Maahanmuutto

Meta title: 💥 Maahanmuutto – yksi aikamme kuumimmista yhteiskuntakysymyksistä ilman silkkihansikkaita, mutta faktoihin nojaten

Meta description: Keskustelua maahanmuutosta, integraatiosta, talous- ja turvallisuusnäkökulmista – näkemyksiä ja kokemuksia laidasta laitaan asialinjalla.

Varmaan tämän itsekin ymmärrät, mutta vertaillaanpa nyt näitä tapauksia hieman.

Tämän norjalaisen tekoset eivät, ainakaan nykytiedon valossa, pohjaudu minkään ryhmittymän ajatuksiin, ja vaikea kuvitella että edes mikään ääritaho olisi hyvillään siitä mitä tuo on tehnyt.
On varsin kiistatonta, että useat viralliset ja epäviralliset tahot islaminuskoisissa maissa levittävät isolle joukolle sanomaa, jonka mukaan heidän ongelmansa johtuvat vääräuskoisista. Länsimaissa on nyt nousussa iso joukko puolueita ja virallisesti järjestäytymättömiä tahoja, joiden mukaan kotoiset ongelmat johtuvat islaminuskoisista. Kumpikin taho on osittain oikeassa ja hyvä yksinkertaistamaan asioita tarkoitushakuisesti tukemaan omaa mielipidettä. Tästä maaperästä sitten sikiää näitä ääritapauksia, joiden mielessä pyhä tarkoitus pyhittää keinot.

Ei näissä ole minun mielestäni mitään eroa. Islamin puolella ollaan vähän aikataulusta edellä, mutta vastapuoli tuntuu kirivän nopeasti.

Itsellä on kyllä sellainen mielikuva, että islamilainen terrorismi on lähestulkoon aina tai hyvin usein jonkun ryhmän suorittamaa, mutta tässä tapauksessa kaveri lienee kuitenkin toiminut yksin ilman minkään taustaryhmittymän tukea. Kyllä tässä tapauksessa on perusteltua noiden tietojen mukaan puhua yksittäistapauksesta, jos taustalla ei ole mitään avustavaa verkostoa avustamassa käytännön toteutuksessa. Ja käsittääkseni edes äärioikeistolta ei löydy edes tukea tämän kaltaiseen iskuun. Islamin suorittamissa iskuissa löytyy kyllä yleensä henkilöitä jotka kusevat hunajaa, kun joku räjäyttää pommin.

siinä vaiheessa, kun äärioikeisto laittaa tämän tyyppisiä mielenosoituksia pystyyn, niin uskon ettei tälläiset ole yksittäistapauksia.

Ja ihan tiedoksi etten yritä tässä väheksyä tekoa, vaan huomautan että tässä tapauksessa on huomattavia eroja islamistien tekemään terroriin ja niiden perusteella voidaan puhua yksittäistapauksesta, jos taustalta ei tosiaankaan löydy mitään tukijoukkoa, jotka suoranaisesti olisivat auttaneet teossa.

http://www.iltalehti.fi/ulkomaat/2011072614114340_ul.shtml

http://www.iltalehti.fi/ulkomaat/2011072614114054_ul.shtml

Kyllä tässä hiljalleen näyttää jotain olevan taustalla, vaikka tämä tapaus olisikin täysin yksin toteutettu ja suunniteltu.

Selvä. Nyt voit kaiketi hyvällä omatunnolla todeta että koko Forsanderin möläytys oli vain oman mielikuvituksesi tuotetta, ja kiistää jatkossa asian.

Miksi yrität koko ajan arvuutella mitä aion sanoa seuraavaksi tai mitä sanon? Se mitä sanon on noissa viesteissä. Voisit itse vaikka yrittää perustella miksi maahanmuuttojohtajan epämääräisestä kommentista tehdystä STT:n uutispätkästä tulee maahanmuuttokriitikoiden mielestä koko kaupungin rekrytointipolitiikkaa ohjaava tavoite.

Puistokemistille on, tai ainakin siihen on luultavimmin pyritty, tarjolla vastaantapaisia tilapäismajoituksia kodittomien/päihdeongelmaisten/yms. asuntoloissa. Suomessa ei noin yleisesti ottaen anneta ihmisten kuolla pusikkoon muutenkaan, joten tuo vastaanottokeskus ei tarjoa suoranaisesti mitään, mihin muilla kansalaisilla ei olisi oikeutta. Palvelun laadussa voi ollakin eroja, mikä voi olla epäkohta.

Niinpä. Samoin kuin noille paljon puhutuille maahanmuuttajien tuille löytyy suomalaisille tarkoitetut versiot. Ollaanko me nyt päädytty konsensukseen että maahanmuuttajia ei yhteiskunta suosi sen enempää kuin kantaväestöä?

Tuskin se tuon äijän puheista selviää.

Kaikki sen näkee, miten muslimivaltioissa menee, mikä on ihmisarvo. Kaikki sen näkee, mitä he toteuttavat täällä. Siinä ei ole kenenkään puolusteluilla enää mitään väliä.

On varsin kiistatonta, että useat viralliset ja epäviralliset tahot islaminuskoisissa maissa levittävät isolle joukolle sanomaa, jonka mukaan heidän ongelmansa johtuvat vääräuskoisista. Länsimaissa on nyt nousussa iso joukko puolueita ja virallisesti järjestäytymättömiä tahoja, joiden mukaan kotoiset ongelmat johtuvat islaminuskoisista. Kumpikin taho on osittain oikeassa ja hyvä yksinkertaistamaan asioita tarkoitushakuisesti tukemaan omaa mielipidettä. Tästä maaperästä sitten sikiää näitä ääritapauksia, joiden mielessä pyhä tarkoitus pyhittää keinot.

Ei näissä ole minun mielestäni mitään eroa. Islamin puolella ollaan vähän aikataulusta edellä, mutta vastapuoli tuntuu kirivän nopeasti.

Paitsi että nämä länsimaiset islamisaatiota vastustavat puolueet ja järjestäytyneet [sic] tahot irtisanoutuvat kilpaa näistä norjalaisen teoista, ja eipä näytä kukaan juhlivan tai yrittävän ottaa tuota nimiinsä, ja hiljaista hyväksyntää näille norjalaisen teoille ei vaikuta olevan lainkaan.

Miksi yrität koko ajan arvuutella mitä aion sanoa seuraavaksi tai mitä sanon? Se mitä sanon on noissa viesteissä. Voisit itse vaikka yrittää perustella miksi maahanmuuttojohtajan epämääräisestä kommentista tehdystä STT:n uutispätkästä tulee maahanmuuttokriitikoiden mielestä koko kaupungin rekrytointipolitiikkaa ohjaava tavoite.

Niin vaikka tuossa aiemmin hiukan sarkastisesti tästä kuittailinkin, niin eihän tuossa pitäisi täysjärkiselle olla mitään epäselvää; Helsingin maahanmuuttojohtaja totetaa, että maahanmuuttajia suositaan rekrytoinninssa, ja Pakkotoiston naiiveista lausunnoistaan tunnettu nimim. rjs:n mielestä asia ei suinkaan ole näin, vaan kyse on aikomuksesta, salaliittoteoriasta, väärinymmärryksestä tai ties mistä.

Niinpä. Samoin kuin noille paljon puhutuille maahanmuuttajien tuille löytyy suomalaisille tarkoitetut versiot. Ollaanko me nyt päädytty konsensukseen että maahanmuuttajia ei yhteiskunta suosi sen enempää kuin kantaväestöä?

Niin tarkoitatko, että esim. Helsingin kaupunki suosisi myös kantaväestöä työhönotossaan, ja asuttaisi heitä asuinalueille joihin ulkomaalaisia ei asuteta? Kerrotko näistä lisää?

Kaikki sen näkee, miten muslimivaltioissa menee, mikä on ihmisarvo. Kaikki sen näkee, mitä he toteuttavat täällä. Siinä ei ole kenenkään puolusteluilla enää mitään väliä.

En halua islamia sen kummemmin puolustella, mutta esim. vanhasta testamentista löytyy ymmärtääkseni myös paikoin aika rajua tekstiä, ja silti juutalaiset ja kristityt tulkitsevat sitä nykyään ainakin kohtuullisen maltillisesti. Näin ei ole ollut aina.

Islam ei ole kokenut renesanssia, ja koska maahanmuuttoon idealistisesti suhtautuvat tahot eivät näköjään vaadi muslimeilta sopeutumista länsimaiseen sekularismiin, niin sitä ei ainakaan näihin ghettoihin ole ainakaan aivan heti tulossakaan.

Kulttuurirelativismi, eli se, että kulttuurin nimissä ihmisille sallitaan asioita joita yhteiskunta ei muuten hyväksyisi, on tässä mielestäni yksi suuri asia, ei välttämättä islam itsessään sikäli kun sen tulkinta ainakin joissain maissa on ainakin kohtuullisen sekularistista. Tästä esimerkkinä se, että feministejä ei tunnu kiinnostavan juuri lainkaan arabinaisten usein alistettu asema, vaikka periaatteessa heidän liikkeensä on taistellut tuollaista asiaa koko olemassaolonsa ajan.

Niin vaikka tuossa aiemmin hiukan sarkastisesti tästä kuittailinkin, niin eihän tuossa pitäisi täysjärkiselle olla mitään epäselvää; Helsingin maahanmuuttojohtaja totetaa, että maahanmuuttajia suositaan rekrytoinninssa, ja Pakkotoiston naiiveista lausunnoistaan tunnettu nimim. rjs:n mielestä asia ei suinkaan ole näin, vaan kyse on aikomuksesta, salaliittoteoriasta, väärinymmärryksestä tai ties mistä.

Niin tarkoitatko, että esim. Helsingin kaupunki suosisi myös kantaväestöä työhönotossaan, ja asuttaisi heitä asuinalueille joihin ulkomaalaisia ei asuteta? Kerrotko näistä lisää?

Onko se nyt sun mielestä kantaväestöä eriarvoistavaa että maahanmuuttajia laitetaan alueille joilla on muita maahanmuuttajia?

Muuten koko tää keskustelu pyörii sen yhden epävarman jutun ympärillä, eli suosiiko Helsingin kaupunki maahanmuuttajia rekrytoinnissaan. Mä en ole sanonut että se ei suosisi, mutta en toisaalta näe syytä uskoa että se suosisi pelkästään ton yhden STT/US-jutun perusteella. Ihan normaalia lähdekritiikkiä tässä nyt käytän, ei sun tartte hyökätä siitä päälle ja alkaa nimitellä mua.

Kyllä se oli ennen Norjassa karismaattisemmat riehujat kun Varg, Dead ja Euronymous polttivat kirkkoja, ampuivat Mäkkäreitä ja tätä rataa, muita Norjan black metal -skenen sankareita unohtamatta.

Muuten koko tää keskustelu pyörii sen yhden epävarman jutun ympärillä, eli suosiiko Helsingin kaupunki maahanmuuttajia rekrytoinnissaan. Mä en ole sanonut että se ei suosisi, mutta en toisaalta näe syytä uskoa että se suosisi pelkästään ton yhden STT/US-jutun perusteella. Ihan normaalia lähdekritiikkiä tässä nyt käytän, ei sun tartte hyökätä siitä päälle ja alkaa nimitellä mua.
http://www.hel.fi/wps/wcm/connect/4ef3cc004a17783fb09ef83d8d1d4668/rasisminestaminen.pdf?MOD=AJPERES
Siinä kaupungin virallista tekstiä, happy now?
"Esimerkiksi työhönotossa voidaan ottaa huomioon hakijan etninen tausta palkkaamalla tehtävään työmarkkinoilla aliedustettuun ryhmään kuuluva henkilö, vaikka tämä ei olisi aivan yhtä pätevä kuin paremmin edustettuun ryhmään kuuluva. "
Tossa puhutaan helvetisti yhdenvertaisuudesta, mutta ainoastaan siinä mielessä, että mamuja ei saa syrjiä.

Onko se nyt sun mielestä kantaväestöä eriarvoistavaa että maahanmuuttajia laitetaan alueille joilla on muita maahanmuuttajia?
Porukka, joka ei maksa itse asumistaan, ei voi narista, vaikka pistettäisiin keskelle metsää asumaan. Se on taas päättäjistä kiinni, onko se heidän kotoutumiselle hyväksi.

Ei, minusta on eriarvoistavaa jos se, miltä alueelta saa sosiaalitoimen tai vast. maksaman vuokrakämpän, riippuu enemmän tai vähemmän maahanmuuttajataustasta.

Siis selitäppä nyt ensinnäkin millä tapaa se juttu on epävarma? Paitsi että sen sanoo tuossa jutussa hyvinkin suoraan ilmeisestikin asiaa hyvin tunteva Helsingin kaupungin johtaja, sitä ei ole kiistänyt kai kukaan?

Paitsi että nämä länsimaiset islamisaatiota vastustavat puolueet ja järjestäytyneet [sic] tahot irtisanoutuvat kilpaa näistä norjalaisen teoista, ja eipä näytä kukaan juhlivan tai yrittävän ottaa tuota nimiinsä, ja hiljaista hyväksyntää näille norjalaisen teoille ei vaikuta olevan lainkaan.
Väitätkö, ettei hiljaista hyväksyntää olisi ilmassa, jos kaveri olisikin teloittanut 100 muslimia?

Väitätkö, ettei hiljaista hyväksyntää olisi ilmassa, jos kaveri olisikin teloittanut 100 muslimia?

Luultavasti hiljaista hyväksyntää olisi siinä tapauksessa hieman enemmän, mutta kun yrität rinnastaa näitä islamilaisen terrorin lähteitä, jotka ovat siis toisinaan jopa valtioita tai vastaavankaltaisia valtiollisia tai näihin rinnastettavia tahoja (mm. Afganistanin taleban-liike tai mahdollisesti jotkin muut terrorismia tukevat tai sitä suojelevat valtiot) ilmeisestikin noihin hommalaisiin tai muihin maahanmuuttokriittisiin, niin nuo jälkimmäisenä mainitut eivät a) yleisesti hyväksy, vaan pikemminkin vastustavat kaikkea terrorismia b) eivät rahoita sitä. Jos taas rinnastat nuo fundamentalistimuslimit uusnatseihin tai vastaaviin, heiltä tuskin rahoitusta tai vastaavaa järjestyy suurimittaisesti mihinkään.

Kiinnostaisi tietää minkälainen on se tulevaisuuden monikulttuurinen, avoin ja suvaitsevainen
suomi, jonka puolesta poliitikot, virkamiehet ja osa tämän foorumin kirjoittelijat suu vaahdossa
meuhkaavat?

Otetaan täysin vieraasta kulttuurista mahdollisesti jopa luku/kirjoitus taidottomia ihmisiä maahan
jossa vielä ilmasto on täysin erilainen kuin kotimaassa, niin siinähän sitten ihmetellään että milläs
helvetillä nämä ihmiset tänne kotoutetaan? Ja millä rahalla?

Ihmisillä kun tuppaa olemaan taipumus lyöttäytyä "omiensa" joukkoon, vastakkain asettelu on
sen jälkkeen tosiasia.

Esimerkkejä päin persettä menneestä maahanmuutto politiikasta löytyy ympäri eurooppaa, mutta
niitä ei haluta nähdä saatika julkisesti tunnustaa. Muutamaa poikkeusta lukuun ottamatta.
Jos tää spedeily menis oikeasti niin pitkälle että sananvapautta ruvettaisiin rajoittaan äärioikeiston
takia niin se pitää myös saada koskemaan vasureita, keskustaa, oikeistoa, kristittyjä, muslimeita....
lista on loputon. Haluammehan kuitenkin jumalauta tasa-arvoisen ja suvaitsevaisen suomen...

Miks must tuntuu siltä, että maahanmuuttokeskustelu olisi paljon positiivisemman sävyistä, jos Suomeen otettais vaikka kaikkia muita pakolaisia paitsi somaleita?

Mun frendeistä puolet on ulkomaalaisia ja monesta eri kulttuurista. Kaikki niistä on nykyisin veroja maksavia suomen kansalaisia ja olen oppinut niiden kulttuureista paljon hyvää. Yhtään läheistä somalikaveria mulla ei ole, eikä kyllä ole mun kavereillakaan. Tuntuu että moni mamukriitikkokin kohdistaa kritiikkinsä nimenomaan somaleihin?

Tai sit mulla on jotain somaleita vastaan. En kai ole nähnyt niiden kunnioittavan tässä maassa mitään muuta kuin omiaan. Tuli vaan mieleen tästä
Ihmisillä kun tuppaa olemaan taipumus lyöttäytyä "omiensa" joukkoon..

Ja olen kaikkea muuta kuin rasisti.

Back
Ylös Bottom