- Liittynyt
- 7.6.2009
- Viestejä
- 683
Tässä todistus siitä, että M tosiaankin käsittää koko vapaan tahdon käsitteen erilailla kuin esim. tikkuukko tai Paletaani. M edustaa naivia näkemystä: hänen mielestään vapaa tahto on olemassa koska mikään konkreettinen ulkoinen syy ei estä valitsemista. Kyseessä on siis TÄYSIN eri määritelmä vapaalle tahdolle, kun mitä esim. t tai P ajoivat takaa.
Niinpä vapaa tahto voi olla samaan aikaan yhtälailla olemassa ja ei olemassa, riippuen ihan siitä mitä vapaalla tahdolla tarkoitetaan.
Ja siitä syystä tosiaankin tämä keskustelu tuskin tästä mihinkään etenee.
Itse en ole missään vaiheessa hahmottanut sitä, mitä Malloy hakee takaa. Tikku-ukko ilmaisee jutun selkeästi, mutta tiukalla fysikaalisella determinismillä on sitten omat ongelmansa, mutta se vaatisi jo uuden keskustelun. Se nyt on ainakin selvää, että perusteluiden vaatiminen (epäselvästi ilmaistuista) asiayhteydestään irroitettuihin quoteihin ei johda mihinkään, etenkin kun aihepiiri on sellainen, että harvalla varmaan kovin sisäisesti koherentti näkemys aihepiiristä on.
IMO nyt olisi syytä välttää ärtyneitä kommentteja tahaisesta väärintulkinnasta ja itsepintaisuudesta. Jos tämä keskustelu haluttaisiin vähääkään hedelmälliseksi, niin koko rakennelma olisi räjäytettävä, ja asiaa lähestyttävä käsitteiden pilkunviilaamisella. Esitettyjen kommenttien ruotiminen ei kyllä hyödytä.
Lukuväliksi voidaan ottaa vaikka 1 - 573853470525904 ja toistaa kelaaminen päätöshetkeen 6546357 kertaa. Ohjeeksi vielä annetaan että valittava luku tulee olla satunnainen tuolta väliltä. Jos tahto on todella vapaata, ihminen voi tuottaa täysin sattumanvaraisia päätöksiä, joten olisi äärimmäisen epätodennäköistä että A valitsee saman luvun 6546357 kertaa. Hänellä ei luonnollisestikaan olisi mitään tietoa kokeen toistamisesta.