Maahanmuutto

Meta title: 💥 Maahanmuutto – yksi aikamme kuumimmista yhteiskuntakysymyksistä ilman silkkihansikkaita, mutta faktoihin nojaten

Meta description: Keskustelua maahanmuutosta, integraatiosta, talous- ja turvallisuusnäkökulmista – näkemyksiä ja kokemuksia laidasta laitaan asialinjalla.

Itse kullekin tekisi hyvää mennä sinne maailmalle ja tutustua todellisuuteen! Todellisuus on sitten vähän eriasia ku ajella taksillä vähän keskustaa ympäri ja katella ikkunoista ja jutella hotellin lähellä oleville kauppiaille:) Oletko Alyssa nähnyt todellisuutta siellä Lontoossa? Minä näin kun asuin siellä, asuin chiswickissä.

En, oon kulkenut koko ajan silmät kiinni ja korvatulpat korvilla. "Heh heh".

:jahas:

Ei oo ehkä mun postit parhaita mutta kato omia posteja. Uskomatonta paskaa suollat kokoajan.

Ai mitä paskaa? Kerro mulle, miksi mun sanomani on paskaa? Vastustan väkivaltaa tekijästä riippumatta, vastustan ahdasmielisyyttä, ennakkoluuloja ja tuomitsemista. Kannatan suvaitsevaisuutta (tiettyyn pisteeseen asti), avarakatseisuutta sekä ihmisten kohtelemista ihmisinä eikä väreinä tai kansallisuuksina. En halua Suomeen rikollisia, kannatan työperäistä maahanmuuttoa. Olen myös nykyisen politiikan kiristämisen kannalta, esimerkiksi rikoksentekijän karkoittaminen olisi mielestäni ihan ok. Ennen kaikkea kannatan sitä, että ihmisille annetaan mahdollisuus eikä ketään syrjitä, arvostella tai tuomita sellaisen seikan perusteella mihin hän itse ei voi vaikuttaa.

Mikä näissä ideoissa nyt mättää? Jos et ymmärrä joitakin käyttämiäni käsitteitä (kuten esim. suvaitsevaisuus tai avarakatseisuus. Myös ihmisarvo voi olla tällainen), kerro rohkeasti niin googlaan sulle selitykset.

Edit.

Kunpa mullakin ois yhtä avara mieli kuin sulla, ettei tarttis aina vittuuntua lukiessaan mamujen rikoksista ja siitä kuinka niihin syydetään rahaa. Minne päin maailmaan sä meidät rasistit haluaisit lähettää oppimaan suvaitsevaisuutta? Lähi-itään tai Afrikkaan kenties?

Mä kyllä vittuunnun ihan kaikista rikoksista, koska väkivalta on aina rumaa ja inhoan sitä. Jos rahan syytäminen maahanmuuttajiin vituttaa, onko se silloin maahanmuuttajien vika? Mielestäni paljon kehittävämpää olisi jos ihmiset kohdistaisivat vihansa vaikkapa eduskuntaan, joka näistä asioista päättää. Virastoissa päätetään kuka tänne pääsee, sinne se kritiikki olisi kohdistettava.

Ei tarvi lähteä niin kauas. Mikä vaan paikka mihin olisi ulkomaalaisena pakko sopeutua ja ottaa kontaktia eri ihmisiin olisi hyvä. Joistain ihan oikeasti huomaa ettei ole paljon tullut matkattua sen oman lähiön ulkopuolelle ja yleissivistyskin on luokkaa "hauki on lintu". En nyt tarkoita tätä mitenkään sinulle :)

En, oon kulkenut koko ajan silmät kiinni ja korvatulpat korvilla. "Heh heh".

:jahas:

Ai mitä paskaa? Kerro mulle, miksi mun sanomani on paskaa? Vastustan väkivaltaa tekijästä riippumatta, vastustan ahdasmielisyyttä, ennakkoluuloja ja tuomitsemista. Kannatan suvaitsevaisuutta (tiettyyn pisteeseen asti), avarakatseisuutta sekä ihmisten kohtelemista ihmisinä eikä väreinä tai kansallisuuksina. En halua Suomeen rikollisia, kannatan työperäistä maahanmuuttoa. Olen myös nykyisen politiikan kiristämisen kannalta, esimerkiksi rikoksentekijän karkoittaminen olisi mielestäni ihan ok. Ennen kaikkea kannatan sitä, että ihmisille annetaan MAHDOLLISUUS eikä ketään syrjitä, arvostella tai tuomita sellaisen seikan perusteella mihin hän itse ei voi vaikuttaa.

Mikä näissä ideoissa nyt mättää? Jos et ymmärrä joitakin käyttämiäni käsitteitä (kuten esim. suvaitsevaisuus tai avarakatseisuus. Myös ihmisarvo voi olla tällainen), kerro rohkeasti niin googlaan sulle selitykset.

Eikö noita mahdollisuuksia oo jo tarpeeksi annettu? Ja eipä se vuoden matka maailmalla auttas yhtään paremmin ymmärtämään mun asuinalueen mamuja joista suurin osa on paska porukkaa.

Hieno vastaus.

No ei todellakaan ole annettu tarpeeksi mahdollisuuksia. Ja puhun nyt siis yksittäisistä ihmisistä ja normaalista kontaktista paikallisiin. Kun sinä esimerkiksi kieltäydyt istumasta tummaihoisen viereen tai et suostu tekemään hänen kanssaan töitä, se on kaukana mahdollisuuden antamisesta.

Hieno vastaus.

No ei todellakaan ole annettu tarpeeksi mahdollisuuksia. Ja puhun nyt siis yksittäisistä ihmisistä ja normaalista kontaktista paikallisiin. Kun sinä esimerkiksi kieltäydyt istumasta tummaihoisen viereen tai et suostu tekemään hänen kanssaan töitä, se on kaukana mahdollisuuden antamisesta.

Millon oon sanonu, että en istuis mustan kaverin viereen tai en tekisi töitä mustan kanssa. Usko tai älä minullakin on musta kaveri ja hän on Togosta kotoisin. Asunut kylläkin suomessa koko ikänsä.

Jos rahan syytäminen maahanmuuttajiin vituttaa, onko se silloin maahanmuuttajien vika? Mielestäni paljon kehittävämpää olisi jos ihmiset kohdistaisivat vihansa vaikkapa eduskuntaan, joka näistä asioista päättää. Virastoissa päätetään kuka tänne pääsee, sinne se kritiikki olisi kohdistettava.
Eikös toi aika tiukasti näy tällä hetkellä PerSujen kannatus lukemissa?? Joidenkin mielipidemittausten mukaan suurin puolue. Vielä puuttuu se, että edustajat ymmärtäisivät kuunnella äänestäjien ääntä ja ymmärtäisivät, että he ovat siellä kansanedustajia ja sen tulisi demokratiassa myös näkyä mitä kansa haluaa. Sen sijaan, että pohditaan julkisesti "mitä ihmettä kansa halusi kun äänesti näin?". Luulisi asian olevan tyhmemmällekkin selvä mitä kansa haluaa. Toteutusta vaille vaan on kovasti...

Olet kyllä oikeassa siinä, että koko homma tökkii tuolla päättävässä elimessä eli eduskunnassa. Munatonta toimintaa heidän taholtaan.

Etkö sä pelkää että se hakkaa ja raiskaa sut? Sehän on niillä geeneissä...

Joo, mä lopetan. Ärsyttää, joten alan monikulttuurisuuden hengissä polttelemaan vesipiippaa.

Ei tarvi lähteä niin kauas. Mikä vaan paikka mihin olisi ulkomaalaisena pakko sopeutua ja ottaa kontaktia eri ihmisiin olisi hyvä. Joistain ihan oikeasti huomaa ettei ole paljon tullut matkattua sen oman lähiön ulkopuolelle ja yleissivistyskin on luokkaa "hauki on lintu". En nyt tarkoita tätä mitenkään sinulle :)

Jotenkin tuntuu että sä asut jossain pikkukaupungissa, jossa on muutama ahkera pizzanpyörittäjämamu ja sun kokemus ulkomailta on jostain lomahotellista ja sen mukavasta henkilökunnasta. Mulla ei ollu mitään ennakkoluuloja mamuja kohtaan ennen kuin asuin Helsingissä vuoden verran. Mistäköhän johtuu, että Itä-Helsingissä oppi suhtautumaan varauksella mamuihin?
Ja ulkomailla on kyllä tullu vietettyä aikaa reilusti, muuallakin kuin lomakohteissa. Ja ihan samanlaista, ellei tylympääkin porukka ole ulkomailla.
Mutta näähän on vain mun kokemuksia. Kerropa sä missä päin maailmaa oot matkustanu ja missä ihmiset on suvaitsevaisempia ja avarakatseisimpia?

Olipa hassua lukea tuotakin kun yleensä ulkomaalaiset kaverit ja sukulaiset kehuu aina suomalaisia mukaviksi, rehellisiksi, avuliaiksi ja muutenkin kaikinpuolin kunnon ihmisiksi.

EDIT: Nämä "muut maat" taitaa olla niitä missä mm. se somalien kotoutus on onnistunut hyvin, en tiedä sitten missä päin maailmaa ne ovat. :D

Väärin.

Näiden viimeisten sivujen juttujen perusteella kaikki Suomessa asuvat ulkomaalaiset puukottavat surutta viattomia suomalaisia. Vittu mitä paskaa.

Väärin.

Tuskin täälläkään montaa kirjoittajaa jolla on kaikkia mamuja vastaan mitään. Ei mullakaan ole, jos maksat verot ja käyt töissä siinä missä suomalainenkin niin siitä vaan. Maassa maan tavalla niin osa mamuista on ihan tervetulleita mun puolesta. Mutta nää rötöstelijät ja muut hiihtäjät vois painua oikeesti vittuun täältä pilaamasta tätä meidän maata jotka meidän isät ja isänisät on meille pelastaneet. Ei jaksa ymmärtää miksi tämä maa halutaan pilata näillä rötöstelijoillä.

On mullakin useampi kamu joka on maahanmuuttaja tai heidän jälkeläinen ja ovat ihan okoo. Yks parhaimpia duunikamuja on jopa kosovon albaani, mutta hän käy töissä ja maksaa veronsa niinkuin minäkin. Ja on rehellinen kohtelias, ei mikään sika.

Sitä ei voi kukaan kiistää etteikö väkimäärään nähden mamut tee eniten rikoksia suomessa ja se tulee vaan lisääntymään jos tämä nykyinen meno jatkuu. Ajatuskin omien lapsien kasvattamisesta tälläisessa maassa hirvittää.

En ole rasisiti olen vain realisti.

[venom];3328700 sanoi:
Jotenkin tuntuu että sä asut jossain pikkukaupungissa, jossa on muutama ahkera pizzanpyörittäjämamu ja sun kokemus ulkomailta on jostain lomahotellista ja sen mukavasta henkilökunnasta. Mulla ei ollu mitään ennakkoluuloja mamuja kohtaan ennen kuin asuin Helsingissä vuoden verran. Mistäköhän johtuu, että Itä-Helsingissä oppi suhtautumaan varauksella mamuihin?
Ja ulkomailla on kyllä tullu vietettyä aikaa reilusti, muuallakin kuin lomakohteissa. Ja ihan samanlaista, ellei tylympääkin porukka ole ulkomailla.
Mutta näähän on vain mun kokemuksia. Kerropa sä missä päin maailmaa oot matkustanu ja missä ihmiset on suvaitsevaisempia ja avarakatseisimpia?

Alyssahan on maailman kansalainen number one.

Joo tavan maailman kansalainen, asuu jossain elitistisessä paikassa ja käy elitististä koulua ja juttelee "korkeasti koulutettujen" kanssa:) Siinä näkee maailmaa. Kävisit siellä Lontoossakin tietyissä kaupunginosissa ni taitais pikku tytölle tulla "paikat kipeäksi" ja käsilaukku kevyemmäksi. Lontoo on oikeasti vitun väkivaltainen kaupunki ja siellä tapahtuu paljon.

Mun mutsi raiskattiin 2 vuotta sitten suomalaisen kännisen kyrvän toimesta.Mutsilla oli vie jalka murtuneena.Myöhämmin kuulin et oli myös erillaisia tavaroita työnetty reikiin.Mitähän mun pitäis teistä suomalaisita ny sit ajatella?20 vuotta asuttu maassa.Koulut käyty kiltisti ja koulusta suoraan työelämän pariin ja verot ja laskut on aina tullu maksettua kiltisti.Nyt sit meitä kohdeltiin näin.Kyl on tiedossa et yksittäis tapaus.Mut kertokaa mitä te tekisitte/ajattelisitte mun asemasta.
No täytyy sanoa, jos olis mahdollista hakata ja kastroida tuommoinen tyyppi niin kukapa sitä surisi. Mutta on vaan niin, että suhteessä väestömäärään tiettyjen kansallisuuksien edustajat raiskaavet enemmän kuin muut, ne voidaan karkoitta, valitettavasti suomalaisia raiskareita ei, kukaan ei ottaisi niitä vastaan, ne pitäisi sitten vaan kastroida.

Väärin.

Olen ylpeä suomalaisesta verestä. Mutta jos suomalaisuus määritellään suurimman osan tämän ketjun kirjoittajien mukaan, niin olisin mielummin vaikka mongoli. Mä en tietenkään puolustele murhaajia tai raiskaajia. Luulisi nyt tajuavan. Mä puolustelen niitä ulkomaalaisia, joita suurin osa tässä maassa on, eli ihan normikansaa. Nää mutakuonojutut, vaikka ei saisi, niin keittää mulla yli, koska olen ylpeä myös siitä, että mussa virtaa muuta verta. Näiden viimeisten sivujen juttujen perusteella kaikki Suomessa asuvat ulkomaalaiset puukottavat surutta viattomia suomalaisia. Vittu mitä paskaa.

Matkustanut ja asunut oon monessa maassa ja voin sanoa suoralta kädeltä, että missään en ole nähnyt näin sisäänpäin kasvaneita epäsosiaalisia synkkiä ja vieläpä nuoria miehiä kuin Suomessa, jotka pelkäävät / vierastavat ja automaattisesti vihaavat kaikkea erilaista ja eri näköistä ja se on todella valitettavaa. Venäjä nyt on rasistisin paskamaa ikinä, mutta Venäjällä ne sentään uskaltavat näyttää tunteensa ja kovaan ääneen ilmaisevat vihansa kohtia maahamuuttajia ja käyvät kimppuun. Ei sekään TIETENKÄÄN hyvä juttu ole, mutta parempi sekin kuin hiirenhiljaisia vässyköitä, jotka purkavat antipatiansa keskustelufoorumeilla. Itse lähes koko ikäni oon kohdannut semmosta piilorasismia monesta suunnasta eri tilanteissa osittain myös siksi, että olen jatkuvasti tekemisissä ulkomaalaisten kanssa ja suomalaisen silmissä olen siis silloin automaattisesti somalineekeriählämiapina. Voin sanoa, että piilorasismi vituttaa eniten. Tulisi mielummin sanomaan päin naamaa, kuin kieroilemalla ja elekielellä näyttää, että on säälittävä paskiainen joka ei uskalla mielipidettään julkisesti tuoda esille. Onneksi tänä päivänä on täällä etelärannikolla sen verran kansainvälistä tallaajaa kaduilla, että tätä paskaa en ole kohdannut vähään aikaan.

Esimerkki: Suomessa meitä vaikka 5 hklöä kysytään randomtyypiltä reittiohjeita, niin ilmeestä näkee heti pienen paniikin ja epämukavan olon tältä tyypiltä, joka yrittää nopeasti hoitaa tilanteen pois alta. Hollannissa monesti kysynyt randomtyypeiltä reittiohjeita jonnekin, niin joka kerta randomtyypistä näkee, että mielellään haluaa auttaa ja on lähtenyt jopa itse henk.koht näyttäämään halutun paikan, vaikka ollut minkälainen mamuposse kyseessä. Tämä vain yksi esimerkki. Voin antaa kymmeniä vastaavia esimerkkejä, mutta pointti varmaan selvisi.

En siis puolustele paskasakkia jota tänne rahdataan, mutta ottaa päähän yleinen asenne ulkomaalaisia kohtaan ja kaikkien hyvien tyyppien leimaaminen paskojen tyyppien takia. Tälläkin foorumilla tuntuu, että monet kirjoittajat oikein odottavat ja kärkkyvät, että yksi mamu tekee jotain, jotta päästään äkkiä pasteamaan juttu tänne ja jauhamaan siitä taas sivutolkulla.

Karkasi vähän käsistä tämä vastaus sun postiin. Välillä kato innostuu vähän. ;)
No en tiedä onko Suomessa sen enempää synkkiä nuoriamiehiä kuin muuallakaan, ehkä hiljaisempia ja ujompia, mutta ne ovat positiivisia ominaisuuksia suomalaisten mielstä. Minä en kyllä ole enää nuori mies, mutta ei minusta suomalaiset ole juurikaan kummallisempi kuin muutkaan, ehkä se hiljaisuus, ujous antavat väärän mielikuvan.

En ainakaan ole huomannut, että kukaan minun sukulaisistani tai tuttavistani huutelisi ulkomaalsielle, erivärisille tai naisille asiattomuuksia, ehkä liikun eri piireissä. Henkilökohtasisesti en hyväksy rasitisia tai sovinistisia huuteluja, mutta jos joku on mulkku se on sitä vaikka olisi erivärinen, siis en hyväksy mitään erityiskohteluja sen vuoksi, että joku on ulkomaalainen tai erivärinen, ei heiltä tarvitse sietää sen enmpää asiattomuuksia kuin suomalaisiltakaan.

Se on tietenkin ikävää kun olet kohdannut rasismia.

^^ Kun taas sun postien taso ei jaksa enää yllättää :)

Disgustin kuvailema ahdasmielinen ja sisäänpäin kääntyvä asenne on täyttä totta (valitettavasti). Monelle tekisi ihan hyvää menolippu maailmalle ja paluu vähintään vuoden kuluttua...
Et kai yleistä, suurin osa suomalaisista ei ole ahdasmielisiä sen enempää kuin muunkaan maalaisista, se mikä ärsyttää "monikultturisteissa" on se, että heidän mielestään suomalaiset ja suomalainen kultturi ovat syvältä, kun taas kaikki ulkomaalainen ja ulkomaalaiset ovat varauksetta hienoa ja rikastavat Suomea. Kuitenkin kaikilla hyvinvointi ynnä muilla mittareilla Suomi on yksi maailman parhaimmista ja turvallisimmista maista asua ja elää.

[venom];3328700 sanoi:

Mä asuin reilu 4v sellasella alueella mistä on tässäkin ketjussa kovasti varoiteltu :) Nytkin olen oleskellut kesän täällä ja edelleenkin kauppareissulla kuulen melkein enemmän jotain muuta kuin suomen kieltä. On mullakin tietysti ennakkoluuloja (kenelläpä ei olisi), mutta ei se estä mua suhtautumasta ihmisiin ihmisinä, oli ihonväri sitten mikä tahansa. Eikä mulla muuten ole ikinä ollut mitään ongelmia täällä, vaikka olen nuori tyttö, asunut omillani 16-vuotiaasta asti juurikin täällä asuinalueella ja aina liikkunut ulkona myöhään. En mäkään nyt tietty tyhmä ole ja vältän parhaani mukaan vaaroja, mutta sitä tekisin ihan missä tahansa. Ei tämä paikka ole mua mitenkään muuttanut kyyniseksi mamuvihaajaksi.

Suomesta mä olen ollut poissa nyt about 1,5v. Eniten avarakatseisuutta opin Amsterdamissa, missä vietin aikaa ihan kaikenlaisten ihmisten kanssa. Siis kirjaimellisesti. Osa asui squateissa, osa asui kadulla, osa oli mustia, osa valkoisia. Ei siellä ketään kiinnostanut mistä toinen on kotoisin tai minkä värinen hän on jos on vaan hyvä tyyppi.

Joo tavan maailman kansalainen, asuu jossain elitistisessä paikassa ja käy elitististä koulua ja juttelee "korkeasti koulutettujen" kanssa:) Siinä näkee maailmaa. Kävisit siellä Lontoossakin tietyissä kaupunginosissa ni taitais pikku tytölle tulla "paikat kipeäksi" ja käsilaukku kevyemmäksi. Lontoo on oikeasti vitun väkivaltainen kaupunki ja siellä tapahtuu paljon.

Niin asunkin, niin käynkin ja niin juttelenkin. Entäs sitten? Ei se kerro ihmisestä mitään. Eikä se todellakaan tarkoita että koko elämä rajoittuisi siihen maailmaan. Mä olen nähnyt ihan tarpeeksi, myös sitä Lontoota minkä vedät tähän koko ajan mukaan. Ei mun tarvitse asua kadulla ymmärtääkseni että kaikkialla asiat eivät ole niin hyvin kuin itselläni on.

Mun mielestä tämä henkilökohtaisuuksiin meneminen on typerää. Ketä kiinnostaa mitä mä olen tehnyt tai ollut tekemättä. Keskittykää mieluummin siihen postiin missä listasin mitä kannatan ja mitä en ja kertokaa mikä niissä ajatuksissa on vialla.

Edit.

Et kai yleistä, suurin osa suomalaisista ei ole ahdasmielisiä sen enempää kuin muunkaan maalaisista, se mikä ärsyttää "monikultturisteissa" on se, että heidän mielestään suomaliset ja suomalainen kultturi ovat syvältä, kun taas kaikki ulkomaalainen ja ulkomaalaiset ovat hienoa ja rikastavat Suomea. Kuitenkin kaikilla hyvinvointi ynnä muilla mittareilla Suomi on yksi maailman parhaimmista ja turvallisimmista maista asua ja elää.

En yleistä, puhun vain omien havaintojeni pohjalta. Niin ja olenhan mäkin suomalainen enkä ole kovin ahdasmielinen ;)
Suomi on tosi jees, en ole missään nimessä kieltänyt sitä. Suomi on ihan mahtava maa ja suomalaisissa on puolensa. Mua ällöttää vaan se, että niin moni ajattelee kuten tämän ketjun suurimmat huutelijat. Se asenne myös näkyy erityisesti pienemmillä paikkakunnilla, jonne en ikinä uskaltaisi edes mennä jos olisin tummaihoinen. Tai ainakaan en liikkuisi myöhään ulkona... Ja se on tosi surullista.

Eipä pienimmillä paikkakunnilla muut aiheuta "turhaa haittaa" mamuille ko skinit.. Ja skinit on musta luusereita vaikka ite olen "rasisti."
terv. pienpaikkakuntalainen.

Täällä en oo myöskään kuullut kertaakaan mamun aiheuttavan haittaa.. Meikän postit jakaa aasialainen ja kaikkien kebabiloitten kurdit on äärettömän mukavia heeboja..

En yleistä, puhun vain omien havaintojeni pohjalta. Niin ja olenhan mäkin suomalainen enkä ole kovin ahdasmielinen ;)
Suomi on tosi jees, en ole missään nimessä kieltänyt sitä. Suomi on ihan mahtava maa ja suomalaisissa on puolensa. Mua ällöttää vaan se, että niin moni ajattelee kuten tämän ketjun suurimmat huutelijat.
Ööö, ajattelee miten?

Se asenne myös näkyy erityisesti pienemmillä paikkakunnilla, jonne en ikinä uskaltaisi edes mennä jos olisin tummaihoinen. Tai ainakaan en liikkuisi myöhään ulkona... Ja se on tosi surullista.

Eli toisin sanoen olet ennakkoluuloinen maalaisia kohtaan, vai ootko sä nähnyt miten mamuille käy pienemmillä paikkakunnilla? Meillä täällä pienemmällä paikkakunnalla voi ne vähäiset mamut liikkua ihan rauhassa, kertaakaan en oo kuullut että kellekään olisi tehty mitään.

Anya: Vastustan väkivaltaa tekijästä riippumatta, vastustan ahdasmielisyyttä, ennakkoluuloja ja tuomitsemista. Kannatan suvaitsevaisuu(tiettyyn pisteeseen asti), avarakatseisuutta sekä ihmisten kohtelemista ihmisinä eikä väreinä tai kansallisuuksina.

Pidät siis suomalaisia ennakkoluuloisina, ahdasmielisinä, tuomitsevina, kapeakatseisina, sekä värien ja kansalaisuuksien mukaan kohtelevina? Mikset suvaitse suomalaisia?

En halua Suomeen rikollisia, kannatan työperäistä maahanmuuttoa. Olen myös nykyisen politiikan kiristämisen kannalta, esimerkiksi rikoksentekijän karkoittaminen olisi mielestäni ihan ok.

Paljonko mahtaa olla työperäistä maahanmuuttoa verrattuna siihen mitä muuta sakkaa tulee? Suomeen tarvitaan tosiaan työvoimaa, se on ihan totta, mutta niiden töiden perässä tulevien antama panos ei täytä noiden loisimaan tulevien kuluja.

Ennen kaikkea kannatan sitä, että ihmisille annetaan mahdollisuus eikä ketään syrjitä, arvostella tai tuomita sellaisen seikan perusteella mihin hän itse ei voi vaikuttaa.
Eikö täällä anneta mahdollisuutta? -Toki se on kivaa mamulle vain loikoilla sohvalla ja nostaa tukia, kun uuteen kulttuuriin sisään pääseminen on kuitenkin rankenpaa ja mitä sitä edes yrittämäänkään. Liittoudutaan yhteen kaikkien muiden roskamamujen kanssa ja vihataan suomalaisia, jos jokukin joskus katsoo vähän väärin tai pitkään (Koska suomessa maahanmuutto on varsin uusi asia, on varsin tavallista, että erilaista ehkä katsotaan pitkään). Kyllä se oma paikka uudessa yhteiskunnassa on ansaittava muutenkin kuin loisimalla. Esimerkkinä, että kun menet vaikka suomalaisena uuteen työpaikkaan, niin sen kyllä tietää mikä on työyhteisön reaktio käytökseesi, jos vaan nostat palkkaa, pummaat tupakkaa ja teetät kaikki työt toisilla. Ja mihin ei voi muka itse vaikuttaa? No ei toki ihonväriin, eikä jollain varauksin uskontoonsakaan, mutta jumalauta siihen voi vaikuttaa, että koittaa sopeutua siihen yhteiskuntaan jossa elää.

Jos rahan syytäminen maahanmuuttajiin vituttaa, onko se silloin maahanmuuttajien vika? Mielestäni paljon kehittävämpää olisi jos ihmiset kohdistaisivat vihansa vaikkapa eduskuntaan, joka näistä asioista päättää. Virastoissa päätetään kuka tänne pääsee, sinne se kritiikki olisi kohdistettava.
Ei olekkaan mamun vika, se on juurikin noiden päättäjien vika, mutta kun eihän niille sitä viestiä saa perille, vaikka Persut nousi räjähtäen, tai jos pidettäisiin mielenosoituksia. Eikä Suomi nyt voi tuosta Euroopan linjasta paljon erkaantuakaan, uniossa kun ollaan. Siinä mielessä koko unioni on mätä. Silloin sitä sitten kiukutellaan suoraan niille mamuille, koska ne vituttaa. Ja sanon vielä, etten itse äänestänyt persuja. Kannatan hyvinvointivaltiota, jossa toivon kaikkien sen asukkaiden voivan hyvin, lähtökohdistaan riippumatta. Se nyt vaan on niin, ettemme voi potkia omia huono-osaisiammekaan pois, vaan meidän täytyy pitää huolta omista. Meillä ei kuitenkaan ole varaa ottaa tolkuttomasti huono-osaisia mamuja tänne, koska se lisää kaikkien huono-osaisuutta. Ja jos katsoo noiden pakolaismaiden syntyvyystilastoja, niin ei se pitkässä juoksussa mitään ratkaise, vaikka ottaisimme 1000 mamua joka vuosi enemmän, kuin viime kerralla. Sieltä olisi tulossa lisää ja lisää joka vuosi.

Back
Ylös Bottom