Maahanmuutto

Meta title: 💥 Maahanmuutto – yksi aikamme kuumimmista yhteiskuntakysymyksistä ilman silkkihansikkaita, mutta faktoihin nojaten

Meta description: Keskustelua maahanmuutosta, integraatiosta, talous- ja turvallisuusnäkökulmista – näkemyksiä ja kokemuksia laidasta laitaan asialinjalla.

En tosiaan ihmettele, jos nettikeskusteluja on lehdistössä haukuttu asiattomiksi.

Nettikeskustelut on aina ollu asiattomia ja aina tulee osaltaa olemaan. Sä voit aiheesta ku aiheesta ettiä sivuston, jossa on asiatonta materiaalia. Se, joka on käyttäny internettiä joskus tietää tämän. Mut silti tän aiheen tiimoilta siinä on jotain uutisoitavaa. Ilmeisesti myös sun mielestä.

Eivät kaikki välttämättä asiattomuuteen asti yllä, mutta mitäpä jos täälläkin esiin tuotua tilasto- ja muuta faktaa käytettäisiin rakentavan kritiikin välineenä...

Kerro miten? Täällä on kyllä väännetty asiallisesti ja asiattomasti ja miten päin tahansa jos oot keskustelua seurannu.

Uskon että moni näistä keskusteluista voisi päätyä vakavammin otettaviin yhteyksiin.

Totta. Halla-aho esimerkiksi pääs ihan käräjäoikeuteen asti.

Sen sijaan suurin osa keskittyy kiukuttelemaan sitä kuinka heidät on väärin ymmärretty eikä valtaa käyttävät ihmiset "ymmärrä mistään mitään". Voi ollakin, että korjausliikkeen tarpeita on, mutta en usko, että tämän tason keskustelulla juuri mihinkään asian kanssa päästään.

Uskotko tosissasi, että Pakkotoiston keskustelulla päästään yhtään mihinkään., oli se tasoltaan mitä tahansa?

Vittu rupee kyrpimään ku joku jeesusteleva apina tulee aina puolen vuoden välein huutelemaan sitä asiallista keskustelua ja tulee keskustelemaan toisten keskustelutavasta (kaikentietävä pikkumulkku käyttäisi tässä termiä metakeskustelu) ja selittämään, kuinka asiallinen keskustelutyyli vie asioita eteenpäin. Mitä vittua toisten keskutelutavasta keskuteleminen hyödyttää? Luo sinä tänne sitä asiallista keskustelua. Keskustele sinä oikein, äläkä jeesustele siellä perkele. Ota kantaa asioihin. Teitä metakeskustelijoita ilmaantuu aina tasasesti tänne kauhistelemaan sitä, kuinka joku käyttää kirosanoja tai alatyylisiä ilmaisuja, herranjumala internetissä!! Kontriibuutio itse asiaan teillä on aina täysi 0.

Täällä analyysiä tutkimuksesta:
http://www.halla-aho.com/scripta/homma_ryn_tutkimus_maahanmuuttoasenteista.html

Lopuksi haluan huomauttaa, että tutkimuksen esiin tuoma suomalaisten enemmistön mielipide vastaa sekä pääpiirteissään että yksityiskohdissaan sitä linjaa, jota minä ja muut maahanmuuttokriittiset olemme vuosien ajan johdonmukaisesti edustaneet. Ne näkemykset, jotka mediassa on leimattu rasismiksi, fasismiksi, ulkomaalaisvihaksi ja pienen vähemmistön mielenhäiriöksi, ovat valtavirtaa. Me olemme enemmistö.

Uskotko tosissasi, että Pakkotoiston keskustelulla päästään yhtään mihinkään., oli se tasoltaan mitä tahansa?

Vittu rupee kyrpimään ku joku jeesusteleva apina tulee aina puolen vuoden välein huutelemaan sitä asiallista keskustelua ja tulee keskustelemaan toisten keskustelutavasta (kaikentietävä pikkumulkku käyttäisi tässä termiä metakeskustelu) ja selittämään, kuinka asiallinen keskustelutyyli vie asioita eteenpäin. Mitä vittua toisten keskutelutavasta keskuteleminen hyödyttää? Luo sinä tänne sitä asiallista keskustelua. Keskustele sinä oikein, äläkä jeesustele siellä perkele. Ota kantaa asioihin. Teitä metakeskustelijoita ilmaantuu aina tasasesti tänne kauhistelemaan sitä, kuinka joku käyttää kirosanoja tai alatyylisiä ilmaisuja, herranjumala internetissä!! Kontriibuutio itse asiaan teillä on aina täysi 0.

I rest my case.

Jatkakaa vuodattamistanne.

Mulle jäi tosi epäselväksi, että mikä se sinun mielipiteesi on??

Sanotaan näin, etten ole riittävän innostunut maahanmuuttokysymyksestä, jotta olisin jaksanut siihen itse perehtyä, mutta olen enemmän tai vähemmän samaa mieltä useiden täällä esitettyjen mielipiteiden kanssa. Enemmänhän minä yritin kritisoida (mm.) tämän keskustelun laatua. Mutta se oli Rankkurin mielestä turhanpäiväistä ja ylimielistä pätemistä.

Muutaman kerran olen tässä keskustelussa yrittänyt tuoda joidenkin asioiden taustalla vaikuttavia seikkoja ilmi - tässä viimeisessä tuo oikeusasiamiehen kannanotto. Mutta senkään selostaminen ei kelvannut Rankkurille, koska hän oli eri mieltä siitä miten asian pitäisi olla. Tätä samaa oli havaittavissa puoli vuotta sitten tässä keskusteluketjussa, kun yhdenvertaisuusasiaa viimeksi jumpattiin. Monille objektiivinen selostaminen kelpaa vain silloin, kun sitä voi käyttää oman mielipiteenmuodostuksen tukena. Jos taas objektiiviset seikat ovat vastoin omaa näkemystä, niistä ollaan joko hiljaa taikka ne julistetaan kaikesti huolimatta vääriksi - vaikka sitten väkisin tulkinnalla.

Juuri tästä yksiulotteisesta julistamisesta tämäkin keskustelu minun mielestäni kärsii. Suuri osa keskustelijoista jopa pyrkii mustavalkoiseen ajatteluun. Mutta minä nyt en tosiaan ole oikea ihminen osallistumaan tähän keskusteluketjuun, koska minä en "ota kantaa". Toisaalta en muuten ole nähnyt Rankkuriltakaan yhtään ainutta omalla ajatuksella perusteltua kannanottoa. Yleeensä "argumentit" ovat suoria viittauksia tilastoihin tai artikkeleihin. Lisäksi vastakkaiset tai muutoin kriittiset puheenvuorot ohitetaan vastakysymyksillä taikka lisäperusteluvaatimuksilla. Tämä argumentointityyli on aika sisällötön, kun koko vastuu keskustelusta lykätään "vastapuolelle". Omaksi hommaksi jää siten vain piikittelevien kysymysten heitteleminen ja tilastoihin viittaaminen. En siis tarkoita, etteikö näissä aineistoissa olisi pohjaa, mutta mitäpä keskustelua saa aikaa siitä, jos toisen osapuolen vastaukset ovat käytännössä lyhyesti ja ytimekkäästi aina luokkaa "olet väärässä".

Sanotaan näin, etten ole riittävän innostunut maahanmuuttokysymyksestä, jotta olisin jaksanut siihen itse perehtyä, mutta olen enemmän tai vähemmän samaa mieltä useiden täällä esitettyjen mielipiteiden kanssa. Enemmänhän minä yritin kritisoida (mm.) tämän keskustelun laatua. Mutta se oli Rankkurin mielestä turhanpäiväistä ja ylimielistä pätemistä.

"keskustellaan väärin"

AInahan nää keskustelut menee tähän, jos on yhtään tunnepitoisempi asia. Etenkin näin lama aikana noi pakolaisten huikeat avustukset saattaa muodostua tunnepitoisemmiksi monelle suomalaiselle.

"keskustellaan väärin"

AInahan nää keskustelut menee tähän, jos on yhtään tunnepitoisempi asia. Etenkin näin lama aikana noi pakolaisten huikeat avustukset saattaa muodostua tunnepitoisemmiksi monelle suomalaiselle.

Näinhän se on. Ihan ymmärrettävästi näin käy. Mutta onko tässä nyt sitten perustelu sille, miksi keskustelua ei edes kannata yrittää käydä maltillisemmalla tasolla?

Tässäkin ketjussa noin puolet kommenteista ei kritisoi tai puolla maahanmuuttoa, vaan sitä että keskustellaan väärin. Pojat voisi porukalla perustaa tänne ketjun "Kuinka keskustella poliittisesti korrektisti ja esittää intellektuellia, ilmaisematta silti omaa mielipidettään keskusteltavasta aiheesta". Ei oikein voi syntyä rakentavaa keskustelua mistään, kun joku koko ajan on huomauttelemassa milloin mistäkin irrelevantista pikkujutusta, eikä keskustella itse aiheesta:)

Mitäs hienoa siinä on. Arvaas minne ne sitten tunkee kahta innokkaammin?

Sitä, että tuo luo painetta myös Suomessa kiristää palautuspolitiikkaa. Vrt. paniikinomaiset tiukennusyritykset ulkomaalaislakiin sen seurauksena, että esim. Ruotsi on tiukentanut omaa linjaansa.

Näinhän se on. Ihan ymmärrettävästi näin käy. Mutta onko tässä nyt sitten perustelu sille, miksi keskustelua ei edes kannata yrittää käydä maltillisemmalla tasolla?

Ei, se oli vaan kommentti siihen miksi nämä keskustelut usien menevät tähän.

Ennemmin kuin kritisoisin näiden keskustelujen tasoa, kiinnittäisin huomiota siihen kuinka paljon tällä hetkellä asiasta keskustellaan medioissa. Netissä, televisiossa, lehdissä. Sekä siihen missä siitä ei keskustella. Poliittisesti varmaan arka aihe, mutta poliitikkojen osallistuminen tähän keskusteluun on ollut mielestä erittäin huonoa.

Ehkä kun tarpeeksi keskustellaan, vaikkakin sitten värikkäällä kielellä ja huonoin argumentein. On näistä keskusteluista ainakin se hyöty, että mitä useammin tämä aihe nousee otsikoihin, nostaa se painetta keskustella näistä asioista niissä oikeissa paikoissa eli päätöksiä tekevissä elimissä.

I rest my case.

Jatkakaa vuodattamistanne.

Kiitos jälleen suuresta annista keskustelulle. Oikein keskusteltu!

Eikö oo käyny selväksi, ettei täällä kukaan jaksa kuunnella ja lukea valopäiden vuodatuksia siitä, kuinka tulee keskustella. modified esim. bannattiin täältä juuri tuosta syystä. Et ole ensimmäinen etkä edes kymmenes, jolla ei ole mitään muuta annettavaa ku nillittää vitun ja neekerin käytöstä.

Muutaman kerran olen tässä keskustelussa yrittänyt tuoda joidenkin asioiden taustalla vaikuttavia seikkoja ilmi - tässä viimeisessä tuo oikeusasiamiehen kannanotto. Mutta senkään selostaminen ei kelvannut Rankkurille, koska hän oli eri mieltä siitä miten asian pitäisi olla.

Sulleko menee ihan kaikki läpi ja on okei, kun joku sua "korkeempi" kertoo sulle miten asioiden pitäis olla? Jos valtionsyyttäjä Mika Illman tulee kertomaan sulle, että on ihan okei, että abdikadir raiskaa ja hakkaa sun siskos ni sä oot sen jälkeen asian kanssa sinut?

Tätä samaa oli havaittavissa puoli vuotta sitten tässä keskusteluketjussa, kun yhdenvertaisuusasiaa viimeksi jumpattiin. Monille objektiivinen selostaminen kelpaa vain silloin, kun sitä voi käyttää oman mielipiteenmuodostuksen tukena. Jos taas objektiiviset seikat ovat vastoin omaa näkemystä, niistä ollaan joko hiljaa taikka ne julistetaan kaikesti huolimatta vääriksi - vaikka sitten väkisin tulkinnalla.

Keskustelisit sitten asiasta, etkä siitä kuinka Rankkuri puhuu tuhmia.

Juuri tästä yksiulotteisesta julistamisesta tämäkin keskustelu minun mielestäni kärsii.

Mutta ei lainkaan metakeskustelusta?

Suuri osa keskustelijoista jopa pyrkii mustavalkoiseen ajatteluun.

Jos asiat ovat mustavalkoisia, miksi niistä pitäisi ehdoin tahdoin tehdä harmaita?

Mutta minä nyt en tosiaan ole oikea ihminen osallistumaan tähän keskusteluketjuun, koska minä en "ota kantaa".

Mutta koet kuitenkin olevasi sen verran muiden yläpuolelta, että olet mielestäsi oikeutettu tuomitsemaan niiden keskustelutavat, jotka yrittävät keskustella? Sekö on sitä sun peräänkuuluttamaa asiallista keskustelua?

Toisaalta en muuten ole nähnyt Rankkuriltakaan yhtään ainutta omalla ajatuksella perusteltua kannanottoa.

Tästä voi olla monikin ihminen eri mieltä, mutta sua nyt kiukuttaa pikkusen kun sua toruttiin. Mä veikkaan, että yhdellekään tän ketjun lukijalle ei ole epäselvää, mitä mieltä mä olen asioista. Sun suhteen tuskin kukaan voi sanoa samaa.

Yleeensä "argumentit" ovat suoria viittauksia tilastoihin tai artikkeleihin.

Jos joku väittää, että somalit tekee töitä niin mun mielestä somalien työttömyysasteesta kertova tilasto on melko vahva argumentti asiaan. Sitä ei tarvitse selitellä sen kummemmin. Mutta kerro toki mihin haluat mielipiteen niin sen kyllä kerron.

Lisäksi vastakkaiset tai muutoin kriittiset puheenvuorot ohitetaan vastakysymyksillä taikka lisäperusteluvaatimuksilla.

Eikö ole omituista, että väitteille halutaan perusteluita? Se ei ilmeisesti ole sitä asiallista ja faktoihin perustuvaa keskustelua, jota olet täällä huudellut. Omituista, että ensin peräät faktoihin nojautuvaa keskustelua ja sitten perään itket, kun "kriittiset" vaativat ihan perusteluita kannanotoille. Joku vois pitää tätä hieman erikoisena.

Tämä argumentointityyli on aika sisällötön, kun koko vastuu keskustelusta lykätään "vastapuolelle".

Sä et tosiaan ole lukenu tätä ketjua, mä oon täällä miljoonat kerrat esittäny faktoihin perustuvia argumentteja, jotka eivät tue maahanmuuttoa. Toiselta puolelta ne tosin on jääny näkemättä. Mitä vitun sisältöä sä oot sit taas tuonu tähän keskusteluun? Nillitystä muiden keskustelusta. Mitä jos palaisit tänne kun sulla on jotain sanottavaa itse asiaanki?

Omaksi hommaksi jää siten vain piikittelevien kysymysten heitteleminen ja tilastoihin viittaaminen. En siis tarkoita, etteikö näissä aineistoissa olisi pohjaa, mutta mitäpä keskustelua saa aikaa siitä, jos toisen osapuolen vastaukset ovat käytännössä lyhyesti ja ytimekkäästi aina luokkaa "olet väärässä".

Olisko sitten niin, että toinen osapuoli on väärässä jos kaikki olemassa olevat faktat näin osoittaa? Vai pitäiskö sun iloks täällä leikkiä, että näitä tilastoja ei ole olemassa, ettei sulle tuu paha mieli siitä, että perustelemattomat kommentit lytätään?

"Vihreät ei hyväksy vihapuheita emmekä ota ehdokkaiksi rasisteja tai minkään sortin maahanmuuttokriitikkoja."

Vihreät ainakin tekivät jo poliittisen itsemurhan.

Ei tuo mikään poliittinen itsemurja ole, päinvastoin. Maahanmuuttokriittiset ihmiset ym. persujen kannattajat eivät kuitenkaan äänestäisi vihreitä, joten vihreät eivät menetä tuolla tavalla juurikaan ääniä. Jos maahanmuutto oikeasti nousee merkittäväksi asiaksi vaaleissa, niin vihreät saattavat poimia muutaman lisä-äänen sellaisilta ihmisiltä, jotka nimenomaan haluavat äänestää liberaalimman maahanmuuttopolitiikan puolesta. Lisäksi tälläisillä linjauksilla yritetään aktivoida myös omaa peruskannattajakuntaa, jotta ne eivät jäisi vaalipäivänä sohvan pohjalle polttelemaan hamppua.

En itsekään oikein ymmärrä OoDeen pointtia. Vaikka tämä vääntäminen on täällä hiukan ronskia omaankin makuuni, tuskin se paranee siitä että keskustelu muutetaan oikeustekniseksi kikkailuksi. Ja tuosta olen Rankkurin kanssa samaa mieltä, että "mutta kun valtaapitävä on kannanotossaan näin sanonut" ei ole mikään oikeutus millekään, varsinkin kun täällä pääasiassa keskustellaan siitä miten asiat kenenkin mielestä pitäisi olla, ei siitä miten nykyisen asiat täyttävät lain kirjaimen tai kuinka hyvin ne noudattavat jotakin käytäntöä. Hiukan kuin yrittäisi perustella diktaattorin toimia sillä, että diktaattori on itse hyväksynyt ne. Jos jokin käytäntö on esim. oikeustajun tai terveen järjen vastainen, niin ei se ainakaan helpota tilannetta, että käytäntö on yleinen tai niin on tehty ennenkin.

En itsekään oikein ymmärrä OoDeen pointtia. Vaikka tämä vääntäminen on täällä hiukan ronskia omaankin makuuni, tuskin se paranee siitä että keskustelu muutetaan oikeustekniseksi kikkailuksi. Ja tuosta olen Rankkurin kanssa samaa mieltä, että "mutta kun valtaapitävä on kannanotossaan näin sanonut" ei ole mikään oikeutus millekään, varsinkin kun täällä pääasiassa keskustellaan siitä miten asiat kenenkin mielestä pitäisi olla, ei siitä miten nykyisen asiat täyttävät lain kirjaimen tai kuinka hyvin ne noudattavat jotakin käytäntöä. Hiukan kuin yrittäisi perustella diktaattorin toimia sillä, että diktaattori on itse hyväksynyt ne. Jos jokin käytäntö on esim. oikeustajun tai terveen järjen vastainen, niin ei se ainakaan helpota tilannetta, että käytäntö on yleinen tai niin on tehty ennenkin.

Tuo "oikeusteknin kikkailu" kohdistui viimeisessä vain siihen sisältöön, mitä lausuttiin esiin tuodusta oikeusasiamiehen päätöksestä. Omasta mielestäni tällaisten asioiden avaaminen ei ole mitenkään mielipidekeskustelua haittaavaa. Jos keskustelussa kuitenkin peräänkuulutetaan faktoja, niin myös viranomaispäätösten kritisoinnissa pitäisi ottaa taustalla vaikuttavat objektiiviset seikat huomioon. Mutta ehkä näiden asioiden avaaminen on tällaisissa yhteyksissä ajanhukkaa, koska "kansan oikeustajusta" saisi oman topikkinsa jo sellaisenaan.

Itse olen tottunut käymään asiakeskustelua mielipidekeskustelun sijasta. Näissä keskusteluissa itse asia on pöydällä ja sitä katsastellaan avoimesti monista näkökulmista. Jokaisella keskustelijalla on näissäkin toki oma (usein voimakaskin) mielipiteensä, mutta siitä huolimatta omaa kantaa ei yritetää väkipakolla syöttää muille. Täällä sen sijaan pääpainona tuntuu olevan pikemminkin mielipiteiden paremmuus ja väittely siitä, kuka on oikeassa. Ja se hyväksyttäköön. Olen siis selkeästi yrittänyt turhaan vaikuttaa keskustelutapaan. Niinpä lienee parempi, etten osallistu debatointiin sen enempää. :)

Tuo "oikeusteknin kikkailu" kohdistui viimeisessä vain siihen sisältöön, mitä lausuttiin esiin tuodusta oikeusasiamiehen päätöksestä. Omasta mielestäni tällaisten asioiden avaaminen ei ole mitenkään mielipidekeskustelua haittaavaa.

Toki faktan, jonka kaikki tietää saa sanoa ääneen jos haluaa, mutta sä olit sitä mieltä, että kun näin on päätetty niin se on sitten oikein ja ikuisesti oikein. Opetelkaa uimaan.

Jos keskustelussa kuitenkin peräänkuulutetaan faktoja, niin myös viranomaispäätösten kritisoinnissa pitäisi ottaa taustalla vaikuttavat objektiiviset seikat huomioon. Mutta ehkä näiden asioiden avaaminen on tällaisissa yhteyksissä ajanhukkaa, koska "kansan oikeustajusta" saisi oman topikkinsa jo sellaisenaan.

Ehkä?

Itse olen tottunut käymään asiakeskustelua mielipidekeskustelun sijasta.

Mikset sitten käy sitä asiakeskustelua tämän metakeskustelun sijaan?

Näissä keskusteluissa itse asia on pöydällä ja sitä katsastellaan avoimesti monista näkökulmista. Jokaisella keskustelijalla on näissäkin toki oma (usein voimakaskin) mielipiteensä, mutta siitä huolimatta omaa kantaa ei yritetää väkipakolla syöttää muille. Täällä sen sijaan pääpainona tuntuu olevan pikemminkin mielipiteiden paremmuus ja väittely siitä, kuka on oikeassa. Ja se hyväksyttäköön. Olen siis selkeästi yrittänyt turhaan vaikuttaa keskustelutapaan. Niinpä lienee parempi, etten osallistu debatointiin sen enempää. :)
Niin, jätä se metakeskustelu edelleenkin ja osallistu siihen asiakeskusteluun edes yhdellä viestillä? Sellaisella viestillä, jossa perustellen otat kantaa asiaan. Elä niinku saarnaat.

Back
Ylös Bottom