Heti aluksi sanottakoon, että itse en suosi islamia sen naista alistavan ja halventavan mentaliteetin mukaan. Kyllä siinä Kyllin valta-asema parisuhteessa horjuisi kun ympärillä olisi kolme muuta vaimoa ja mies päättäisi miten mennään.
Islam tekosyy naisten huonoon asemaan ja kohteluun? Ei, islam ohjeistaa toimimaan näin.
Taidan teidän mielestänne sitten ilmeisesti olla kapeakatseinen ja rassisti, sillä minun mielestäni kunniamurhat eivät ole ok. En ainakaan itse murhaisi tytärtäni sen takia, koska hänen poikaystävänsä ei minua miellytä.
Islam ei tässäkään tapauksessa ole "tekosyy" väkivaltaisiin mielenilmauksiin, sillä se uskontona näin ohjeistaa.
Toisaalta olen tykästynyt myös länsimaiseen lakikäytäntöön, jossa kaikkia kuullaan tasa-arvoisesti, eikä esimerkiksi naisen lausunto vastaa puolia siitä, mitä miehen lausunto on. Toisaalta tuomioina meidän oikeuskäytännössä ei anneta kuolemantuomioita tai silpomismääräyksiä.
http://fi.wikipedia.org/wiki/Šaria
Islam tekosyy tuomioihin? Ei.
Sinusta nuo kuuluvat yhtä vahvasti Islamiin kuin kristityille joulukirkossa käynti? Esimerkiksi harrastetaanko tuota ympärileikkausta afrikan ulkopuolella? Eli onko sekin paikallinen kulttuurillinen ilmiö eikä yleiseen uskonnolliseen tematiikkaan sidottu.
Koskeeko kunniamurha todella vain tyttäriä eikä poikia ollenkaan?
Varmasti totta, että Islam pitää sisällään väkivaltaisia piirteitä, mutta luepas vanhaa testamenttia. Monet tuollaiset vanhat tekstit ovat brutaaleja. Ongelma voi olla se, että siellä otetaan asiat samalla tavalla kuin kristinuskossa 500v sitten. Täytyy toivoa, että islamista on 500v päästä päästy paremmin eroon noista ikävistä puolista.