Sinä tulet kodista, jossa ilmeisesti Jehovan Todistajuus ja hihhulointi olivat normi.
Jep, ikään kuin JT ihmiset olisivat jotain hihhuleita.. minulla tosiaan on kokemusta tästä poppoosta kun tunnen heitä jonkun verran.. tasapainoisempia ja säyseämpiä sekä ystävällisempiä ihmisiä ei löydä mistään. Tiedän kyllä jonkusen hihhulinkin ja he taas eroavat näistä aiemmin mainituista aivan selkeästi.. näillä hihhuleilla on tapana mm. kieriä ja sätkiä lattioilla ja päästelevät samalla jotain ihme molkotusta suustaan.. helluntalaisia ovat nämä tuntemani tapaukset, kerran saivat kutsuttua mut heidän kokoontumiseensa. Oli kerrassaan diippi meno kun alkoivat porukalla lakoamaan siellä lattioille kuin joku tauti olisi iskenyt.. lähdin meneen.. muutenkin heidän puheistaan huomaa että uhkuvat jonkin sortin demonista karismaa, kerran juttelin junassa makuuvaunussa tälläisen teologiaa opiskelevan kanssa.. ensin se vaikutti ihan tasapainoiselta tapaukselta, jossain kohti se kuitenkin alkoi selittää miten hänen molemmilla tädeillään on joku hengen lahja ja et ne puhuu kielillä ja näkee enteitä yms. Sanoin sitten että eikös raamattu opeta 1. korinttilaisille 13: 8*Rakkaus ei koskaan häviä. Mutta mikäli on profetoimislahjoja, ne tulevat poistumaan; mikäli on kieliä, ne tulevat lakkaamaan; mikäli on tietoa, se tulee poistumaan...13*Nyt pysyvät kuitenkin usko, toivo, rakkaus, nämä kolme, mutta suurin näistä on rakkaus.
Tämän jälkeen se tyyppi heti ensimmäisenä alkoi puhua hampaat yhteen purtuna jotain et "mä en sitten ymmärrä niitä Jehovan todistajia grrrgrrr" Olin sillee et hold your horses dude, sen harmonia rikkoontu kovin äkkiä kun totesin raamatun kertovan että tälläisiä sätkijöitä/kälkättäjiä ei ohjaa Jeesuksen henki vaan saatanan ja demonien henki.. se tyyppi kävi ihan skitsoksi ja hampaat vaan nirskui kun se jotain suhisi.. totesin et taidan lähteä ravintolavaunuun parille kun keskustelu yhteys ilmeisesti pätkii, sinne se jäi sähisemään, tyyppi joka ennen tuota oli kuin joku naantalin aurinko. Tulipahan kerralla selväksi millaisia nuo "uskikset" oikeasti on.
Ja mitä tähän uskonnonopetuskeskusteluun muuta tulee, niin asiasta käytiin jo ihan hyvää väittelyä noin vuosi sitten, kun opetussuunnitelmaa päädyttiin pitkän väännön jälkeen tämän satuopin osalta muokkaamaan piirun verran terveempään suuntaan.
Joo ei kyl pitäis olla koululaitoksen velvoitteena opettaa uskontoa sellaisenaan ainakaan kuin sitä uskontoa eletään. Informatiivisena pläjäyksenäkin nuo uskon suuntaukset olisivat käytyinä reilusti alle yhden opintovuoden oppimäärillä. Uskonnon opetus kuuluu niitä järjestävien seurakuntien tehtäviin, ja mielestäni lapsien on tosi huono tehdä mitään valintoja sen suhteen haluavatko he tälläistä oppia ammentaa.. itse olen ollut kakarasta asti innokas oppimaan kaikkea kaikesta, ja yksin kiinnostuksen aihe on ollut raamattu ja sen "myyttisyyden" purkaminen ymmärrettävämmäksi.. muita kesto aiheita on luonto ja maailman historia erityisesti arkeologian teeman ympärillä sekä biologia.
koska he uskovat eri jumaliin ja jopa saman uskonnon sisällä on asioista vahvasti eri tulkintoja
Joo kyllä kyllä.. tiesitkös muuten että juutalaisilla ja muslimeilla ja kristityillä on aivan yksi ja sama Jumala? Allah ei ollut alkujaan mikään erillisnimi, Allahu akbar tarkoittaakin: Jumala on suuri. Juutalais uskovat palvovat ihan samaa Aabrahamin ja Iisakin Jumalaa kuin kristikunnan uskovat ja koraanikin sanoo että tosi muslmin tulee hyväksyä/noudattaa "aiemmat pyhät tekstit" jolla tarkoitetaan suoraan raamattua joka nuorimmillaankin puolet vanhempi teos kuin koraani.
Tulkintojahan toki on aivan älyttömästi.. mutta kaikille lienee selvää mikä on pää pointti koko hommassa.. no valottaas.. sellaisen ihmisen joka haluaa elää Jumalaa miellyttävällä tavalla tulee 1. rakastaa Jumalaa 2. rakastaa lähimmäisiään. Ja jos näitä kahta noudattaa niin ei tee mitään sellaista mikä sotisi noita kahta asiaa vastaan. Käsittääkseni kaikissa monoistisissa uskonnoissa tämä perusta on sama.. teoriassa.. käytännössä nämä "uskovaiset" sitten tekevät mitä ikinä haluavatkaan eikä uskontojen osuus maailman räikeyksissä olekkaan kuin se pahin.. mikä taas ei nähdäkseni johdu itse lähde teoksesta/ideologiasta vaan ihmisten kyvyttömyydestä tehdä asioita oikein + tämän järjestelmän herran(saatana) mielenhalujen mukaanhan täällä elellään toistaiseksi.
Raamattu kyllä varoittaa tosi uskovia näistä:
"Älkää panko luottamustanne jalosukuisiin älkääkä ihmisen poikaan, jolle pelastus ei kuulu."
"Me tiedämme, ettei kukaan Jumalasta syntynyt harjoita syntiä, vaan hän, joka on syntynyt Jumalasta, valvoo häntä, eikä paholainen tartu häneen otteellaan. Me tiedämme olevamme Jumalasta, mutta koko maailma on paholaisen vallassa."
Ateisti voisi jopa kysyä että ok, minun siis pitäisi uskoa, mutta MITÄ ?!?
Jokainen voi uskoa mitä haluaa tai olla uskomatta yhtään mitään.. näkisin että tämän päätöksen edellä tulisi kuitenkin olla pohdiskelua ja asioiden tutkiskelua ennen kuin tekee päätöksiä. Itse erosin kirkosta joskus 13-15 vuotiaana kun olin pohtinut mitä ja ketä tuo instituutio edustaa.. tulin siihen tulokseen että se edustaa ilmestyksen porttoa:
"Ja hän sanoo minulle: ”Vedet, jotka näit, siellä missä portto istuu, tarkoittavat kansoja ja ihmisjoukkoja ja kansakuntia ja kieliä. *Ja ne kymmenen sarvea, jotka näit, ja peto, nämä tulevat vihaamaan porttoa ja riisuvat hänet paljaaksi ja alastomaksi ja syövät hänen lihansa ja polttavat hänet kokonaan tulella"
Ja raamattu selvästi varoittaa uskovia jättämään tuon instituution välttääkseen osallisuuden tuomiosta jonka väärä uskonto ja sen keulakuva kirkkokunta tulee pian kohtaamaan:
"Ja minä kuulin erään toisen äänen sanovan taivaasta: ”Lähtekää siitä ulos, minun kansani, jos ette tahdo osallistua hänen kanssaan hänen synteihinsä ja jos ette tahdo saada osaa hänen vitsauksistaan." Ja maan kuninkaat, jotka syyllistyivät haureuteen hänen kanssaan ja elivät häpeämättömässä ylellisyydessä, tulevat itkemään ja lyömään itseään murheesta hänen takiaan, kun he katselevat hänen palonsa savua, samalla kun he seisovat matkan päässä peläten hänen piinaansa ja sanovat: ’Voi, voi, sinä suuri kaupunki, Babylon, sinä vahva kaupunki, sillä sinun tuomiosi tuli yhdessä hetkessä!’ Myös maan matkustavat kauppiaat itkevät ja surevat häntä, koska kukaan ei enää osta heidän täyttä varastoaan..."
Huomatkaa, samat valtio vallat jotka tulevat ryöstämään ja paljastamaan kirkon kusettajaksi (Jumala panee heidät tekemään sen eivätkä he tajua sitä vasta kuin myöhemmin) itkevät matkan päästä.. syykin on selvä.. uskonto vaikkakin väärä sellainen.. antoi ihmisille toivoa ja piti anarkian loitolla.. tässä kohti kun ihmismassat ovat menettäneet näennäisen toivonsa siitä hienosta kivasta taivaspaikastaan.. alkaa olla aika vaarallista.. ihminen jolla ei ole toivoa käyttäytyy monesti eläimellisesti.
Samoin kauppa maailma itkee.. kun kukaan ei enää vietä näitä "uskonnolliseen" asuun puettuja kulutusjuhlia.. niin menee monen monet alat kerralla konkurssiin kun jää ne lelut ym. krääsät hyllyihin. Tämä tapahtuu aivan lähi aikoina.. oletko sinä valmis näkemään sen? No aivan sama.. näemme sen kuitenkin ja silloin tietäkää että elämälle on tulossa loppu eikä siihen mene kauan. Nämä ovat raamatun toistaiseksi toteutumattomia profetioita.. voitte uskoa että ne toteutuvat aivan samalla tavalla kuin kaikki ne profetiat jotka raamattuun on kirjattu ja jotka ovat sittemmin toteutuneet.
Minä en ole mikään saarnamies ja maailman lopun ratsastelija.. kunhan kerron mitä tuon kirjan sivuilla kerrotaan ettei tule yllätyksenä teille jotka tämän luette.
Kirkkoon kuuluvat eivät yleensä edes avaa raamattua ja ovat siten autuaan tietämättömiä siitä tosi asiasta että sen yhteyteen kuuluminen on aika huono juttu.