Mättöpäivät

Pro Nutrition Fire Kick, 20 x 25 ml -20%
Kun olen tässä jonkin aikaa selaillut pakkista, niin on osunut silmään, että monet pitävät ajoittain "mättöpäiviä".
Eli tarkoittaako tämä sitä, että saa tunkea naamariin niin paljon karkkia, sipsejä ja muuta roskaruokaa kuin vain jaksaa?
Mihin tämä oikein perustuu ja mitä haittaa/hyötyä tästä on?
Niin ja kuinka usein tällaisia herkuttelupäiviä saisi pitää?

SUPER WHEY ISOLATE (3,9 kg) -24%
Jotkut pitää viikon välein, jotkut kahden tai kuukauden välein. Ideana on se, että aineenvaihdunta pidetään päällä. Ei siinä nyt kannata mitään 10 000kcal vetää vaan vaikka 400-600kcal yli kulutuksen.
Itse en pidä mitään varsinaisia mättöpäivä vaan saatan kerran kuussa syödä jäätelön tai pullan.

Ja nuo mättöpäivät on yleensä dieetillä tehtäviä ja etenkni matalahiilarisella dieetillä. Voi sitä bulkillakin pitää sellasen päivän, jossa syö vähän vapaammin, mutta mitään suurempia mättöjä se tuskin kaipaa.

Mutta en minä ainakaan kaksin käsin mätä roskaruokaa, sipsejä ja karkkia. Vaan syön ehkä sitä roskaruokaa jonkun hyvän annokset, käyn esim. kebabilla ja saatan sitten pussin karkkiakin syödä jos mieli tekee. Mutta maltillisina nuo kannattaa pitää, eli ei mitään 10.000 kcal orgioita missään tapauksessa.

Eli turha sitä on paskaa kaksinäkäsin sisuksiinsa lappaa, syö järkevästi, mutta vapaasti. Siinä mun ohjeet.

Pientä lisäystä Timban juttuun.

Itse pidin mättöpäiviä myös korkeahiilihydraattisella dieetillä, koska noita päiviä ei pidetä dieetin alussa vaan siinä vaiheessa kun hiilarit alkaa olemaan jo aika matalalla. Ylimääräinen energia pitää ottaa mättöpäivänä hiilareista, koska niistä on puute, ja tarkoitus on tankata nimenomaan hiilihydraatteja. Proteiinin syönti pitäisi olla jatkuvasti riittävällä tasolla ja ylimääräisestä rasvasta (esim. kebab) ei ole dieetillä / massakaudella / mättöpäivänä mitään erikoista hyötyä vaikka rasvainen ruokavalio ei treenin kannalta huono olekaan. Rasvaa tulee välttää ennen kaikkea sen takia, että se ylimääräinen energia (jota rasvasta tulee niin helvetisti) on pystyttävä kompensoimaan kalorivajeella seuraavan viikon aikana (jos siis meinaa laihtua) ja onkin selvää että jos tankkaat rasvaa yhden päivän niin saat pitää t-o-d-e-l-l-a matalia kaloritasoja seuraavan viikon tai enemmän et saadaan paino taas tippumaan. Näin minä asian näen.

m80 sanoi:
Pientä lisäystä Timban juttuun.

Itse pidin mättöpäiviä myös korkeahiilihydraattisella dieetillä, koska noita päiviä ei pidetä dieetin alussa vaan siinä vaiheessa kun hiilarit alkaa olemaan jo aika matalalla. Ylimääräinen energia pitää ottaa mättöpäivänä hiilareista, koska niistä on puute, ja tarkoitus on tankata nimenomaan hiilihydraatteja. Proteiinin syönti pitäisi olla jatkuvasti riittävällä tasolla ja ylimääräisestä rasvasta (esim. kebab) ei ole dieetillä / massakaudella / mättöpäivänä mitään erikoista hyötyä vaikka rasvainen ruokavalio ei treenin kannalta huono olekaan. Rasvaa tulee välttää ennen kaikkea sen takia, että se ylimääräinen energia (jota rasvasta tulee niin helvetisti) on pystyttävä kompensoimaan kalorivajeella seuraavan viikon aikana (jos siis meinaa laihtua) ja onkin selvää että jos tankkaat rasvaa yhden päivän niin saat pitää t-o-d-e-l-l-a matalia kaloritasoja seuraavan viikon tai enemmän et saadaan paino taas tippumaan. Näin minä asian näen.

Siis tarkoitatko, että pitää välttää vetämästä mättöpäivää överiks sen takia ettei lihoa niin paljon yhdessä päivässä, että seuraava viikko menee pelkkään korjailuun. En tiedä varmaks, mutta oon joskus kuullu että normi ihminen ei lihoa päivässä kuin ihan muutama sata grammaa (toiv. muistan oikein). Ruuansulatuselimistö ei hyödynnä kaikkea 100 % teholla kun ravintoa on yllinkyllin. Tämä kuitenkin on ihan yksilöllistä, endomorfiset kaverit saa olla varovaisempia tän kanssa.

Akkeli sanoi:
Siis tarkoitatko, että pitää välttää vetämästä mättöpäivää överiks sen takia ettei lihoa niin paljon yhdessä päivässä, että seuraava viikko menee pelkkään korjailuun. En tiedä varmaks, mutta oon joskus kuullu että normi ihminen ei lihoa päivässä kuin ihan muutama sata grammaa (toiv. muistan oikein). Ruuansulatuselimistö ei hyödynnä kaikkea 100 % teholla kun ravintoa on yllinkyllin. Tämä kuitenkin on ihan yksilöllistä, endomorfiset kaverit saa olla varovaisempia tän kanssa.

Jos asian oikein ymmärsin niin ei ole kysymys varsinaisesti lihomisesta vaan siitä, että jos tankkaat yhden päivän rasvaa, niin jos seuraavalla viikolla aiotaan painaa samana viikonpäivänä vähemmän (laihtua), on kyseisen viikon aikana miinuskaloreilla kompensoitava mättöpäivän pluskalorit. Tätähän sinäkin jo selitit, mutta en tiedä sen tarkempaa fysiologista selitystä asialle (ks. esim. taluksen elämäntapana fitnes). Itse huomasin konkreettisesti, kun dieettasin viime vuonna 4 kk, että lyömällä mättöpäivä överiksi on todella helppoa vaikeuttaa dieettiä (ts. paino ei tipu haluttua vauhtia). Lukemattakaan jos tähän mättöpäivään vielä yhdistetään esim. kunnon kännit niin dieetistä voi heittää pari viikkoa kankkulan kaivoon. Mitä tarkoitusta ylimääräinen rasvansyönti palvelee?

Mulla nyt ei ollut tarkoitus kehottaa rasvalla tankkaamaan, tuo kebab oli vaan esimerkkinä ns. roskaruuasta. Ja syön kebabini aina riisillä, joten ihan hyvä kasa hiilareita siitä kuitenkin tulee.

Mutta ei tuo mättöpäivän tarkoitus ole mitään övereitä vedellä. Syö vaikkapa 1000 kcal yli kulutuksen, niin tuo on 500 kcal kalorivajeella korjattu kahdessa päivässä, eli ei mikään kovin vakava juttu jos vaikka joka toinen viikonloppu tuollaisen vetäisee.

Onhan se siis ihan selvä juttu et mättöpäivän tarkoitus on just nimenomaan se hiilaritankkaus. Eli muutenkin ravinnejakauma sais olla enemmän hiilaripainotteinen (protsku ja rasva painotuksen suhteen). Mutta toi kompensointi- juttu kuulostaa aika oudolta. Varmaan se tarkottaa jotain ohjelinjaa jonka mukaan tulis toteuttaa mässypäivät.

Akkeli sanoi:
Onhan se siis ihan selvä juttu et mättöpäivän tarkoitus on just nimenomaan se hiilaritankkaus. Eli muutenkin ravinnejakauma sais olla enemmän hiilaripainotteinen (protsku ja rasva painotuksen suhteen). Mutta toi kompensointi- juttu kuulostaa aika oudolta. Varmaan se tarkottaa jotain ohjelinjaa jonka mukaan tulis toteuttaa mässypäivät.

No niin nyt sitten kaivettiin kirjat kaapista ettei tarvitse enää mutu-tietoa jakaa =)

seuraavat pätkät referoitu taluksesta.

"Dieettiajan mennessä yli kymmenen viikon, mukaan on perusteltua ottaa hiilihydraattitankkauspäivä rasvansaannin pysyessä edelleen alhaisena. Hyvinkin yleinen käytäntö on lajin harrastajien keskuudessa pitää tämä tankkauspäivä roskaruokapäivänä. Kermamunkin mussuttamiselle ei ole mitään fysiologista perustelua, rasva ei kiihdytä aineenvahduntaa vaikka yleisesti näin luullaan. Jos kerran viikossa vedetään pizzat, jäätelöt, munkit sun muut niin miten ihmeessä tämä kalorimäärä saadaan kompensoitua viikon aikana, jolloin rasvanpolton pitäisi olla taas hyvässä vauhdissa? Menee viikko siihen, että että kalorit saadaan kompensoitua ja sitten onkin jälleen uusi "tankkauspäivä". Ongelmaksi tuollaisessa roskaruokatankkauksessa tulee energian katoamattomuuden sääntö: kaikki nautittu energia on aina kulutettava ja tuollaisena päivänä energiamäärä nousee valtavan suureksi. Näin keskimääräinen kalorimäärä päivää kohti kohoaa niin suureksi, ettei energiavajetta juurikaan synny. Oikea tapa on tankata hiilihydraatteja ja laskea ehdottomasti tuon päivän energiamäärä, jotta tiedetään tarkasti päivittäinen keskimääräinen energiamäärä, joka siis saadaan kun lasketaan kaikki viikon aikana nautittu energia yhteen ja jaetaan se seitsemällä."

kuulostaa omasta mielestäni ainakin kohtuu järkevältä, talushan viittaa tuolla energian katoamattomuudella viikon kokonaiskalorimääriin, joita on kompensoitava rankkojen plus-päivien jälkeen rankoilla miinus-päivillä.

Testasin tuossa about kuukausi sitten sikailemalla viikonloppuna lauantaina perseet olalle ja sunnuntaina perinteiset krapulamätöt pizzoineen kaikkineen. Seurasi 4 kilon ja 3 päivän ylös-alas piikki, minkä jälkeen pitkään jumittanut paino lähti taas tippumaan. Nyt testasin tätä toisen kerran, samalla seurauksella. Eli tästälähin pidän joka toinen viikonloppu mättöpäivän.

(Toisella kerralla onnistuin pitämään sen vähän maltillisempana, tais olla 1 pizza, 4 karjalanpiirakkaa ja iso pussi karkkia.)

Tuohon m80:n esittämään ajatukseen en lähde kommentoimaan, koska en kärsi kaloriteoriasta enkä rasvakammosta. ;)

3 kpl M-Nutrition EAA+

Mango - Hedelmäpunssi - Sitruuna - Vihreä omena

-25%
m80 sanoi:
No niin nyt sitten kaivettiin kirjat kaapista ettei tarvitse enää mutu-tietoa jakaa =)

Kiitti tästä, pitääkin jatkossa olla vielä vähän tarkempi siitä mitä suuhunsa laittaa. Eli rasvat samassa mitä muutenkin ja hiilareita vaan paljon koneeseen. :thumbs:

Timba79 sanoi:
ja hiilareita vaan paljon koneeseen. :thumbs:

Niin maistuuhan se rasvainen ruoka aina hyvältä, mutta pitkän dieetin aikana sekin on jo luxusta kun saa kerran viikossa herkutella vaalealla leivällä :kuola: = :lol2:

Niin, se hiilihydraatti, jota siinä tankkauspäivänä nautitaan menee niiden glykogeenivarastojen täyttämiseen, joita on siinä dieetin aikana kulutettu. Kukaan tuskin haluaa täyttää niitä rasvavarastoja, vai? Samalla saadaan nautittua melkoisen suuri määrä energiaa ilman rasvakudoksen lisääntymistä, koska se energia siis osioituu lihaksiin. Siinä kai ne tärkeimmät asiat, miksi se tankkaus on korkeahiilarinen ja matalarasvainen.

Itsekin olen yleensä dieetillä pitänyt tankkauspäiviä vaikka dieetti ei varsinaisesti ole matalahiilihydraattinen ollutkaan. Tulin kuitenkin tuossa dieetin loppuvaiheilla siihen tulokseen että treenin kannalta oli se ja sama olivatko tankkauspäivät mukana vai eivät. Senpä takia jätin ne pois, enkä tule todennäköisesti seuraavallakaan dieetillä kyseisiä päiviä pitämään. Kannattaa koittaa vaikutukset omalle kohdalle. Jos treenit sujuvat paremmin tankkauksen kanssa tai jos pää meinaa hajota, niin kannattaa pitää. Muuten ei välttämättä ole aihetta (poislukien tietenkin ketodieetti ja varauksella matalahiilihydraattinen).

Mites kun näitä :kippis1: -tankkauspäiviä tulee mulla semmonen kerran viikossa yleensä niin kyllä siitä kaloreita kertyy mukavasti 15 oluen jälkeen, käykö tämä "mättöpäivästä"? :D Dieetti on muuten ainakin edennyt hyvin tähän asti.

Masaone sanoi:
Mites kun näitä :kippis1: -tankkauspäiviä tulee mulla semmonen kerran viikossa yleensä niin kyllä siitä kaloreita kertyy mukavasti 15 oluen jälkeen, käykö tämä "mättöpäivästä"? :D Dieetti on muuten ainakin edennyt hyvin tähän asti.

Kai toi oli vitsi :rolleyes:

Kaljasta saadut kalorit ei kai oo se parasvaihtoehto...eikä ees toiseks paras...
Dieetillä kerran viikossa ryyppääminen ei kyl oo fiksun puuhaa. Jos ees offillakaan. Hyvä jos dieettisi on edistyny mut ei toi hyvää tee.
Muistan ite joskus nuorempana (vaikken vanha vieläkään ole :D ) että kun jossain vaiheessa lopetin baarittelut ja juomisen kevääksi niin paino putos itestään 4kg mikä on mun kokosella naisella kohtuu paljon.

Onko näin?

Onko todella niin, että sisään mätetty energia on "katoamatonta". Maalaisjärjellä ajatellen tuntuisi, ettei keho voi millään muuttaa kaikkia extrakaloreita rasvaksi, jos ruokaa tulee reippaasti. Useinhan neuvotaan esim. sitenkin, että prodea ei tulisi ottaa kerralla liikaa, koska keho ei kuitenkaan voi hyödyntää sitä kaikkea vaan osa kulkee aikanaan suoraan pönttöön. Eikö tällainen voisi sitten pitää paikkansa muidenkin makroravintoaineiden suhteen?

Toiveajattelua kenties...

JMP75 sanoi:
Useinhan neuvotaan esim. sitenkin, että prodea ei tulisi ottaa kerralla liikaa, koska keho ei kuitenkaan voi hyödyntää sitä kaikkea vaan osa kulkee aikanaan suoraan pönttöön.

Se muutellaankin glukoosiksi se "ylimäärä", eli tuloksena on kallista hiilihydraattia.

Täytyy muistaa, että ison aterian käsittely voi kestää todella kauan eli kyllä se kroppa pyrkii kaiken käyttämään hyödyksi, mitä sinne sisään tulee.

JMP75 sanoi:
Onko todella niin, että sisään mätetty energia on "katoamatonta".

Itsekin mietin samaa. Ehkä asiaa voidaan miettiä sitä kautta, että kuinka kauan ihminen pysyy hengissä ilman ruokaa? 2 viikkoa? kuukausi? Kysymys ei ole ehkä niinkään siitä, että pystytäänkö mättöpäivänä keräämään vararavintoa, jolla pärjätään talven yli syömättä vaan siitä, että jos kerran viikossa mättöpäivinä tankataan rasvaa niin ei oikeastaan olla enää dieetillä (ilman jumalattomia miinuskaloreita ja aerobisia). ts. jos syödään enemmän kuin kulutetaan lihotaan (vaikka kymmenen perhepizzan jälkeen nautittuja viittä kebabbia ei pystytäkään enää hyödyntämään elimistössä).

Mutta jokainenhan dieettaa sillä tyylillä millä parhaita tuloksia uskoo saavansa.

Zone-sarja -42%

Latest posts

Suositut

Back
Ylös Bottom