Mä olen itse vieläkin uskossa - kyllä se vaan toivo ja luottamus Jumalaan on auttanut elämässä läpi vuosien ja monenmoisten ongelmienkin.
Mun kokemuksen mukaan uskon kautta raamatun Jumalaan, Jeesuksen sovitustyöhön, Jumalan huolenpitoon ja vaikutukseen omassa elämässä saa tasapainoisemman elämän.
Minä näen asian niin, että elämän tasapainoisuuden kannalta usko on kaksiteräinen miekka. Tiedän kyllä, ettei raamatussa luvata helppoa elämää uskovalle ja selkeästi tulee esille se, että monen ahdistuksen kautta sinne taivaaseen mennään, jos ollaan mennäkseen. Sanotaan, että kaikkein surkeimpia ovat ne, jotka panevat toivonsa Jeesukseen ainoastaan tässä elämässä. Että täytyisi pystyä näkemään tämän maallisen ajan läpi sinne taivasaikaan, jossa kaikki huolet ja murheet on unohdettu. Hyvä. Mutta miten ihminen luontaisesti reagoi silloin, kun paskaa sataa niskaan sen minkä kerkeää? No syyttää tietenkin Jumalaa siitä, että hänet on hylätty, pettyy ja katkeroituu. Ja pettymysten myötä se katkeruus kasvaa yhä suuremmaksi, ellei korvaavia kokemuksia tule. Ja mikä tässä on raamatun logiikka? No siellähän sanotaan jotenkin niin (en nyt muista sanatarkasti), että meidän täytyisi iloita niistä vaikeuksista, jotka Jumala meille
antaa. Meidän täytyisi olla jopa ylpeitä siitä, että olemme Jumalan erinäisten sallimusten kohteena. Mutta eihän ihminen siihen pysty tässä lihallisessa olemassaolossaan. Uskonasioista enemmän perillä olevat ymmärtävät ehkä, mitä tarkoitan sanalla lihallinen, eli sitä mikä ei ole raamatun mukaan yhteydessä Jumalaan. Ja näissä koettelemuksissa täytyisi uskovaisten mukaan konkretisoitua se uskon yliluonnollisuus, siis Pyhä Henki, josta ihminen saa voimaa koettelemuksiinsa, jottei katkeroituisi Jumalalle.
Mutta entä sitten, kun uskova ihminen huomaa, ettei hän pysty luottamaan Jumalan huolenpitoon, jos se ei
millään tavalla konkretisoidu hänen elämässään? No ensimmäiseksi hän varmaan miettii, ettei hänelle varmaankaan ole annettu Pyhää Henkeä, koska hän ei tunne sitä turvaa, luottamusta ja varmuutta, joka uskovalle on luvattu. Seuraavaksi uskova ahdistuu, koska hän tajuaa, ettei hänen nimensä ehkä sittenkään ole niiden joukossa, jotka pääsevät taivaaseen. Ja tästä seuraava askel voi olla se, että usko muuttuu vihaksi Jumalaa kohtaan. Todella tasapainoinen elämä.
Tietysti tähän voi kommentoida niin, että olen nyt unohtanut sen tärkeän seikan, ettei usko ole tunteen asia, vaan se perustuu
tietoon siitä, että Jumala pitää huolen, vaikka kaikka kaikki ulkoiset seikat puhuisivatkin sitä vastaan. Mutta ei ole kovin yllättävää, että ihminen pitää sitä suhteellisen epäloogisena systeeminä, jos tämä elämä nyt on vaan kärvistelyä tuon tiedon varassa ennen taivaan iloja.
Hienoa, että sinä jaksat uskoa tuollaisessa positiivisessa hengessä. En minäkään kristinuskoa kiellä ja jonkinlaisen uskon varassa itsekin tässä eteenpäin menen. Mutta jotain olen tuosta edellä olevasta teksistä itse kokenut.
Ja niille, jotka ajattelevat, että tyhymä Hempukka, kun vielä jaksaa satuihin uskoa, eihän se ole tieteenkään valossa järkevää, ei minulle ole ollut koskaan relevanttia pohtia uskon järkevyyttä tieteen valossa. Uskon järkevyyttä on tullut pohdittua ihan tarpeeksi muista lähtökohdista.