Maailmankatsomusthread (uskontokeskustelut kaikki tänne)

Suosittelen katsomaan dokumentin Religulous

Henk. koht. suosikkini olivat sutenööripastori (jaetulla sijalla tosin kreationismimuseon johtaja :lol2:) ja eniten arvostusta löytyi ehkä yllättäen Vatikaanin observatorion (tai tähtitieteenlaitos tms) johtajaa kohtaan. Jälkimmäinen oli oikeasti ihan fiksu tyyppi eikä lähtenyt kieltämään tieteellisiä tosiasioita.

Kaikkein junteimmat olivat yllättäen jenkkejä. Dinosaurukset ja ihmiset elivät yhdessä?

Vähän michaelmooremainen dokumentti tosin, mutta tällaiset tuntuvat uppoavan parhaiten nykyään ihmisiin, joten antaa mennä.

Pääosin ihan hyvä elokuva. Tässäkin kyllä omaan tarkoitukseen leikkailtiin asioita niin paljon että jäi monessa kohtaa paha maku suuhun. Esimerkkinä vaikka sen nobelin palkinnon saaneen tiedemiehen "haastattelu". Samanlaista editointia kuin Michael Mooren "dokumenteissa". Viihdyttävä toki oli mutta ei asiapitoista.

Toinen tulkinta miltä PAHUUS kuullostaa:
http://www.youtube.com/watch?v=g5mkr74sLeo
(kirjaimellisesti AHDISTUNEEN oloinen, heh..)

Jos jotakuta kiinnostaa ihmetellä jenkkien suhtautumista uskontoon niin tässä riipaiseva kertomus nuoren epäilevän mormonin kohtalosta:
http://orato.com/lifestyles/2009/01/02/trapped-mormon-gulag?page=1
(15 vuotias nuorukainen ei jaa perheensä kiihkeää mormoniuskoa ja tämän seurausksena omat vanhemmat antavat väkisin viedä poikansa keskitysleirityyppiselle maatilalle jossa uppiniskaiten mormoninuorukaisten mieli sadistisesti murretaan. Tämä on tietysti laillista uskonnon vapaa harjoittamisen nimissä. Utahissa 70 prosenttia ovat mormoneja ja viranomaisista melkein kaikki. Lahkosta etäisyyttä ottavat ovat heikoilla.)

Musta mies tarjosi bussissa Jehovan sanomaa. Huomaa miten kaukana on ajatusmaailmat, kun tämä rupeaa nauramaan siinä vaiheessa, kun ilmotan etten usko Jumalaan.

Se on puolustusreaktio, jota esiintyy syvässä inhotuksen tai kauhun tilassa, kun psyyke ei kestä tilannetta. Samanlaisia reaktioita näkee ihmisillä, jotka katsovat ensimmäistä kertaa ruumiinavausta.

;)

Kristitty olen itsekin, aikuisriparin käynyt. Uskon jumalaan sekä kuolemanjälkeiseen elämään sillä ajatus siitä että ihminen vain lakkaisi kuoleman jälkeen olemasta on mielestäni järjenvastainen.

Kristitty olen itsekin, aikuisriparin käynyt. Uskon jumalaan sekä kuolemanjälkeiseen elämään sillä ajatus siitä että ihminen vain lakkaisi kuoleman jälkeen olemasta on mielestäni järjenvastainen.

Toisin sanoen sun mielestä ajatus ihmisen "kuolemattomasta sielusta" on täysin looginen?

Mihis porukka täällä uskoo?

Evoluutio, Kristinusko, Ateismi, Buddhalaisuus yms yms..

Mä oon itse kristitty.

Täst tulee kyl vaan sanomista :david:

Mä oon ateisti ja kannatan vankasti kirkon ja valtion erottamista toisistaan. Evoluutioteoriahan on ihan selkee homma: Miehet on kehittynyt sioista ja ....:hyper:

Et ollut olemassa miljardeihin vuosiin ennen syntymääsikään.

Pidätkö sitäkin sitten loogisena, että esim apinoilla, kissoilla, myyrillä, hyttysillä ja madoillakin on kuolemanjälkeinen elämä? Verisukulaisia ollaan kaikki, ja samalla periaatteella toimitaan.

Ja missä vaiheessa tämä sielu sitten muodostuu ihmiselle?
Syntymän hetkellä? Kohdussa sikiövaiheessa? Missä vaiheessa raskautta?
Vaiko jo munasolussa tai isukin palleissa?

Evoluutioteoriahan on ihan selkee homma: Miehet on kehittynyt sioista ja ....:hyper:
Naiset ovat kehittyneet kanoista vai lehmistä? On myös esitetty hypoteeseja simpukoiden sisällä kehittyvistä helmi-naisista ja enkeleistä.

Munki mielestä tuo sielu ois hieno keksintö. Mutta siinä ei ole mitään järkeä sillä sellaisen olettaminen avaa 1000x enemmän kysymyksiä kuin mihin se vastaa. Jatkanpa Mehustajan listaa:

- Missä se sielu majailee? Aivoissa, sydämessä? Voiko sitä jotenkin mitata tai jopa ottaa talteen?
- Jos sijaitsee aivoissa, miten aivovammapotilaat? Voivatko he menettää sielunsa?
- Ajatusleikki: pystymme korvaamaan yhden aivojen 100 miljardista hermosolusta jollakin nanoteknisellä apuvälineellä. Sitten toinen, kolmas, tuhat jne.. Missä vaiheessa osumme sieluun?
- Missä vaiheessa alkionkehitystä meille "muodostuu" sielu? Kasvaako se kantasoluista vai nakataanko se valmiina jostain taivaallisesta reservistä? Vanheneeko sielu? Onko vastasyntyneellä lapsella "aikuinen" vai "nuori" sielu? Entä sitten kun nämä kuolevat (sikiön keskenmeno tai auton alle jääminen 8 vuotiaana), minkälainen sielu sieltä sitten irtoaa? Vai onko taivaassa kenties pääosin helvetin vanhoja ja eläkeläisiä sieluja? Muuttuuko Alzheimer-potilaan sielu sairauden edetessä?
- Miten kehitysvammaiset ihmiset? Onko esim. Lesch-Nyhanin oireyhtymää sairastavat ihmiset periaatteessa vain terveitä ja selväjärkisiä sieluja vangittuna yhteen tuskallisimmista mahdollisista fyysisistä olomuodoista? Minkälainen sairas jumala sallii tämän?
- Entä eläimet? Onko eläimillä sielu? Missä niiden sielu sijaitsee ja päästetäänkö niitä taivaaseen? Päteekö niiden sieluun samat säännöt ja mystiset lainalaisuudet, kuin ihmistenkin sieluihin? Jos ei, missä vaiheessa evoluutiota ihmisen sielu muodostui? Simpanssit ovat lähimpiä serkkujamme ja DNA:n samankaltaisuus on luokkaa 98,8%Sisältyykö tuohon 1,2%:iin sielun DNA?

Lopputuloksena voisin sanoa, että huomattavasti loogisempaa on olettaa että kuoleman hetkellä ihminen lakkaa olemasta, sillä tällöin tietoisuutta ylläpitävät aivot lopettavat toimintansa :rolleyes:

Paletaanilla hyviä pointteja.

Uskon jumalaan sekä kuolemanjälkeiseen elämään sillä ajatus siitä että ihminen vain lakkaisi kuoleman jälkeen olemasta on mielestäni järjenvastainen.

Tällainen väite ilman edes minkäänlaista yritystä perustella asiaa on aika naivi.

Kun viitsii vähän tutustua fysiikkaan, biologiaan ja fysiologiaan niin ymmärtää miten tämä ihmisruumis toimii. Jos sen sisäistää niin ihmisen jonkinlainen kuolemanjälkeinen elämä alkaa tuntua järjenvastaiselta.

heh kylläpä porukka käy täällä heti kuumana :) Ensinnäkin kyse ei ollut väitteestä vaan mielipiteestä ja mielipideasioista ei tunnetusti kiistellä, toiseksi kukaan meistä tiedä missä ihmisen sielu syntyy mutta se on varma että jokaiselta meistä se löytyy ja se määrittää millaisia olemme esim. Luonteeltamme jne. Vielä tuohon kuolemanjälkeiseen elämään palataksemme, raamattu sanoo että ihmisellä on ruumis, sielu ja henki joista henki siirtyy kuoleman jälkeen henkimaailmaan, tähän minä uskoo, te jotka perustatue mielipiteenne faktaan voitte uskoa johonkin muuhun mutta minä vilkutan teille alas tuonelaan kun odotatte matkalippua kadotukseen :)

heh kylläpä porukka käy täällä heti kuumana :) Ensinnäkin kyse ei ollut väitteestä vaan mielipiteestä ja mielipideasioista ei tunnetusti kiistellä, toiseksi kukaan meistä tiedä missä ihmisen sielu syntyy mutta se on varma että jokaiselta meistä se löytyy ja se määrittää millaisia olemme esim. Luonteeltamme jne. Vielä tuohon kuolemanjälkeiseen elämään palataksemme, raamattu sanoo että ihmisellä on ruumis, sielu ja henki joista henki siirtyy kuoleman jälkeen henkimaailmaan, tähän minä uskoo, te jotka perustatue mielipiteenne faktaan voitte uskoa johonkin muuhun mutta minä vilkutan teille alas tuonelaan kun odotatte matkalippua kadotukseen :)

No hope, asiasta ei kannata harden kanssa keskustelua jatkaa.

Tässä tulee muuten hyvin esiin tämä uskovaisten perisynti. He ovat vapautettuja kaikista perusteluista koska kaikki asiaan liittyvä on heille uskon asioita ja mielipideasioita. Tämän takia on helppo heitellä lauseita kuten: "se on varma että jokaiselta meiltä se löytyy", ja niinkin järjettömiä lauseita kuin: "te jotka perustatte mielipiteenne faktaan, voitte uskoa johonkin muuhun." Buahahaa.. Tuossa lauseessahan on joku triplaparadoksi. Se ei tarkoita yhtään mitään. :hyper:

heh kylläpä porukka käy täällä heti kuumana :) Ensinnäkin kyse ei ollut väitteestä vaan mielipiteestä ja mielipideasioista ei tunnetusti kiistellä, toiseksi kukaan meistä tiedä missä ihmisen sielu syntyy mutta se on varma että jokaiselta meistä se löytyy ja se määrittää millaisia olemme esim. Luonteeltamme jne.

Aika hurja väite. luonteeseen ja muutenkin aivojen kehitykseen kun vaikuttaa varsin todistetusti mm. geenit, kohdunaikainen hormonitasapaino ja ympäristö. Sielu eli ilmeisesti tietoisuus (?) taas on sitten ihan oikea filosofisen pohdinnan paikka, mutta kun tietoisuuteen vaikuttaa mm. edellämainitut tekijät en mitenkään voi hyväksyä ajatusta että ihmisen sielu syntyy tai annetaan jonain hetkenä vaan katson että ihmisen hermosto kehittyy ennen syntyymää ja syntymän jälkeen portaattomasti kunnes ihminen alkaa vähitellen tulla tietoiseksi itsestään.

Mielestäni hyvä analogia on se että emme voi kiistää sitä etteikö simpansseilla olisi ihmisen kaltaista tietoisuutta. Emme voi tällöin väittää etteikö myös vaikkapa hiirillä olisi samankaltaista, mutta paljon alkeellisempaa versiota. Sitten taas jos mietimme, mitä kala mahtaa tuumia, niin tuskimpa se tuumii paljon mitään. Vaistojen varassa se varmaan pitkälti toimii. Tämä on nyt puhdasta mutuilua, mutta tajuat varmaan idean. Missä kohti menee se raja jolloin elävällä olennolla on sielu?

Mitä sä harde20 koet saavuttavasi sillä, että esität päättömiä väitteitä ilman perusteluja, etkä sitten mitenkään kommentoi niihin kohdistettuja vastalauseita? Ei tuollainen ole mitään keskustelua. Haluatko vain trollata, vai onko tässä jokin syvempi pyrkimys?

Tämä on kyllä mielenkiintoinen piirre uskovaisissa. Hymyillen sanotaan suoraan toisille "Olet muuten menossa helvettiin, jossa tulet palamaan ja kärsimään ikuisesti :)".

Tämä on kyllä mielenkiintoinen piirre uskovaisissa. Hymyillen sanotaan suoraan toisille "Olet muuten menossa helvettiin, jossa tulet palamaan ja kärsimään ikuisesti :)".

Hohhohohoh mitenkäs tuo jäi edes huomaamatta multa. :hyvä:

Mitenkäs se menikään... Älkää tuomitko ettei teitä tuomittaisi ynnä muut raamatunpätkät.
Eli toisinsanoen nämä kristityt pitäköön päänsä kiinni helvettituomioista jos oikeasti luulevat pääsevänsä sellaiseen paikkaan Raamatun avulla.

Back
Ylös Bottom