Maailmankatsomusthread (uskontokeskustelut kaikki tänne)

Kysyin Gilgameshistä eräältä pastorilta, ja sain pastorilta selityksen, että kaikki ihmisten tarinat on kopioitu enemmän tai vähemmän toisilta ihmisiltä, mutta silti Raamattu on Jumalan sanaa, ainoastaan ihmisen kirjoittamana.
Veikkaus: Kyse on pastorin mielestä siitä, että Jumala on viisas(=ketku) - se on suunnitellu moovsinsa etukäteen. Gilgamesh ja muut lorut on vaan niinku valmistavia siirtoja, pohjustusta... (not)


sivis sanoi:
Eli ei alusta loppuun, koska suuran pituus ratkaisee sen paikan kirjassa (pitkät alussa). Kronologisesti se siis pitäisi lukea, ja tällöin se myös tuntuu vähän loogisemmalta.
Joo, olihan kirjan alussa maininta tuosta, mutta en jaksanut sillä enempää stressata. Aloitin kirjan alusta kuten tapana on ollut, mutta siis; pitäisikö Koraani lukea lopusta alkuun ja koko kirja siten??
 
Menee vaikeeksi, luen kuten tavallisesti ja prosessoin tiedon sitten miten sattuu lopuksi:D
 
Tässä polvileikkauksesta toipuessa on hyvin aikaa lunastaa lupaukset, joten takomo: ole hyvä :D

Kognitiivinen uskontotiede - uskontojen selittäjä

Kuten tuossa aikaisemmin hehkutin, nykytiede on päässyt sille tasolle että pystymme ymmärtämään uskontoja yhä paremmin ja paremmin. Historiantutkimus osoittaa, missä minkäkin uskonnon juuret ovat ja miten ne ovat levinneet. Samaan aikaan yhteiskuntatieteelliset näkemykset valaisevat uskontojen käyttäytymistä väestötasolla. Hyvin mielenkiintoisen näkemyksen tarjoaa kuitenkin evoluutiopsykologinen ja kognitiivinen tutkimus, joka pyrkii selittämään uskontojen viehättävyyttä yksittäisten aivojen tasolla. Tutkijat itse tekevät pääasiassa tiukan linjauksen pysyttelemällä visusti erossa uskontojen perusväittämien teologisesta pohdinnasta. Heidän mukaansa on tärkeää tietää miksi uskonnot puhuttelevat ihmisiä, riippumatta siitä mitä ne opettavat tästä maailmanmenosta.

Onkin tärkeää huomata että huolimatta uskontojen kirjavasta monimuotoisuudesta, niiden väliltä löytyy hämmästyttäviä yhtäläisyyksiä. Ne ovat monesti niin itsestään selviä, ettemme edes osaa ajatella sitä. Suurimmassa osassa uskontoja esitetään esimerkiksi jonkinlainen uskomus maailman alkuperästä sekä ihmisen syvimmästä olemuksesta (sielu). Lisäksi monet uskonnot sisältävät oppeja esineistä, luonnonmuodostelmista tai paikoista joilla on epätavallisia ominaisuuksia. Näille kaikille on varsin helppo keksiä hatusta jonkinlainen ad hoc selitys ja siihen pystyy kuka vain. "Uskonnot lohduttavat ihmisiä" ja "uskonnot selittävät maailmaa" ovat hyvin tyypillisiä esimerkkejä tällaisista vastauksista. Ne eivät kuitenkaan koskaan kestä tarkempaa syyniä jos aletaan oikeasti miettiä syvällisempiä kysymyksiä, kuten "MIKSI ihminen löytää lohtua uskonnosta?" tai "MIKSI hämmästyttävät tarinat yliluonnollisista maailmanluojista tuntuvat meistä vetoavilta?". Kognitiivinen uskontotiede pyrkii nimenomaan vastaamaan tällaisiin kysymyksiin.

Jotta aiheeseen pääsisi käsiksi, on ensin otettava selvää muutamista peruskäsitteistä. Eihän salillakaan voi treenata ennen kun tietää mikä on käsipaino tai ylätalja ja miten ne toimivat :)

Ontologiset kategoriat ja skeemat

Tutkimusten mukaan ihmisellä on aivoissaan luokittelujärjestelmä, jonka mukaan jäsennämme ympäriltä tulevaa informaatiota. Tämä järjestelmä on automaattinen ja se todetaan jo hyvin nuorilla lapsilla. Esimerkiksi Boyer jakaa (hieman julkaisusta riippuen) ne neljään kategoriaan; artefaktat (ihmisen tekemät tai muuten käyttökelpoiset esineet), luonnonmuodostelmat (joet, vuoret jne), elävät olennot (kasvit ja eläimet) sekä persoonalliset toimijat (eli ihmiset). Näitä luokkia kutsutaan ontologisiksi kategorioiksi.

Esimerkki, jossa ontologisten kategorioiden käyttö käy ilmi: Kognitiotutkija Frank Keil teki vuonna 1983 tutkimuksen jossa kertoi esikouluikäisille lapsille tarinan 'throstleista' ja 'hyraxeista'. Siitä kävi ilmi, että 'throstlet' olivat korjattavina ja 'hyraxit' olivat väsyneitä. Tämän jälkeen hän kyseli lapsilta muista ominaisuuksista, joita niillä voisi olla. Lapset kertoivat että 'throstlet' olivat luultavasti metallisia ja 'hyrax' voisivat olla itkuisia. He siis päättelivät annettujen vihjeiden perusteella olentojen kuuluvan tiettyihin ontologisiin kategorioihin ja siitä he pystyivät edelleen johtamaan niille muita ominaisuuksia. Itkuisessa 'throstlessa' ei ollut lasten mielestä mitään järkeä.

Vastaavia esimerkkejä on vaikka millä mitalla. Ontologisten kategorioiden lisäksi aivojemme tiedonjäsennysprosessissa on olemassa seuraava taso, eli skeemat. Ne ovat ikään kuin lomakkeita joihin täydennämme tietoja riippuen siitä mihin ontologiseen kategoriaan se kuuluu. Esimerkiksi oppiessaan lehmistä, lapsi käyttää tiedon jäsentelyssä runkoa joka määräytyy yläkategorian 'elävät olennot' mukaan. Nähdessään lehmän synnyttävän, lapsi osaa intuitiivisesti ajatella myös muiden lehmien synnyttävän eläviä poikasia. Vastaavasti lehmän syödessä ruohoa, lapsi ajattelee sen kuuluvan myös muidenkin lehmien tapoihin. Lapsi osaa myös tarvittaessa etsiä näitä nimenomaisia tietoja (synnytystavasta, ruokavaliosta yms) lehmistä. Hän ei oleta lehmien toimivan hyvänä lyöntivälineenä, kuten monet 'artefakta'-kategoriaan kuuluvista käsitteistä voisi toimia. Lapsi ei myöskään oleta lehmän pysyvän päivästä toiseen samassa paikassa, kuten vaikkapa vuoret.

Skeemojen ja ontologisten kategorioiden toimintaa ohjaavat lukuisat tiedostamattomat prosessit. Aivoissa on alueita, jotka toimivat täysin automaattisesti ja huomaamatta. Niiden toimintaan on toistaiseksi hankala päästä jopa nykyisilläkin tutkimusvälineillä. Tiedon jäsentäminen kuitenkin toimii kuin junan vessa ja sen prosessin lopputulosta pystymme hyvinkin tutkimaan. Tällaista luontaista päättelyä kutsutaan intuitiiviseksi.

Ihmisen sosiaalinen mieli

Aivomme ovat sopeutuneet ylläpitämään ja ymmärtämään monimutkaisia sosiaalisia ympäristöjä. Tämän vaatimuksena ovat lukuisat eri päättelyjärjestelmät, joiden avulla tarkastelemme muiden ihmisten aikomuksia, motiiveja, tunnetiloja yms. Lisäksi meiltä löytyy kiintymysjärjestelmä, joka aktivoituu merkittävissä ihmissuhteissa.

Eräs tärkeimmistä sosiaalisen vuorovaikutuksen mahdollistavista päättelyjärjestelmistä on intuitiivinen psykologia. Sen avulla pystymme samaistumaan muiden ihmisten tekemisiin ja niiden syihin. Jos näemme toisen ihmisen itkevän tai juoksevan, voimme nopeasti päätellä jotain tiettyjä syitä näille toiminnoille. Esimerkiksi autisteilla ja monilla persoonallisuushäiriöisillä ihmisillä havaitaan merkittäviä puutteita tässä järjestelmässä.

Meillä on myös tapana etsiä ympäristöstämme automaattisesti syy-seuraussuhteita. Jopa niin paljon, että usein tämä johtaa ylitulkintaan. Varsinkin pienillä lapsilla havaitaan tätä kun heiltä kysytään esimerkiksi "Mitä varten linnut ovat olemassa?" ja vastaus on "jotta ne voisivat laulaa". Syy-seuraussuhteiden tarkka arviointi on ollut erittäin hyödyllistä ihmisrodun aamuhämärissä. Esimerkiksi metsästäminen ilman sitä olisi erittäin vaikeaa.

Sosiaalisia päättelyjärjestelmiä on vielä monia muitakin mutta joku roti pitää olla tässäkin sepostuksessa :)

Kuinka uskonnot loisivat aivoissamme

Kaikki uskonnolliset käsitteet ja ajatukset ovat sellaisia että ne jollakin tavalla hyödyntävät edellä mainittuja kognitiivisia mekanismeja. Tarkemmin tarkasteltuna havaitaan, että uskonnollisten ajatusten viehättävyys piileekin nimenomaan siinä että ne myötäilevät sopivassa suhteessa luontaisia päättelyjärjestelmiämme mutta samaan aikaan rikkovat niitä. Voidaankin sanoa, että tuo intuition mukaisuus tekee niistä loogisia ja intuition vastaisuus tekee niistä mieleenpainuvia.

Esimerkiksi kaikissa uskonnoissa on olemassa erilaisia "agentteja" eli toimijoita. Tähän luokkaan kuuluvat niin jumalat, esi-isät kuin pahat henget ja kummituksetkin. Ne kuuluvat pääasiassa ontologiseen kategoriaan "persoonalliset toimijat" mutta rikkovat sopivassa suhteessa tämän kategorian perusominaisuuksia. Esimerkiksi kummitus nähdään yleensä ihmisenä, jolla on kuitenkin intuitionvastaisesti kyky liikkua seinien läpi. Kummituksilla on kuitenkin tallella kaikki muut ihmiselle kuuluvat ominaisuudet, kuten kyky ajatella ja tuntea. Vastaavasti esi-isien henget ovat "ihmisiä" jotka jatkavat intuition vastaisesti elämäänsä fyysisen kuoleman jälkeen ja ovat edelleen kiinnostuneita meidän tekemisistä.

Edellisessä esimerkissä on huomattavaa myös se, että mikäli intuition mukaisuus ja -vastaisuus ovat väärässä suhteessa, käsitteessä ei ole järkeä. Ketään ei esimerkiksi kiinnosta kummitus joka ei pysty ajattelemaan. Jopa jumalolennot voidaan nähdä "ihmisinä" joilla on kyky tietää ja tehdä kaikkea. Ketään ei myöskään kiinnostaisi jumala joka on olemassa vain viikonloppuisin, sillä se rikkoisi intuitiotamme liikaa.

Vastaavia esimerkkejä löytyy maailman uskonnoista lukemattomia. Monissa animistisissa uskonnoissa palvotaan eläimiä (tai kasveja) jotka ovat muuten normaaleja mutta niille on lisätty intuitionvastaisia ominaisuuksia kuten kaikkivoipaisuus. Katolilaiset rukoilevat patsaita jotka ovat muuten normaaleja, mutta kykenevät välittämään rukouksia komentoketjussa ylöspäin.

Uskonnot myös aktivoivat sosiaalisia päättelyjärjestelmiämme. Kun ihmiselle kerrotaan kaikkitietävän jumalan olevan kiinnostunut meidän asioistamme, hän alkaa automaattisesti miettiä "mitähän se jumala tästäkin ajattelee". Intuitiivinen psykologiamme niin sanotusti irtikytkeytyy ja alkaa tuottaa ajatuksia jonkin olemattoman olennon ajatusmaailmasta, motiiveista ja aikomuksista. Tämäkin saa jumalkäsitteen tuntumaan loogiselta ja intuition mukaiselta. Mikäli jumalan määritelmään kuuluisi se ettei sitä kiinnosta ihmisten tekemiset paskan vertaa, koko ajatus kuihtuisi kokoon ja unohdettaisiin hyvin nopeasti.

Eräs uskontojen voimakkaasti aktivoimista järjestelmistä on myös kiintymysjärjestelmä. Se on kehittynyt varmistamaan parisuhteiden muodostusta sekä vanhempien kiintymystä jälkeläisiinsä. Saamme suurta tyydytystä tuntiessamme että meistä välitetään ja kun voimme välittää muista. Uskontojen suuri petos on myös se, että monet niistä uskottelevat jonkin agentin välittävän ja rakastavan meitä. Tämä saa luonnollisesti aikaan mielihyvää ja on varsin voimakas houkutin uskonnolliselle ajattelulle.

Kognitiivisia prosesseja on myös muita ja uskontojen monet eri piirteet sopivat niiden hyväksikäyttöön täydellisesti. Näitä ovat mm. rituaalit, narratiivit ja kuoleman kohtaaminen. Näistä sepostan ehkä enemmän jos tarve vaatii :)

Kokonaisuutena nähdään, että vuosituhansien varrella ihmiset ovat keksineet toinen toistaan ihmeellisempiä uskonnollisia oppeja. Suurin osa niistä on jo vaipunut unholaan mutta Darwiniaanisen luonnonvalinnan tapaan, parhaimmat niistä ovat jääneet jäljelle ja voivat hyvin. Toisin sanoen, menestyneimmät uskonnot ovat juuri sellaisia jotka aktivoivat kaikkein tehokkaimmin meille luontaisia ajatusprosesseja. Nämä prosessit ovat kehittyneet TÄYSIN muita tehtäviä varten mutta uskontojen häikäilemätön tapa hyödyntää niitä tarjoaa varsin pätevän selityksen sille, miksi niitä edelleen on olemassa ja miksi emme luultavasti ole ihan vähään aikaan pääsemässä niistä eroon.
 
Kiitos Planu!

Eipä juuri ole lisättävää planun selontekoon. Voisi kuvitella että herra on aiheesta lukenut jotain? Harvoin on vaan väittelyssä tai keskustelussa käyttöä hienostuneemmalle asiantuntemukselle kun vastapuolelle riittää että moraalia ja hyvyytä ei esiinny ilman (tiettyä) jumaluskoa.

Hyvinhän tuon ihmisen "luotaisen uskonnollisuuden" voi selittää ilman meemi-käsitettä lähestymällä juuri sitä kautta kuin sinä teit. Meemit ovat ehkä tarpeellisia kun haluaa hahmottaa ideoiden ja muiden (ihmis)hengentuotteiden evoluutiota.

Toivottavasti koipi paranee pian!
 
Eipä juuri ole lisättävää planun selontekoon. Voisi kuvitella että herra on aiheesta lukenut jotain? Harvoin on vaan väittelyssä tai keskustelussa käyttöä hienostuneemmalle asiantuntemukselle kun vastapuolelle riittää että moraalia ja hyvyytä ei esiinny ilman (tiettyä) jumaluskoa.

Hyvinhän tuon ihmisen "luotaisen uskonnollisuuden" voi selittää ilman meemi-käsitettä lähestymällä juuri sitä kautta kuin sinä teit. Meemit ovat ehkä tarpeellisia kun haluaa hahmottaa ideoiden ja muiden (ihmis)hengentuotteiden evoluutiota.

Toivottavasti koipi paranee pian!
:offtopic: Mun mielestä koko meemin käsite on aikalailla epäonnistunut ja tarpeeton yritys nähdä analogioita biologisen evoluution ja kulttuurin kehityksen välillä silloinkin, kun analogioita ei todellisuudessa ole. Dawkins on uskontokriitikkona pätevä (ja varmastikin myös biologina, sen arvioimiseen minun asiantuntemukseni ei riitä), mutta tuo meemi-idea ei minusta kyllä auta oikeastaan minkään ilmiön ymmärtämisessä.
 
Eipä juuri ole lisättävää planun selontekoon. Voisi kuvitella että herra on aiheesta lukenut jotain? Harvoin on vaan väittelyssä tai keskustelussa käyttöä hienostuneemmalle asiantuntemukselle kun vastapuolelle riittää että moraalia ja hyvyytä ei esiinny ilman (tiettyä) jumaluskoa.

Ilmeisesti tää planu tarkoittaa meikää :D Itse olen uteliaisuuttani ottanut tästä aiheesta selvää. Tuossa pari sivua sitten mainitsen tärkeimmät lähteeni.

Hyvinhän tuon ihmisen "luotaisen uskonnollisuuden" voi selittää ilman meemi-käsitettä lähestymällä juuri sitä kautta kuin sinä teit. Meemit ovat ehkä tarpeellisia kun haluaa hahmottaa ideoiden ja muiden (ihmis)hengentuotteiden evoluutiota.

Kyllä tuollaista antropologista lähestymistapaakin voidaan soveltaa jos halutaan tutkia uskontojen "epidemiologiaa". Kaikkein kattavin selvitys saadaankin kun yhdistellään tietämys ihmisen kognitiosta väestötasolla tapahtuvaan kulttuurintutkimukseen. Tuo meemiteoria on kieltämättä hieman ongelmallinen mutta tietyissä määrin toimiva. Voidaankin ajatella, että tällä hetkellä maailmassa on miljoonittain syntymättömiä lapsia joiden aivot ovat täydellisiä asuinpaikkoja uskonnollisille käsitteille. Loppu onkin enää tuurista kiinni, mihin päin maailmaa sattuu syntymään ja mikä uskonto siellä yrittää niitä aivoja vallata.

Toivottavasti koipi paranee pian!

Tänks! :) Kyllä tämä tästä aika hyvin on (toistaiseksi) lähtenyt kuntoutumaan.

:offtopic: Mun mielestä koko meemin käsite on aikalailla epäonnistunut ja tarpeeton yritys nähdä analogioita biologisen evoluution ja kulttuurin kehityksen välillä silloinkin, kun analogioita ei todellisuudessa ole. Dawkins on uskontokriitikkona pätevä (ja varmastikin myös biologina, sen arvioimiseen minun asiantuntemukseni ei riitä), mutta tuo meemi-idea ei minusta kyllä auta oikeastaan minkään ilmiön ymmärtämisessä.

Itse asiassa Dawkins on eräs aikamme merkittävimmistä biologeista. Hänen tieteellisten meriittien lisäksi ansioina on erityisesti tieteen kansantajuistaminen monien toinen toistaan parempien kirjojen muodossa. Uskontokriitikkona pitäisin häntä lähinnä keskinkertaisena, sillä hänen kritiikkinsä on melko pinnallista ja paikoitellen yliyksinkertaistettua. Toisaalta tämä on suureksi osaksi tietoinen ratkaisu sillä hän suuntaa kritiikkinsä pääasiassa "riviuskovaisen" uskontoa vastaan eikä niinkään ota kantaa korkeampaan teologiaan.

Tuo meemi-käsite ei mielestäni ole aivan täysin epäonnistunut. Siinä on toki tietyt ongelmansa (kuten se, ettei siinä ole mitään tarkasti mitattavaa periytymisen "yksikköä" kuten geenit. Toisaalta tämä on myös tilanne monessa muussakin antropologisessa tutkimuskentässä) mutta sen avulla voidaan myös tehdä monia hyödyllisiäkin havaintoja. Meemiteorian tunnettuja kannattajia ovat mm. Susan Blackmore ja Daniel C. Dennett. Kriitikoita ovat puolestaan monet arvostetut antropologit, kuten Pascal Boyer. Ehkäpä paras argumentti meemiteoriaa vastaan on se, ettei se varsinaisesti tuo antropologiaan mitään uutta sillä vastaavia "periytymismalleja" on siellä jo olemassa. Antropologeille on myös entuudestaan tuttu heidän käyttämänsä työkalupakki, jota tuo ylimääräinen meemiteoria vain sekottaisi tarpeettomasti.
 
Kiitos valaisevasta kirjoituksesta. Olen tekstin pariin kertaan lukenut ja mielestäni sisäistänyt oleellisen: Kognitiivisen uskontotieteen mukaan aivojen rakenne ja tapa prosessoida tietoa synnyttää, mahdollistaa ja ylläpitää uskontoja. Varsinkin lapsikokeet olivat valaisevia esimerkkejä.

Kognitiivisia prosesseja on myös muita ja uskontojen monet eri piirteet sopivat niiden hyväksikäyttöön täydellisesti. Näitä ovat mm. rituaalit, narratiivit ja kuoleman kohtaaminen. Näistä sepostan ehkä enemmän jos tarve vaatii :)
Mielelläni kuulisin lisää mitkä prosessit tukevat juuri mainitsemiasi rituaaleja. Itse olen toki päätellyt yhtä sun toista esim. tuosta kuoleman kohtaamisesta jarituaaleista (loppuloppua on vaikea hyväksyä, ja siksi ylläpidetään toivoa jälleensyntymästä tai paratiisista, papisto hoitaa virkaansa johon vaaditaan perehtymistä - oikeuttaa tiettyyn asemaan yms.).

Paletaani sanoi:
Nämä prosessit ovat kehittyneet TÄYSIN muita tehtäviä varten mutta uskontojen häikäilemätön tapa hyödyntää niitä tarjoaa varsin pätevän selityksen sille, miksi niitä edelleen on olemassa ja miksi emme luultavasti ole ihan vähään aikaan pääsemässä niistä eroon.
Sellainen tuli kuitenkin mieleen, että ihan välttämätöntä ei mielestäni uskonnoista ole päästä eroon. Ihminen on monesti yksin hädän hetkellä mutta saa uskostaan kuitenkin lohtua ja turvan. Tämän ainakin minä olen valmis suomaan jokaiselle tarvitsevalle vaikka oma suhde uskontoon olisikin mikä tahansa. Jotenkin vain uskonnot pitäisi ehkä homogenisoida yhdeksi moderniksi suvaitsevaiseksi maailmanuskonnoksi joka olisi tiukasti irti politiikasta. (Utopiaa:D)
 
Sellainen tuli kuitenkin mieleen, että ihan välttämätöntä ei mielestäni uskonnoista ole päästä eroon. Ihminen on monesti yksin hädän hetkellä mutta saa uskostaan kuitenkin lohtua ja turvan. Tämän ainakin minä olen valmis suomaan jokaiselle tarvitsevalle vaikka oma suhde uskontoon olisikin mikä tahansa. Jotenkin vain uskonnot pitäisi ehkä homogenisoida yhdeksi moderniksi suvaitsevaiseksi maailmanuskonnoksi joka olisi tiukasti irti politiikasta. (Utopiaa:D)
No on kai maailmassa kiireellisempiäkin ongelmia kuin uskonnot. Mutta heittäisin tähän silti saman kommentin kuin tuonne eroa kirkosta -threadiinkin. Eli sellainen on mun mielestä aina aika epäilyttävää, jos sanotaan, että "on hyvä, että ihmiset uskovat väitteen x, vaikka x ei ole totta". Toki tällaisia tilanteita voi olla, esimerkiksi voi olla hyvä, että mahdolliset murtovarkaat uskovat minun olevan kotona vaikka oikeasti olen matkoilla, koska silloin he eivät murtaudu kämppääni. Mutta yhteiskunnan tai koko ihmiskunnan tasolla en oikein näe sellaista tilannetta, jossa kaiken kaikkiaan olisi parempi, että ihmiset uskovat epätosia väitteitä. Lohtua voi saada muualtakin kuin uskonnoista, joten olisi parempi, että ihmiset saisivat lohtua jostakin paremmin perustellusta ajatuksesta. Toki maailma on muutenkin epätäydellinen, joten vallitsevissa olosuhteissa uskonnoista on usein myös hyötyä, ainakin hetkellisesti ja paikallisesti.
 
Kiitos valaisevasta kirjoituksesta. Olen tekstin pariin kertaan lukenut ja mielestäni sisäistänyt oleellisen: Kognitiivisen uskontotieteen mukaan aivojen rakenne ja tapa prosessoida tietoa synnyttää, mahdollistaa ja ylläpitää uskontoja. Varsinkin lapsikokeet olivat valaisevia esimerkkejä.

Ollos hyvä, mukava kuulla että sekavasta sepostuksestani tuli kuitenkin pointti selväksi :) Noita lapsikokeita on tosiaan lukemattomia ja niistä saadaan erittäin mielenkiintoista tietoa. Niissä pystytään usein tarkastelemaan ihmisen synnynnäisiä päättelyjärjestelmiä ennen kun ympäristö tai koulutus pääsevät siihen merkittävästi vaikuttamaan.

Eräänä esimerkkinä on myös se, että vastaavissa tutkimuksissa on saatu selville ihmiselle ominainen tapa ajatella eläviä olentoja niiden "syvimmän olemuksen" kautta. Uskonnoissa se tunnetaan nimellä sielu. Lapsilta on esimerkiksi kysytty onko tiikeri edelleen tiikeri vaikka sille vaihdetaan leijonan turkki ja odotettavasti vastaus on 'kyllä'. Tätä on jatkettu vaihtamalla tiikerille leijonan osia aina kaikkia sisäelimiä (ml. aivot) myöten ja lapsi mieltää tällaisen olennon edelleen tiikeriksi. Jotenkin se 'tiikeriys' on määrittelevä tekijä eikä siitä ole helppo luopua vaikka järki ja todisteet sanoisivatkin päinvastaista.

Mielelläni kuulisin lisää mitkä prosessit tukevat juuri mainitsemiasi rituaaleja. Itse olen toki päätellyt yhtä sun toista esim. tuosta kuoleman kohtaamisesta jarituaaleista (loppuloppua on vaikea hyväksyä, ja siksi ylläpidetään toivoa jälleensyntymästä tai paratiisista, papisto hoitaa virkaansa johon vaaditaan perehtymistä - oikeuttaa tiettyyn asemaan yms.).

Rituaalien merkitykset ovat varsin moniulotteiset mutta niistä voidaan nostaa esiin pari erityisen merkittävää tehtävää. Ensinnäkin voidaan todeta että kaikenkarvaisissa uskonnollisissa rituaaleissa on paljon yhtäläisyyksiä. Näitä ovat esim. osallistujat (ihmiset + intuitionvastaiset agentit kuten jumalat tai esi-isät), tarkoin määrätty käyttäytyminen (jolle ei aina ole mitään selitystä) ja rituaalin lopullinen tarkoitus. Viimeinen kohta on erityisen tärkeä sillä mitään rituaalia ei suoriteta ilman tiettyä tavoitetta ja yleensä se on jokin muutos osallistujan/osallistujien sosiaalisessa asemassa.

Rituaalit eivät siis niinkään suoranaisesti aktivoi yksittäisen ihmisen päättelyjärjestelmiä vaan yhteisön sosiaalista rakennetta (joka toki sekin perustuu ihmisen psykologiaan). Esimerkiksi naimisiinmeneminen tarkoittaa avioparin osalta muutosta sinkusta varatuksi ja rituaalin tehtävänä on korostaa tätä ja tiedottaa siitä suuremmalle yleisölle. Vastaavasti monissa kulttuureissa tavattavat initiaatioriitit (pojista mieheksi tai sotureiksi) ja tiettyyn uskonnolliseen tai autoritääriseen asemaan vihkimiset ovat saman asian muunnoksia. Joku saa uuden sosiaalisen merkityksen ja tämä tulee tehdä kaikille selväksi.

Tuosta päästäänkin rituaalien toiseen merkittävään piirteeseen, eli intuitionvastaisten agenttien osallistumiseen. Uskonnollisen yhteisön sisältä käsin voidaan ajatella että rituaalien tarkoitus on ottaa jollakin tavalla yhteys yliluonnolliseen agenttiin. Objektiivisesti tarkasteltuna tilanne on kuitenkin päinvastainen - rituaalien suorittaminen pönkittää ihmisten uskoa antamalla kuvitteellisille toimijoille jotain funktionaalista merkitystä. Rituaalien suorittamisesta onkin tullut elinehto uskontojen säilymiselle sillä eipä monikaan uskontojärjestelmä pysyisi kasassa mikäli palvonnan kohde ei osallistuisi millään tavalla ihmisten jokapäiväiseen elämään. Tässä on hyvä huomata että myös rukoileminen on yksi rituaalin muoto. Miksi kädet pitää ristiä? Onko sillä merkitystä jos kaikkivaltias jumala kuitenkin lukee ajatuksia? Entä jos asetetaan vain kämmenet vastakkain? Rituaaleihin liittyy monesti tällaisia tradition sanelemia menettelyjä joita kukaan ei oikeastaan osaa perustella. Niiden noudattaminen antaa kuitenkin rituaalille lisää painoarvoa sillä siinä on enemmän 'tekemisen meininkiä' :)

Tuo kuoleman kohtaaminen on myös varsin monimutkainen juttu. Kuolleen ruumiin kohtaaminen on ihmiselle varsinainen kognitiivisten prosessien ylikuormitus sillä se aktivoi lähes kaikkia päättelyjärjestelmiämme. Edellä mainittujen kiintymysjärjestelmän ja intuitiivisen psykologian lisäksi siinä vaikuttaa synnynnäinen kontaminaation pelko (kartamme automaattisesti esim. ulosteita, kavahdamme mädäntynyttä hajua ja ihmiskokeissa on havaittu esim. ettei lähes kukaan suostu juomaan vettä lasista jossa on nähnyt torakan). Kuollut ruumis on myös monen intuition vastainen sillä se on toisaalta elävä ihminen johon voi olla tunnesiteitä mutta siitä on poistettu 'elämä'. Vastaavasti se on eloton esine joka kuitenkin on ihminen. Kaiken tämän myllerryksen keskellä on hankala toimia järkevästi ja siksi kuolleisiin ihmisiin suhtautuminen onkin helppo yhdistää moniin uskonnollisiin käsitteisiin.

Hyvin vanhoista esi-isiemme haudoista on löytynyt aseita ja ruokaa, mikä voidaan hyvinkin tulkita ihmisten vaikeudeksi luopua ajatuksesta että läheinen on oikeasti kuollut. Alussa mainitsemani 'syvin olemus' elää vielä mielessä ja irtikytkeytynyt intuitiivinen psykologiamme tuottaa oletuksia kuolleen ihmisen ajatuksista vielä pitkään kuoleman jälkeenkin. "Pertsa ois varmasti halunnut aseita mukaan tuonpuoleiseen". Tähän törmätään vielä tänäänkin sillä jatkuvasti kuulee tarinoita ihmisistä jotka saattavat soittaa vanhasta tottumuksesta kuolleelle kaverilleen vielä pitkään tämän menehtymisen jälkeen.
 
Kyllä meikäläistä vähän huolestuttaa se että tämänkin maan johdossa on ihmisiä jotka uskoo esim. puhuviin käärmeisiin, puhuviin pensaisiin, siihen että ihminen voi elää kolme päivää ja kolme yötä valaan (tai siis suuren kalan) vatsassa ja muihin täysin naurettaviin asioihin.
Kuinka joku näihin uskova ihminen voi olla kykenevä mihinkään johtotehtäviin???
 
Hyvä Pale, lisää näitä. Jos kaikki saisivat ottaa osaa sinun vailstuksesta uskonnon psykologisista mekanismeista vain harvat olisivat uskovaisia. Suurin osahan kyllä ymmärtävät nämä mekanismit, eiväthän ne munimutkaisia olekkaan, mutta pisteiden yhdistäminen vain uskovaisilla ontuu.

Olen huomannut uskovaisten tuttujen kanssa että kun heillä ajatukset lähestyvät uskontoa kyseenalaistavia raiteita jokin syvälle juurrutettu pelkomekanismi vetää hätäjarruista ja adrenaliini syöksee ajatukset raiteiltaan. Tämä siis kun kognitiivinen disonanssi on henkilöllä ilmeinen, oma asenne ja havaittu todellisuus eivät kohtaa. Normaalisti vastaavassa tilanteessa kun henkilö havaitsee että omat asenteet eivät vastaa todellisuutta tapahtuu tyypillisesti automaattinen asenteiden korjaus, tajuisesti tai alitajuisesti. Uskonnoilla on tietysti iso työkalupakki eri mekanismeja jolla vastustaaa tätä niin yksilön kuin yhteisön tasolla. Yksi tärkeimpiä on tämä uskon kyseenalaistamisen ja menettämisen pelko joka on juurrutettava ajoissa. Tämähän ei ole välttämättä aktiivinen pelko vaan latentti sellainen joka ilmeisesti aktivoituu vasta silloin kun on hyvin lähellä oivaltaa uskonnon vajaavainen todellisuuspohja. Tämä mekanismi näyttäisi olevan suomalaisilla rivilutkuilla varsin yleinen. Rivien vaälistähän tulkittuna kirkkomme sanoma on että riittää kun et puhu meistä pahaa ja vaität kysyttäessä "uskovasi johonkin" ja tietenkin tuot lapsesi meille jäseneksi (ja maksat verosi kiltisti).
 
Olen huomannut uskovaisten tuttujen kanssa että kun heillä ajatukset lähestyvät uskontoa kyseenalaistavia raiteita jokin syvälle juurrutettu pelkomekanismi vetää hätäjarruista ja adrenaliini syöksee ajatukset raiteiltaan. Tämä siis kun kognitiivinen disonanssi on henkilöllä ilmeinen, oma asenne ja havaittu todellisuus eivät kohtaa. Normaalisti vastaavassa tilanteessa kun henkilö havaitsee että omat asenteet eivät vastaa todellisuutta tapahtuu tyypillisesti automaattinen asenteiden korjaus, tajuisesti tai alitajuisesti. Uskonnoilla on tietysti iso työkalupakki eri mekanismeja jolla vastustaaa tätä niin yksilön kuin yhteisön tasolla. Yksi tärkeimpiä on tämä uskon kyseenalaistamisen ja menettämisen pelko joka on juurrutettava ajoissa. Tämähän ei ole välttämättä aktiivinen pelko vaan latentti sellainen joka ilmeisesti aktivoituu vasta silloin kun on hyvin lähellä oivaltaa uskonnon vajaavainen todellisuuspohja. Tämä mekanismi näyttäisi olevan suomalaisilla rivilutkuilla varsin yleinen. Rivien vaälistähän tulkittuna kirkkomme sanoma on että riittää kun et puhu meistä pahaa ja vaität kysyttäessä "uskovasi johonkin" ja tietenkin tuot lapsesi meille jäseneksi (ja maksat verosi kiltisti).
Joo, monilla uskovaisilla (ja myös yllättävän monilla uskonnottomilla) tuntuu olevan sellainen asenne, että "nämä ovat uskon, eivätkä tiedon asioita", tai "jokainen saa uskoa, mihin haluaa". Näillä ja vastaavilla sloganeilla yritetään torjua kritiikki, jonka mukaan uskonnollinen usko ei ole millään tavalla perusteltua, vaan suorastaan järjenvastaista. Itse en ole koskaan ymmärtänyt, mitä näillä hokemilla tavoitellaan.

Siis eihän usko ja tieto ole eri kategorioita niin, että usko koskisi yksiä ja tieto toisia asioita. Tieto on sellaista uskoa, jolle on hyvät perusteet. Muu usko on luuloa tai arvausta. Ja eihän johonkin asiaan uskominen ole halusta kiinni. Tämän asian voi jokainen testata henkilökohtaisesti. Yritä uskoa, että edessäsi on pieni vihreä mies, joka laulaa ja tanssii. Tai yritä uskoa, että Maa on litteä ja sitä kannattelee jättiläinen nimeltä Atlas. Onnistuuko? Ei onnistu ainakaan minulta, vaikka kuinka haluaisin. Eli ei usko ole halusta kiinni, vaan me uskomme sen, mihin meidän mielestämme on hyviä perusteita. Niinpä uskovaiset joutuvatkin käytännössä kieltäytymään harkitsemasta vastakkaisia perusteita säilyttääkseen uskonsa. Tämä on välttämätöntä, koska ihminen ei voi valita uskoa perusteiden vastaisesti, jos todella käsittää, että vastakkainen usko on kiistatta paremmin perusteltu. Tai ainakaan minä en tiedä, miten niin voisi tehdä. Sellaista, että uskoo johonkin, vaikka oikeastaan tietää, ettei sille ole perusteita, sanotaan kai itsepetokseksi. Itsepetoskin vaatii yleensä monimutkaisia suojamekanismeja voidakseen säilyä. Eli pitää selitellä asiat itselleen parhain päin ja olla tahallaan näkemättä vastakkaisen kannan puolesta todistavia argumentteja.

Tätä varten uskonnoissa onkin erilaisia strategioita kiusallisten kysymysten välttämiseen. Sanotaan esimerkiksi, että Jumala on niin suuri, ettei ihminen voi käsittää Häntä. Tai suorastaan kielletään epäilemästä, sanotaan että se on syntiä ja että pitää uskoa sokeasti. Kunnon himouskovaiset saattavat jopa sanoa, että järki ja todisteet johtavat meitä harhaan, koska niiden avulla koetellaan uskoamme.
 
Hyvä Pale, lisää näitä. Jos kaikki saisivat ottaa osaa sinun vailstuksesta uskonnon psykologisista mekanismeista vain harvat olisivat uskovaisia. Suurin osahan kyllä ymmärtävät nämä mekanismit, eiväthän ne munimutkaisia olekkaan, mutta pisteiden yhdistäminen vain uskovaisilla ontuu.

Juu kyllähän tämän tyylisen tiedon karttuessa voidaan jonkin verran muuttaa asenteita uskontoon. Nyt se pystytään näkemään jo täysin tieteellisesti tarkasteltavana ilmiönä, mikä on omiaan murtamaan uskontojen taianomaista "lumousta". Toivottavasti uskontojen psykologia tulee olemaan lähivuosina ihan normaalia leipätekstiä kaikissa alan perusteoksissa ja koulukirjoissa.

Uskontoja voidaankin verrata löyhästi musiikkiin ja kuvataiteeseen. Ne ovat mahdollisia sillä meillä on kuulo- ja näköaisti, pystymme havaitsemaan monia eri värejä, meillä on rytmitajua (ainakin osalla meistä :D ) ja kykenemme erottamaan epäselvistäkin kuvista mitä ne esittävät. Mikään näistä ominaisuuksista ei ole kehittynyt varsinaisesti musiikkia tai kuvataidetta varten. Sen sijaan ne ovat mahdollisia koska meillä on muita tarkoituksia varten kehittyneitä ominaisuuksia, joiden avulla pystymme käsittelemään näitä taiteenlajeja. Erään teorian mukaan musiikki on syntynyt imitoimaan ihmisen puhetta, missä rytmisoittimet (alkeelliset rummut) mukailevat konsonantteja ja sointuvat instrumentit (puhaltimet, alkeelliset jouset) vokaalityyppisiä ääniä.

Olen huomannut uskovaisten tuttujen kanssa että kun heillä ajatukset lähestyvät uskontoa kyseenalaistavia raiteita jokin syvälle juurrutettu pelkomekanismi vetää hätäjarruista ja adrenaliini syöksee ajatukset raiteiltaan. Tämä siis kun kognitiivinen disonanssi on henkilöllä ilmeinen, oma asenne ja havaittu todellisuus eivät kohtaa. Normaalisti vastaavassa tilanteessa kun henkilö havaitsee että omat asenteet eivät vastaa todellisuutta tapahtuu tyypillisesti automaattinen asenteiden korjaus, tajuisesti tai alitajuisesti.

Riippuu varmasti myös hyvin paljon uskovaisesta. Monella ei ole edes mitään halua lähteä yrittämään kovin syvällisiä pohdintoja ja toisten mielestä uskominen on vain kiva juttu riippumatta sen älyttömyydestä. Tavallisilla ihmisillä (ja tarkoitan tässä kontrastina esimerkiksi ammattiteologeihin jotka ovat aivan oma ja hieman surullinen lukunsa) on myös eräänlainen "usko uskomiseen", eikä edes varsinaista uskoa jumalaan. Tämä on nähtävissä mm. siinä että kysyttäessä jumalasta, saadaan yhtä monta erilaista vastausta kuin on vastaajiakin. Jokainen muodostaa jumalasta ja uskonnostaan itselleen sopivan version vaikka se poikkeaisikin merkittävästi kyseisen uskontokunnan virallisesta dogmasta. Monet hartaina kristittyinä itseään pitävät voivat rauhassa valehdella, ryypätä ja riehua kun taas toisille tällainen käytös olisi ennenkuulumatonta. Molemmat voivat olla vilpittömästi sitä mieltä että pääsevät taivaaseen kuolemansa jälkeen. Molemmat ovat myös sitä mieltä että uskominen JOHONKIN tekee heistä parempia ja moraalisempia ihmisiä sekä antaa elämälle sisältöä.

Uskonnoilla on tietysti iso työkalupakki eri mekanismeja jolla vastustaaa tätä niin yksilön kuin yhteisön tasolla. Yksi tärkeimpiä on tämä uskon kyseenalaistamisen ja menettämisen pelko joka on juurrutettava ajoissa.

Jep, enpä ole koskaan kuullut uskonnosta jonka perusoppeihin kuuluu "Arvosta ja kunnioita myös muita uskontoja sekä uskonnottomia. Heidän näkemyksensä on täysin samanarvoinen sinun kanssasi etkä saa mennä paasaamaan heille tätä meidän juttua" :D

Tämähän ei ole välttämättä aktiivinen pelko vaan latentti sellainen joka ilmeisesti aktivoituu vasta silloin kun on hyvin lähellä oivaltaa uskonnon vajaavainen todellisuuspohja. Tämä mekanismi näyttäisi olevan suomalaisilla rivilutkuilla varsin yleinen. Rivien vaälistähän tulkittuna kirkkomme sanoma on että riittää kun et puhu meistä pahaa ja vaität kysyttäessä "uskovasi johonkin" ja tietenkin tuot lapsesi meille jäseneksi (ja maksat verosi kiltisti).

Tuo uskonnon kyseenalaistaminen liittyy mielestäni enemmänkin tuohon "uskoon uskomiseen". Ihmiset kokevat saavansa uskonnosta jotain irti riippumatta siitä, MITÄ loppujen lopuksi uskoo. Myös edellä sepostamani kognitiiviset mekanismit mahdollistavat sen, että uskominen tuntuu ihmisistä luontevalta ja viehättävältä. Uskontojen yhteisöllinen vaikutus on myös voimakas joten monella varsinkin tiiviisiin uskonnollisiin ryhmiin kuuluvalla pelko ystävien ja sukulaisten menettämisestä on kohtalaisen tehokas pelote.

------------------------------

Tässä muuten linkki luentoon, jossa käydään läpi noita munkin hourailuja osittain pinnallisemmin mutta osittain myös paljon laajemmin. Puhujana amerikkalainen psykologi Andy Thomson ja pätkän kesto vajaa tunti.
 
Tätä varten uskonnoissa onkin erilaisia strategioita kiusallisten kysymysten välttämiseen. Sanotaan esimerkiksi, että Jumala on niin suuri, ettei ihminen voi käsittää Häntä. Tai suorastaan kielletään epäilemästä, sanotaan että se on syntiä ja että pitää uskoa sokeasti. Kunnon himouskovaiset saattavat jopa sanoa, että järki ja todisteet johtavat meitä harhaan, koska niiden avulla koetellaan uskoamme.

Tässä onkin ihan hyvä pointti mutta pitää hieman tarkentaa. Uskonnot eivät aina automaattisesti sisällä tällaisia puolustusstrategioita, vaan ne ovat aikojen saatossa olleet teologisen ammattikunnan heiniä.

Historiallisesti ajateltuna uskonnot ovat varmasti vanhempia kuin kirjoitustaito. Alunperin koko käsite "uskonto" on luultavasti kattanut vain joukon yksinkertaisia rituaaleja, joilla on ollut joku epämääräinen tarkoitus. Myöhemmin kun kirjoitustaito on keksitty (kaikenkaikkiaan kolme erillistä kertaa ihmiskunnan historiassa; Lähi-Idässä, Kiinassa ja Mayojen valtakunnassa), uskontojen oppijärjestelmät ovat päässeet paisumaan. On selvää, ettei vanhan testamentin kaltaisia tarinakokoelmia säilytettäisi pelkästään kylän vanhimpien dementoituneissa muistisopukoissa. Tämän myötä on myös tullut mahdolliseksi kehittää täysin oma ammattikunta, joka kattaa uskonnosta riippuen niin rabbit, shamaanit, papit kuin munkitkin. Tämä ammattimaisten uskovien joukko voidaan periaatteessa nähdä samanlaisena ammattikuntana kuin ovat olleet sepät ja sotilaatkin. Heillä on ollut yhteisön kannalta joku tietty funktio ja he ovat sen vuoksi saaneet arvostusta. He myös tarjoavat jotain tiettyä palvelua yhteisölleen, samaan tapaan kuin kaikki muutkin ammattikunnat. Tässä tapauksessa palvelu on vain ollut hengellisten tarpeiden tyydyttäminen.

Aikojen saatossa teologit ovat painiskelleet uskontojensa keskeisten opinkappaleiden parissa ja kehitelleet niistä toinen toistaan kirjavampia tulkintoja. Kristinuskokin mielletään yleisesti suhteellisen yhtenäiseksi porukaksi mutta sen sisältä löytyy TODELLA paljon erilaisia teologisia tulkintoja samoista ikivanhoista myyteistä. Teologit ovat myös joutuneet kehittelemään omista uskomuksistaan nk. "teologisesti korrektin" version, joka on mahdollisimman vastustuskykyinen kritiikille ja houkutteleva uskoville. Tällainen teologisesti korrekti jumala on esimerkiksi ääretön, ajaton, ikuinen, tieteellisen tutkimuksen tuolla puolen jne.

Teologisen korrektiuden ongelma on kuitenkin se että huolimatta paimenten yrityksistä, lampaat eivät pysy ruodussa. Toisin sanoen, teologisesti korrekti jumala on äärimmäisen vieras myös monille uskoville ihmisille eivätkä he miellä jumalaansa sellaisena. Tästäkin on tutkimuksia; eräässä sellaisessa uskovaisille ihmisille kerrottiin tarina erilaisiin onnettomuuksiin joutuneista ihmisistä, jotka tulevat Jumalansa pelastamiksi. Myöhemmin heitä pyydettiin toistamaan tarina ja ihmisten kertomuksissa kävi toistuvasti esille esim. se, että Jumala auttoi ensin henkilöä X jonka jälkeen vasta henkilöä Y vaikka oppikirjamääritelmän mukaan kaikkivaltias Jumala voisi tietysti auttaa kaikkia täsmälleen samalla hetkellä. Teologisesti korrekti jumala on siis hyvin voimakkaasti ihmisen intuition vastainen, mikä kertoo osaltaan myös siitä että jumala todella on uskovien aivoissa ikään kuin henkilö, jolla on yliluonnollisia voimia. Tämä näkyy myös siinä, että monet uskovaiset kertovat jumalan ja taivaan sijatisevan jossain tämän fyysisen maailmamme tuolla puolen, johon tiede ei pääse käsiksi. Samaan aikaan he kuitenkin olettavat että nämä kaksi maailmaa ovat jatkuvassa vuorovaikutuksessa toistensa kanssa, mistä muodostuukin kuuluisa mind-body problem (ts, miten taputat yhdellä kädellä?).

Boyer kertoo kirjassaan "teologin tragediasta", missä hän luettelee monia esimerkkejä teologisen korrektiuden ja käytännön uskovaisuuden yhteensopimattomuudesta.
 
Back
Ylös Bottom