Maahanmuutto

Meta title: 💥 Maahanmuutto – yksi aikamme kuumimmista yhteiskuntakysymyksistä ilman silkkihansikkaita, mutta faktoihin nojaten

Meta description: Keskustelua maahanmuutosta, integraatiosta, talous- ja turvallisuusnäkökulmista – näkemyksiä ja kokemuksia laidasta laitaan asialinjalla.


Tuo on kyllä totta, että ikinä ei näe sellaisia maahanmuuttajia, joiden kotimaassa on selkeästi ollut hätä tai sota. Odottaisi että sieltä tulisi juurikin näitä vanhuksia, sairaita, nuoria miehiä joilta puuttuu käsi jne.
Muutama vuosi sitten näin kun lentokentällä haastateltiin 2 juuri Suomeen tullutta 30v pakolaista. Toinen kertoi tunteistaan näin:
"Vähän on huono olo ku sairas äiti jäi sinne sodan jalkoihin.." :D
 
Aika mielenkiintoisia yhteensattumia tässä aiheessa.

Silloin kun ensimmäinen pakolaisaalto rantautui Suomeen oli lama, niin kuin nytkin.

Olemme Ruotsista nähneet, mihin mielivaltainen pakolaispolitiikka johtaa, ja nyt meillä on hurriministeri viemässä Suomea samaan shittiin.

Jos Halla-aho olis ollut ylen keskustelussa mukana, homma olis aivan varmasti kärjistynyt pahemmin kuin nyt. Illan keskustelu pysytteli aika hyvin uomissaan. Tosin se somalinainen kävi paikoin jokseenkin kuumana:D
 
Jussi ei nyt sitten kirjottele helmikuun aikana enää enempää:

Toimittajille tiedoksi, etten ole käytettävissä tämän kuun aikana. Ilta-Sanomille (jonka Rami Mäkinen taas vaihteeksi soitti ja ruinasi edes pienenpientä haastattelua) ja Ylelle tiedoksi, etten ole käytettävissänne helmikuun jälkeenkään.

Oikein:D

Helmikuun loppuhöpinät löytyy scriptasta:

http://www.halla-aho.com/scripta/its_raining_shit_halla-lujah.html
 
No se on vain tokaisu, mielipide. On kuitenkin ilmeistä, että kun tuota pasteamaasi käytäntöä sovelletaan, niin se johtaa siihen, että liki kaikki saavat oleskeluluvan.
Samassa yhteydessä : "Toiseksi hallintovaliokunta halusi säilyttää kansainvälisen suojelun tason ennallaan eikä laajentaa sitä ministeri Thorsin esityksen edellyttämällä tavalla, eli juuri tämä on se asia, minkä ed. Kari Rajamäki täällä toi aikaisemmin esille."

Ja

"
Valto Koski /sd:
Alun perin hallituksen esitys sisälsi hallintovaliokunnan mietintöä pidemmälle meneviä esityksiä määräaikaisten oleskelulupien myöntämisestä. Niin sanotuille B-lupalaisille esitettiin tilapäisen määräaikaisen oleskeluluvan sijaan jatkuvaa määräaikaista oleskelulupaa tilanteissa, joissa maasta poistaminen olisi heistä itsestään riippumattomasta syystä mahdotonta. Taustalla oli varmaan ajatus integroida turvapaikanhakijoita entistä nopeammin suomalaiseen yhteiskuntaan, missä sinänsä ei ole mitään moitittavaa. Valiokunta ei kuitenkaan katsonut tällä kertaa tätä tarpeelliseksi ja teki seuraavat muutosesitykset, jotka haluan sen takia kerrata, että näistä varsinaisista substanssikysymyksistä on aika vähän käyty keskustelua.

a) Humanitaarisen suojelun alan rajaaminen: "Valiokunnalle esitetyn selvityksen mukaan humanitaarista suojelua koskevan sääntelyn tarkoituksena on säilyttää kansainvälisen suojelun myöntämisen edellytykset nykyisellä tasolla. Näin ollen tarkoitus ei ole laajentaa kansainvälisen suojelun antamisen perusteita." Näin joistakin täällä pidetyistä puheenvuoroista on voitu ymmärtää. "Ehdotetun ulkomaalaislain 88 a § ei kuitenkaan sanamuotonsa perusteella vastaa mainittua tarkoitusta muutoin kuin ympäristökatastrofin osalta. Kuten edellä on todettu, nykyisin ympäristökatastrofi sisältyy voimassa olevassa 88 §:ssä säädetyn suojelun tarpeen piiriin. Valiokunta ehdottaakin, että hallituksen esitykseen sisältyvän 88 a §: n 1 momentista poistetaan ne ilmaisut, jotka ovat epämääräisiä ja väljiä ja joiden sisältö ei ilmene myöskään perusteluista." Tämä oli valiokunnan näkemys asiantuntijakuulemisten jälkeen. "Kyseiset käsitteet kiistatta laajentaisivat kansainvälisen suojelun alaa nykyisestään. Valiokunnan ehdottamassa muodossa suojelun antamisen edellytykset säilyvät nykyisellään."

b) Tilapäisen oleskeluluvan rajaaminen, nykytila: "Voimassa olevan ulkomaalaislain 51 §:stä ilmenee, että Suomessa olevalle ulkomaalaiselle myönnetään tilapäinen oleskelulupa, jos häntä ei tilapäisestä terveydellisestä syystä voida palauttaa kotimaahansa tai pysyvään asuinmaahansa taikka hänen maasta poistamisensa ei ole tosiasiassa mahdollista. Tilapäinen oleskelulupa myönnetään henkilölle, jolla ei ole perusteita oleskeluluvan saamiseen, mutta jota ei kuitenkaan ole mahdollista poistaa maasta ainakaan välittömästi. Tällainen oleskelulupa myönnetään ulkomaalaiselle siihen saakka, kunnes este maasta poistamiseen on poistunut. Tilapäisyys voi jatkua korkeintaan kaksi vuotta, minkä jälkeen on myönnettävä jatkuva oleskelulupa, jos maasta poistaminen ei edelleenkään ole mahdollista."

Sitten hallituksen esittämä muutos tähän nykytilaan: "Esityksen mukaan Suomessa olevalle ulkomaalaiselle myönnetään tilapäisen oleskeluluvan sijasta jatkuva oleskelulupa heti ensimmäisenä lupana, jos henkilön maasta poistaminen ei ole hänestä riippumattoman teknisen esteen vuoksi mahdollista. Jatkuva oleskelulupa merkitsee oikeutta työntekoon ja perheen yhdistämiseen. Samalla se merkitsee sitä, että jatkuva oleskelulupa myönnetään heti, vaikka kansainvälisen suojelun edellytykset eivät täyty."

Sitten hallintovaliokunnan muotoilema teksti: "51 §. Tilapäisen oleskeluluvan myöntäminen maasta poistamisen estymisen vuoksi. Valiokunta ehdottaa yleisperusteluissa lausuttuun viitattuun 51 §:n poistamista lakiehdotuksesta, jolloin pykälä jää sisällöltään nykyiselleen."


"Tilapäiseen oleskelulupaan liittyvänä keskeisenä ongelmana on pidetty sitä, ettei henkilö ole ensimmäisen vuoden aikana saanut tehdä työtä. Valiokunta pitää sanotun rajoituksen poistamista tarpeellisena, jolloin myös monin tavoin ongelmallinen ehdotettu ulkomaalaislain 51 a § voidaan poistaa kokonaan lakiehdotuksesta. Valiokunnan ulkomaalaislain 80 §:ään ehdottaman muutoksen perusteella ulkomaalaisella on heti 51 §:ssä tarkoitetun tilapäisen oleskeluluvan saatuaan oikeus tehdä ansiotyötä." "

Minä en ymmärrä mistä kumpuaa tuo varmuus että ehdotuksen läpi mennessä -valiokunta muodossaan! - , käytäntö muuttuu kaikki sisään ottavaksi?
 
Syy (tai ansio, miten asian haluaakin nähdä), miksi ns. maahanmuuttokriittisten äänimäärä näyttäisi nousevan jatkuvasti, on puolestaan mediassa. Mm. Halla-ahon teilausyritykset päätyivät siihen, että ihmiset enenevissä määrin löysivät "kerrankin poliitikon, joka ajattelee kuten he", olkoonkin että Halla-aho vaihtoi poliitikoksi vasta jokin aikaa sitten. Ensin revittiin otsikoita, joiden sanoma oli kutakuinkin "tämä pirulainen haluaa ESTÄÄ turvapaikanhakijoiden tulvan, voitteko kuvitella". Ilmeisesti liian myöhään näille toimittajille sitten valkeni, että juuri sille sanomalle oli ja on aivan järjettömän suuri sosiaalinen tilaus. Helsingin vaalituloksen jälkeisen "skandaaliuutisoinnin" myötä H-a:lle aukeni vielä täysin uusi potentiaalinen äänestäjäkunta, kun suuri yleisö ensimmäistä kertaa kuuli koko miehestä. Oli Halla-ahosta mitä mieltä tahansa, ironiaa ei voi olla rakastamatta.
Tästä samaa mieltä. Uskon silti taantuman olevan yksi syistä. Tuo nelosen tarjoaman huonosti otsikoidun alle sadan sanan jutun esittäminen uutisena tosin on kyllä täyttä paskaa.
 
Jos heitetään, että yhtä (1) turvapaikan saanutta somalia kohden maahan tulee noin neljä (4) perheenjäsentä perheenyhdistämisten kautta niin joko aukeaa?
 
Jos heitetään, että yhtä (1) turvapaikan saanutta somalia kohden maahan tulee noin neljä (4) perheenjäsentä perheenyhdistämisten kautta niin joko aukeaa?

Joo, mutta näinhän se on somaleiden kohdalla ollut aina. Jos kriteerit turvapaikan saamiselle ei muutu, ei tuossa millekään räjähdysmäiselle somaleiden invaasiolle ole perusteita.

Jotenkin tuntui jopa eduskunnan keskustelua seuratessa, että osa edustajista vieläkin jankkasi siitä vanhasta hallituksen esityksestä, vaikka se on valiokuntakäsittelyn läpikäynyt, ja siellä muokkautunut uusiksi. Jos edes kansanedustajat ei tiedä missä mennään, en epäile etteikö tilanne olisi kansan keskuudessa samanlainen.
 
Joo, mutta näinhän se on somaleiden kohdalla ollut aina. Jos kriteerit turvapaikan saamiselle ei muutu, ei tuossa millekään räjähdysmäiselle somaleiden invaasiolle ole perusteita.

Jotenkin tuntui jopa eduskunnan keskustelua seuratessa, että osa edustajista vieläkin jankkasi siitä vanhasta hallituksen esityksestä, vaikka se on valiokuntakäsittelyn läpikäynyt, ja siellä muokkautunut uusiksi. Jos edes kansanedustajat ei tiedä missä mennään, en epäile etteikö tilanne olisi kansan keskuudessa samanlainen.

Tässä on myös yksi juttu, mitä ei ole huomiotu. Kun Suomen laki nyt jonkin verran löystyy, niin tämä tämä luonnollisesti johtaa yhä kasvavaan virtaan, koska muut maat kuitenkin kiristävät huomattavasti omia käytäntöjään. Suomeen ei olla siksi pyritty kovin paljoa, koska ympärillä oleviin maihin on ollut paljon helpompi päästä. Nyt kun Suomi hieman löysää omaa käytäntöään ja muut maat kiristävät, niin tuloksena voi hyvinkin olla melkoinen vyöry.
 
Joo, mutta näinhän se on somaleiden kohdalla ollut aina. Jos kriteerit turvapaikan saamiselle ei muutu, ei tuossa millekään räjähdysmäiselle somaleiden invaasiolle ole perusteita.
Eihän sillä ole mitään tekemistä määrän kasvun kanssa, että kriteerit eivät muutu. Sillä on tekemistä, kuinka paljon tänne tulee turvapaikanhakijoita. Jos puolet hakijoista saa paikan niin silloin 1000 hakijaa --> 500 *4 = 2000 ergo 6000 hakijaa --> 3000 *4 =12 000

Tarpeeksi simppeliä poromiehellekin?
 
Näkeekö ton äänestystilanteen jostain? Vai pelkääkö IS, että ne jää kiinni ku ne korjaa kansan äänestysvirheitä?
IS kuuluu Sanoma-konserniin eli HS:n kanssa samaa lafkaa. Missään tapauksessa IS ei tule julistamaan Halla-ahoa suosituimmaksi suomalaiseksi.

Vittuilun vuoksi kävin kuitenkin Hallista äänestämässä.
 
Berliini on rikollisten leppoisa lymypaikka

http://www.aamulehti.fi/uutiset/ulkomaat/berliini-on-rikollisten-leppoisa-lymypaikka/131030

Olisi kiva tietää mitähän tuosta ajateltaisiin Saksassa ilman maan natsimenneisyyttä...

Muistetaan kuitenkin, ettei Saksan, Ruotsin, Ranskan, Italian, Iso-Britanian etc. tilanteita voi verrata suomen tilanteeseen, sillä me onnistumme integraatiossa! Voimme aivan huoletta ottaa jatkossa suurempiakin määriä, sillä suomi aikoo voimavaraistaa tulijat. Maahanmuutto tuleekin nähdä rikastuttavana pääomana, eikä tarttua tuollaisiin epäolennaisuuksiin. Vuoropuhelun avulla onnistumme!;)
 
Eihän sillä ole mitään tekemistä määrän kasvun kanssa, että kriteerit eivät muutu. Sillä on tekemistä, kuinka paljon tänne tulee turvapaikanhakijoita. Jos puolet hakijoista saa paikan niin silloin 1000 hakijaa --> 500 *4 = 2000 ergo 6000 hakijaa --> 3000 *4 =12 000

Tarpeeksi simppeliä poromiehellekin?
Ja sekö että jos ehkä mahdollisesti tulevaisuudessa hakijamäärät kasvaa on seurausta tästä lain viilailusta? En kiellä etteikö esim. naapurimaiden kiristyvät tulkinnat Suomeen pyrkivien määrään voisi vaikuttaa, mutta jotenkin tässä on nyt paisuttelun maku.
 
Back
Ylös Bottom