Maailmankatsomusthread (uskontokeskustelut kaikki tänne)

Toiset puhuu järjen puolesta, mutta kun mä katson maailmaa, nään vain järjettömyyttä. Sotia, nälänhätää, vääryyttä. Mun on pakko uskoa että kaikella on joku tarkoitus. Muuten me ollaan ihan samanlaisia kuin kaikki hyönteiset - me vaan nussitaan, paskotaan ja tuhotaan maapalloa. Tällä ei ole mitään tekemistä järjen kanssa. Mä en vaan voi hyväksyä, että elämä on vaan yksi iso musta aukko johon kaikki katoaa. Mä uskon että elämä on ihme ja lahja.
Selvästi tunteet vie ja järki vikisee tässä tapauksessa.

Ei ole mitään syytä olettaa, että meidän elämällä on objektiivisesti joku suurempi, mystisempi "tarkoitus" kuin hyönteisten elämillä. Tämä ajatus saattaa olla masentava joidenkin mielestä ja mieltä ylentävä toisten mielestä.

Mun on henkilökohtaisesti vaikea muokata uskomuksiani sen mukaan mikä vaihtoehto vaikuttaa mukavimmalta. Ja täytyy myöntää, että muiden sortuessa moiseen mielestäni lapselliseen ja pelkurimaiseen ajatteluun, on minun hieman vaikeampi kunnioittaa heitä.

Järkeen kuuluu myös toisten näkemyksien kunniottaminen. Sekin kannattaa muistaa ennen kuin hyökkää toisia vastaan.
Kovin on mielenkiintoinen järjen määritelmä taas sulla. Ideat eivät ansaitse kunnioitusta pelkän olemassaolon kautta. Eli agree to disagree.
Sitä sitten, ettei pitäs tulla yllätyksenä, että joitakin nämä asiat kiinnostavat. Ja kapeaksi jää maailmankuva, jos rajoitutaan pelkästään tieteen metodiin.

Meillä nimenomaan on vapaus ajatella kukin omalla tavallaan, se on rikkautta.
Niin niin, ei tässä kukaan mitään vapauksia muilta olekaan riistämässä. Paitsi ehkä ne, jotka haluavat kriitikkojen pitävän suunsa kiinni.

Mä en pidä typeriä ja haitallisia uskomuksia "rikkautena", mutta ehkä se oon vain minä. Agree to disagree.
No muun muassa maailmankaikkeuden synty on aika pirun aiheellinen kysymys, vaikka johtaakin helposti aika absurdeihin pohdintoihin.
Oliks tää nyt perinteinen bait-and-switch?

Maailmankaikkeuden synnyn ja erilaisten kausaalisuhteiden selvittäminen on täysin eri asia kuin tyypillisten "miksi" ja "mikä on elämän tarkoitus" -jorinoiden.
Sä oot itse aika ylimielinen tässä keskustelussa noiden sun kirjoitusten perusteella. Nämä on kuitenkin asioita, joita voi katsella monella eri tavalla.
Aha. Ei ku sä?

Tuttua ironista narinaa tämäkin. Ne, jotka myöntävät tietojensa rajallisuuden ja pistävät kädet ylös (sen sijaan, että loisivat päässään oman mieleisensä universumin), ovat niitä ylimielisiä ihmisiä...

Wall of text incomming!

Mielenkiintoista: laajeniko ymmärrys ja supistuiko
tässä kanssa yksi varsinainen sekopää http://www.astrouutiset.fi/ alkuun todettva että jotenkin tosta muijasta näkee että se on ihan ceepee
Laajeni ymmärrys ainakin sen puolesta, että porukka on todellakin aivan tosissaan noiden hörhöilyjensä kautta. Meitä oli Skepsis ry:n Joensuun porukasta 3 kpl puolustamassa järjen käyttöä tuolla messuilla, saimme itseasiassa kutsun saapua paikalle ja ajateltiin, että mikäs siinä. Paikkana Imatralta ITY-talo. Voin laittaa jotain kuvia myöhemmin tässä jahka saan vähän fixattua ja upattua niitä jonnekin.

Paikalla oli yli 20 näytteilleasettajaa ja siellä sitten oli: homeopatiaa, iridologiaa, Grander-vedenpuhdistusta, pari meediota, Tarot-korttien lukua, ufoilijoita, 2012-maailmanlopun ja viljaympyrä -hurahtanut, teosofiaan sekoitettua biologiaa ja fysiikkaa, luonnonainemyyntiä, varvulla katsojia, parantajakouluttajia, enkeliparantajia, kvanttiparantajia, aurakuvausta, ennustusta, kristosofiaa, shamanismia ja riimujen tulkintaa, ja kirja-, DVD- ja CD-myyntiä koko kirjo. Lisäksi oli erilaisia luentoja mutta kyllä tosta aika kaupallisen kuvan saa, pyritään myymään huuhaa krääsää tyhmille. Äärimmäisenä esimerkkinä ehkä Grander-veden energisoijat, joista kallein "järjestelmä" maksaa melkein 13.000 €. Tästä vaan tutustumaan www.vesiriikonen.fi :D

Vastaanotto oli aika erilainen verrattuna esimerkiksi Skepsiksen osallistuessa Ilosaarirockkiin. Siellä paikalla oli tietysti tuhansia ihmisiä, joista suuri osa ei tiennyt meitä, osa tiesi ja piti ja pieni änkyräporukka vastusti kovin osallistumistamme ja toimintaamme. Hengen ja Tiedon messuilla kävi viikonlopun aikana ehkä 200 henkeä ja meille tehtiin kyllä heti selväksi useammalta taholta, että olemme ns. vastapuolta. Pakkislaisia kiinnostava esimerkki on varmaan, että vaikka paikassa soi jatkuvasti vähintään kolmesta mankasta new age hoilaus niin kahden minuutin hevikappaleen soitto läppärin kajareista aiheutti heti valituksen järkkärille. Soitin yhden kappaleen ja päätin ihan itse etten soita enää, kun läppärin kajareista musa ei kuulostanut miltään. Sitten tuli järkkäri, kyseli, että onko soitettu, kielsin tapahtuneen, kun en jaksanut alkaa kuuntelemaan mitään marmatusta sen saatanallisuudesta ja negatiivisista auroista. JV kun oli myös rajatieto ry:n tyyppejä, hän ei lähtenyt siitä vänkäämään mitään vaan arveli kyseessä olleen väärinkäsityksen ja pohti ääneen, että ei oikein tiedä voisiko hän edes kieltää metallimusiikin soittamista. Pyysin vielä kohteliaasti JV-korttia nähtäväksi mutta siihen mies ei suostunut vaan tyynesti otti tunnuksen rinnasta pois, laittoi taskuun ja käveli pois juttelemaan muille näytteilleasettajille. Hän ei tahtonut omien sanojensa mukaan vaikuttaa aggressiiviselta jv-tunnus paidassa salin puolella. Olen kyllä ymmärtänyt, että se lätkä pitäisi olla rinnassa koko tilaisuuden ajan, jolloin paikalla ollaan. No ihan sama, mukava kaveri muuten.

Meidän standilla kävi vähän porukkaa, koska omaamme tietyn maineen ja vänkääjiä tulee jonkun verran inttämään jotain omituisuuksia kuten: "Miksi totuutta pitäisi todistaa?" Olimme varustautuneet plasmapallolla, magneettilla leijuvalla maapallolla, homeopaattisella kossulla ja "skeptisesti värähtelevillä kivillä". Moni ei kirjaimellisesti uskaltanut koskea skeptisesti värähteleviin kiviin ja yhden mummon kaveri nappasi kivet pois tutultaan ja palautti ne nyrpeä ilme naamallaan takaisin laatikkoon. Homeopaattiselle kossulle kiristeltiin hampaita, että miten joku kehtaa laskea leikkiä homeopatiasta.

Ehkä surullisin esimerkki oli mummo, joka uskoi kyselemättä selityksen homeopaattisesta kossusta, kysyi mihin plasmalamppu vaikuttaa ja kysyi pitääkö "skepisesti värähteleviä kiviä" syödä? Mummo oli vähän hölmistynyt kun kerroimme, ettei plasmapallon sähköpurkaus vaikuta mihinkään, se vain näyttää hienolta.

Huvittavin esimerkki oli keskustelu tuon Riikosen kanssa noista veden energisoijista. Lukion fysiikankin lukenut ymmärtää, että laitteessa on nyt jotain vähän hämärää ja väitetyt vaikutukset erikoisia. Niiden väitetään tehostavan maan magneettikentän vaikutusta veteen, jolloin vesimolekyyleihin välittyy viestiä ja vesi alkaa itse puhdistaa itseään. Tästä tehosta sitten esiteltiin ekonomin tekemää maitolasikoetta, sähköpurkauskuvia ja VTT:n hiilivetymittausta kahdesta vesinäytteestä, joista ei tiedä yhtään mistä ne olivat. Lisäksi tietysti suuri joukko tyytyväisten käyttäjien todistuksia. Riikosen mielestä epäilijöillä on käännetty todistusvelvollisuus osoittaa, että laite ei toimikaan ja heidän ei tarvitse mitenkään puolustaa, nämä lausunnot aiheuttivat kyllä huomattavaa naureskelua meidän muiden keskuudessa.

Tiesittekö, että BMW:kin kuulemma käyttää Grander-vesienergisoijia tehtaillaan, tätä ei kuitenkaan lue heidän nettisivuillaan missään koska se on suuri tuotantosalaisuus - vaikka laite on kuulemma patentoitu Euroopassa. Riikonen ilmeisesti luulee, että patentointi tarkoittaa samaa kuin keksinnön salaaminen, en kyllä tiedä, että pitääkö nuo patenttihöpinät edes paikkaansa. Kuitenkin tätä "BMW:n liikesalaisuutta" markkinoidaan avoimesti Hengen ja Tiedon messuilla. Riikosen vaimolta tuli todella kovan luokan argumentti tässä kohtaa: "Emme mekään laita kotisivuillemme meidän käyttämämme imurin merkkiä", ilmeisesti heidän imurimerkillään on tärkeä osa näiden Grander-laitteiden valmistuksessa. Noista vesilaitteista on ainakin oikeusjuttuja käyty useassa maassa ja esim. Uuden-Seelannin tuomioistuimessa laite joutui myyntikieltoon mutta vapautui siitä, koska valmistaja antaa 3kk tyytyväisyystakuun.

Riikonen oli myös aika tyypillinen vänkääjä, jonka taktiikka oli tämä: kyseli multa esimerkiksi fysiikasta paljon kaikkea ja jossain vaiheessa en luonnollisestikaan enää tiedä vastausta johonkin, niin sieltä tulee voitonriemuinen: "Siinäpäs se, siinäpäs se!!!! Tiede ei tiedä kaikkea." ja tämä taisi olla keskustelua kvanttifysiikkasta :D Sitten Riikonen lähtee voitonriemuisena pois ja paikalle tulee 2min kuluttua toinen herra, joka haukkuu Skeptikot lyttyyn, koska me olemme kohottaneet itsemme Jumalan asemaan ja väitämme tietävämme kaiken. "Herra hyvä, tästä lähti juuri äsken henkilö, joka oli erittäin vahingoniloinen siitä, että tiede ei tiedä kaikkea ja myönsin tämän tietämättömyyden itse. Nyt te väitätte, että me tiedämme kaiken ja vielä ylpeilemme tietävämme kaikesta kaiken. Miten päin tämä nyt on?"

Osa näistä huuhaa hörhöistä on kehittänyt vastaamattomuudesta suoranaisen taiteen. Kysyin Esko Jalkanen ry:n standilta olleelta mieheltä, että mikä on bioenergiakenttä, kuka sen on löytänyt ja miten ja miten sitä mitataan. Vastaus oli, että Sveitsistä löytyy lastenruokatehdas, jolla on välineet mittaukseen - he mittaavat sitä yliaistillisesti. Kysyin tehtaan nimeä - hän ei muista mutta mun pitäisi lukea netistä tästä asiasta tehtaan kotisivuilta. Kysyn www-sivua, josta voin lukea - hän ei tahdo kertoa, eikä muutenkaan tahdo enää keskustella mun kanssa koska olen vastapuolelta :D Olin kuulemma ensimmäinen ihminen kymmeneen vuoteen, joka kehtasi epäillä hänen väitettään bioenergiakentistä.

Messuilla ollut homeopaatti oli mielenkiintoinen tapaus. Dippa-inssi, joka oli työskennellyt pankkisektorilla mutta kyllästyi oravanpyörässä juoksemiseen, tiesi todella paljon tieteenfilosofiasta ja jutteli meidän kanssa siitä kolmisen tuntia viikonloppuna useaan otteeseen. Pieniä näkemyseroja mutta muuten yllättävän fiksu mies.

Tämmöistä oli Hengen ja Tiedon messuilla :)

Jos tahdotte nauraa niin seuraavat ovat parin viikon päästä Vantaalla TKK:n tiloissa Dipolissa, "Minä Olen" -messut, Suomen ehdottomasti suurin hörhötapahtuma.

Kyseessa on enemman halu uskoa ja kognitiivinen dissonanssi kuin tietoinen valehtelu. Toimii myos ateisteilla, kun heidan maailmankatsomustaan kritisoi. Vrt. esim. teologia ei ole tiedetta.

Hmm mahdollisesti. Toisaalta esim. Krealle ei mahdu päähän, että evoluutioteoria ei ole maailmankatsomus samalla tavalla kuin ateismi tai kristinusko.

^ Mä veikkaisin, että Heikki viittaa tuossa neljällä ratsumiehellä akseliin Dawkins-Hitchens-Harris-Dennett :) Heidän uskontokritiikkinsä on uskontotutkijoiden silmissä moukkamaista ja alkeellista. Tosin, sehän onkin tarkoitettu rivi-uskiksille eikä varsinaisesti ammattiteologeille taikka uskontotieteilijöille. Heidän jumalkäsityksensä kun tuppaavat usein olemaan kovin erilaisia.
Ai ne neljä ratsumiestä :D Okei. Ei noiden uskontokritiikki ole mun mielestä kovinkaan alkeellista, moukkaista ja suoraa se kyllä on, varsinkin jenkkilässä tuo taitaa sattua, koska maa on ollut niin syvästi kristillinen vuosisadat ja ilkeät ateistit julkeavat nyt tulla ulos koloistaan. Tosin jenkeissäkin on edelleen monta osavaltiota, joissa ateisti ei voi sanoa julkisesti olevansa ateisti.

Mä uskon että elämä on ihme ja lahja.
Niin minäkin mutta mielestäni tähän ei tarvitse sisällyttää supernaturaaleja spekulaatioita.

Järkeen kuuluu myös toisten näkemyksien kunniottaminen. Sekin kannattaa muistaa ennen kuin hyökkää toisia vastaan.

Pyh ja pah. Jos toisten näkemys ei perustu mihinkään faktaan niin ei sitä tarvitse kunnioittaa. Ei kunnioitus ole mikään oletusarvoinen asia, vaan se pitää ansaita. On täysin epäloogista kunnoittaa toisten näkemystä pelkästään siitä syystä, että se ei ole oma näkemys.

Välillä kyllä mietityttää, että onko avaruudessa sittenkään niin paljoa sitä elämää. Lueskelin tänään magnetar-tähdistä ja niiden massiivisista gammasädepulsseista ja, että tämmöinen pulssi vaikutti maankin ilmakehäänkin jopa 50.000 valovuoden päästä. Kuinkahan läheisen supernovaräjähdyksen elämä maassa mahtaa kestää? :/

wall of text

Repeilin huolella, kiitos.

Olisiko mahdollista että jos käytte noilla messuilla niin kuvaatte omaa kojuanne, noita hörhöjä olisi kiva naureskella jostain videoltakin kun tulevat pätemään kojullenne?

Tuttua ironista narinaa tämäkin. Ne, jotka myöntävät tietojensa rajallisuuden ja pistävät kädet ylös (sen sijaan, että loisivat päässään oman mieleisensä universumin), ovat niitä ylimielisiä ihmisiä...
No jaa, mikähän mahtaa olla sun universumi? Sä et tee mitään muuta kuin räksytät antamatta oikeastaan mitään järkevää näkökulmaa mihinkään. Jätetään tähän.

Veli Karimies sanoi:
Arvovalintoja. Tän keskustelun ei tarvisi olla mikään palstan ateistit vastaan uskovaiset, mutta tää väkisin tuppaa menemään nykyiseen, ihan perseestä olevaan jankkaamiseen, kun kukaan ei suostu kuuntelemaan toista..

No jaa, mikähän mahtaa olla sun universumi? Sä et tee mitään muuta kuin räksytät antamatta oikeastaan mitään järkevää näkökulmaa mihinkään. Jätetään tähän.

Arvovalintoja. Tän keskustelun ei tarvisi olla mikään palstan ateistit vastaan uskovaiset, mutta tää väkisin tuppaa menemään nykyiseen, ihan perseestä olevaan jankkaamiseen, kun kukaan ei suostu kuuntelemaan toista..
Voi lässyn lässyn ja nyyh nyyh ku No-1:llä tekee pahaa.

Sun "järkevät näkökulmas" on ammuttu alas ja niiden lisäks sulta ei tuu muuta kuin tyypillistä atheist but-headien apinointia kommenteilla kapeista maailmankuvista, ylimielisyydestä ja räksyttämisestä samalla kun taputat itseäs selkään. Jätetään tosiaan tähän.

Välillä kyllä mietityttää, että onko avaruudessa sittenkään niin paljoa sitä elämää. Lueskelin tänään magnetar-tähdistä ja niiden massiivisista gammasädepulsseista ja, että tämmöinen pulssi vaikutti maankin ilmakehäänkin jopa 50.000 valovuoden päästä. Kuinkahan läheisen supernovaräjähdyksen elämä maassa mahtaa kestää? :/

Sori OT, mutta eikös tuo gammasäteily ole samaa kamaa mitä ydinreaktiossakin syntyy?

Ei välttämättä pahaa, mutta mahdollisesti laitonta ainakin. Nostan tämän Japin viestin muutaman sivun takaa esiin todetakseni äskeisessäkin viestissä huomatutetun seikan. Keskestelupalstan ylläpitäjällä(kään) ei ole oikeutta käsitellä palstalaisen IP-osoitetta muuhun kuin sille osoitettuun käyttötarkoitukseen (joka tässä tapauksessa lienee ylläpito).

Heikki M:lla on siis täysin perusteltu pointti: IP-osoitteen tonkiminen palstalaisen henkilöllisyyden arvailemiseksi ei vastaa IP-osoitteelle kuuluvaa käyttötarkoitusta. Näin ollen IP-osoitteella arvaileminen eikä varsinkaan perustellun veikkauksen julkaiseminen palstalla ylläpidon(kaan) toimesta ole lainmukaista.

Sääli (muttei yllätys) että tätäkin tapahtuu.

No tassa Japin eka vastaus:

japi sanoi:
En minä ole ketään menossa pahoinpitelemään, kuhan oltaisiin vertailtu kaupunkeja, ei se ole ultimaalinen totuus vaikka kaupungit osuisivat kohilleen, jokainen voi vetää omat johtopäätökset. Miksi tämä asia sinua niin suututtaa? Eikö jumala ole määrännyt kaiken etukäteen tapahtuvaksi? Eikä tosiuskovaiselle mitään pahaa tapahdu, ja jos tapahtuukin niin se oli osa jumalan suunnitelmaa vai miten se meni. Ja jos helpottaa niin voin lausua rukouksen myös :/

Toiseen viestiin Japi sai mukaan jo ristiretket. Vasta kun muutkin alkoivat huomauttaa, niin japillekin ilmeisesti valkeni, ettei se ip-osoitteen kattominen olekkaan niin hyva juttu.

Toivon mukaan japi ja yllapito nyt ymmartaa mika suututtaa ja mika on laitonta ja soveliasta ja mika ei. Suututtaa tommonen perseily. Nostaa kynnysta kirjoitaa tanne, mutta eikohan tasta yli paasta.

No minun puolesta asia on loppuunkasitelty.

Toivon mukaan japi ja yllapito nyt ymmartaa mika suututtaa ja mika on laitonta ja soveliasta ja mika ei. Suututtaa tommonen perseily. Nostaa kynnysta kirjoitaa tanne, mutta eikohan tasta yli paasta.

Se oli ylilyönti mutta eiköhän se tosiaan ole jo loppuunkäsitelty. Ylläpidon työkaluja tulee ja saa käyttää vain ylläpidollisissa toimissa, tämän pitäisi olla selvää kaikille viimeistään nyt. Se oli Japilta selkeä virhe mutta ei vedetä sitä mukaan keskusteluun ja tehdä siitä johtopäätöksiä tai yleistyksiä kummankaan puolen käytöstavoista tai moraalista.

Muuten me ollaan ihan samanlaisia kuin kaikki hyönteiset - me vaan nussitaan, paskotaan ja tuhotaan maapalloa.

Sitä me todellakin ollaan. Tosin hyönteiset ovat olleet täällä paljon ennen meitä ja tulevat olemaan täällä myös pitkään meidän jälkeen.

No jos se on kerta arvovalinta niin miksi sä tulet tänne asettamaan itsesi muiden yläpuolelle ja selittämään, että tämmöinen arvovalinta mikä juuri sinulla on kuuluu terveeseen järkeen.

No tassa Japin eka vastaus:

Toiseen viestiin Japi sai mukaan jo ristiretket. Vasta kun muutkin alkoivat huomauttaa, niin japillekin ilmeisesti valkeni, ettei se ip-osoitteen kattominen olekkaan niin hyva juttu.

Itse haluaisin kuulla Japilta itseltään onko hän ymmärtänyt mikä keskustelijoiden huoli on ollut. Tähän asti suhtautuminen on ollut lähinnä ylimielistä ja vaikenemista. Ymmärrän aivan hyvin että monesti innostuu ja harkinta tulee vähän perässä, kuten ehkä Japilla kävi. Tapahtuu itselleni usein. Olisi ollut aiheellista jo ensimmäisten kriittisten kommenttien jälkeen olla mies ja sanoa, että tuli innostuttua ja jatkossa ylläpitokin noudattaa sääntöjä, anteeksi. Asia olisi varmasti ollut kaikkien osalta siinä. Nyt jäi sellainen maku suuhun että kaveri ei ole edes tajunnut miksi älähdetään, vaan vastaus oli sävyyn "minulla on nämä raskauttavat tiedot tässä edessäni, mutta viivyttelen niiden julkaisua hieman". Kuin Stasi konsanaan.

Itse haluaisin jatkossakin eri uskovaisten uskaltautuvan tänne keskustelemaan. Pahoin pelkään ettei moni viitsi sattuneista syistä kirjoittaa, varsinkaan jos kuuluu vähän poikkeavaan lahkoon.

Se oli ylilyönti mutta eiköhän se tosiaan ole jo loppuunkäsitelty. Ylläpidon työkaluja tulee ja saa käyttää vain ylläpidollisissa toimissa, tämän pitäisi olla selvää kaikille viimeistään nyt. Se oli Japilta selkeä virhe mutta ei vedetä sitä mukaan keskusteluun ja tehdä siitä johtopäätöksiä tai yleistyksiä kummankaan puolen käytöstavoista tai moraalista.
.
Japilta virhe käyttää modetyökaluja IP:n kaivamiseen. Jos ja kun niitä kaivetaan, kaivetaan niitä vain privaatisti moderointihommissa kuten käyttäjien tuplatilien matsaamiseen bannaamisessa jne.

Missään nimessä täällä ei tarvitse pelätä anonymiteettiään, kuten varmaan 10 vuoden aikana voi moni todeta. Edes VIP-jäsenien nimiä ei logata, pelkästään nimimerkit ja nekin vain tietokannassa VIP-tilauksen muodossa aikavälin osalta.

Eli kaikki voi jatkaa ihan normaalisti kirjoitteluaan, ylläpito ei ala ruotimaan henkilötietoja forumin tietokannan avulla.

Ja Japi ei edellämainitustä syystä ole enää mode, eli sen verran tähän reagoitiin.

Japilta virhe käyttää modetyökaluja IP:n kaivamiseen. Jos ja kun niitä kaivetaan, kaivetaan niitä vain privaatisti moderointihommissa kuten käyttäjien tuplatilien matsaamiseen bannaamisessa jne.

Missään nimessä täällä ei tarvitse pelätä anonymiteettiään, kuten varmaan 10 vuoden aikana voi moni todeta. Edes VIP-jäsenien nimiä ei logata, pelkästään nimimerkit ja nekin vain tietokannassa VIP-tilauksen muodossa aikavälin osalta.

Eli kaikki voi jatkaa ihan normaalisti kirjoitteluaan, ylläpito ei ala ruotimaan henkilötietoja forumin tietokannan avulla.

Ja Japi ei edellämainitustä syystä ole enää mode, eli sen verran tähän reagoitiin.

OK. Kiitos Mike kun selvitit asian. Sen verran painavaa sanaa tuli että asia taitaa olla siinä. Ainakin omasta puolestani on.

Voi lässyn lässyn ja nyyh nyyh ku No-1:llä tekee pahaa.

Sun "järkevät näkökulmas" on ammuttu alas ja niiden lisäks sulta ei tuu muuta kuin tyypillistä atheist but-headien apinointia kommenteilla kapeista maailmankuvista, ylimielisyydestä ja räksyttämisestä samalla kun taputat itseäs selkään. Jätetään tosiaan tähän.
Sä oot kyllä uskomattoman yössä. Ooksää yhtään lukenut, mitä mä oon tähän ketjuun kirjoittanut? Mitä mun näkökulmia on ammuttu alas?

Veli Karimies sanoi:
No jos se on kerta arvovalinta niin miksi sä tulet tänne asettamaan itsesi muiden yläpuolelle ja selittämään, että tämmöinen arvovalinta mikä juuri sinulla on kuuluu terveeseen järkeen.
En minä ole asettamassa itseäni kenenkään yläpuolelle. Ihmettelen vain tuota parin kirjoittajan keuhkoamista.

No itse olen ainakin lukenut tätä keskustelua kreationismi vs evoluutio , yleistävänä keskusteluna tieteen ja uskon välillä. Tarkentaen niin, että kreationistit ovat pikkuhiljaa soluttautumassa pseudotieteineen yleiseenkeskusteluun, ikään kuin niin että heillä ei olisi oikeutta uskoa ja toisaalta taas niin että heidän aina raamattuun nojaavat argumettinsä ovat yhtä päteviä kuin esim biologia. Ei tässä sikäli ole mitään vaaraa mutta taistelu käydään yleisestämielipiteestä. Kreationisti ajattelee että hänen raamattuun perustuvat väitteensä ovat yhtä tieteellisiä kuin tieteelliseen tutkimukseen ja traditioon nojaavat ristiriidattomat tutkimukset. Ja tästä seuraa ,että esim saksassa ja englannissa opettajat koulussa eivät voi kiistatta pitää evoluutiota faktana ja opettaa, vaan tähän rinnalle tulisi ottaa samankaltaisena ja yhtä pätevänä id:een ja muut tämän kaltaiset asiat. ja tässä piilee se suurin vaara. Tämä täyttää mielestäni aivopesun kriteerit ja vähintäänkin Berialaisen psykopolitiikan mitat.
Näin ajateltuna kaikki kreationistiset & id liikeet pitää torpedoida alas välittömästi. jumala kuulu uskonnon tunnille, ei muualle.

Ihmisiä aivopestään kun opetetaan evoluutiota absoluuttisena faktana vaikka oikeasti se on vain teoria eikä siihen ole riittävästi todisteita. Itse luovun uskostani heti kun joku esittää erehtymättömän todisteen siitä että nykyinen kouluissa opetettava evoluutioteoria pitää paikkaansa. Jos ei kerrota muista vaihtoehdoista niin se on sitä aivopesua kun esim. kristityt luopuvat uskosta tämän takia.
olen samaa mieltä ettei jumalaa tarvitse biologian tunnilla opettaa mutta se että evoluutioteoria opetetaan totena kuin painovoimalaki on jo epäreilua.

Luonnonvalinnassa ei ole lainkaan kyse sattumasta, vaan parhaiden ominaisuuksien tehokkaammasta lisääntymisestä huonompien kustannuksella valittuna suvullisen lisääntymisen aiheuttamasta heterogeenisestä joukosta. Tässä prosessissa ei ole sattumalla paljoa sijaa, kyse on lähinnä väistämättömästä kehityksestä.

Uskon itsekin muunteluun ja tavallaan evoluutioon mutta jos katsotaan asiaa syvemmälle niin haluaisin kuulla enemmän keskustelua niistä alkuajoista, mistä koko maailmankaikkeus on lähtenyt. Se mitä nykyään tiedetään niin ei nykyisessä maailmassakaan mikään synny vain tyhjästä tai luo itseään. Jotta jotain voi olla olemassa, tarvitaan jotain mikä on itse olevainen, tämän maailmankaikkeuden ulkopuolella

Pohdinpa tuossa eräänä unettomana yönä tätä kuoleman jälkeistä elämää, josta uskovaiset aina jaksavat silmät kiiluen paasata. Kuinka sitä ikuista elämää kulutetaan siellä taivaassa? Minä kun saatan joskus tylsistyä jo yhden krapulasunnuntain aikana, niin kuinka ne miljardit vuodet siellä täytyisi sitten kuluttaa?

Mitäs siellä taivaassa voisi sitten tehdä? Saako siellä harrastaa irtosuhteita ja esiaviollista seksiä kivan näköisten enkelityttösten kanssa? Ei varmaan, eikös se ole syntiä. Pitäisikö sitoutua yhteen ihmiseen/enkeliin/sieluun ikuisiksi ajoiksi.

Ei ihminen voi käsittää tuonpuoleista ja miten siellä on asiat konkreettisesti. Tuskin siellä rullaa aika samalla tavalla tai ollaan enkeli-ihmisiä jotka harrastavat seksiä.

[Mar 12:25]
Sillä kun kuolleista noustaan, ei naida eikä mennä miehelle; vaan he ovat niinkuin enkelit taivaissa.

Nykyaikana kaikki tarvitsee todistaa tieteellisesti eikä mitään voi jättää uskon varaan. Olen itsekin tutustunut evoluutioteorioihin ja entinen ateisti. Ja kuten sanoin niin evoluutioteoria kuulostaa järkevältä eikä siinä mitään mutta jos joskus joku esittää vedenpitävän todisteen siitä, että maailmankaikkeus on saanut alkunsa alkuräjähdyksestä niin en rupea sitä kiistämään. Kunnes tämä tapahtuu uskon mielummin pääseväni taivaaseen kuin palavani helvetin tulessa kuoleman jälkeen.

Ja kyllä niitä todisteita löytyy jumaluuden puolestakin ihan yhtä vakuuttavia kuin evoluutionkin. Jos jotain kiinostaa niin etsiköön tai kysyköön niin vastaan kun kerkiän mutta itse syyllistytte samaan kuin jotkut uskovatkin eli tyrmäätte ennen kuin saatte luettua niitä edes loppuun ja mietittyä.

Ices: -Kerrotko vielä jotta mistä nuita yhtä vakuuttavia todisteita löytää?

"Ja kyllä niitä todisteita löytyy jumaluuden puolestakin ihan yhtä vakuuttavia kuin evoluutionkin."

Back
Ylös Bottom