Kiitos. Jos olet lukenut mitä linkkasit, ymmärrät itsekin, että
kritiikki ei tarkoita kritisoidun asian hylkäämistä - ainakaan suoralta kädeltä.
Hahhah, on nää sun tekosyys hauskoja. "En viitsi paljastaa sitä vakuuttavaa näyttöä, koska et kuitenkaan usko."
Entä jos tätä lukee joku, joka ei ole jääräpäinen niin kuin minä? Etkö voisi paljastaa sitä näyttöä ja siten pelastaa tuota henkilöä?
Ei minulla ole mitään sellaista näyttöä mitä hän ei löytäisi Raamatusta itsekin. Jos hänellä olisi kysyttävää tai kritiikkiä, voisin toki siihen vastata. Äärimmäisen tärkeää kuitenkin on, että kukin tietää lähtökohtansa ja tekee ne muillekin selviksi, koska jos ne suoraan poislukevat jotkut johtopäätökset, on turha tarjota syitä, joista muut ovat niihin päätyneet. Minä olen tehnyt omat lähtökohtani selviksi ja sinäkin riittävissä määrin.
On siellä evankeliumeissakin virheitä.
Niin muissakin silminnäkijätodistuksissa. Siksi on erinomaisen hyvä juttu, että niitä on tarjottu useampi, jotta niitä voi tarkistaa ristiin.
Ja vaikka ei olisikaan virheitä, niin yksi kirja ei riitä vakuuttamaan järkeviä, loogisia ihmisiä.
Tässä päästiin taas lähtökohtaasi, joka on "kristinusko on fuulaa". Siitä kiinni pitäminen virheetöntä näyttöä vastaan olisi kaikkea muuta kuin järkevää tai loogista. Onneksesi Raamattu ei ole virheetön, vaan ihmiskäsien tuotos ja sellaisena väistämättä vajaa.
En pyytänyt toistoa, vaan osoitin kuinka naurettava sinun moraalikäsityksesi ajatusrikoksineen on.
Et osoittanut kuin sen, että olet valmis valehtelemaan pitääksesi kiinni raamatullista moraalia koskevista väitteistäsi.
Niin, eikö tässä Raamatun uskottavuudesta ollut kysymys?
Voi olla ihan tämän aikaista... jos esim. osoitettaisiin, että tietyn uskonnon edustajien rukoukset toimivat kontrolloiduissa testeissä.
Missä kohtaa Raamattua sanotaan, että "jos rukoilet näin, saat tuloksen X"? Siksi toisekseen se, mitä ihmiset rukoilevat, ja se, mitä he tarvitsevat, voivat hyvinkin olla eri asioita.
Ja sopivasti päästiin vapaaseen tahtoon. Meillä ei ole vapaata tahtoa uskoa, että aurinko kiertää maata. Kun näyttö on annettu, vapaa tahto poistuu. Jos näyttöä ei anneta, rationaalinen ihminen ei usko. Vaikka haluaisi.
Todistajanlausunnot ovat näyttöä, eivätkä lakkaa olemasta sitä, vaikka miten inttäisit.
Teillä uskovaisilla on mahtavan skitsofreeninen maailmankatsomus. Yhtäältä teille on annettu näyttö Jumalan olemassaolosta, mutta toisaalta näyttö vie vapaan tahdon pois.
Toteennäyttö vailla mahdollisuutta epäillä veisi vapaan tahdon pois kyseistä kysymystä koskien. Jos et ymmärrä mitä eroa on todisteilla (evidence) ja toteennäytöllä (proof), ongelma lienee omasi.
Niin. Ja minkä takia kristittyjen "todistajanlausuntoja" olisi syytä pitää uskottavampina kuin kaikkien muiden uskontojen vastaavia?
Heidän silminnäkijätodistuksensa voi tarkistaa ristiin toistensa kanssa, minkä lisäksi heille ei ollut kertomuksestaan mitään materiaalista tai sosiaalista hyötyä - päinvastoin:
heidät tapettiin uskonsa vuoksi. Kumpaakaan näistä ei voi sanoa mistään muusta tuntemastani uskonnosta.
Hah, tää sun kiertely ja kaartelu on huvittavaa.
Minua ei käännytetty argumentilla vaan rukouksella.
Aivan. Mutta kuten sanottu, ihminen ei pysty pakottamaan itseään uskomaan jotain vain koska haluaa uskoa.
Sanottu kyllä mutta toteen näytetty ei. Olen asian suhteen skeptinen.
Luuletko tosiaan, että minä esimerkiksi en haluaisi uskoa, että näen vielä kuolleet ystäväni ja perheenjäseneni?
Jep, koska sen uskominen tarkoittaisi samalla niin paljon kaikkea muuta, mikä ei sinusta saa olla totta.
Tää on niin läpinäkyvää tää sun jatkuva bare assertion -viljely. Sen lisäksi, että sulla on yhteys universumin luojaan, osaat näemmä lukea ajatuksianikin. Onhan tuo kätevä tapa väistää kysymykset kerta toisensa jälkeen, mutta älä luule, että porukka ei näe sen läpi.
Ethän sinä edes kiistä niitä. Se on sinänsä hyvä juttu, koska kenellekään postauksiasi tässä ketjussa lukeneelle suhtautumisesi kristinuskoon ei ole epäselvää. Vihamielisyytesi havaitseminen ei edellytä ajatustenlukua.
Mitään valintaa ei olla tarjottu. Jos Jumala kysyisi kuoleman jälkeen, että kumman haluat, niin sehän olisi reilu peli.
Ei se olisi "reilu peli", koska kysymys uskomisesta Jumalan olemassaoloon ei olisi enää valinnasta. Tai mistä sitä tietää, ehkä sinusta reilu peli tarkoittaa sellaista, jonka lopputulos tiedetään etukäteen.