Tiede ja uskonto on pidettävä erillä toisistaan. Ei raamatun oikeellisuutta tarvitse todistaa tai uskoansa perustella. Uskonto ja tiede eivät ole ristiriidassa keskenään, koska ne käsittelevät elämän eri tasoja. Voi samaan aikaa uskoa järkeen ja jumalaan.
Oman uskontonsa voi toki sovittaa sellaiseksi, ettei sen sisältö ole ristiriidassa tieteen sisällön kanssa (eli valitaan sieltä "Jumalan sanasta" vain ne tietyt kohdat, joihin uskotaan). Mutta ne perustuvat silti täysin vastakkaisiin lähtökohtiin. Toinen arvostaa kriittistä ajattelua, toinen kritiikitöntä uskoa. Ja miksei uskoa muka pidä perustella? Varmaan siks, että mitään järkevää perustelua ei ole olemassa, ja se olisi noloa uskovaisten kannalta.
Jos uskoo jumalaan, niin siinä vaiheessa on järki kyllä sivuutettu. Tää mantra "eri tasoista" on täyttä humpuukia.
Elämä itsessään on aika järjetöntä, ja on aika materialistista väittää että esim. rakkaus on vain kemiaa. Ei ole olemassa mitään tieteellistä selitystä miksi on olemassa tietoisuus tai miksi elämää on. Mä haluan ainakin uskoa, että mun täällä olemiselle on tarkoitus. Muutenhan me oltais vain hyönteisiä, jotka nussii, paskoo ja imee tyhjiin tätä planeettaa.
Entä sitten, jos se on materialistista? Onko jotain näyttöä siitä, että rakkaus on jotain muuta kuin kemiaa? Sitä ei lasketa näytöksi, että kyseinen ajatus sattuu häiritsemään sua.
Haluat uskoa, että on tarkoitus. Niin minäkin haluaisin uskoa moneenkin asiaan, mutta, ilmeisesti toisin kuin sinä, en pysty itseäni huijaamaan. Enkä oikeastaan haluakaan. Siitähän voi olla ylpeä, että pystyy kohtaamaan todellisuuden, vaikka se ei itseä aina miellyttäisikään.
Haluaisin minäkin uskoa, että näen vielä kuolleita sukulaisiani ja kavereitani, mutta se perhanan järki vaan tulee tielle.
Uskonto auttaa miljoonia ihmisiä päivittäin ja mun mielestä on aika turha pohtia, onko sillä tieteellisiä perusteita.
Auttaa miljoonia ja haittaa miljoonia. Eli ei tarvitse pohtia kärsivätkö kyseiset ihmiset turhaan, koska jotkut muut ihmiset saavat samasta ilmiöstä lohtua?
Ainahan uskovaiset haluaa keskustelun tyrehdyttää. Se ei vaan enää onnistu samalla lailla kuin ennen.