Follow along with the video below to see how to install our site as a web app on your home screen.
Huomio: This feature may not be available in some browsers.
Ei,Syntyperältään suomalainen, äidinkielenään Suomi? Nämäkö kriteerit?
Eli esimerkiksi vietnamilaiset vanhemmat omaava, mutta Suomessa syntynyt (eli syntyperäinen suomalainen) ja suomea pääasiallisena äidinkielenään puhuva on siis suomalainen? Tai vaihtoehtoisesti voi mennä vielä pidemmälle ja kysyä onko suomessa syntynyt suomea äidinkielenään puhuva henkilö, jonka isovanhemmat ovat olleet maahanmuuttajia tai vain toinen vanhemmista, suomalainen?
Jatkokysymys, jos vastaus oli edelliseen ei: Miten ja miksi maahanmuuttajataustaisten odotetaan integroituvan ja ryhtyvän suomalaisiksi, jos heitä ei tulla koskaan sellaisiksi hyväksymään esimerkiksi ulkomuotonsa tai sukujuuriensa takia, vaikka mitä tekisivät ja kuinka haluaisivat?
Ja kiintiöpakolaisista on minun kanssani turha kiistellä, koska en tue järjestelmää itsekään. Mutta hekin muodostavat vain pari promillea maahanmuutosta.
Olisi mielenkiintoista nähdä tahänkin ketjuun kirjoittaneiden sukupuu. Voisin väittää että "puhtaita" suomalaisia voisi olla jopa 5%.
"Samalla se on jälleen uusi osoitus siitä, kuinka kansankodin asenteet maahanmuuttajia kohtaan ovat kovenemassa."
Tuosta suomenruotsalaisuudesta:
Ajattelevatko jotkut todella, että suomenruotsalaiset eivät ole suomalaisia?
Strafer312 ihmetteli ajatuksia suomenruotsalaisuudesta. FST5 on omassa taloudessa kovassa kulutuksessa. Itseäni ihmetyttää lähinnnä se positiivinen vire, joka löytyy suomalaisruotsalaisissa ohjelmissa esim. Strömsö. Srömsön katsomisen jälkeen iskee himo puutöihin, askarteluun ja ruuanlaittoon, puhumattakaan puutarhanhoidosta. Kysymyksessä suomenruotsalaisten suomalaisuudesta haiseen se paljon puhuttu suomalaisten huono itsetunto.
Kateuskortti on heikko kortti. Lähes joka keskustelussa joku puolustautuu ns. kateuskortilla, joka kielii lähinnä liiasta yksinkertaistamisesta. Itselläni on harvinainen luonnevika joka ilmenee kateuden puutteena. Jos naapuri ostaa järjettömän kalliin Mersun, olen iloinen siitä että edes joku on saavuttanut osan unelmastaan.
Suomenruotsalaisia koskee aika hyvin tuo Pakkoruotsi pois! -ketju mun mielestä. Itselläni ei ole suomenruotsalaisia (eikä suoraan muitakaan kansallisuuksia) vastaan mitään, mutta heidän erityisasemansa Suomessa on hyvinkin kyseenalainen.
Itsehän asun seudulla jossa ei näe ns. värillistä maahanmuutoa (Etelä-Karjalassa). Joutsenossa oli kyllä pakolaisten vastaanottokeskus. Kylällä huhuttiin autostereo varkauksista, ehkä ne olivat vain huhuja. Naapurissa asuu venakkoperhe joka on löytänyt paikkansa suomessa. Alussa oli kyllä ongelmia, johtuen juhlapäivistä. Juhannusaatto kuunnellen sirkkelin ulinaa oli kokemus. Jantunen7:lle: Suomalaiset ovat melkoinen sillisalaatti ja siitä johtuen parasta kansaa. Minäkään en suvaitse selvää rikollisuutta joka jostain kumman syystä jää tummaihoisten veljiemme harteille

Uskon, eiväthän heidän tarvitse, muuten kuin koulussa opiskella.Tästä saamme syyttää kaksikielistä maatamme.Ajattelevat, sellaisista, jotka eivät halua opetella suomea ja samaistua suomalaiseen kulttuuriin.
Uskotko, jotkut suomenruotsalaiset ajattelevat todella, että heidän ei tarvitse osata suomea?
Tästä olen Kaapelin kanssa täysin samaa mieltä.Minulle suomalainen on henkilö, joka määrittelee identiteetikseen suomalaisuuden. Kansalaisuus ei ole sille ehdoton vaatimus, mutta pelkkä kansalaisuus ei myöskään tee välttämättä ihmisestä suomalaista.
Ei onnistukaan osoitteen linkitys, mutta Kullervon käsialaa.
Satu mokuttajista ja kämystä
Olipa kerran…
...
Sen pituinen se…
Pitäskö tälle itkeä vai nauraa?
Vähän vain maalaisjärkeä peliin ja vähemmän sitä tarpeetonta "näyttävyyttä", joka ei edistä itse tavoitetta.