Maahanmuutto

Meta title: 💥 Maahanmuutto – yksi aikamme kuumimmista yhteiskuntakysymyksistä ilman silkkihansikkaita, mutta faktoihin nojaten

Meta description: Keskustelua maahanmuutosta, integraatiosta, talous- ja turvallisuusnäkökulmista – näkemyksiä ja kokemuksia laidasta laitaan asialinjalla.

Jos käyttäytyy ja elää niinkuin kuuluu niin ei mitään väliä mistä on.
Jep, näin on. Avokki on puoliksi israelilainen ja siis sen faija on israelista joten on tullu oltua jonkun verran tekemisissä ulkomaalaisten kanssa. Niin kauan kun tulee vaan tänne tekemään työnsä kunnolla eikä syyllisty pelkkiin rikoksiin niin mun suhtautuminen on positiivinen.

Jos käyttäytyy ja elää niinkuin kuuluu niin ei mitään väliä mistä on.

Niinpä, kunhan porukka muistaa, että maassa maan tavalla, niin ei mitään ongelmaa.

Itse tunnen pari afrikkalaista kaveria ja sitten muutaman Irakista lähtöisin olevaa tyyppiä, ovat ihan asiallisia kavereita ja hoitavat hommansa. Hauskana juttuna sinänsä, mutta nämä tyypit inhoavat muissa ulkomaalaisissa samaa asiaa kuin minäkin, eli käyttäytymistä naisia kohtaan. Osalla porukasta on ihan sairas tapa asennoitua naisiin. Baarissa kyylätään silmä kovana tanssilattialla kun naiset tanssii ja sitten mennään lääppimään. Tämä ei ole hyvä juttu ja ne naiset harvemmin lämpenee sille.

Minulla ei ole mitään ulkomaalaisia vastaan mikäli he eivät tule minulle kertomaan / vaatimaan kuinka minun pitäisi kotimaassani elää ja olla.

Tervetuloa Suomeen kaikki rehelliset, työtä tekevät kunnialliset ihmiset.

Ulkomaalaiset eivät ole mikään tietty ihmisryhmä joten vähän on outo kysymys. Suhtautuminen riippuu siitä miten ihminen käyttäytyy ja on.

Kyllä ainakin itse voin myöntää että lievällä varauksella tulee suhtauduttua maahanmuuttajiin pois lukien muista länsimaista muuttaneet koska siinä ei mitään "kulttuurieroa" pääse syntymään. Itse en kovin montaa ulkomaalais taustaista tunne pari tuolta jostain Irakin suunnalta kotoisin olevaa jätkää tunnen ja ovat kyllä ihan kelpo porukkaa mutta sitten taas tiedän valitettavan monta toisenlaistakin tapausta jotka ovat kotoisin hieman erisuunnasta. Omasta puolesta maahanmuuttoa voisi lisätäkkin kunhan sitten pistettäisiin sopeutumatonta porukkaa pihallekkin jos ei pelisäännöt miellytä.

No jos ihan rehellisiä ollaan niin saatan olla ennakkoluuloinen ja ylireagoida jos vieraan kulttuurin edustaja käyttäytyy minun silmääni erikoisesti. Mutta tämä ei koske pelkästään ulkomaalaisia vaan myös suomalaisia jotka esim. kuuluvat eri sosiaaliluokkaan kuin minä. Yritän kyllä päästä tästä piirteestä eroon, koska eihän minun toimintatapani ole mikään normi mihin muiden pitäisi pyrkiä. Ja totta puhuen ulkomaalaisuus ei useinkaan liity millään tapaan mihinkään: tyyppi vaan on ärsyttävä enkä pidä hänestä ihmisenä.

Valitettavasti täällä on niin paljon pelkästään sossunrahoilla lomailijoita(eivät yritä kouluttautua tai yritä saada töitä) ja rikollisia ulkomaalaisia jotka pilaavat rehtien turvapaikanhakijoiden maineen.
En sano, että suurikaan osa, mutta hyvin paljon löytyy noita ainakin tietyistä ryhmistä.

Kantani karkottamisille on: yksikin vakavampi rikos niin takaisin.
Minun mielestäni oikeasti todella naurettavaa, että täällä elätetään vankiloissa jotain raiskauksen tehneitä pakolaisia. Mitä vittua??

Maassa maan tavalla and that's the end.

Hyvä ketjun Seji aloittanut. Toiv pysyy asiallisella linjalla.

Itsellä lukuisten huonojen kokemusten takia aika kovatkin ennakkoluulot tiettyjä ulkomaalaisia vastaan. Mutta asiallisesti käyttäytyvät saa aina asiallisen kohtelun. Niin metsä vastaa kun sinne huudetaan.

Mutta Seji, mitä mieltä ulkomaalaiset on meistä, ja meidän yhteiskunnasta? Mikä täällä on hyvää ja mikä päin persettä?

Käyttäydytään tilanteen mukaan niin kaikilla on hyvä mieli.

Tuo maassa maan tavalla saa koskea myös meitä Suomalaisia ulkomailla.

Niin se pitäis olla, että kun on tänne tullut niin kaikki pitäisi olla samanarvoisia hyvässä ja pahassa.

Ihmiset on ihan samanlaisia jokapaikassa joten turha stressata "ulkomaalaisia." Jos yhtään reissaa niin saa huomata miltä tuntuu olla itse ulkomaalainen.

En erottele ihmisiä syntyperän mukaan. Ihan saman arvostuksen saavat minulta syntyperäiset suomalaiset kuin maahanmuuttajatkin. Vastaavasti voin olla kunnioittamatta molempia, jos siihen on syytä: Rikoksiin syyllistyneeseen suhtaudun kuten rikolliseen, syntyperästä riippumatta. Ahkeraan ja rehtiin ihmiseen suhtaudun kunnioittaen, ihonväristä tai syntyperästä riippumatta.

Luonnollisesti suhtaudun varauksella heihin, joiden keskuudessa esim. rikollisuus on muita suurempi, mutta yksittäisiä ihmisiä en sen perusteella tuomitse.
Mutta Seji, mitä mieltä ulkomaalaiset on meistä, ja meidän yhteiskunnasta? Mikä täällä on hyvää ja mikä päin persettä?
Erittäin hyvä kysymys. Ainakin itse haluan kuulla suoraan kommentin maahanmuuttajalta, en pelkästään netistä löytyvien (ääriliikkeiden) mielenosoituskylttien tunnuslauseita.

Muutama lisäkysymys..

Onko muslimeiden mielestä esim. muiden uskontokuntien edustajat alempiarvoisia?
Onko naiset miesten kanssa samanarvoisia?

Minä olen muslimi. Ja voisitko kertoa että miksi katsot meitä kieroon? Senkö takia, että media antaa meistä sellaisen kuvan?

Sä oot nyt jo tokalla sivulla laittamassa muslimien mainetta median piikkiin? No, nopeata lukotusta odotellessa...

Ai niin ja vastaus itse kysymykseen. 90% ulkomaalaisista pitäs heittää pihalle täältä nyt heti. Syy on se että tässä on jo aikojen saatossa huomattu, että suurin osa heikäläisistä aiheuttaa vaan harmia. Tuottavat yksilöt on hyvin harvassa. Ikävä kyllä. Muuten mulle on periaatteessa sama missä ihminen on syntynyt, en vain halua että kohta ollaan samassa tilanteessa kuin esim. Ruotsi.

Ai niin ja vastaus itse kysymykseen. 90% ulkomaalaisista pitäs heittää pihalle täältä nyt heti. Syy on se että tässä on jo aikojen saatossa huomattu, että suurin osa heikäläisistä aiheuttaa vaan harmia. Tuottavat yksilöt on hyvin harvassa. Ikävä kyllä. Muuten mulle on periaatteessa sama missä ihminen on syntynyt, en vain halua että kohta ollaan samassa tilanteessa kuin esim. Ruotsi.
Tästä tredistä on kehkeytämässä antoisa ja helvetin mielenkiintoinen. NOT

Nyt kun vielä tähän ehtii kirjoittamaan..

Minä olen muslimi. Ja voisitko kertoa että miksi katsot meitä kieroon? Senkö takia, että media antaa meistä sellaisen kuvan?

Jos nyt ihan tarkkoja ollaan, niin media antaa teistä pikemminkin siloitellun ja peitellyn kuvan. Esim rikostilastoja ei saa julkaista tietyssä muodossa, tietty lehti julkaisee rikosuutisia peittelevästi jne. On myös helppo huomata, ketkä esimerkiksi päättävissä elimissä muodostavat kuvan maahanmuuttajista vain median sekä kenties oman rauhallisen asuinpaikan perusteella eivätkä omaa minkäänlaista käsitystä siitä, mitä "piireissä" tapahtuu..

Ihmiset on ihan samanlaisia jokapaikassa joten turha stressata "ulkomaalaisia." Jos yhtään reissaa niin saa huomata miltä tuntuu olla itse ulkomaalainen.

Maassa maan tavalla-ajatus toimii imo tuntemieni suomalaisten ulkomailla-asujien kohdalla oikeinkin hyvin. Toisekseen ihmiset on jossain määrin erilaisia ihan länsinaapurissakin jo, mutta kun toimii normien mukaan, imo en koskaan oo saanu minkäänlaista rasismia osakseni missään länsimaassa missä olen ollut.

H

Yhteiskunnasta? Hmm, no voisin ainakin sanoa että koulutus on täällä erittäin hyvä. Muistan joskus varhaislapsuudessani kun vielä Kurdistanissa olin ekalla luokalla ja vastasin väärin yhteen kysymykseen niin sain kepistä(en siis ollut lukenut kotiläksyjäni) Ja täällä on sitten todella hyvät edellytykset päästä pidemmällekin opiskeluissa . :david:
Ja onneksi ketään ei lyödä jos väärin vastaa!

Siskoni taas ovat varmaankin erittäin tyytyväisiä siihen että voivat pukeutua miten haluvat. Irakissa joutuivat aina ulos mennessään pitämään kaapua ja huivia.

Isäni on iloinen sananvapaudesta täällä. Siellä kun oli jotain valittamisen aihetta hallinnon puuhista niin piti pitää nekin mölyt mahassa, ettei päätä katkottu :eek:

Ja tärkein asia mitä moni pakolainen(itse olen) yleensä tai lähes aina unohtaa, on se että ilman Suomea hän olisi ehkä tällä hetkellä siellä aavikolla sodan keskellä ja nälänhädässä. Joten kiitollisuudenosoitus on varmaankin unohtunut monilta pakolaisilta. Se on harmillista.
Esimerkiksi isäni joskus lapsuudessani valitti äidille siitä että hän raataa perse hiessä autokorjaamolla päivät pitkät yrittäen hankkia leipää pöytään kun taas suurin osa Suomen pakolaisista elää sossun rahoilla.

Ja mikäkö on perseestä?

Varmaan se, että joku taliaivo, joka ei ymmärrä, että kun asuu näinkin kauniissa ja hyvinvoivassa valtiossa, että miksi helvetissä pitää piirellä jotn tageja ikkunoihi ym?

Pahoittelen jos tämä kuulostaa joltain saarnalta tai jotain, mutta miksikäs tässä maassa juodaan alkoholia paljon? esimerkiksi viikonloppuisin joka toinen vastaantulija on juovuksissa. :)

Olen myös huomannut, että suurin osa Suomen kansasta on vähän hiljaisempaa sorttia?

Siis nää on iha pieniä asioita. Suomesta löytyy tuhannesti enemmän plussaa kuin miinusta ainakin minun mielestä!:david:

tietyllä varauksella suhtaudun, tosin ihan mamujen itsensä luoman kuvan/kokemukseni pohjalta. mikäli työnteko, koulutus tai ylipäätään uusi kulttuuri ei miellytä niin ei tarvitse tulla edes kokeilemaan. minusta on täysin naurettavaa että vastaanottavan maan on alettava muokkaamaan omaa kulttuuriaan ja muovautumaan pakolaisten mieleiseksi. maassa maan tavalla.

näimpä..mutta mitäs lottoot että tapahtuisi jos suomalainen menisi elämään sikamaista rikollista elämää vieraan maan loisena esimerkiksi jossain arfikan maassa? kaveri hakattais kepeillä kuoliaaksi ja ruumis häväistäisiin kylän keskellä jambo-laulun raikaessa. joten miksi näin ei voisi suomessakin tehdä ;)

edit: milloinkahan muuten sana "mamu" kokee saman kohtalon kuin "naapuri"

Pahoittelen jos tämä kuulostaa joltain saarnalta tai jotain, mutta miksikäs tässä maassa juodaan alkoholia paljon? esimerkiksi viikonloppuisin joka toinen vastaantulija on juovuksissa. :)

Olen myös huomannut, että suurin osa Suomen kansasta on vähän hiljaisempaa sorttia?

Suomalainen juomatapahan se. On tänne eurooppalaista juomatapaakin yritetty istuttaa, itseasiassa hyvälläkin menestyksellä. Nyt täällä on molemmat, eurooppalainen arkinen tissuttelu ja viikonloppuinen suomalainen ryyppääminen.
Paha ongelma toi alkoholi täällä.

Suomalaiset on helvetin hiljaista kansaa. (edit. paitsi kunnon lekassa)

Back
Ylös Bottom