Maailmankatsomusthread (uskontokeskustelut kaikki tänne)

Tämän lain kriteerejä ei kukaan ole täyttänyt maan päällä paitsi Jeesus, se olisi meille mahdotonta.

Toisaalta Jeesuksen oma pakkomielle johti hänen omaan kuolemaansa... Motiiveilla ei ole merkitystä, sillä esim. ääri-islamin uskoisetkin ajattelevat kuolevansa heidän mielestään marttyyrinä paremman puolesta. Tässä taas tullaan siihen, että on itsekästä ajatella yhden uskon olevan se oikea, ylitse muiden ja itsekkyys on taas raamatun vastaista...oravanpyörä...

Tiesitkö muuten rakas Manuel että ihminen loi jumalan..?

:)

Olen tässä lueskellut David Pawsonin mainiota teosta Raamattu avautuu...
Yksi mielenkiintoinen poiminta kirjasta:

”Baabelin tornin kertomukseen(kun Jumala hajautti kansat ja kielet) liittyy mielenkiintoinen alaviite. Baabelista(Babyloniasta) hajautuneiden ihmisten joukossa oli ryhmä, joka kiipesi vuorten yli ja asettui sinne, missä se kohtasi meren. Heistä tuli Kiinan suuri kansa. Kiinan kulttuuri juontuu tästä tapahtumasta.

Oisko sulla jotain tarkempaa tietoa mihin tuo väite perustuu? Raamatusta ei ainakaan löydy mitään viittausta siihen, että on lähtenyt jokin ihmisjoukkio liikkeelle, joka on sitten kiivennyt vuorten yli "jonnekin" ja asettunut "sinne", eli väitettyyn Kiinaan. Eli mihin tuo väittämä perustuu? Löytyykö tuosta lukemastasi Pawsonin kirjasta tuohon jotain lähdeaineistoa tuon väittämän tueksi vai onko tuo kirjoittajan omaa tulkintaa mitä joskus on saattanut tapahtua?

He jättivät Baabelin alueen ennen kuin nuolenpääkirjoitus korvasi muinaisen Egyptin kuvakirjoituksen. Kaikki kielet olivat kuvakirjoitettuja Baabelin aikaan saakka. Kiinaan matkanneet ihmiset veivät mukanaan kuvakirjoitusmuotoisen kielen. On hämmästyttävää, että 1. Mooseksen kirjan lukujen 1-11 kertomus on mahdollista rekonstruoida niiden symbolien pohjalta, joilla kiinalaiset ilmaisevat eri sanoja. ...
Heidän sanansa ”laiva” koostuu säiliöstä, suusta ja luvusta kahdeksan, joten laiva tai vene kiinaksi on alus kahdeksalle ihmiselle, kuten Nooan arkki. (Arkkiin meni Nooa vaimonsa kanssa ja Nooan kolme poikaa vaimoineen). Koko 1. Mooseksen kirjan luvut 1-11 voidaan rekonstruoida kiinalaisilla kirjoitusmerkeillä. Kun nämä ihmiset tulivat alun perin Kiinaan, he siis uskoivat yhteen Jumalaan, taivaan ja maan luojaan. Vasta Konfutse ja Buddha saivat heidät siirtymään epäjumalanpalvontaan. Kiinan kieli on itsenäinen vahvistus Raamatun ulkopuolella siitä, että nämä asiat todella tapahtuivat ja kulkeutuivat Baabelista hajaantuneiden ihmisten muistissa Kiinaan, jonne he asettuivat.

Ja onko tuota kielen yhtäläisyyttä tutkittu miten kriittisesti? Eli nähdäänkö noissa kirjoituksissa vain se mitä halutaan nähdä?! Löysin nimittäin hieman erilaistakin selitystä esimerkiksi tuolle Nooan arkki/tulva kuvaukselle:
"Kiinan kielessä ei ole väitettyä hanzia ollenkaan. Vene eli chuan2 on tehty radikaalista zhou (tasatooni) ja sen merkitys on vene sekä radikaalista yan (ylös-alas-tooni). chuan2 koostuu siis venettä tarkoittavasta radikaalista vasemmalla ja foneettisesta elementistä oikealla. Foneettisessa elementissä on kaksi osaa, joilla ei ole mitään merkkiä tarkoittavaa merkitystä. Ylempi osa elementistä tarkoittaa "jakaa". Merkki, joka tarkoittaa kahdeksaa on toiminut pohjana erottamista/jakamista tarkoittavalle merkille. Hanzi kou ei tarkoita koskaan ihmistä kiinan kielessä, vaikka kreationistit väittävät sen hanzin tarkoittavan ihmistä, eikä hanzi kou ole myöskään laskurimerkki ihmisten määrälle.
Myöskään yan2 on foneettinen elementti, eikä tarkoita "peittämistä" (eli että vedet olisivat peittäneet maan tms.) ja sen juurena on sana, joka tarkoittaa hukkumista. "

(argumentti.fi)

Ilmeisesti Kiinan mytologiassa on myös tulvakertomus, mutta poikkeaa kyllä sikäli hyvin merkittävästi Nooan arkki-tarinasta, että vain kaksi ihmistä pelastuu, joista toinen vielä myöhemmin tappaa heidän yhteisen lapsensa. Miksi näin, jos kerran Baabelista siirtyneiden ihmisten muistissa ne asiat on kulkeutuneet?!

Ighmael: Väitän kyllä, että Kiinan kansan esi-isät menivät juuri silloin Kiinaan. Eikä minulle tarvitse linkittää tietoja aasiasta löytyneistä ikivanhoista ihmisjäänteistä. Vaikka pohjaatkin oman näkemyksesi tieteeseen, niin eikö tunnu yhtään erikoiselta sattumalta miksi nuo kiinan kielen merkit ovat tuon sisältöisiä vrt. Raamattu?
Kuten jo tuossa aikaisemmin kysyinkin, niin mihin perustat juuri tuon väittämän/uskon siihen, että Kiinan kansan esi-isät menivät juuri tuolloin Kiinaan? Raamatussahan puhutaan vain että Jumala hajotti kaikki kansat, mutta that´s it! Onko sun väittämän pohjana "uskonveli"-Pawsonin kirjoittama kirja? Onko Pawsonilla tuossa kirjassa tosiaan mitään dataa, muuta kuin tuo kirjoitusteoria, mikä mahdollisesti tukisi tuota väittämää??!

Etsikää Jumalaa! Hän lähestyy niitä jotka häntä etsivät! Minulla ei ole tieteessä mitään etsimistä, koska saan elää paljon täydempää elämää uskossa kuin ilman uskoa ja jos kuoleman jälkeen ei mukamas olisikaan mitään, niin riskiprosenttini on siitä huolimatta pyöreä nolla.
Manuel, sä aika paljon tykkäät aina omissa vastauksissasi "julistaa". Se ei kauheasti edesauta miellekästä keskustelua keskustelufoorumilla! Ja eiköhän meillä kaikilla se kuoleman jälkeinen "riskiprosentti" ole pyöreä nolla.

Ja sitten vielä haluaisin Manuelin vastaavan tähän seuraavaan, jo aikaisemmin Pandakarhun Krealle esittämään kysymkseen, kun tuo Krea niin tyylikkäästi väistelee kaikki hänelle esitetyt hieman nokkelammat kysymykset ja argumentit!

Raamattuun kuuluu juuri ne kirjat mitkä siellä nyt ovatkin. Kaikenlaista harhaoppista tekstiä yritettiin ja yritetään vieläkin saada Raamattuun kuuluvaksi. Käännöksissä on toki pieniä eroavaisuuksia mutta ei nyt mitään niin suurta että sanoma täysin muuttuisi. Tuolla selvällä ilmoituksella tarkoitin sitä että Jumala on tarkoittanut Raamatun kaikenlaisille ihmisille. Ei tarvita mitään salakoodistoa ymmärtääkseen Sanaa, päivä on päivä, eikä miljoonia vuosia.
Eli mitkä kirjat? "Protestanttisessa Raamatussa on 66 (39 + 27) erillistä kirjaa. Nämä kirjat on kirjoittanut noin 36 ensisijaista kirjoittajaa. Katolisen kirkon käyttämässä käännöksessä, Vulgatassa, on lisäksi seitsemän Vanhan testamentin apokryfikirjaa, oikeammin deuterokanonista kirjaa, ja ortodoksisen kirkon Raamatussa lisäksi vielä kuusi muuta Vanhan testamentin apokryfikirjaa. Luterilainen kirkko ei myöskään ole hylännyt apokryfisiä kirjoja harhaoppisina, vaan niillä on sekundaarinen asema eräänlaisena Raamatun oheislukemistona, ja ne ovat mukana joissakin Raamatuissa, mm. vuoden 2000 ruotsinkielisessä käännöksessä, jossa niitä on peräti yksitoista. Nämä kirjat ovat pääosin heprealaista alkuperää kuten muutkin Vanhan testamentin kirjat." -Wikipedia.

Tuossa on jo kolme täysin erilaista kirjaa. Ketkä tässä ovat harhaoppisia? Protestantit? Ortodoksit? Vai kenties Katolinen kirkko? Mites Koptit sitten?

http://www.youtube.com/watch?v=l8KGqoJExXc

Hyppää kohtaan n. 37:30 ja katso pari minuuttia. Tee sitten omat johtopäätöksesi ja etsi lähteitä halutessasi. Ei ole uutta, että mikä tahansa Raamatun asia on jonkun mukaan ”pätevästi” vesitetty. Jos ihmiset hajaantuivat eri maan kolkkiin babyloniasta, niin on luonnollista, että myös Kiinaa kohti meni yksi porukka.

Raamattu kertoo asiat, mitkä ovat Jumalan näkökulmasta olennaisia, lähinnä vain Israelista on kerrottu tarkempaa historiallista tietoa kansana. Tänä päivänä tämä Egyptistä lähtenyt orjajoukko on keskuudessamme maan päällä tuhoyrityksistä huolimatta ja viettää esim. pääsiäistä, jolle on taustansa. Jokainen voi miettiä miksi. Arabivaltiot painavat päälle tälläkin hetkellä ja valtamielipide on heitä vastaan maailmalla. Israel ei tule kuitenkaan katoamaan, se on yksi merkki, että Jumalan sana pitää paikkansa. Heidän tilanteensa eri aikoina on profetoitu Raamatussa. Viimeisinä aikoina he tulevat kääntymään kansana ja ottavat Jeesuksen vastaan Messiaana.

Raamatun kirjasto meillä olevassa muodossa on riittävä ja kertoo kaiken olennaisen. Onhan näitä muitakin apogryfisiä tms. kirjoja. Esim. UT:n kirjeissä viitataan Eenokin kirjaan, johon olen hieman tutustunut. Ei sen oletettu puuttuminen tai mukana oleminen millään lailla tekisi Raamatun vakikalustoa tyhjäksi. Kaikenlaisella turhalla ristiriidalla lillukanvarsista on seurakunta hajautettu, niin kuin ennenkin olen sanonut. Se on paholaisen parhaita keinoja hyökätä sisältäpäin ulkoisten hyökkäysten ohella ja aiheuttaa hajaannusta. Jälki on tuhoisaa, täälläkin sen näkee kuinka moni pitää sitä yhtenä pahimmista epäkohdista, että on eri suuntauksia. UT:sta huomaa, että ei seurakuntajärjestystä ole tarkoitettu todellakaan nykyisenlaiseksi sekasotkuksi.

En minä tätä tee sen takia, että on kiva väitellä tai ärsyttää. Niin järjettömältä kuin se teistä tuntuisikin, niin Kristus minussa tekee sitä vain teidän parastanne ja iankaikkista kohtaloa ajatellen. Siksi puheeni on julistuspainotteista. Iankaikkisuus odottaa jokaista, kun tämän ruumiin toiminta lakkaa. Se tuntuu niin kaukaiselta, kun on vielä fyysinen voima tallessa, mutta kun se päivä tulee, monella on hätä.

Psalmin sanoin päätän: Mieletön se, joka ajattelee: ”Ei Jumalaa ole.” Turmeltuneita ovat ne, jotka näin ajattelevat. Kukaan heistä ei tee hyvää. Herra katsoo taivaasta maan ihmisiin, hän tutkii, onko kellään ymmärrystä, onko ketään, joka etsii Jumalaa.

On taas aika poistua sivummalle, ei se pelastus järkeistiedosta jää ainakaan kiinni enää tämän threadin lukijoille, mutta pelkkä tieto ei riitä...

Hyvää kesää kaikille!

Tuollainen "rakkaudellinen" julistus on kuin susi lammasten vaatteissa, varsin jalostettua manipulaatiota. Ihminen toki ottaa mielellään vastaan rakkautta, jonka takia "Jeesus rakastaa sinua" on niin tehokas propaganda-argumentti. Se ei silti tee Jumalasta yhtään sen todellisempaa. Valhe on valhe vaikka voissa paistaisi.

Olen lukenut Raamatun monta kertaa, lapsuudessani uskovaisena ja nyttemmin ateistina. Hassua, että sama kirja, joka uskovaisille todistaa Jumalan olemassaolosta, todistaa rationaalisesti ajattelevalle että Jumalaa ei ole olemassa. Kehotus "lukekaa raamattua" on siksi mielestäni hyvä, kunhan ei laita aivoja narikkaan sitä lukiessaan, eikä lähtökohtaisesti oleta kaikkea lukemaansa todeksi. Raamatun ristiriidat eivät ole minulle niin merkittäviä kuin monelle muulle ateistille, merkittävämpää on se, miten pikkumainen, julma, kostonhimoinen ja typerä Raamatun Jumala on. Vain epätoivoinen halu uskoa voi kestää sen "järjen äänen uskontokritiikin" joka Raamatun tekstistä rehellisesti ajattelevalle ihmiselle herää.

Toisaalta, vaikka olen itse ateisti, olen myös sitä mieltä että joillekin ihmisille uskosta voi olla hyötyä. Olen itse kuitenkin aina vierastanut hyötyajattelua, se mikä on totuus on minulle hyödyllisyyttä tärkeämpää. Kuitenkin omassa perheessänikin on paljon uskovaisia, joiden elämä paljolti on rakentunut/rakennettu "uskon" varaan, ja luulenpa että heistä monelle olisi aivan liian traumaattista joutua uskostaan eroon. Tämä laskee motivaatiotani keskustella koko aiheesta, mutta ei ilmeisesti tarpeeksi :D

Kaltaisellani ateistilla ei ole tarjolla suuremmin rakkautta tai lohtua ihmisille, mutta rehellisyyttä sitten senkin edestä. Vaan eipä ole vaikea nähdä sitä, että monet ihmiset vastaanottavat mielummin rakkautta (vaikka se sitten olisikin vain kuviteltua) kuin "kylmää" älyllistä rehellisyyttä.

Loppukevennyksenä lupsakka lainaus Tiede -lehden foorumin keskustelupalstalta (http://www.tiede.fi/keskustelut/psykologia-aivot-ja-aistit-f12/mielen-manipuloitavuus-t50736.html), joka saattaa lohduttaa niitä jotka eivät ole niin huolissaan siitä mikä on totuus:
1) Agnostikko olen silloin kun joku venäläinen bussikuski kyyditsee meitä pitkin mutkaista Finnoontietä Espoossa mäet hurjastellen ohi tien pientareessa kasvavien koivujen
2) Ateisti olen silloin kun olen kohdannut jälleen uskovan ystäväni dogmaattisuuden ja reaalimaailman törmäyksen aiheuttaman hullunkurisen tilanteen.
3) Uskovainen olen krapulassa, kuunnnelen seuraavaa biisiä..:http://www.youtube.com/watch?v=Oi0NQwW5j_s Se jotenkin rauhoittaa mieltä kun sydän hakkaa toiseksi viimeisiään..

Odotan sitä päivää, jos sellaista ikinä tulee, kun näitä syväjäädytettyjä kuolleita ihmisiä onnistutaan herättelemään. Kyseessä siis kryoniikka, joka tähtää siihen, että joskus tulevaisuudessa ehkä näiden jäädytettyjen ihmisten soluvaurioita onnistutaan korjaamaan ja heidät voidaan herättää kuolleista. Jotkut ikuisen elämän toivossa ovat itsensä antaneet jäädyttää, kun kuolema koittaa.

Olisi sitten mukava kysyä viisisataa vuotta kuolleena olleelta, että olitko taivaassa, näkyikö Jumalaa? Siinä vaiheessa menee koko uskonnolta aika pahasti pohja. Se suurin ja tärkein asia, kuolemanjälkeinen elämä, olikin paskapuhetta. Kyllä kannatti tuhlata elämänsä jonkun olemattoman palvomiseen. Ei vaan, ei sekään varmaan uskovaisille riitä. Aina keksitään joku selitys. Esimerkiksi taivaassa vietettyä aikaa ei muista, kun palaa elämään. Ihan niin kuin reinkarnaatioon uskovat eivät muista edellisiä elämiään.

Mutta olishan toi paras todiste uskontoa vastaan, tai sitten sen puolesta, miten siinä nyt sattuukaan käymään. Hassua, kun tätä alkaa miettiä: Jos kukaan herätetyistä ei kerro tarinoita taivaasta, ei se juuri vaikuta uskovaisiin, mutta jos kaikki kertovat, niin ateistitkin saavat kaipaamansa todisteet ja varmaan kääntyvät. Uskovaiselle mikään todiste Jumalaa vastaan ei ole tarpeeksi vahva.

Eikö jokaisesta teistä tunnu insesti väärältä, näitte asiat miten hyvänsä? Vai onko se joku universaalin sattumankantamoisen moraalin luoma tunne? Ne siis pelastuvat, jotka noudattavat sydämensä lakia, vaikka eivät syystä tai toisesta olisi kuulleet maan ja taivaan Jumalasta. Jumala on aina oikeudenmukainen. Tätähän täälläkin on kysytty, että mites viidakkokansat muka pelastuu, siinä vastaus. ...

Minä en enää tarvitse uskolleni muuta todistusta, kuin sen teistä irrelevantin väitteen, että se totuus on kirjoitettu sydämeeni. Silti ei näytä vastaan tulevan mitään Raamattua kumoavaa… Eikä varmasti tule. ...

Järkevin selitys sille, että insesti ja muut hirvittävyydet tuntuvat pahalta on siis Jumala? Ei se, että se olisi lajin selviämisen kannalta "ihan ok", että emme harrasta insestiä?

Itsestä jokin niinkin kaunis asia kuin luonto ja maailmankaikkeus ansaitsee paremman selityksen kuin 'Jumala 'X' uskonnosta 'Y' teki sen' muitten syitten lomassa. Tosin skandinaavisessa mytologiassa taisi maailma syntyä ekana, ja sitten jumalat, nevertheless, huono selitys silti.

Odotan sitä päivää, jos sellaista ikinä tulee, kun näitä syväjäädytettyjä kuolleita ihmisiä onnistutaan herättelemään. Kyseessä siis kryoniikka, joka tähtää siihen, että joskus tulevaisuudessa ehkä näiden jäädytettyjen ihmisten soluvaurioita onnistutaan korjaamaan ja heidät voidaan herättää kuolleista. Jotkut ikuisen elämän toivossa ovat itsensä antaneet jäädyttää, kun kuolema koittaa.

Olisi sitten mukava kysyä viisisataa vuotta kuolleena olleelta, että olitko taivaassa, näkyikö Jumalaa? Siinä vaiheessa menee koko uskonnolta aika pahasti pohja. Se suurin ja tärkein asia, kuolemanjälkeinen elämä, olikin paskapuhetta. Kyllä kannatti tuhlata elämänsä jonkun olemattoman palvomiseen. Ei vaan, ei sekään varmaan uskovaisille riitä. Aina keksitään joku selitys. Esimerkiksi taivaassa vietettyä aikaa ei muista, kun palaa elämään. Ihan niin kuin reinkarnaatioon uskovat eivät muista edellisiä elämiään.

Mutta olishan toi paras todiste uskontoa vastaan, tai sitten sen puolesta, miten siinä nyt sattuukaan käymään. Hassua, kun tätä alkaa miettiä: Jos kukaan herätetyistä ei kerro tarinoita taivaasta, ei se juuri vaikuta uskovaisiin, mutta jos kaikki kertovat, niin ateistitkin saavat kaipaamansa todisteet ja varmaan kääntyvät. Uskovaiselle mikään todiste Jumalaa vastaan ei ole tarpeeksi vahva.

Uskohan ei tunnetusti logiikkaan tai rationalisuuteen perustu. Onpa nuita joitaki kuitenkin kääntynyt uskonnosta agnostikoksi/ateistiksi.

Niin järjettömältä kuin se teistä tuntuisikin, niin Kristus minussa tekee sitä vain teidän parastanne ja iankaikkista kohtaloa ajatellen. Siksi puheeni on julistuspainotteista. Iankaikkisuus odottaa jokaista, kun tämän ruumiin toiminta lakkaa. Se tuntuu niin kaukaiselta, kun on vielä fyysinen voima tallessa, mutta kun se päivä tulee, monella on hätä.

Tämä juttu heittää mun kohdalla just yli. Et sinä voi päättää mikä kenellekkin on hyväksi ja on turhaa naamioida se jonkin kolmannen osapuolen sanomaksi? :rolleyes:... Kaikilla on OMA elämäntapansa ja saavat mielenrauhansa mistä nyt ikinä saavatkaan. Monet uskomukset/pinttyneet tavat ovat sellaisia mitkä junnaa vaan paikoillaan ja mitään "kehitystä" ei tapahdu suuntaan tai toiseen, silloin ei voi olla ihan oikeilla jäljillä. Onneksi on olemassa aina ihmisiä jotka tajuaa tän asian, muuten me vieläkin teroteltas vuolukiviä ja maalailtas kanervilla karhun kuvia kotiluoliin.

Useissa esim. kristinuskovissa on se "vika", ettei osata joustaa ja ajatella kehittyvästi. Ollaan sulkeutuneita, syrjiviä ja sokeita... Nämä asiat ei mielestäni kuulu kuitenkaan siihen raamatun sanoman pointteihin. Pelätään jotain näkymätöntä ja tuntematonta, mutta kuitenkin sokeasti uskotaan siihen, sillä eihän sitä voi tietää mistä niitä sanktioita rapisee?... Pelätään elämän vastoinkäymisiä, mutta totuus on, että kaikesta huolimatta niitä tulee sattumaan ja kaikkea ei voi ennalta nähdä ja estää niitä, vaikka kuin kirjaimellisesti sitä kirjaa seuraisi. Seurakunta on sellainen sekametelisoppa näiden seikkojen johdosta, ettei missään ole niin paljon ristiriitoja, kuin kyseisessä laitoksessa (tiedän paljon ihmisiä ketä sillä "alalla" työskentelee). Tämä minun mielestäni on se käsittämätön paradoksi, sillä juuri se sivuutaa sen raamatun opin ja tämä raamatussakin tapahtunut kristittyjen vainoaminen tapahtuu nykyään kirkon sisällä heitä itseään vastaan...hassua :)

Se, että uskovaisilla on omia henkilökohtaisia eriäviä mielipiteitä, pitäisi ne pietää omina tietoina ja olla se ns. "parempi ymmärtäväisempi tyyppi". Tää kuitenkin on se valta uskonto ja monet, varsinkin nuoret altistuu näille jutuille. Monesti se uskovaisilta tuleva sanoma on päin kuusta ja aiheuttaa negatiivisuutta ympärilleen...en usko, että on toivottu skenaario ks. uutinen http://www.mtv3.fi/uutiset/kotimaa....pappi-uhkasi-homoja-ja-naispappeja-helvetilla ...Kyseinen pappi oli loppupeleissä pyytänyt asiaa anteeksi, mutta lisäsi kuitenkin, ettei muistanut tällaista sanoneensa, missä se VASTUULLISUUS! On siinä nuorisolle mahtava esimerkin antaja.

Näillä ihmisillä on vastuunsa ja se pitäisi heidän ymmärtää. Näyttää mielummin omalla esimerkillä miten hyvin siinä elämässä pärjää tyrkyttämättä niitä omia uskomuksia yhtään kellekkään. En minäkään saarnaa omia elämännäkemyksiäni kenellekkään ja pidä sitä yhtenä oikeana tyylinä, aika muutuu, minä muutun, mielipiteet muuttuu.

Näetkö/huomaatko esim. millä merkityksellisellä "yhteisöllä" on tapana mennä tuon muuttuja seikkojen mukaan, ettei jäsähdetä yhteen kaavaan ja yhteen ainoaan totuuteen?

Niin on. Niinku minä. Vaikken ikinä mikään kiihkouskovainen ole ollut, olen saanut kuitenkin suht uskonnollisen kasvatuksen. Siksi mua uskonto ja jopa uskovaiset vituttaakin.

Hassua kyllä, itse kuulin uskonnoista ensimmäisen kerran vasta ala-asteen ensimmäisellä uskonnontunnilla. Ei iskeny silloinkaan eikä vieläkään. Tosin oha niissä joissaki ihan hyviä tarinoita kuten skandinaavinen mytologia ja kreikan tarustot osoittaa. Mutta siihen ne jääkin, tarinoiksi.

Tämä juttu heittää mun kohdalla just yli. Et sinä voi päättää mikä kenellekkin on hyväksi ja on turhaa naamioida se jonkin kolmannen osapuolen sanomaksi? :rolleyes:... Kaikilla on OMA elämäntapansa ja saavat mielenrauhansa mistä nyt ikinä saavatkaan. Monet uskomukset/pinttyneet tavat ovat sellaisia mitkä junnaa vaan paikoillaan ja mitään "kehitystä" ei tapahdu suuntaan tai toiseen, silloin ei voi olla ihan oikeilla jäljillä. Onneksi on olemassa aina ihmisiä jotka tajuaa tän asian, muuten me vieläkin teroteltas vuolukiviä ja maalailtas kanervilla karhun kuvia kotiluoliin.

Useissa esim. kristinuskovissa on se "vika", ettei osata joustaa ja ajatella kehittyvästi. Ollaan sulkeutuneita, syrjiviä ja sokeita... Nämä asiat ei mielestäni kuulu kuitenkaan siihen raamatun sanoman pointteihin. Pelätään jotain näkymätöntä ja tuntematonta, mutta kuitenkin sokeasti uskotaan siihen, sillä eihän sitä voi tietää mistä niitä sanktioita rapisee?... Pelätään elämän vastoinkäymisiä, mutta totuus on, että kaikesta huolimatta niitä tulee sattumaan ja kaikkea ei voi ennalta nähdä ja estää niitä, vaikka kuin kirjaimellisesti sitä kirjaa seuraisi. Seurakunta on sellainen sekametelisoppa näiden seikkojen johdosta, ettei missään ole niin paljon ristiriitoja, kuin kyseisessä laitoksessa (tiedän paljon ihmisiä ketä sillä "alalla" työskentelee). Tämä minun mielestäni on se käsittämätön paradoksi, sillä juuri se sivuutaa sen raamatun opin ja tämä raamatussakin tapahtunut kristittyjen vainoaminen tapahtuu nykyään kirkon sisällä heitä itseään vastaan...hassua :)

Se, että uskovaisilla on omia henkilökohtaisia eriäviä mielipiteitä, pitäisi ne pietää omina tietoina ja olla se ns. "parempi ymmärtäväisempi tyyppi". Tää kuitenkin on se valta uskonto ja monet, varsinkin nuoret altistuu näille jutuille. Monesti se uskovaisilta tuleva sanoma on päin kuusta ja aiheuttaa negatiivisuutta ympärilleen...en usko, että on toivottu skenaario ks. uutinen http://www.mtv3.fi/uutiset/kotimaa....pappi-uhkasi-homoja-ja-naispappeja-helvetilla ...Kyseinen pappi oli loppupeleissä pyytänyt asiaa anteeksi, mutta lisäsi kuitenkin, ettei muistanut tällaista sanoneensa, missä se VASTUULLISUUS! On siinä nuorisolle mahtava esimerkin antaja.

Näillä ihmisillä on vastuunsa ja se pitäisi heidän ymmärtää. Näyttää mielummin omalla esimerkillä miten hyvin siinä elämässä pärjää tyrkyttämättä niitä omia uskomuksia yhtään kellekkään. En minäkään saarnaa omia elämännäkemyksiäni kenellekkään ja pidä sitä yhtenä oikeana tyylinä, aika muutuu, minä muutun, mielipiteet muuttuu.

Näetkö/huomaatko esim. millä merkityksellisellä "yhteisöllä" on tapana mennä tuon muuttuja seikkojen mukaan, ettei jäsähdetä yhteen kaavaan ja yhteen ainoaan totuuteen?

Ovathan ne useimmat tekopyhiäkin.

Ja iankaikkisuutta kauniimpaa on se, että kun olen multana maassa sitä saapi kaikki muut maailman öttimönkiäiset safkaa itelle ja luonnon kiertokulku jatkuu. En muista mitään ajalta jolloin en ollut, joten eipä tuo tulevaisuudessa tapahtuva kuoleminen pelota.

Hassua kyllä, itse kuulin uskonnoista ensimmäisen kerran vasta ala-asteen ensimmäisellä uskonnontunnilla. Ei iskeny silloinkaan eikä vieläkään. Tosin oha niissä joissaki ihan hyviä tarinoita kuten skandinaavinen mytologia ja kreikan tarustot osoittaa. Mutta siihen ne jääkin, tarinoiksi.
Mä oon tästä ennenkin puhunut, mutta meikäläinen ja monet ikätoverit on yritetty täysin aivopestä uskonnon toimesta. Ihan pienenä mut lykättiin seurakunnan päiväkerhoon ja tietäähän sen mistä siellä puhutaan. Vähän myöhemmin tarhassa oli muistaakseni jotain ruokarukousjuttuja ja ala-asteella joka vitun aamunavauksessa koko koulu seisoi käytävällä ja kuunteli Jumalajuttuja ja hoilasi virsiä. Hyvät opettajat, kun ei yhtään yrittäneet tuputtaa ja pakkosyöttää uskontoa vastaanottavaisimmassa iässä oleville naperoille. Ihan silkkaa aivopesua. Ja koulu oli ihan tavallinen, eikä mikään uskovaiskoulu. Kotona vielä luettiin iltarukous, vaikkei vanhemmat tapakristittyjä kummempia olekaan, eivätkä olleet silloinkaan.

Onneksi parannuin joskus ala-ateen loppuvaiheessa, kun omat aivot alkoi toimia. Joillakin ei tunnu aivot toimivan vieläkään.

Mut laitettiin joskus viiden vanhana pyhäkouluun. Olin ihan että wtf! ja lähdin meneen sieltä saman tien kun jeesus mainittiin. Silti täytyy myöntää että riparilla aivopesu tehosi ja hetken olin päästäni sekaisin, onneksi tulin varsin pian uusiksi järkiini. Uskovaisilla varmaan hommaan vaikuttaa se että kun on niitä hihhuleita koko ajan ympärillä niin uskovaisuudesta muodostuu normi jonka mukana on helppo mennä.

lisavalaistusta.jpg

Pohdituttanut tässä viime aikoina että ihmisen sieluahan ei ole ennen kuin ihminen syntyy. Mutta sitten kun fyysinen ihminen syntyy (tai alkaa kehittymään kohdussa) sille kasvaa myös sielu.Siitä herää muutama kysymys:

- Fyysisyydestäkö se sielu kehittyy vai laittaako Jumala sielun materiaaliin eli ruumiiseen ?
- Ja sitten kun ihminen kuolee fyysisesti niin sielu kuitenkin jää. Mutta miten se voi jäädä olemaan vaikka ennen ruumiin syntymistä sitä ei ollut ?
- Miksi koko fyysinen välivaihe jos sielu kerran pärjää ilman ruumistakin ?
- Ja jos Jumala laittaakin sielun ruumiiseen niin mistä Jumala niitä luo, tyhjästä ?
- Ja miksi Jumala laittaisi sielun ruumiiseen jonka sitten kutsuu taas takaisin luokseen ?
- Ja eikö silloin kaikki pahuuskin ole Jumalan tekemää koska hänhän sen pahan sielun on juuri tehnyt ?
- Onko näihin mitään muuta vastausta kuin että sielu ja sitä kautta myös Jumala on vain ylikehittyneiden aivojen vilkasta mielikuvitusta jolla se pyrkii kohottamaan itsensä kuolemattomaksi ?

Taisi käydä niin että tietoisuus omasta kuolevaisuudesta loi Jumalan.

Tiesitkö muuten rakas Manuel että ihminen loi jumalan..?

Tarkalleen ottaen Raamattu pitäs aloittaa näin:

"Alussa ihminen loi jumalan omaksi kuvakseen"

Tuloksenä murhanhimoinen insestiä ja kuolemaa rakastava sodanjumala.

Tuhansia tuhansia tuhansia vuosia sitten ihminen loi jumalan omaksi superkuvakseen. Myös muita jumalia muiden eläinten superkuviksi hän loi ja jatkoi niiden kehittämistä addiktoivimmiksi käsitteiksi aina tähän päivään asti.

Tuhansia tuhansia tuhansia vuosia sitten ihminen loi jumalan omaksi superkuvakseen.
Man does not create his gods in his image and likeness, but rather conceives himself in the image and likeness of the gods in which he believes.

Kunkin jumala on se ylimmäksi koettu käsite jota kohti pyritään. Joillakin se on persoonallinen, jopa esikuvallinen, toisilla itsessään mieletön abstraktio. Niitä voi olla useampiakin, mutta niiden ollessa keskenään konfliktissa yksi vie ja muut vikisevät - kukaan ei voi palvella samaan aikaan kahta herraa. Maailmankuva ei voi olla rakentumatta (jo määritelmällisesti toteennäyttämättömien) uskomusten päälle, sillä pelkistä tosiasioista ei voida vetää arvolausekkeita.

Kutsun sitä, joka ei ole valmis pistämään omaa maailmankuvaansa likoon, mutta parjaa muita, pelkuriksi.

Maailmankuva ei voi olla rakentumatta (jo määritelmällisesti toteennäyttämättömien) uskomusten päälle, sillä pelkistä tosiasioista ei voida vetää arvolausekkeita.
Miksi? Oletko ajatellut, että Hume saattoi olla täysin väärässä?

Saattoi toki olla, mutta en ole löytänyt syytä uskoa niin, ainakaan tässä asiassa. Tarkistan toki näkemystä jos saan aihetta.

Back
Ylös Bottom