Maailmankatsomusthread (uskontokeskustelut kaikki tänne)

Heikki M ja muut teologisesti sofistikoituneet, tulitte mieleen kun luin tämän: :hyper::D

http://www.alternet.org/story/14898..._for_the_atheist_seal_of_approval?page=entire

(artikkeli arvioi miksi monet uskovaiset niin kiihkeästi hakevat juuri ateistien/uskonnottomien hyväksyntää heidän omalle uskolleen: Why Religious Believers Are So Desperate for the Atheist Seal of Approval)

ote:
If you hang around the online atheist world long enough, you'll notice an interesting pattern. Many religious and spiritual believers who engage with atheists seem very intent on getting atheists' approval for their beliefs.

Typically, these believers acknowledge that many religions are profoundly troubling. They share atheists' revulsion against religious hatreds and sectarian wars. They share our repugnance with religious fraud, the charlatans who abuse people's trust to swindle them out of money and sex and more. They share our disgust with willful religious ignorance, the flat denials of overwhelming scientific evidence that contradicts people's beliefs. They can totally see why many atheists are so incredulous, even outraged, about the world of religion.

But they think their religion is an exception. They think their religion is harmless, a kinder, gentler faith. They think their religion is philosophically consistent, supported by reason and evidence -- or at least, not flatly contradicted by it.

Tunteeko joku piston sydämessään? :D

Joo ei. Pitäiskö mun pasifistisena kristittynä nyt tuntee pisto sydämessäni jonkun keskiaikaisen narsistipaavin takia. Joo kato ei.

Nyt meni pointti ohi sinulta. Artikkeli koskee nimenomaan sitä että monelle sofistikoituneelle uskovaiselle ateistien hyväksyntä heidän uskolleen näyttäisi olevan niin tärkeä: Why Religious Believers Are So Desperate for the Atheist Seal of Approval. Lue se jos huvittaa. TUo aiempi ote ei ehkä kuvaa sisältöä kovin hyvin. En muuten täysin allekirjoita väitteitä artikkelissa joten postasin hieman kieli poskella (jota yritin viestittää hymiöin). En esimerkiksi usko että kovinkaan moni uskovainen valittää paskan vertaa mitä ateisti hänen uskostaan ajattelee. Ns kehittyneempien uskovaisten keskuudessa vaikuttaisi taas olevan tärkeämpää saada ateistien hyväksyntä omalle uskonnolleen. Toisaalta ilmiö toimii selvästi toisinpäin myös.

Niin. Eihän kukaan halua, että häntä pidettäisiin tyhmänä/yksinkertaisena/sinisilmäisenä. Joku järkeily uskolle pitäisi keksiä, jotta saataisiin muiden hyväksyntä. Varsinkin nykyään, kun kritiikkiä tulee enemmän kuin aiemmin.

Light weight, baby! Törmäsin vieläkin hooceempaan meininkiin. Indianassa oli pari viikkoa sitten katolilainen geosentrismi-konferenssi. Tarkoittaa siis tyyppejä, jotka ovat vakuuttuneita siitä että maapallo on universumin liikkumaton keskipiste ja kaikki puheet aurinkokunnista yms. höpötyksistä ovat vain ateisti-tiedemiesten salajuonta. Galileo oli väärässä! Kokouksessa näyttäisi olevan 10 puhujaa, joista puolella on etuliite "Dr". Aiheita mm.
  • They Know It But They're Hiding It
  • Scientific Experiments Showing Earth Motionless in Space
  • Scientific Evidence: Earth in the Center of the Universe
  • Answering Common Objections to Geocentrism
  • Carbon 14 & Radiometric Dating Show Young Earth

Melko mielenkiintoista porukkaa. Osoittaa hyvin sen, että halutessaan ihminen voi löytää itselleen oikeutuksen ja perustelut aivan mille tahansa uskomukselle. Toisaalta onhan nykyinen kosmologinen mallikin "vain teoria" täsmälleen samalla tavalla kuin evoluutioteoriakin :rolleyes: Odotan innolla, koska näitä kavereita alkaa näkyä Suomessa.

Mulla ei ole mitään maailmankatsomusta, eikä mua kiinnosta mikään teologinen tai moraalinen keskustelu. Sen sanon, että uskonnon tieteellistäminen on aikamoinen sudenkuoppa, niinkuin kaikenmaailman kreatinisteista näkee. Se tiede on aika heikoilla pohjilla.

Tiede ja uskonto on pidettävä erillä toisistaan. Ei raamatun oikeellisuutta tarvitse todistaa tai uskoansa perustella. Uskonto ja tiede eivät ole ristiriidassa keskenään, koska ne käsittelevät elämän eri tasoja. Voi samaan aikaa uskoa järkeen ja jumalaan. Elämä itsessään on aika järjetöntä, ja on aika materialistista väittää että esim. rakkaus on vain kemiaa. Ei ole olemassa mitään tieteellistä selitystä miksi on olemassa tietoisuus tai miksi elämää on. Mä haluan ainakin uskoa, että mun täällä olemiselle on tarkoitus. Muutenhan me oltais vain hyönteisiä, jotka nussii, paskoo ja imee tyhjiin tätä planeettaa.

Uskonto auttaa miljoonia ihmisiä päivittäin ja mun mielestä on aika turha pohtia, onko sillä tieteellisiä perusteita.

Ei ole olemassa mitään tieteellistä selitystä miksi on olemassa tietoisuus tai miksi elämää on.

Aika hyviä selityksiä kyllä löytyy. Tulevaisuudessa vieläkin parempia.

Mä haluan ainakin uskoa, että mun täällä olemiselle on tarkoitus.

Niin minäkin. Ja yritän vieläpä itse määritellä tarkoitukseni.

Muutenhan me oltais vain hyönteisiä, jotka nussii, paskoo ja imee tyhjiin tätä planeettaa.

Why so serious? Periaatteessa ymmärrän kantasi mutta tällainen ajattelu on minusta hieman kummallista. Ehkäpä kyse on jostain yleisestä elämänasenteesta mutta minä en kyllä näe ihmiskuntaa läheskään noin synkästi. Toki me teemme virheitä ja vahingoitamme planeettaamme mutta kyllä sekaan mahtuu myös paljon muuta. Olemme uteliaita ja tutkimme maailmankaikkeutta. Joskus menee tappeluksi mutta yritämme myös tulla keskenämme toimeen. Lisäännymme, rakastumme ja yritämme pitää jälkeläisistämme ja toisistamme huolta. Kulttuurievoluutio jyrää ja olemme ainakin länsimaissa tulleet pitkälle parin tuhannen vuoden aikana. Orjuus on lakkautettu, noitia ei enää vainota, aikuisten miesten ja pikkupoikien seksisuhteet eivät enää ole muodissa jne.. Suunta näyttää kaikesta huolimatta aika hyvältä.

Kyllä ihmisen tarkoitus on olla paljon muutakin kuin nussimista ja paskomista. Riippumatta siitä, mihin uskoo vai uskooko mihinkään.

Tiede ja uskonto on pidettävä erillä toisistaan. Ei raamatun oikeellisuutta tarvitse todistaa tai uskoansa perustella. Uskonto ja tiede eivät ole ristiriidassa keskenään, koska ne käsittelevät elämän eri tasoja. Voi samaan aikaa uskoa järkeen ja jumalaan.
Oman uskontonsa voi toki sovittaa sellaiseksi, ettei sen sisältö ole ristiriidassa tieteen sisällön kanssa (eli valitaan sieltä "Jumalan sanasta" vain ne tietyt kohdat, joihin uskotaan). Mutta ne perustuvat silti täysin vastakkaisiin lähtökohtiin. Toinen arvostaa kriittistä ajattelua, toinen kritiikitöntä uskoa. Ja miksei uskoa muka pidä perustella? Varmaan siks, että mitään järkevää perustelua ei ole olemassa, ja se olisi noloa uskovaisten kannalta.

Jos uskoo jumalaan, niin siinä vaiheessa on järki kyllä sivuutettu. Tää mantra "eri tasoista" on täyttä humpuukia.
Elämä itsessään on aika järjetöntä, ja on aika materialistista väittää että esim. rakkaus on vain kemiaa. Ei ole olemassa mitään tieteellistä selitystä miksi on olemassa tietoisuus tai miksi elämää on. Mä haluan ainakin uskoa, että mun täällä olemiselle on tarkoitus. Muutenhan me oltais vain hyönteisiä, jotka nussii, paskoo ja imee tyhjiin tätä planeettaa.
Entä sitten, jos se on materialistista? Onko jotain näyttöä siitä, että rakkaus on jotain muuta kuin kemiaa? Sitä ei lasketa näytöksi, että kyseinen ajatus sattuu häiritsemään sua.

Haluat uskoa, että on tarkoitus. Niin minäkin haluaisin uskoa moneenkin asiaan, mutta, ilmeisesti toisin kuin sinä, en pysty itseäni huijaamaan. Enkä oikeastaan haluakaan. Siitähän voi olla ylpeä, että pystyy kohtaamaan todellisuuden, vaikka se ei itseä aina miellyttäisikään.
Haluaisin minäkin uskoa, että näen vielä kuolleita sukulaisiani ja kavereitani, mutta se perhanan järki vaan tulee tielle.
Uskonto auttaa miljoonia ihmisiä päivittäin ja mun mielestä on aika turha pohtia, onko sillä tieteellisiä perusteita.
Auttaa miljoonia ja haittaa miljoonia. Eli ei tarvitse pohtia kärsivätkö kyseiset ihmiset turhaan, koska jotkut muut ihmiset saavat samasta ilmiöstä lohtua?

Ainahan uskovaiset haluaa keskustelun tyrehdyttää. Se ei vaan enää onnistu samalla lailla kuin ennen.

Auttaa miljoonia ja haittaa miljoonia.
Ja antaa miljoonille turhaa toivoa. Rukoile siinä nyt Jumalaa ja laita kaikki toivosi siihen, kun on hädän hetki. Mitenkäs sitten suu pannaan, kun se Jumala ei vastaakaan? Senkin ajan olisi voinut käyttää johonkin hyödyllisempään, josta on oikeasti apua.

http://www.spaceref.com/news/viewpr.html?pid=32155

Aika laittaa elämä maapallolla arvoonsa.

Eihän jumalaan uskovat tule ikinä uskomaan mihinkään muuhun elämään muulla taivaankappaleella, sillä mehän olemme ainoat jotka jumala teki omaksi kuvakseen. Harmi kun ei osannut tehdä samalla jotain pätevää säännöstöä jota ei jokainen saarnaaja tulkitsisi eri tavalla, tai jopa väärää sanomaa, kyllähän tälläsen maapallon väkää kuka vaan mut noi viestit omilleen ei aina luonnistu :)

Yhdysvaltain ilmailu- ja avaruushallinto NASA pitää 2. päivä joulukuuta merkittävän tiedotustilaisuuden.

NASA:n mukaan tiedotustilaisuudessa kerrotaan astrobiologiaan liittyvästä löydöstä, joka tulee vaikuttamaan Maan ulkopuolisen elämän etsintään.

http://www.iltalehti.fi/ulkomaat/2010113012788410_ul.shtml
http://www.nasa.gov/home/hqnews/2010/nov/HQ_M10-167_Astrobiology.html

Nää uskontokeskustelutkin saisi ihan uutta puhtia, kun avaruudesta löydettäisiin pitäviä todisteita maan ulkopuolisesta elämästä :)

Niin, kuinkahan monella planeetalla sen Jeesuksen on pitäny käydä kuolemassa?
Tai ehkä toisilla planeetoilla ne luomukset jättivät sen väärän hedelmäpuun rauhaan?

Mielenkiintoisia teologisia keskusteluja odotellessa.

Ja harrastettiinko siellä toisellakin planeetalla sukurutsausta? Eikös aatamin ja eevan lapset vedelleet keskenään pissavehkeitä ristiinrastiin? Ja voisi melkeen sanoa kun eeva on tehty aatamista että koko ihmissuku lähti liikkeelle masturbaatiosta.
george_carlin.jpg

http://www.kristitynfoorumi.fi/luominenvaievoluutio.htm

hmm.
"Muutama ajatus koskien alkuräjähdystä. On selviä, todistettavia tieteellisiä perus-asioita, jotka puhuvat alkuräjähdystä vastaan. Ajatellaanpa lapsia karusellissa. Karuselli pyörii ja lapset pyörivät mukana samaan suuntaan. Näin tulisi asioiden olla myös maailman-kaikkeudessa alkuräjähdys-teorian mukaan."

luulin jo että olin nähnyt kaiken, olin väärässä. vasta nyt voin poistua matrixiin.

ei tuollaista soopaa kirjoittava voi olla mitään muuta kuin: tyhmä

http://www.iltalehti.fi/ulkomaat/2010113012788410_ul.shtml
http://www.nasa.gov/home/hqnews/2010/nov/HQ_M10-167_Astrobiology.html

Nää uskontokeskustelutkin saisi ihan uutta puhtia, kun avaruudesta löydettäisiin pitäviä todisteita maan ulkopuolisesta elämästä :)

Tuo on kyllä ihan mielenkiintoista mutta toistaiseksi nuo NASAn tiedotustilaisuudet ennakkohypetyksineen ovat olleet vähän latteita. Jos katsoo tuota tiedotetta niin siinä sanotaan tarkkaan ottaen että "...to discuss an astrobiology finding that will impact the search for evidence of extraterrestrial life". Eli jos oikein kyynisiä ollaan niin tuo voi periaatteessa tarkoittaa vaikka sitä että nyt on löydetty joku uusi syy lähettää Titaniin lisää luotaimia 10 vuoden päästä.

Siitäkin huolimatta täytyy seurata tilannetta äärimmäisellä mielenkiinnolla :)

http://www.kristitynfoorumi.fi/luominenvaievoluutio.htm

hmm.
"Muutama ajatus koskien alkuräjähdystä. On selviä, todistettavia tieteellisiä perus-asioita, jotka puhuvat alkuräjähdystä vastaan. Ajatellaanpa lapsia karusellissa. Karuselli pyörii ja lapset pyörivät mukana samaan suuntaan. Näin tulisi asioiden olla myös maailman-kaikkeudessa alkuräjähdys-teorian mukaan."

luulin jo että olin nähnyt kaiken, olin väärässä. vasta nyt voin poistua matrixiin.

ei tuollaista soopaa kirjoittava voi olla mitään muuta kuin: tyhmä

Jos sinussa on pientä masokistin vikaa, käy toki tsekkaamassa myös kreationismi.fi, intelligentdesign.fi sekä Bwana Joen blogi :D

Tuo on kyllä ihan mielenkiintoista mutta toistaiseksi nuo NASAn tiedotustilaisuudet ennakkohypetyksineen ovat olleet vähän latteita. Jos katsoo tuota tiedotetta niin siinä sanotaan tarkkaan ottaen että "...to discuss an astrobiology finding that will impact the search for evidence of extraterrestrial life". Eli jos oikein kyynisiä ollaan niin tuo voi periaatteessa tarkoittaa vaikka sitä että nyt on löydetty joku uusi syy lähettää Titaniin lisää luotaimia 10 vuoden päästä.

Siitäkin huolimatta täytyy seurata tilannetta äärimmäisellä mielenkiinnolla :)
Jepulis. Tiede -lehden palstalla oli enemmänkin spekulointia, mihin tuo luultavasti liittyy (merkkejä kemosynteesistä tai jotain sinne päin tuossa mainitussa kuussa tms.), enkä mä tosiaan tässä sen suuremmin ole vielä kerennyt innostumaan. Mutta kuten sanottua, niin mielenkiintoinen juttu kaikkiaan.

Nää menis varmaan jo paremmin johonkin tiedeaiheiseen ketjuun, mutta tällaista siis kuitenkin odotettavissa:
Todennäköisyys löytää Maan ulkopuolista elämää kasvoi suuresti tutkijoiden löydettyä mikrobeja myrkyllisestä arsenikkijärvestä Kaliforniassa Yosemiten kansallispuistossa, kirjoittaa The Sun.

Yhdysvaltain avaruushallinto Nasa pitää aiheesta tiedotustilaisuuden tänään kello yhdeksältä illalla Suomen aikaa. Tiedotustilaisuus on katsottavissa Nasan sivuilta.

Tutkijoiden mukaan mikrobilöytö osoittaa elämän olevan mahdollista olosuhteissa, joiden aiemmin uskottiin olevan elinkelvottomia. Tämä kasvattaa todennäköisyyttä löytää elämää maapallon ulkopuolelta.

”Tämä on jännittävää. Jos nämä organismit käyttävät arsenikkia aineenvaihdunnassaan, se osoittaa, että on olemassa meille tuntemattomia elämänmuotoja”, kommentoi astrobiologi Lewis Dartnell löydöstä.

http://www.tekniikkatalous.fi/tk/avaruus/article541472.ece?wtm=-02122010

Back
Ylös Bottom