- Liittynyt
- 18.10.2005
- Viestejä
- 396
Kovaa settiä ketju täynnä.
Jumalaa kannattaisi lähestyä myös todennäköisyyslaskennan suunnalta. Mikäli otetaan Suomalaisille hyvin ihmisläheinen uskontokäsitys - eli usko asetetaan taivaaseenpääsyn ainoaksi välttämättömäksi ehdoksi, riski uskonnosta syntyville tappioille lienee nolla. Tässä oletetaan myös ehto, että et joudu muuttamaan käyttäytymistäsi uskonnon takia. Voit toisin sanoen katumalla ostaa arpalipukkeen hyville elämän jälkeisille osingoille. Samalla vältät kivuliaan rangaistuksen silloin, kun kriteereitään(lue uskovan näkökulmasta hänen itsensä päättämiä kriteereitä) soveltava kaikkivaltias sinut tuomitsee.
Eli taivaan voitonjako - todennäköisyys - oletetaan taivaaseen pääsyn olevan alkeisjoukossa äärimmäisen epätodennäköistä. Uskominen kannattaa silti mikäli käyttäytymistä ei jouduta muuttamaan, sillä taivaan ja jumalan olemattomuudesta ei synny tappiota.
Heikki M voi tietysti kertoa - perusjoukosta suomalaiset uskovat - sen reaalisesti noudatettavan uskomisen tavan. Akateemisilla pohdinnoilla tästä ei ole merkitystä, koska ihmiset eivät reaalisesti tätä pelastuskäsitystä ymmärrä.
Oikeushistoriasta voin kertoa sen verran, että ei - länsimainen yhteiskuntajärjestys ei perustu kristinuskolle missään määrin oppijärjestelmänä. Kirkkohistorian näkökulmasta uskonto on kuitenkin valitettavasti vaikuttanut ihmisten elämään näihin päiviin saakka. Kaikki kymmenen käskyn kriminalisoinnit on pätevästi tehty muissa vanhemmissa oikeuskulttuureissa - satoja, mahdollisesti jopa tuhansia vuosia ennen mooseksen lain syntyhetkeä. Reaalisia argumentteja mm. varastamisen, tappamisen, toisten karjan, vaimon tai muun omaisuuden himoitsemisen suhteen voidaan lähestyä kontrafaktuaalisen koejärjestelyn kautta - mitä jos kyseinen toiminta yhteiskunnassa sallittaisiin. Meillä onneksi himoitsemista ei ajatuksen tasolla ole kriminalisoitu. Eikä sikäli kun toisen osapuolen suostumus himoittavaan objektiin saadaan(poislukien oikeustoimikelvottomat ja eräät seksuaalirikokset). Juutalaisten yhteiskunta(lainsäädännön näkökulmasta) oli valovuosia jäljessä Babyloniaa ja Egyptiä.
Minä pidän aikuisten näkökulmasta todella itsekäänä asettaa ketään vajaavaltaista uskonnon kanssa tekemisiin näistä pelastukseen tai rangaistukseen liittyvistä lähtökohdista. Mikäli järjestelyyn ei kehitetä Pavlovin koirakokeita nerokkaampaa mekanismia taivaspaikkojen jaon suhteen, kyseessä ei ole selkäsaunaa hienostuneempi tapa vaikuttaa ihmisen käyttäytymiseen. Käyttäytymistä ovat uskominen sekä muu kaikenlainen ihmistoiminta.
Jumalaa kannattaisi lähestyä myös todennäköisyyslaskennan suunnalta. Mikäli otetaan Suomalaisille hyvin ihmisläheinen uskontokäsitys - eli usko asetetaan taivaaseenpääsyn ainoaksi välttämättömäksi ehdoksi, riski uskonnosta syntyville tappioille lienee nolla. Tässä oletetaan myös ehto, että et joudu muuttamaan käyttäytymistäsi uskonnon takia. Voit toisin sanoen katumalla ostaa arpalipukkeen hyville elämän jälkeisille osingoille. Samalla vältät kivuliaan rangaistuksen silloin, kun kriteereitään(lue uskovan näkökulmasta hänen itsensä päättämiä kriteereitä) soveltava kaikkivaltias sinut tuomitsee.
Eli taivaan voitonjako - todennäköisyys - oletetaan taivaaseen pääsyn olevan alkeisjoukossa äärimmäisen epätodennäköistä. Uskominen kannattaa silti mikäli käyttäytymistä ei jouduta muuttamaan, sillä taivaan ja jumalan olemattomuudesta ei synny tappiota.
Heikki M voi tietysti kertoa - perusjoukosta suomalaiset uskovat - sen reaalisesti noudatettavan uskomisen tavan. Akateemisilla pohdinnoilla tästä ei ole merkitystä, koska ihmiset eivät reaalisesti tätä pelastuskäsitystä ymmärrä.
Oikeushistoriasta voin kertoa sen verran, että ei - länsimainen yhteiskuntajärjestys ei perustu kristinuskolle missään määrin oppijärjestelmänä. Kirkkohistorian näkökulmasta uskonto on kuitenkin valitettavasti vaikuttanut ihmisten elämään näihin päiviin saakka. Kaikki kymmenen käskyn kriminalisoinnit on pätevästi tehty muissa vanhemmissa oikeuskulttuureissa - satoja, mahdollisesti jopa tuhansia vuosia ennen mooseksen lain syntyhetkeä. Reaalisia argumentteja mm. varastamisen, tappamisen, toisten karjan, vaimon tai muun omaisuuden himoitsemisen suhteen voidaan lähestyä kontrafaktuaalisen koejärjestelyn kautta - mitä jos kyseinen toiminta yhteiskunnassa sallittaisiin. Meillä onneksi himoitsemista ei ajatuksen tasolla ole kriminalisoitu. Eikä sikäli kun toisen osapuolen suostumus himoittavaan objektiin saadaan(poislukien oikeustoimikelvottomat ja eräät seksuaalirikokset). Juutalaisten yhteiskunta(lainsäädännön näkökulmasta) oli valovuosia jäljessä Babyloniaa ja Egyptiä.
Minä pidän aikuisten näkökulmasta todella itsekäänä asettaa ketään vajaavaltaista uskonnon kanssa tekemisiin näistä pelastukseen tai rangaistukseen liittyvistä lähtökohdista. Mikäli järjestelyyn ei kehitetä Pavlovin koirakokeita nerokkaampaa mekanismia taivaspaikkojen jaon suhteen, kyseessä ei ole selkäsaunaa hienostuneempi tapa vaikuttaa ihmisen käyttäytymiseen. Käyttäytymistä ovat uskominen sekä muu kaikenlainen ihmistoiminta.

Miten muuten kävi sen evoluutioteorian peruskurssin kanssa? Joskus taisit mainita meneväsi sellaiselle mikäli sattuu aikataulut kohdilleen.