoja, tiedettä kritisoiva vain hylkää tieteen jne.

Raamatun mukaan vain Jeesukseen uskovat pelastuvat, eikö. Kriittinen ajattelija ei usko Jeesukseen, therefore...
Jälleen väität, että kritiikki tarkoittaa yksiselitteisesti kritisoidun hylkäämistä. Käytä sanoja niiden oikeissa merkityksissä jos haluat tulla ymmärretyksi. Kuten jo esitin, Tuomas oli äärimmäisen skeptinen ja kriittinen niin kauan kuin hänellä oli siihen tilaa, ja minä esitin kritiikkiä ~15 vuotta ennen kuin tajusin sen paitsi kestävän sitä myös olevan totta.

Jos olet eri mieltä, niin ehkä voisit valottaa sitä vakuuttavaa näyttöä, jolla kriittisetkin ajattelijat kääntyvät uskoon.
En voi näyttää sitä kenellekään, joka on päättänyt lopputuloksen etukäteen. Jääräpäisyys kun ei ole kriittisyyttä.

Kukas nyt siirtelee maalitolppia ja keksii tekosyitä?
Ei kukaan. Evankeliumit vain ovat peräisin eri kaverin kynästä kuin juutalaisen tradition profetioita käsittelevä kirja. Niiden välissä on kulunut aikaa vähän reilu 700 vuotta, vaikka ne onkin kerätty samoihin kansiin.

Kyseessä on sama (tosi luotettava) lähde.
Ei ole.

Ihminen tuntee eläimellisen vaiston - joka ei ole hänen kontrolloitavissaan - mutta pidättäytyy toimimasta sen mukaan. Siitä huolimatta hän on mielestäsi jo syyllinen, vaikka toimii täysin moraalisesti. Naurettavaa.
Toistan, Jeesus ei puhunut vaistoista. On totaalisen perverssiä olettaa, että Jeesus olisi puhunut käsitteestä, joka keksittiin rapiat 1800 vuotta hänen kuolemansa jälkeen. Kolmatta kertaa en toista.

Heti kun tarjoat vakuuttavaa näyttöä.
Ensin pitäis päästä sun premissistä irti, koska se sanelee lopputuloksen.

Miten niin "ei tietenkään ole"?
Senaikaisilla keinoilla niitä ei voinut tuottaa. Jos olet eri mieltä, saat toki osoittaa millaisen tieteellisen todistuksen olisi voinut antaa. Mielestäni on paljonpuhuvaa, ettet vastannut kysymyksiini siitä, millaisen todistuksen kelpuuttaisit.

Miksei? Mitä tämä piilottelu ja julma leikki ihmisten ikuisilla sieluilla oikein antaa sun Jumalalles?
Ehkäpä kunkin vapaa tahto on hänelle tärkeä asia ja että häntä lähestytään omaehtoisesti eikä nujerrettuna.

Ja mitä muuta näyttöä kuin tieteellistä voisi edes olla?
Ootko todistajanlausunnoista kuullut? Niiden varassa tehdään sekä arkisesti että juridisesti paljon useammin juttuja kuin tieteellisen näytön. Itse asiassa arkielämässä kukaan ei tee mitään tieteellisen näytön pohjalta.

Niin, voisitko valottaa, että mikä argumentti se oli, joka sai sinut uskomaan?
Minua ei käännytetty argumentilla.

Kirjoituksistasi voi myös päätellä, ettet ymmärrä sitä, että usko ei ole tahdon asia.
Se puolestaan, tahtooko uskoa, on.

Toisin sanoen, vaikka haluaisin uskoa Jumalaan, en pystyisi itseäni siihen pakottamaan.
Yrittämättä voi toki väittää mutta ei tietää, ja me molemmat tiedämme, ettet todella edes halua yrittää.

Nämä kommentit uskosta kieltäytymisestä "ylpeyden" takia ovat vain säälittäviä tekosyitä, joilla pyritään oikeuttamaan se, että ei-uskovaisia ihmisiä tullaan uskosi mukaan rankaisemaan järjettömän raa'alla tavalla.
Sehän on kokonaan itsestäsi kiinni. Ihminen joko sanoo Jumalalle "tapahtukoon sinun tahtosi", tai sitten Jumala sanoo ihmiselle: "tapahtukoon sinun tahtosi".

Aivan, mutta arvuuttelinkin kumpi ismi uskovia halusi vainota: ateismi vs. kommunismi.
Eivät ne sulje toisiaan pois. Tyydyn toteamaan, että tässä ketjussa ja lukemattomissa muissa vastaavissa (kristin)uskoa vastaan tappelevat tahot ovat hyvin harvoin kommunisteja. Ei ole jäänyt yhteen kertaan kun olen päässyt lukemaan jotain sensuuntaista kuin "kaikki uskovaiset pitäs vittu tappaa". Siitä voi vetää johtopäätöksensä.

Minun nähdäkseni joko vaihdoit väitettäsi lennossa tai sitten yritit väittää, että kritiikki tarkoittaa väistämättä kritisoidun hylkäämistä. Täten esimerkiksi leffakriitikot eivät teekään muuta kuin hylkäävät leffoja, tiedettä kritisoiva vain hylkää tieteen jne.

Jälleen väität, että kritiikki tarkoittaa yksiselitteisesti kritisoidun hylkäämistä. Käytä sanoja niiden oikeissa merkityksissä jos haluat tulla ymmärretyksi. Kuten jo esitin, Tuomas oli äärimmäisen skeptinen ja kriittinen niin kauan kuin hänellä oli siihen tilaa, ja minä esitin kritiikkiä ~15 vuotta ennen kuin tajusin sen paitsi kestävän sitä myös olevan totta.

Leffakriitikot ja kritiikki?

Kriittisen ajattelun määritelmiä

En voi näyttää sitä kenellekään, joka on päättänyt lopputuloksen etukäteen. Jääräpäisyys kun ei ole kriittisyyttä.
Hahhah, on nää sun tekosyys hauskoja. "En viitsi paljastaa sitä vakuuttavaa näyttöä, koska et kuitenkaan usko."
Entä jos tätä lukee joku, joka ei ole jääräpäinen niin kuin minä? Etkö voisi paljastaa sitä näyttöä ja siten pelastaa tuota henkilöä?

Ei kukaan. Evankeliumit vain ovat peräisin eri kaverin kynästä kuin juutalaisen tradition profetioita käsittelevä kirja. Niiden välissä on kulunut aikaa vähän reilu 700 vuotta, vaikka ne onkin kerätty samoihin kansiin.

Ei ole.
On siellä evankeliumeissakin virheitä. Koko lähde on yksinkertaisesti epäluotettava. Ja vaikka ei olisikaan virheitä, niin yksi kirja ei riitä vakuuttamaan järkeviä, loogisia ihmisiä.

Toistan, Jeesus ei puhunut vaistoista. On totaalisen perverssiä olettaa, että Jeesus olisi puhunut käsitteestä, joka keksittiin rapiat 1800 vuotta hänen kuolemansa jälkeen. Kolmatta kertaa en toista.
En pyytänyt toistoa, vaan osoitin kuinka naurettava sinun moraalikäsityksesi ajatusrikoksineen on.

Ensin pitäis päästä sun premissistä irti, koska se sanelee lopputuloksen.
Lisää tekosyitä.

Senaikaisilla keinoilla niitä ei voinut tuottaa. Jos olet eri mieltä, saat toki osoittaa millaisen tieteellisen todistuksen olisi voinut antaa. Mielestäni on paljonpuhuvaa, ettet vastannut kysymyksiini siitä, millaisen todistuksen kelpuuttaisit.
"Senaikaisilla"?
Voi olla ihan tämän aikaista... jos esim. osoitettaisiin, että tietyn uskonnon edustajien rukoukset toimivat kontrolloiduissa testeissä. Siinä yksi esimerkki, joka laittaisi ajattelemaan. Mutta sehän veisi vapaan tahdon pois, eikö vain?:D

Ehkäpä kunkin vapaa tahto on hänelle tärkeä asia ja että häntä lähestytään omaehtoisesti eikä nujerrettuna.
Ja sopivasti päästiin vapaaseen tahtoon. Meillä ei ole vapaata tahtoa uskoa, että aurinko kiertää maata. Kun näyttö on annettu, vapaa tahto poistuu. Jos näyttöä ei anneta, rationaalinen ihminen ei usko. Vaikka haluaisi.

Teillä uskovaisilla on mahtavan skitsofreeninen maailmankatsomus. Yhtäältä teille on annettu näyttö Jumalan olemassaolosta, mutta toisaalta näyttö vie vapaan tahdon pois.
Ootko todistajanlausunnoista kuullut? Niiden varassa tehdään sekä arkisesti että juridisesti paljon useammin juttuja kuin tieteellisen näytön. Itse asiassa arkielämässä kukaan ei tee mitään tieteellisen näytön pohjalta.
Niin. Ja minkä takia kristittyjen "todistajanlausuntoja" olisi syytä pitää uskottavampina kuin kaikkien muiden uskontojen vastaavia? Maailmassa elää tälläkin hetkellä "messiaita", joiden uskotaan tehneen ties mitä ihmeitä.

Minua ei käännytetty argumentilla.
Hah, tää sun kiertely ja kaartelu on huvittavaa. Älä oo pelkuri vaan paljasta se näyttö, jos se kerran on vakuuttava. Ehkä pelastat muitakin sillä. Vai hävettääkö uskosi ja se mihin se perustuu? Jeesushan ei moisesta tykännyt.

Se puolestaan, tahtooko uskoa, on.
Aivan. Mutta kuten sanottu, ihminen ei pysty pakottamaan itseään uskomaan jotain vain koska haluaa uskoa. Menikö tää nyt jakeluun vai ei? Luuletko tosiaan, että minä esimerkiksi en haluaisi uskoa, että näen vielä kuolleet ystäväni ja perheenjäseneni? Mä en pysty huijaamaan itseäni, comprende?

Yrittämättä voi toki väittää mutta ei tietää, ja me molemmat tiedämme, ettet todella edes halua yrittää.
Tää on niin läpinäkyvää tää sun jatkuva bare assertion -viljely. Sen lisäksi, että sulla on yhteys universumin luojaan, osaat näemmä lukea ajatuksianikin. Onhan tuo kätevä tapa väistää kysymykset kerta toisensa jälkeen, mutta älä luule, että porukka ei näe sen läpi.

Sehän on kokonaan itsestäsi kiinni. Ihminen joko sanoo Jumalalle "tapahtukoon sinun tahtosi", tai sitten Jumala sanoo ihmiselle: "tapahtukoon sinun tahtosi".
Mitään valintaa ei olla tarjottu. Jos Jumala kysyisi kuoleman jälkeen, että kumman haluat, niin sehän olisi reilu peli.

PS. älä turhaan tarjoa sitä näyttöä uskosi tueksi. Kun se kerran selvästi sinua itseäsikin hävettää.

Kiitos. Jos olet lukenut mitä linkkasit, ymmärrät itsekin, että kritiikki ei tarkoita kritisoidun asian hylkäämistä - ainakaan suoralta kädeltä.

Hahhah, on nää sun tekosyys hauskoja. "En viitsi paljastaa sitä vakuuttavaa näyttöä, koska et kuitenkaan usko."
Entä jos tätä lukee joku, joka ei ole jääräpäinen niin kuin minä? Etkö voisi paljastaa sitä näyttöä ja siten pelastaa tuota henkilöä?
Ei minulla ole mitään sellaista näyttöä mitä hän ei löytäisi Raamatusta itsekin. Jos hänellä olisi kysyttävää tai kritiikkiä, voisin toki siihen vastata. Äärimmäisen tärkeää kuitenkin on, että kukin tietää lähtökohtansa ja tekee ne muillekin selviksi, koska jos ne suoraan poislukevat jotkut johtopäätökset, on turha tarjota syitä, joista muut ovat niihin päätyneet. Minä olen tehnyt omat lähtökohtani selviksi ja sinäkin riittävissä määrin.

On siellä evankeliumeissakin virheitä.
Niin muissakin silminnäkijätodistuksissa. Siksi on erinomaisen hyvä juttu, että niitä on tarjottu useampi, jotta niitä voi tarkistaa ristiin.

Ja vaikka ei olisikaan virheitä, niin yksi kirja ei riitä vakuuttamaan järkeviä, loogisia ihmisiä.
Tässä päästiin taas lähtökohtaasi, joka on "kristinusko on fuulaa". Siitä kiinni pitäminen virheetöntä näyttöä vastaan olisi kaikkea muuta kuin järkevää tai loogista. Onneksesi Raamattu ei ole virheetön, vaan ihmiskäsien tuotos ja sellaisena väistämättä vajaa.

En pyytänyt toistoa, vaan osoitin kuinka naurettava sinun moraalikäsityksesi ajatusrikoksineen on.
Et osoittanut kuin sen, että olet valmis valehtelemaan pitääksesi kiinni raamatullista moraalia koskevista väitteistäsi.

"Senaikaisilla"?
Niin, eikö tässä Raamatun uskottavuudesta ollut kysymys?

Voi olla ihan tämän aikaista... jos esim. osoitettaisiin, että tietyn uskonnon edustajien rukoukset toimivat kontrolloiduissa testeissä.
Missä kohtaa Raamattua sanotaan, että "jos rukoilet näin, saat tuloksen X"? Siksi toisekseen se, mitä ihmiset rukoilevat, ja se, mitä he tarvitsevat, voivat hyvinkin olla eri asioita.

Ja sopivasti päästiin vapaaseen tahtoon. Meillä ei ole vapaata tahtoa uskoa, että aurinko kiertää maata. Kun näyttö on annettu, vapaa tahto poistuu. Jos näyttöä ei anneta, rationaalinen ihminen ei usko. Vaikka haluaisi.
Todistajanlausunnot ovat näyttöä, eivätkä lakkaa olemasta sitä, vaikka miten inttäisit.

Teillä uskovaisilla on mahtavan skitsofreeninen maailmankatsomus. Yhtäältä teille on annettu näyttö Jumalan olemassaolosta, mutta toisaalta näyttö vie vapaan tahdon pois.
Toteennäyttö vailla mahdollisuutta epäillä veisi vapaan tahdon pois kyseistä kysymystä koskien. Jos et ymmärrä mitä eroa on todisteilla (evidence) ja toteennäytöllä (proof), ongelma lienee omasi.

Niin. Ja minkä takia kristittyjen "todistajanlausuntoja" olisi syytä pitää uskottavampina kuin kaikkien muiden uskontojen vastaavia?
Heidän silminnäkijätodistuksensa voi tarkistaa ristiin toistensa kanssa, minkä lisäksi heille ei ollut kertomuksestaan mitään materiaalista tai sosiaalista hyötyä - päinvastoin: heidät tapettiin uskonsa vuoksi. Kumpaakaan näistä ei voi sanoa mistään muusta tuntemastani uskonnosta.

Hah, tää sun kiertely ja kaartelu on huvittavaa.
Minua ei käännytetty argumentilla vaan rukouksella.

Aivan. Mutta kuten sanottu, ihminen ei pysty pakottamaan itseään uskomaan jotain vain koska haluaa uskoa.
Sanottu kyllä mutta toteen näytetty ei. Olen asian suhteen skeptinen.

Luuletko tosiaan, että minä esimerkiksi en haluaisi uskoa, että näen vielä kuolleet ystäväni ja perheenjäseneni?
Jep, koska sen uskominen tarkoittaisi samalla niin paljon kaikkea muuta, mikä ei sinusta saa olla totta.

Tää on niin läpinäkyvää tää sun jatkuva bare assertion -viljely. Sen lisäksi, että sulla on yhteys universumin luojaan, osaat näemmä lukea ajatuksianikin. Onhan tuo kätevä tapa väistää kysymykset kerta toisensa jälkeen, mutta älä luule, että porukka ei näe sen läpi.
Ethän sinä edes kiistä niitä. Se on sinänsä hyvä juttu, koska kenellekään postauksiasi tässä ketjussa lukeneelle suhtautumisesi kristinuskoon ei ole epäselvää. Vihamielisyytesi havaitseminen ei edellytä ajatustenlukua.

Mitään valintaa ei olla tarjottu. Jos Jumala kysyisi kuoleman jälkeen, että kumman haluat, niin sehän olisi reilu peli.
Ei se olisi "reilu peli", koska kysymys uskomisesta Jumalan olemassaoloon ei olisi enää valinnasta. Tai mistä sitä tietää, ehkä sinusta reilu peli tarkoittaa sellaista, jonka lopputulos tiedetään etukäteen.

Tässä päästiin taas lähtökohtaasi, joka on "kristinusko on fuulaa". Siitä kiinni pitäminen virheetöntä näyttöä vastaan olisi kaikkea muuta kuin järkevää tai loogista. Onneksesi Raamattu ei ole virheetön, vaan ihmiskäsien tuotos ja sellaisena väistämättä vajaa.
Niin. Järki ja näyttö johtaa kristinuskon hyväksymiseen. Vain silmänsä ummistavat jääräpäät eivät hyväksy Jeesusta vapahtajakseen... hohhoijaa.

Et osoittanut kuin sen, että olet valmis valehtelemaan pitääksesi kiinni raamatullista moraalia koskevista väitteistäsi.
Se, että sinun moraalisi hyväksyy ajatusrikokset ja julmuuden pelkän auktoriteetin perusteella, ei ole valhe.

Missä kohtaa Raamattua sanotaan, että "jos rukoilet näin, saat tuloksen X"? Siksi toisekseen se, mitä ihmiset rukoilevat, ja se, mitä he tarvitsevat, voivat hyvinkin olla eri asioita.
Halusit kuulla minkälainen näyttö voisi muuttaa mieltäni, ja mainitsin esimerkin. Ei siirrellä taas niitä maalitolppia.

Todistajanlausunnot ovat näyttöä, eivätkä lakkaa olemasta sitä, vaikka miten inttäisit.
Nyt on kyse uskottavasta, vakuuttavasta näytöstä. Voin minäkin sanoa, että Hammaskeiju moikkas mua eilen, mutta ei sitä kukaan järkevä ihminen usko.

Heidän silminnäkijätodistuksensa voi tarkistaa ristiin toistensa kanssa, minkä lisäksi heille ei ollut kertomuksestaan mitään materiaalista tai sosiaalista hyötyä - päinvastoin: heidät tapettiin uskonsa vuoksi. Kumpaakaan näistä ei voi sanoa mistään muusta tuntemastani uskonnosta.
Joo, ei muita uskovaisia ollakaan ikinä kohdeltu kaltoin.:hyvä:
Ja heillehän oli tarjolla Taivas. Toisin sanoen ei mitään hyötyä, kai. Hyvä pointti.

Minua ei käännytetty argumentilla vaan rukouksella.

Aiai, ku vietiin ikävästi sun vapaa tahtos sellasella taikatempulla.

Jep, koska sen uskominen tarkoittaisi samalla niin paljon kaikkea muuta, mikä ei sinusta saa olla totta.
Koita nyt päättää mikä sun kantas on. Minähän voin uskoa tasan mitä haluan. Eli uskon kuolemanjälkeiseen elämään ja ystävieni tapaamiseen kuoleman jälkeen ei tarvitsisi tarkoittaa mitään, mitä en haluaisi sen tarkoittavan. Ei tarvitse olla Jumalaa eikä mitään muutakaan.

Sun bare assertionit sotii keskenään. Mutta tämähän on tyypillistä uskovaisilta. Logiikka on joillekin vaikea laji.

Ethän sinä edes kiistä niitä. Se on sinänsä hyvä juttu, koska kenellekään postauksiasi tässä ketjussa lukeneelle suhtautumisesi kristinuskoon ei ole epäselvää. Vihamielisyytesi havaitseminen ei edellytä ajatustenlukua.
Justhan mä sen kiistin. Sä pystyt näköjään havaitsemaan muitakin mielikuvituksellisia asioita ku sun Pyhän Avaruusisukkis.

Ei se olisi "reilu peli", koska kysymys uskomisesta Jumalan olemassaoloon ei olisi enää valinnasta. Tai mistä sitä tietää, ehkä sinusta reilu peli tarkoittaa sellaista, jonka lopputulos tiedetään etukäteen.
Ei se ole koskaan valinta. Tämän pitäisi olla jo selvä.

Mutta miksi sen edes pitää olla valinta? Minkä takia Jumala ei vain voi tehdä olemassaoloaan selväksi? Kuten sanottu, vaikka uskoisinkin tuohon moraalittomaan hirviöön, jota kutsut Jumalaksesi, niin en häntä kunnioittaisi. Kaveri on selkeästi vaalinut ne ihmisen huonoimmat puolet itselleen.

Jos voisin pakottaa itseni uskomaan Jumalaan, valitsisin oikeudenmukaisen ja sympaattisen Jumalan. En sinun säälittävää hirviötäsi.

Sellasen Jumalan puolella kannattaa olla joka tunnustaa itsensä sodan jumalaksi, sylkee tulta ja tappaa väkeä (vähäsen menee omiaki siinä sivussa), Sellaset pasifisti Jumalat jääpi tämmösten sotakoneiden alle.

Ei ole jäänyt yhteen kertaan kun olen päässyt lukemaan jotain sensuuntaista kuin "kaikki uskovaiset pitäs vittu tappaa". Siitä voi vetää johtopäätöksensä.

Tekikö sinun mieli tappaa uskovaisia, ollessasi ateisti? Tapoitko?

Kirjoitin tuosta "kaikki uskovaiset pitäs vittu tappaa" aiheesta joskus tänne. En nyt jaksa selata viestihistoriaani lävitse, pointti oli kuitenki se, ettei tällaiset lausahdukset ole kovin varteenotettavia. Samanlaisia kuulee poliiseista ja vaikka vihreistä (Joidenka viimeaikaiset päätökset kyllä harmittaa:))

Siinä olen kyllä samaa mieltä Malloyn kanssa, että ei Aatua voida kristityksi lukea, ainakaan sellaiseksi kristityksi, mitä sillä yleensä tarkoitetaan.
Se mikä noita diktaattoreita lähinnä yhdistää on lähinnä uskomus johonkin todistamattomaan utopiaan. Oli se sitten uskomus omaan ylirotuun, puolueeseen tai keisarin jumalallisuuteen.
Nyt Malloy vastannee että uskomus se ateismikin on. Annettakoon tällä kertaa periksi, ettei tämä pyörähdä takaisin alkuun. Ja sanottakoon että se on uskomus. Tosin vain, en usko jumalaan, tai epäilen jumalan olemassa oloa, ei riitä vielä funktioksi mihinkään. Tarvitaan joku muu uskomus olemaan alulle paneva voima.

Hitler ei ollut oikea kristitty! ;)
Miten niin ?

Sori, sarkasmi on vaikeaa kirjoitettuna vaikka käyttäisikin hymiöitä. Takoitin siis että uskontoa/kristinuskoa puolustavassa leirissä Hitleriä ei pidetä "oikeana" kristittynä, vaan että hän vain käytti kristillistä retoriikkaa taitavana demagogina.

Eri asia on miten he määrittelevät kuka on uskossan aito. Monet aikalaiset kyllä piti häntä hyvänä kristittynä, eikä vähintään Katolinen kirkko esimerkiksi julistaessaan Hitlerin syntymäpäivän juhlittavaksi pyhäpäiväksi. Taisteluni (Mein Kampf) -kirjassaan Hitler ihailee Martti Lutheria suuremmoisena uudistajana ja ammentaa sekä suorin lainauksin että antisemiittiset argumenttinsa Lutherilta.

En väitä Hitlerin olleen välttämättä kristitty, mutta Raamattu ja Martti Lutherin tekstit ovat vaikuttaneet hänen asenteitiinsa juutalaisia kohtaa. Kun Martti Lutherin kirjoituksia pidettiin pohjoiseuroopassa suuressa arvossa moraalisina ja yhteiskunnallisina oppikirjoina, oli vain ajan kysymys ennen kun joku antisemiittipsykopaatti hankkii niiden avulla itselleen auktoriteettia.

Martin Luther: On Jews and their lies
http://en.wikipedia.org/wiki/On_the_Jews_and_Their_Lies

Luther vihasi itsekkin juutalaisia, joten ei ole ihme, että Hitler tykkäsi hänestä. Hän (Hitler) oli yhtä paljon uskossa Jumalaan ja Jeesukseen kuin kuka tahansa muukin uskovainen ja yhtä paljon kristitty kuin kuka tahansa muukin kristitty. Näin siis jos pidämme historiallista todistusaineistoa totena.

Anteeksi, etten poiminut sarkasmiasi. Täällä pitäisi olla joku äänensävy-ominaisuus :D

Se, että sinun moraalisi hyväksyy ajatusrikokset ja julmuuden pelkän auktoriteetin perusteella, ei ole valhe.
Käsky 10 käsittelee pyrkimystä havitella toisen omaa. Mistähän julmuudesta pelkän auktoriteetin perusteella puhut?

Halusit kuulla minkälainen näyttö voisi muuttaa mieltäni, ja mainitsin esimerkin.
Haluaisit siis näyttöä, jolla ei ole mitään tekemistä kristinuskon kanssa. Selvä homma.

Nyt on kyse uskottavasta, vakuuttavasta näytöstä.
Jos tyypit ovat valmiita kuolemaan (ja kuolevatkin) todistuksensa takia, on kohtalaisen turvallinen päätelmä, että he ovat olleet tosissaan.

Joo, ei muita uskovaisia ollakaan ikinä kohdeltu kaltoin.:hyvä: Ja heillehän oli tarjolla Taivas. Toisin sanoen ei mitään hyötyä, kai. Hyvä pointti.
Hienosti luettu hermanni. Niinhän mä tosiaan sanoin.

Aiai, ku vietiin ikävästi sun vapaa tahtos sellasella taikatempulla.
Ei viety. Rukouksen esittänyt henkilö pyysi erikseen lupaani.

Minähän voin uskoa tasan mitä haluan.
ektomorfi sanoi:
Mä en pysty huijaamaan itseäni, comprende?
Vai simmottos.

Eli uskon kuolemanjälkeiseen elämään ja ystävieni tapaamiseen kuoleman jälkeen ei tarvitsisi tarkoittaa mitään, mitä en haluaisi sen tarkoittavan. Ei tarvitse olla Jumalaa eikä mitään muutakaan.
Tuo pitäisi paikkansa ainoastaan, jos kuvittelisit todellisuuden muuttuvan sellaiseksi kuin haluat. Koska et kuvittele niin, seuraisi esimerkiksi kuolemanjälkeiseen elämään uskomisesta paljon vaikeasti vastattavia kysymyksiä - ja yksi niistä on "voisiko kristinusko sittenkin olla totta?" Sinulla on aika paljon kiinni siinä, ettei ole.

Ei se ole koskaan valinta.
Ei se muutu toistamalla todeksi.

Mutta miksi sen edes pitää olla valinta?
Varmaankin siksi, että Jumala on meille valinnanvapauden antanut ja kunnioittaa sitä.

Minkä takia Jumala ei vain voi tehdä olemassaoloaan selväksi?
Koska vapaasta tahdostaan uskova ja pakotettuna uskova ovat laadullisesti kaksi eri asiaa. Toiselle usko on syy iloon, toiselle lannistumiseen.

Kuten sanottu, vaikka uskoisinkin tuohon moraalittomaan hirviöön, jota kutsut Jumalaksesi, niin en häntä kunnioittaisi. Kaveri on selkeästi vaalinut ne ihmisen huonoimmat puolet itselleen.
Onhan se kamala juttu, että antaa toisten tehdä valintansa itse, sen sijaan, että kohtelisi näitä kasveina.

Tekikö sinun mieli tappaa uskovaisia, ollessasi ateisti?
Ei varsinaisesti. On tosin ollut aika, jolloin olisin toivonut uskontojen katoavan maan päältä, välittämättä juuri lainkaan siitä, miten.

Kirjoitin tuosta "kaikki uskovaiset pitäs vittu tappaa" aiheesta joskus tänne. En nyt jaksa selata viestihistoriaani lävitse, pointti oli kuitenki se, ettei tällaiset lausahdukset ole kovin varteenotettavia. Samanlaisia kuulee poliiseista ja vaikka vihreistä (Joidenka viimeaikaiset päätökset kyllä harmittaa:))
Historiallisesti katsoen jotkut ovat pitäneet sellaisia lausahduksia siinä määrin varteenotettavina, että ovat toteuttaneet niitä kykyjensä mukaan. Jossain päin maailmaa niin tehdään tänäkin päivänä.

Se mikä noita diktaattoreita lähinnä yhdistää on lähinnä uskomus johonkin todistamattomaan utopiaan. Oli se sitten uskomus omaan ylirotuun, puolueeseen tai keisarin jumalallisuuteen. Nyt Malloy vastannee että uskomus se ateismikin on. Annettakoon tällä kertaa periksi, ettei tämä pyörähdä takaisin alkuun. Ja sanottakoon että se on uskomus. Tosin vain, en usko jumalaan, tai epäilen jumalan olemassa oloa, ei riitä vielä funktioksi mihinkään. Tarvitaan joku muu uskomus olemaan alulle paneva voima.
Ateismissa on se paha puoli, että se mahdollistaa utopiauskon (ei sillä, etteikö sisällötön teismi tekisi samaa). Kristinusko ei.

Ateismissa on se paha puoli, että se mahdollistaa utopiauskon (ei sillä, etteikö sisällötön teismi tekisi samaa). Kristinusko ei.

Ahaa, ja millähän perusteilla ateismi mahdollistaa utopiauskon? Ja minkä takia kristinusko ei? Kenties siksi, että uskovaisen pääkoppa on jo täynnä ko. utopiaa?

Ei varsinaisesti. On tosin ollut aika, jolloin olisin toivonut uskontojen katoavan maan päältä, välittämättä juuri lainkaan siitä, miten.
Ehkä sinun tapausessasi on parempi että olet uskossa.

Historiallisesti katsoen jotkut ovat pitäneet sellaisia lausahduksia siinä määrin varteenotettavina, että ovat toteuttaneet niitä kykyjensä mukaan. Jossain päin maailmaa niin tehdään tänäkin päivänä.
Monia lausahduksia. Pätee varmaan kaikkiin tunteiden purskahduksiin. Ei todista vielä mitään.

:wtf: (kivoja määritteitä)
Eiköhän se ole juurikin uskonto ja sen valmiit rakenteet, aukkoriteetiusomuksineen, pyhien oppikirjojen tulkinta mahdollisuuksineen. Joka sen mahdollistaa kätevämmin.

Epätäydellinen olento ei voi luoda täydellistä yhteiskuntaa.
Täydellisen olennon täydelliset palvoajat ovat yrittäneet ja yrittävät tätä koko ajan.

Ei todista vielä mitään.
Mitä nyt sen, että niin on tehty ja että se on tiettyjen (ateististen) porukoitten agendoissa tänäkin päivänä.

:wtf: (kivoja määritteitä)
Eiköhän se ole juurikin uskonto ja sen valmiit rakenteet, aukkoriteetiusomuksineen, pyhien oppikirjojen tulkinta mahdollisuuksineen. Joka sen mahdollistaa kätevämmin.
Kun uskonto erikseen kieltää uskomasta ihmiseen ja kehottaa uskomaan Jumalaan, niin minusta siitä on superplusekstravaikea vetää sokeaa uskoa inhimilliseen auktoriteettiin. Sen sijaan vaikkapa kommunismi ymv. totalitaristiset utopiat rakentuvat nimenomaan ihmisuskon varaan - sen, että ihminen voi saada jotain täydellistä aikaan. Mitä tulee pyhien oppikirjojen tulkintoihin, niin niitä on todella vaikea tulkita suoraan niiden sanomaa vastaan, kun taas porukalla, joilla mitään oppikirjaa ei ole, ei ole sellaisista löytyviä rajoitteitakaan. Kristitty ei myöskään voi missään tilanteessa pestä käsiään tekemistään valinnoista, kun taas vaikkapa jumalaton natsi voi mainiosti todeta "tottelin vain määräyksiä" ja kohauttaa olkapäitään vastuulleen. It's not like it hasn't happened before.

Täydellisen olennon täydelliset palvoajat ovat yrittäneet ja yrittävät tätä koko ajan.
En tiedä mihin uskontoon tuo istuisi - lähimmäs menisi islam, vaan ei ihan prikuulleen sekään. Tiedän lähinnä ateististen poliittisten liikkeiden pyrkineen utopian kyhäämiseen, tavan mukaan tappamalla kaikki teoriaan sopimaton aines. Kukaan kristitty ei voi uskoa utopioihin, koska tietää ihmisen olevan langennut.

Huhhuh, kylläpä kääntyilee täällä nämä asiat kummallisesti.

Älä viitsi puhua bullshittiä mistään kristittyjen käsienpesusta, ihan samaa jargonia he viljelevät johdatuksestaan ja taivaallisen isän ohjeista.

Ja taas ateistit lahtaavat kaiken tieltään, on se kyllä jännä juttu. Noo unohdetaan kristityt tässäkin tapauksessa ja annetaan heidän elää ja toteuttaa omaa utopiaansa.

Huhhuh, kylläpä kääntyilee täällä nämä asiat kummallisesti.
Se ehkä näyttää siltä, jos ei ole koskaan tullut ottaneeksi selvää siitä, mitä uskonto ja historia asioista kertovat. Minä olen kuluttanut kosolti aikaa ja vaivaa ottaakseni niistä selvää ja aion jatkaa työtäni molempien paremman ymmärryksen eteen. Jos sinulla on tarjota perusteltu syy epäillä sanomastani mitään osaa, olen sille avoin.

Mitä nyt sen, että niin on tehty ja että se on tiettyjen (ateististen) porukoitten agendoissa tänäkin päivänä.
Väärä uskoisen saa tappaa.
Todistaa myös sen, että niin on tehty ja se on tiettyjen (uskovien) tahojen agendoissa tänäkin päivänä.
En pitäisi silti tuota kovin varteen otettavana, enkä todisteena jotain (oletettua) netti kirjoittajan maailman kuvaa vastaan.
Kun uskonto erikseen kieltää uskomasta ihmiseen ja kehottaa uskomaan Jumalaan, niin minusta siitä on superplusekstravaikea vetää sokeaa uskoa inhimilliseen auktoriteettiin.
Kuitenkin tämä hierarkia ja aukkoriteetti on ollut ja on olemassa suurimmassa, jossei jokaisessa uskonnossa. Miljoonat tottelevat vaikkapa paavia ja sen sanomisia. Pikkukylissä pastoreilla on varin suuri valta varsinkin vanhemmassa väestössä.
Sen sijaan vaikkapa kommunismi ymv. totalitaristiset utopiat rakentuvat nimenomaan ihmisuskon varaan - sen, että ihminen voi saada jotain täydellistä aikaan.
Rakentuvat kyllä, mutta ekaksi tarvitsee rakentaa tämä usko ja sen tarvitsemat hierarkiat sun muut.
Helpompi ottaa valmis vallanmanipulointi väline käyttöön ja muokata sitä ja sillä omien tarkoitusperien mukaan.
Mitä tulee pyhien oppikirjojen tulkintoihin, niin niitä on todella vaikea tulkita suoraan niiden sanomaa vastaan, kun taas porukalla, joilla mitään oppikirjaa ei ole, ei ole sellaisista löytyviä rajoitteitakaan.
Höpö höpö, raamattu on varmasti kaikkein eniten erilailla tulkittu kirja. Sen todistaa jo niin monet ristin uskon suuntaukset ja lahkot.

Kristitty ei myöskään voi missään tilanteessa pestä käsiään tekemistään valinnoista, kun taas vaikkapa jumalaton natsi voi mainiosti todeta "tottelin vain määräyksiä" ja kohauttaa olkapäitään vastuulleen. It's not like it hasn't happened before.
Luin jostain keskitysleirien vartijoiden olleen suurimmaksi osaksi kristittyjä. Ohjeita ja käskyjä hekin noudattivat.
Ja löytyypä hyllystä 30 luvun sanomalehti, jonka artikkelissa saksan valtionkirkko ilmaisee huolensa saksanjohdon juutalaisväestöön kohdistamasta sorrosta, kuitenkin samassa kuitenkin vannovat ikuista uskollisuutta johtajalle. Hail jeesus, hail hitler.
En tiedä mihin uskontoon tuo istuisi - lähimmäs menisi islam, vaan ei ihan prikuulleen sekään. Tiedän lähinnä ateististen poliittisten liikkeiden pyrkineen utopian kyhäämiseen, tavan mukaan tappamalla kaikki teoriaan sopimaton aines. Kukaan kristitty ei voi uskoa utopioihin, koska tietää ihmisen olevan langennut.
Sitä saa pohtia mikä on tosi kristitty.

Back
Ylös Bottom