Maailmankatsomusthread (uskontokeskustelut kaikki tänne)

Mitä siellä taivaassa sitten oikein tehdään? Varsinkin kun siellä sitten joutuu olemaan ikuisesti? Jos taivaassa olemisessa on yhtään samanlaisia elementtejä kuin tässä normaalissa olemisessa, niin ei oikein tiedä, mikä sen ikuisesti jatkumisessa voisi houkutella. Kävelläänkö siellä äärettömässä valkeudessa, moikkaillaan tuttua ja ollaan onnellisia? Toimivatko ajatukseni samalla tavalla kuin nyt? Jos toimivat, niin kyllästyn aika nopeasti jouten olemiseen.

Voiko taivaassa pelata uusimpia Xbox-pelejä (paitsi tietysti väkivaltapelejä)? Mutta voiko sellainenkaan olla mitään viihdettä taivaassa? Aiheuttaisiko pelissä häviäminen vitutusta, vai olisinko vain onnellinen voittajan puolesta? Voisiko voittajakaan olla onnellinen, koska häviäminen olisi yhtä kivaa kuin voittaminen?

Mitä tavoitteita, tekemistä tai yhtään mitään ajankulua voi olla jatkuvassa onnellisuuden tilassa täydellisessä paikassa?

Voisihan taivas olla jotain ihan muuta. Ajatusmaailma saattaisi toimia aivan eri lailla, tai oikeastaan olisi kokonaan toimimatta, olisi vain jatkuva onnellisuuden tila, ei mitää muita ajatuksia. Mutta ei sellainenkaan minua oikein houkuttelisi. Jos nyt voisin valita nykyisen olotilan (minulle tapahtuu ikäviä asioita ja kivoja asioita) tai sitten jatkuvan onnellisen unitilan (ei kuitenkaan unien näkemistä) välillä, niin mieluummin tämä nykyinen olotila, vaikka siihen kuuluu ikäviäkin asioita.

Jos kuoleman jälkeen saisi valita, syntyykö uudestaan ja elää uuden mielenkiintoisen elämän, vai siirtyykö ikuisesti jonkinlaiseen onnentilaan, niin kyllä minä nykyisen elämäni perusteella valitsisin uudelleensyntymisen. Jos elämä on ollut aivan pelkkää kärsimystä, voisin kuvitella ikuisen onnen olevan houkutteleva vaihtoehto. En kuitenkaan voi oikein ymmärtää ihmisiä, jotka elävät ihan hyvää elämää, mutta elämän tärkeimmäksi tavoitteeksi otetaan jotain, mitä ehkä tapahtuu kuoleman jälkeen.

Missä se saatana oikein viipyy, kun sen tuloa, maailmanloppua, viimeistä sotaa ja armageddonia on tietääkseni ennustettu jo ainakin viimeiset 1000 vuotta? Eipä ole näkynyt. Profeetat eivät ehkä sitten ole olleet oikeita profeettoja mutta mikä tekee sun jutuista ennustusarvoltaan kovempia? Sinäkö olet nyt se Jumalan valtuuttama sanansaattaja?

Oikeastaan ainoa kerta kun Kristityt ovat olleet varmoja, että nyt on maailmanloppu lähellä oli vuonna 1844. Tämä perustui Raamatun virheellisen tulkitsemiseen. Tuona vuonna tapahtui suuria, mutta ei maanpäällä vaan taivaassa, Jeesus siirtyi silloin taivaalliseen pyhäkköön luottelemaan ihmisten syntejä Jumalalle. Raamatusta löytyy tekstejä, jotka vahvistavat tämän, mm. Danielin kirjasta

Olenhan minä eräänlainen sanansaattaja, mutta ei minulla ole mitään profetoimisen lahjaa. Kaikki asiat, jotka olen tänne kirjoittanut löytyy Raamatusta.

Ja MiV:lle, olet varmaankin kuullut kokemuksista, joissa ihmiset ovat olleet lähellä kuolemaa ja ovat päässeet käymään Taivaassa. Yhteistä näille ihmisille, jotka ovat tämän kokeneet, on se etteivät he haluaisi tulla enää sieltä tänne maanpäälle takaisin. Raamatussa muistaakseni ainakin Paavali on tämän kokenut, hän tosin ei ollut kuolemaisillaan.. Kannattaa lukea kirjoja joissa tämmöisistä tapauksista kerrotaan, ovat hyvin paljon toivoa herättäviä.

raamatusta, en vain osaanko kirjoittaa noita jakeita oikein:

2. Mooses 21:7
Mies saa myydä tyttärensä orjaksi.
Jos joku myy tyttärensä orjaksi, älköön tämä pääskö vapaaksi, kuten miesorjat.

2. Mooses 35:2
Sapattina työskentelevä pitää surmata.
Kuusi päivää tehdään työtä, seitsemäs päivä olkoon teille pyhä sapatti, levon päivä. Kuka ikinä silloin työtä tekee, se surmattakoon.

1. Kor 11:14
Pitkä tukka on miehelle häpeäksi (Entä Jeesus?)
Eikö itse luontokin opeta, että jos miehellä on pitkät hiukset, se on hänelle häpeäksi.

1. Kor (?) en löytänyt tätä nopealla hakemisella
Mies ei saa lähestyä naista, kun tällä on kuukautiset.

Onko maailman päällä yhtään ihmistä, joka vielä tottelee näitä Jumalan sanoja, jotka profeetat ovat kirjanneet valaistuneina hyvään kirjaan?

Boxer-83: -No perskuta, miten se Danielin kirja tuon vahvistaa? Mä luin kans kerran kirjan jossa kerrottiin että pyyhe on avaruusmatkailijan tärkein varuste, tottahan sen sitten pitää olla, eikö?

"Oikeastaan ainoa kerta kun Kristityt ovat olleet varmoja, että nyt on maailmanloppu lähellä oli vuonna 1844. Tämä perustui Raamatun virheellisen tulkitsemiseen. Tuona vuonna tapahtui suuria, mutta ei maanpäällä vaan taivaassa, Jeesus siirtyi silloin taivaalliseen pyhäkköön luottelemaan ihmisten syntejä Jumalalle. Raamatusta löytyy tekstejä, jotka vahvistavat tämän, mm. Danielin kirjasta"

Ja MiV:lle, olet varmaankin kuullut kokemuksista, joissa ihmiset ovat olleet lähellä kuolemaa ja ovat päässeet käymään Taivaassa. Yhteistä näille ihmisille, jotka ovat tämän kokeneet, on se etteivät he haluaisi tulla enää sieltä tänne maanpäälle takaisin. Raamatussa muistaakseni ainakin Paavali on tämän kokenut, hän tosin ei ollut kuolemaisillaan.. Kannattaa lukea kirjoja joissa tämmöisistä tapauksista kerrotaan, ovat hyvin paljon toivoa herättäviä.
Joo, olen katsonut Penn & Tellerin Near Death Experiences -jakson (http://www.youtube.com/watch?v=714AS39CQ_I). Tosi uskovaisen kannattaakin hankkia sentrifugi, niin pääsee käymään taivaassa aina kun tekee mieli. Minä tosin epäilen, että kivojen asioiden näkeminen silloin kun aivot kärsivät hapen puutteesta, kertoo jostain muusta kuin taivaan olemassaolosta.

Tuota taivaan iloa kummastelin jo aiemmin (ja monasti ennenkin), enkä ole vastausta saanut. Mikäli käy niin että minä pääsen taivaaseen ja kaikki rakkaat ihmiseni joutuvat helvettiin, miten voin olla taivaassa onnellinen?
Ottaako jumala minulta tunteet pois jotten välitä kun vaikkapa omat lapset käristyvät vartaassa?

Oikeastaan ainoa kerta kun Kristityt ovat olleet varmoja, että nyt on maailmanloppu lähellä oli vuonna 1844. Tämä perustui Raamatun virheellisen tulkitsemiseen. Tuona vuonna tapahtui suuria, mutta ei maanpäällä vaan taivaassa, Jeesus siirtyi silloin taivaalliseen pyhäkköön luottelemaan ihmisten syntejä Jumalalle. Raamatusta löytyy tekstejä, jotka vahvistavat tämän, mm. Danielin kirjasta

Tämä ei kyllä pidä paikkaansa. Etenkin 1600-luvulla oli useita koulukuntia jotka ennustivat maailmanloppua lähestulkoon joka vuodelle, riippuen aina kaavasta jolla sitä laskettiin. Tavallista oli että jokin suuri kirkollinen vuosi lisättiin pedon lukuun tms, jolloin armageddon saatiin paikannettua. Muutenkin 1600-luku oli etenkin Euroopassa niin täynnä synkkyyttä, tuhoa, kärsimystä sekä sotia, että vaikea kuvitella etteikö se olisi sitten ollut se saatanan vuosisata mistä tässä niin kauan on vaahdottu.

Uskooko joku oikeesti johonkin jumalaan ja raamattuun...:hyper:
Siis nehän on ihan kamalaa p*skaa.. ne on jotain vanhoja satuja..
Se on niin naurettavaa, niin naurettavaa, huh huh.. :down:

Tämä ei kyllä pidä paikkaansa. Etenkin 1600-luvulla oli useita koulukuntia jotka ennustivat maailmanloppua lähestulkoon joka vuodelle, riippuen aina kaavasta jolla sitä laskettiin.
Huomaa että Kristityt kirjoitettiin tuossa isolla alkukirjaimella, eli kyseessä lienee juuri se Oikea ja Ainoa Todellinen Kristitty Lahko (Tm) jolla on Jumalan todellinen tahto tiedossaan. Lahkolaisen pahin vihollinen on toinen lahkolainen kilpailevasta puulaakista. Toiset kun tulkitsevat raamatut aina väärin jne. Ja katoliset, ne vasta saatanasta ovatkin.

Selitä minulle mitä tekee ajalla paikassa joka on ikuinen?

No ajalla määritetään tapahtumia, mikä tapahtui milloin ja mikä oli järjestys. Jo tuota ei ole "taivaassa" niin määrite ikuinen on yhtä tyhjän kanssa. eli siellä olijan kannalta 0 sekuntia ja ikuinen on yksi ja sama. Ja kaiken lisäksi siellä ei voi tapahtua mitään jos ei ole aikaa, tylsä paikka siis.

Uskooko joku oikeesti johonkin jumalaan ja raamattuun...:hyper:
Siis nehän on ihan kamalaa p*skaa.. ne on jotain vanhoja satuja..
Se on niin naurettavaa, niin naurettavaa, huh huh.. :down:

Ja perustelut ovat? Perusteluksi ei riitä väite itse. Pallo jäi nyt verkon sille puolelle.

Ja perustelut ovat? Perusteluksi ei riitä väite itse. Pallo jäi nyt verkon sille puolelle.

Kyllä se pallo tuppaa teikäläisillä yleensä olevan:) Eipä löydy paljoa fakta tietoa uskonnoista tai muuten vaan todistettuja juttuja. Sokea usko on ainoa todiste, joka on verrattavissa henkilöön joka kivenkovaa uskoo oikeaan joulupukkiin.

Mitä jos vaikka siirryttäisiin keskustelussa pohtimaan vaikka seuraavia asioita:

-mikä oma maailmankatsomukseni on (jos se kerran ei ole kristinusko tai muu monoteistinen tai suuruskonto; yhden asian teilaaminen ei ole vielä mikään aate)

-mitä uskontoni/filosofiani/elämänkatsomukseni antaa minulle

-miten maailmankatsomukseni on muuttunut elämäni varrella

-millaisia periaatteita pyrin toteuttamaan toiminnallani

jne.

Suoraansanoen alkaa jo vituttaa tämä Raamattu/tiede-pelleily. Teologinen väittely on täällä samaa tasoa kuin pussijuoksu rampojen Olympialaisissa.

Ultimecialta hyvä viesti.

Olen jonkin aikaa mietiskellyt, että missään ei puhuta buddhalaisuudesta tai hindulaisuudesta - aina vain kristinuskosta. Ilmeisesti nuo kaksi eivät tuputa itseään muille vaan ne pitää itse "löytää"?

Itse elän siinä käsityksessä, että tärkein syy "normiuskontojen" syntymiseen ja niiden suosioon on kuoleman käsittely. Läheisen ja varsinkin oma kuolema on vaan miellyttävämpi käsitellä jonkun uskon kautta. Itse olen ateisti, mutta jos joutuisin käsittelemään kuolemaa jonkun pikkulapsen kanssa, niin todennäköisesti puhuisin taivaasta ja pilven reunoista asiaa pehmentääkseni. Jos tuo usko jää elämään lapseen myöhemmälle iälle, niin enpä koe kummempaa haittaa tehneeni, päin vastoin. Kuoleman käsittely on siis luonnollinen syy eri uskojen syntyyn.

Toiseksi tärkein syy järjestäytyneiden uskontojen syntyyn lienee yksinkertaisesti ollut järjestyksen ylläpitäminen. Eri uskonnoilla on omat kirjoihin ja kansiin väkerretyt säännöstönsä, jotka eivät pääpiirteissään juurikaan poikkea eri maiden lainsäädännöistä. Ajan myötä uskontojen säännöt ja varsinkin niiden tulkinnat ovat siellä täällä lähteneet lapasesta ja lainsäädännöt ovat luonnollisesti kehittyneet huimastikin. Kun aikoinaan ei ole ollut muita keinoja uhkailla, niin on vaan todettu, että "Jos tapat tai varastat, niin et pääse taivaaseen". Jumalan pelko on ollut pätevä väline saada suuretkin ihmismassat kuriin.

Back
Ylös Bottom