Kyseinen kirjahan on täynnä esimerkkejä ristiriitaisuuksista heliosentrisen aurinkokunnan ja evoluutioteorian kanssa. Mies tomusta, nainen kylkiluusta,
Ihminen koostuu vedestä, hapesta, hiilestä jne. Kaikki tunnettu elämä muodostuu hiiliyhdisteistä ja on siinä mielessä tullut tomusta.
aurinko pysäytettiin ja näin estettiin pimeän tulo, jne., jne.
Sanotko sä arkikielessä, että aurinko nousee, vai että maapallo tulee nyt sellaiseen kulmaan akseliinsa nähden, että aurinko tulee näkyviin tässä paikassa, jossa nyt olemme? Entä ymmärsivätkö sen ajan juutalaiset lähiavaruuden heliosentrisenä vai geosentrisenä? Tässä on kyse taas siitä kulttuurisidonnaisuudesta, josta jossain aiemmassa viestissäni kirjoitin.
Voisitko Raamatun jälkeen tehdä saman tempun Punahilkalle?
Kiitos tästä kysymyksestä :D
Punahilkkahan lienee allegoria nuoren tytön orastavasta seksuaalisuudesta. Punainen väri symboloi kuukautiskierron alkamista (tai vaihtoehtoisesti neitsyyttä). Susi kuvaa miestä, jonka vaarallisuudesta satu varoittelee. Syöminen voidaan nähdä raiskauksena tai seksuaalisena aktina, jonka jälkeen Punahilkan viattomuus on iäksi mennyt. Alkuperäisessä tarinassa Punahilkan pitää heittää vaatteensa (eli neitsyyttä kuvaavan hilkkansa) tuleen ja mennä sänkyyn suden viereen, ennen kuin susi syö Punahilkan. Lopussa ei tietenkään tule ketään kilttiä metsästäjää pelastamaan. Eli kun Punahilkkaa tulkitaan allegoriana, se on varsin oivallinen varoitus nuorille tytöille olla sekaantumatta vastakkaiseen sukupuoleen liian aikaisessa vaiheessa. Satu voidaan ymmärtää myös varoitteluna seksuaalisista hyväksikäyttäjistä.
Menikö pointti nyt ohi. Se kuuluisa Fall of Man oli Aatamin aikaansaannos, eiköstä vaan. Mitäs sitten kun Aatami onkin pelkkä mielikuvitushahmo?
Onko Aatamin pakko olla mielikuvitushahmo? Vai onko Aatami jonkinlainen "The Missing Link", apinoiden jälkeläinen ja ihmiskunnan kantaisä? En osaa sanoa. Tunnen monta kristittyä, jotka eivät keskity uskossaan tähän yksityiskohtaan, vaan Jeesuksen sovitustyöhön. Riippumatta siitä, onko joku alkuihminen syönyt väärän näköisen omenan Itä-Afrikan viidakossa aikakausia sitten.
Vaikuttavan kapea kiteytys. Mutta silti siihen sisältyy täysin turha ja barbaarinen ihmisen uhraaminen. Aivan niin kuin kaikkivoipa, rakastava Jumala ei olisi voinut tuota mitenkään välttää. Samapa tuo.
Niin. Monien kristittyjen mukaan Kristuksen ristinkuolemaan ja ylösnousemukseen sisältyy Jumalan suurin mysteeri, jonka kautta maailma on vapahdettu.
Niin. Kovasti saat taas harrastaa luovaa tulkintaa ja jättää huomiotta itsensä Jeesuksen kommentteja Raamatusta, jos rupeat tässä vaiheessa pullikoimaan Helvettiä vastaan.
Totta.
Jos kaikki Jeesuksen puheet kadotuksesta voidaan jättää huomiotta, niin ei se enää oo kovinkaan radikaali ajatus jättää ne loputkin huomiotta. Millä ihmeen perusteella sä edes harrastat tätä "pyhän kirjan" muokkaamista? Sillä perusteella, mikä tuntuu kivalta ilmeisesti.
Käytitkö nyt sinä-passiivia vai viittasitko muhun ihan henkilökohtaisesti? Jos tässä yhteydessä kirjoitit vastauksena suoraan mun tekstiin, oon aika loukkaantunut siitä, miten välinpitämättömästi ja epätarkasti sä luet mun kirjoituksia. Mielestäni en ole hirveämmin "muokannut" Raamattua ainakaan tämän helvetti-teeman tiimoilta, vaan ihmettelin edellisessä viestissäni aivan samoja asioita kuin sinäkin.
Kuten Harrisin Samppa osuvasti sanoi, religious fundamentalists betray reason, but religious moderates betray faith and reason equally (sinne päin).
Hauskasti sanottu.
Mä tykkään kyseenalaistaa, enkä halua katsoa asioita turhan mustavalkoisesti. Haluan nähdä perusteluja useammalle kuin yhdelle kannalle ja niiden perusteella valita omani. Sun argumentit ei oo saaneet mua kyllä yhtään vahvemmin kallistumaan sun kannalle, pikemminkin päinvastoin.