- Liittynyt
- 21.7.2002
- Viestejä
- 913
Kristinusko ei ole "sallinut" tieteen kehitykselle myönteistä ilmapiiriä, vaan tieteen kehitys on ollut mahdollista, koska kirkko ei ole yrityksistään huolimatta kyennyt sitä estämään. Vastaavasti tieteen kehitys on vähentänyt kristinuskon suosiota sivistyneessä osassa maailmaa. Yhä tänä päivänä kristityt ympäri maailman pyrkivät aktiivisesti haittaamaan tieteen edistymistä ja tieteen tuloksien tunnetuksi tekemistä (esim. kantasolututkimusten rajoitukset ja pyrkimykset poistaa evoluutiobiologia opetusohjelmista). Lisäksi Yhdysvalloissa ns. kristilliset "yliopistot" tuottavat "tieteellisenä" esiintyvää propagandaa huijatakseen kouluttamattoman väestön uskomaan, että luonnontieteiden menetelmät ja tulokset ovat vääriä.
Ehkä ei kannata niputtaa fanaatikkoja ja esim. luterilaisia samaan nippuun, ääripäät ovat kuitenkin suht pieni osa. En usko, että esim. luterilainen pappi noin kategorisesti vastustaa tieteitä. Se nykyajasta, menneisyydestä sen verran, että oletko tosiaan sitä mieltä, että kirkko yritti tehdä kaikkensa vaientaakseen minkä tahansa tieteen äänen? Mieti vaikka Galileo Galilein tapausta: katolinen kaveri järkytti vanhoja uskomuksia, ei hänen henk. koht. uskonsa estänyt sitä. Kirkkokin tuomitsi vain kotiarestiin, eikä pistänyt miestä mullan alle, joka olisi varmasti ollut tehokkaampi keino vastustaa uusien näkemysten esittämistä...
Onko USA:n valtauskonnon vaikutus tavallisten ihmisten arkeen ja uskonnollisen oikeiston vahvuus mielestäsi hyvä asia? Näitä vaikutuksiahan ovat mm. naisten rajoitettu aborttioikeus, seksuaalivähemmistöjen rajoitettu oikeus valitsemaansa seksielämään, maailmanpoliittisten päätösten perusteleminen uskonsodalla järkisyiden asemesta ja jo mainitut tieteen ja opetuksen rajoitteet sekä ateistien kohtaama syrjintä sekä yksityisessä että julkisessa elämässä.
Ja olenkohan jossain väittänyt sen olevan hyvä asia, nähdäkseni olen vain todennut vallitsevan tilanteen?
Varmaan Islam juuri sen takia hyvin pärjää, ettei risteäviä käsityksiä hirveästi suvaita. Kristinuskon muutos maltillisemmaksi on ollut erittäin pitkä prosessi, joka ei vieläkään luultavasti ole ohi, eikä tosiaankaan pääasiallisesti aiheutunut kristinukon vapaaehtoisesta sisäisestä uudistuksesta. Ilman pitkäkestoista ulkoista painetta ei kristinuskolla olisi ollut tarvetta muuttua nykyiseen suuntaan. Toisaalta jos kristinusko olisi samalla keskiaikaisella tasolla pysynyt kuin Islam niin luultavasti vahvemmin menisi kristinuskollakin.
Eli kristinuskolla menisi vahvemmin, mutta tieteellä ei. Toisin sanoen kristityt ovat sittenkin olleet sallivampaa porukkaa ja antaneet kehitykselle tilaa, mutta olisihan suuntausta voitu vastustaa ankaramminkin, ks. Galileon tapaus noin esimerkkinä?
USA:ssahan uskonto on erotettu valtiosta. Siinäkin varmaan lienee yksi syy Amerikkalaisten ukonnollisuuteen, että kirkot joutuvat kilpailemaan asiakkaistaan ja toimivat tehokkaampina järjestöinä kuin valtionkirkko. Toisaalta uskonnon haitallinen vaikutus moneen asiaan yhteiskunnassa on rajattu lainsäädännöllä. Ateistilla on ihan yhtä hyvät mahdollisuudet politiikassa kuin kellä tahansa muillakin sillä harvoin poliitikkojen julkinen imago todellisuutta vastaa. Viime vaaleihin ei uskonnollisella oikeistolla ollut hirveästi vaikutusta kun kumpikaan ehdokas ei hirveästi kelvannut.
Sama tilanne taitaa olla aika monessakin länsimaassa. Mikäli väität ateistin omaavan yhtä hyvät mahdollisuudet, olet varsin tietämätön USA:n politiikasta. Se, että kumpikaan ei "kelvannut", ei tarkoita sitä, että kys. ryhmä olisi jättänyt äänestämättä. He vain äänestivät omalta kannaltaan vähemmän huonoa vaihtoehtoa. Ja mikäli yhtään seurasit kampanjointia, niin varmasti huomasit, kuinka uskonnollisen oikeiston tärkeyttä painotettiin monissa kommenteissa. Samasta syystä Palin tuli valituksi varapresidenttiehdokkaksi, republikaanien tarpeesta miellyttää uskonnollisia äänestäjiä. Eli ei ihan merkityksetön tekijä.
Kyllähän kommunisminkin mukaan työnteko on hyvettä ja sankaruutta mutta ei neuvostoliitossa suurin osa sitä halunnut tehdä. Pyhäpäivät todellakin huonontavat tuottavuutta. Lepopäiviä voi antaa muinakin päivinä, mutta tuottavuus huononee kun niitä ei uskonnollisista syistä saa jaksottaa optimaalisesti. Jos massat eivät mielestäsi ole työnteosta hyötyneet, niin silloinhan protestanttinen työmoraali ei ole voinut vaikuttaa kehitykseen? Älä oleta, että kristinusko olis ainoa kehitystä hidastava tekijä. Konservatiivinen jäykkä byrokratia ja valtionuskontona toimiva poliittinen ideologia ovat vähintään yhtä pahoja (neuvostoliitto).
Miksi ei halunnut tehdä? Puuttuiko sieltä omaa ahneutta rajoittava moraalikoodisto? Kerro meille, mikä on optimaalinen tapa rytmittää lepojaksot? Kuinka suuri ero saavutetaan tällä "optimaalisella" jaksottamisella verrattuna esim. nyt Suomessa vallitsevaan käytäntöön?
Missä vaiheessa kielsin massojen hyötymisen työnteosta? Totesin, että massat eivät rikastu sillä, tämä lienee eri asia? Kyllähän se selvä hyöty on yksilön kannalta, jos hengissä säilyy. Ja vaikka eivät olisi hyötyneetkään konkreettisesti, niin silti protestanttinen työmoraali olisi ollut vaikuttava tekijä, koska samojen oppien mukaan palkinto tulee kuoleman jälkeen, kun vain olet kuuliainen ja teet työsi hyvin.
Niin, minähän en ole väittänyt kristinuskoa kehitystä hidastavaksi tekijäksi, joten luettaisiinko posteja vähän tarkemmin, kiitos. Mitä tarkoitat "konservatiivisella byrokratialla?" Mahdollisesti weberiläistä byrokratiaa, tosin senhän ei ole tarkoitus olla jäykkä. Ja mitä poliittiseen ideologiaan tulee, monet niistä painottavat kehitystä, eli asiat ovat päinvastoin kuin esität. Toteutus on eri asia, mutta sillä ei ole merkitystä alkuperäiseen ideologiaan ideaalimuodossaan.



