Itse olen etelä Euroopasta tullut, Carcassonnesta. J a minua ottaa päähän kun luen esim. tämä, http://www.muni.cz/people/52251/cv/, kuinka yksi tutkija saa paljon rahaa ja voi Tsekista matkustaa Ranskaan vaikka 6 kertaa vuodessa. Saa granteja, ilmasta rahaa monta 10 tuhatta euroa joka vuosi että voi matkustaa olla asua paikassa, mistä itse olen kotoisin ja koska olen työtön, en pääsenyt monta vuotta. Tuli tippa silmään, kun itse mietin kuinka voin työttömänä matkustaa kun en saa edes päivärahaa, kun työmarkkinatuki on puolison tulosta riippuva ja en saa mitään tukea puolison tulojen takia. Mutta kun maksamme laskuja, ei jää varaa muuhun kun ruokaan, ei ole mitään varaa matkustamiseen kun elämme yhsetä puolison eläkkeestä!! Työ täällä Savossa missä asun ei ole, ja lisäksi mulla on paljon terveydelliset ongelmat ja 2 leikkaukset edessä....olen vaan surullonen, että joku voi niin matkustaa ja veron maksajat maksavat siitä. Miettin pyrkiä ensi vuonna Savoniaan AMK opiskelemaan, kun olisi mahdollista päästää työharjóitteluun Ranskaan.
Yhteiskunta rahoittaa tutkimusta, koska sen tuloksena ajatellaan syntyvän tulevaisuudessa jotain hyödyllistä. Tämä saattaa liittyä yleisesti elämänlaadun parantumiseen ja/tai jonkin verorahoja tuovan sovelluksen syntymiseen. Kun taas vastikeettoman rahan antaminen esimerkiksi humanitaarisille maahanmuuttajille ei voidan ajatella tulevaisuudessa maksavan itseään takaisin yhteiskunnalle.