En jaksa ruveta lainailuja ottamaan kaikilta, kun niitä olisi niin monta, mutta tässä jotain kommentteja. Jos joku ohittamani kohta erityisesti jää kaivelemaan jotain, tuokoon hän sen vielä esille.
Uskonnon opetusta on vielä kouluissa, tiedän hyvin Dragon, mutta sitä on alettu kyseenalaistamaan ja meinataan mahdollisesti lopettaa. Siksi puhuin siihen sävyyn, mutta se ei ole asia josta mielestäni tarvitsee enempää keskustella. Tarkennusta vain.
Jokaisen sodassa kaatuneen venäläisen tuonpuoleinen kohtalo on varmasti oikeudenmukaisen Jumalan käsissä. Se miksi Jumala halusi Suomen säästyvän, en osaa siihen vastata, sille on varmasti tarkoituksensa ja Jumalalla on suunnitelmia kansaamme varten. Sen voin todeta, että Neuvostoliitto kansakuntana oli tuolloin kommunistinen ja kommunismi kieltää kaiken uskon. He asettuivat selkeästi siis paholaisen puolelle. Ihmiset joutuvat kärsimään johtajiensa vääristä valinnoista, vaikka sielläkin kansan joukossa varmasti oli kristittyjä. Suomessa taas mm. presidentti Kyösti Kallio oli avoimesti uskovainen ja kansakuntana avoimesti turvattiin Jumalaan. Tämä loi ensisijaiset edellytykset Suomen säilymiselle.
Mitä sitten tapahtuu urheilukilpailuissa, jos kaksi uskovaista kamppailevat voitosta? En tiedä ja sehän on vain hyvä juttu jännityksen kannalta.

Se on kuitenkin vain urheilua, urheilun uroteoilla ei ole iankaikkisuuden kannalta merkitystä. Uskovainen urheilija voi kuitenkin käyttää mainettaan, varojaan ym. hyväksi levittäessään Jumalan sanaa ja auttaessaan ihmisiä, silloin hän kerää kestäviä aarteita taivaaseen.
Monessa asiassa ovat tosiaan herran tiet tutkimattomat, en sitäkään kiistä. Roomalaiskirjeessä on Jumalan vapaasta valinnasta. ”Joku teistä ehkä kysyy: Miksi Jumala sitten moittii ihmisiä? Eihän kukaan voi vastustaa hänen tahtoaan. Ihmisparka, mikä sinä olet arvostelemaan Jumalaa? Sanooko saviastia muovaajalleen: Miksi teit minusta tällaisen?”.
Mielenkiintoista keskustelua tämä on tosiaan ollut ja minulla on hyvä mieli tästä. Toisin kuin vuosia sitten alta parikymppisenä täällä väittelin ja hermostuksissani jätin keskustelun… Silloin en varmasti antanut hyvää kuvaa! Nyt olen saanut varmuuden uskolleni, kun päätin tosissani kääntyä Jumalan puoleen ja sen takia todistan iloisin ja tyynin mielin, vastarinnasta huolimatta. Ennen intin ja suutuin, jos joku ei uskonut. Huomaan siis juuri tälläkin hetkellä kuinka Jumala on armossaan minua kasvattanut ja antaa sydämeen tyydytyksen, jota ei saa rahasta, lihallisen ruumiin ja mielen haluista yms, vaikka niitä tankkaisi kuinka.
Tuntuu, että olen tehnyt sen mitä halusin eli välittää ja virkistää muistia yksinkertaisista Jumalan sanan perusteista. Jumala on hyvä ja rakastava, hän on itse rakkaus. Teistä se on törkeä valhe maanpäällisen kärsimyksen takia, ymmärrän kyllä sitäkin, kukapa ei joskus olisi kamppaillut samanlaisten kysymysten kanssa. Korinttilaiskirjeessä on osuvasti kirjoitettu: ”Puhe rististä on hulluutta niiden mielestä, jotka joutuvat kadotukseen, mutta meille, jotka pelastumme, se on Jumalan voima.” Ja hulluinahan te näitä juttuja vielä pidättekin, vai mitä? Se on siksi, koska ette vielä ole vastaanottaneet Jeesusta ja elätte synnissä. Synti tarkoittaa olla erossa Jumalasta. Ette siis voi tuntea hengessänne Jumalaa, koska olette hänestä vielä erossa ja siksi ette hyväksy hänen tekojaan ja suunnitelmiaan, vaan haluatte elää elämänne ja päätellä asiat täysin oman mielenne mukaan.
Ristillä Jeesus kumosi lain, joka ei tarkoita että kukin saa elää ja kohdella lähimmäisiä miten tahtoo ja tietoisesti tehdä syntiä. Se tarkoittaa sitä, että ihmisen pelastuminen ei ole hänen teoistaan kiinni; ei hyvistä, eikä huonoista, vain Jumalan armosta. Jokainen on siis tervetullut parannuksentekoon tilanteestaan ja teoistaan huolimatta, siinä ilmenee Jumalan suuri armo ja rakkaus jokaista luotua kohtaan.