Paljon on saavutettu asioita, jotka joskus oli vain absurdia fantasiaa. Mitään ei kuitenkaan saavuteta sillä että tyydytään siihen mitä on.
En mä väitä että väkivalta saatais tosta vaan kitkettyä kokonaan pois, mutta on ihan selvää että jossain olosuhteissa väkivaltaa on paljon enemmän kuin jossain muissa ja tällöin voidaan todeta, että väkivaltaa pystytään vähentämään vaikuttamalla olosuhteisiin. Esimerkiksi oikeanlainen kasvatus ja koulutus vähentää tehokkaasti aggressiivista käytöstä.
Voidaan myös tarkastellaan tätä joidenkin kantaväestön yksilöiden ja maahanmuuttajayksilöiden välille muodostunutta kitkaa, niin kyllä siihen yritetään keksiä ratkaisuja. Ns. mokuttajat näkevät asian niin, että kantaväestö on liian suvaitsematonta ja siitä syystä maahanmuuttaja tuntee olevansa syrjitty ja tämä aiheuttaa ongelmia. Syrjitty ihminen ei luonnollisesti ole kovin yhteistyöhaluinen. Tämähän onkin osa totuutta ja mokuttajat yrittävät ratkaista ongelmaa tuputtamalla suvaitsevaisuutta kansalaisille. Ajatuksena ihan hyvä, mutta toistaiseksi on saatu aikaan vain negatiivisia vastareaktioita ihmisissä.
Toisaalta on pyritty parantamaan myös maahanmuuttajien sopeutumista ja vaikuttaa näin myös toisen osapuolen asenteeseen ja toimintaan. Pyritään kehittämään keinoja, joilla vieraaseen maahan ja kulttuuriin muuttanut henkilö saadaan kotiutettua ja sopeutettua mahdollisimman hyvin, ettei tapahtuisi syrjäytymistä, joka johtaa ongelmiin. Tämäkin on ajatuksena hyvä, mutta ei ole toiminut ihan niin kuin olisi toivottavaa. Kaikki maahanmuuttajat eivät välttämättä edes halua sopeutua uuteen yhteiskuntaan ja sen normeihin ja pysyttelevät usein mieluiten omissa porukoissaan, omalla kielellä. Ilmainen koulutuskaan ei välttämättä kiinnosta, vaikka se antaisi mahdollisuuden edistyä elämässä ja kun ei ole koulutusta, syrjäytyy hyvin helposti.
Sitten kun yhdistetään suomalaisten kankea suhtautuminen vieraaseen kulttuuriin ja syrjäytyneiden ulkomaalaisten häiriökäyttäytyminen, rötöstely ja jopa vakavat rikokset, saadaan kunnon soppa aikaiseksi. Tästä päästäänkin asiaan, jota mä oon alustanut: kun sä Disgust liikut kavereides kanssa ulkona, niin kuinka moni huutelu ja tappelu olisi vältetty, jos molemmilla osapuolilla olis ollut erilainen asenne? Mitä jos kukaan ei huutelisikaan teille mitään, mikä liittyy kulttuuriin/kansallisuuteen/rotuun/uskontoon? Eikö se vaikuttaisi merkittävästi näiden nahistelujen määrään? Nimittäin muun muassa tähän yritetään aktiivisesti keksiä ratkaisuja. Vielä tollaseen tilanteeseen on matkaa, mutta siihen kehitykseen tässä pyritään.
Mä en sitten tämän enempää halua aiheeseen syventyä, mulla ei ole niin paljoa kiinnostusta maahanmuuttopolitiikkaan yms. Halusin vaan tuoda esille ajatukseni siitä, että väkivaltaisia nahisteluja pystytään vähentämään ja maahanmuuttajien ja kantaväestön väliseen kitkaan pyritään vaikuttamaan, jolloin myös pahoinpitelyjä voidaan vähentää. Tämä vaatii myös yksilöiltä muutosta ja homma ei toimi niin, että todetaan asian vain olevan näin eikä muuksi muutu.