Mättöpäivät

Pro Nutrition Fire Kick, 20 x 25 ml -20%
Ite huomasin että seuraavana päivänä ei ollu läheskään niin nälkä, ja ku normaalipäivä on siinä 2500 kcal, niin pärjäs jollain 1600 kcal...

SUPER WHEY ISOLATE (3,9 kg) -24%
Minulla on dieettitavaksi vakiintunut nyt seuraavaa, jonka olen hyväksi kokenut.

Ensin määritetään kokeilemalla se kalorimäärä viikkotasolla, joka johtaa painon putoamiseen kohtalaista vauhtia (esim. n. 0,5kg / vko). Voidaan esimerkinomaisesti todeta luku 14 000 cal. Päivää kohden se tekisi 2000 kcal.

En kuitenkaan syö 2000kcal päivässä vaan ma-pe 5*1800 ja la-su 2*2500 = viikossa 14000 kcal. Ma-pe aikana em. 1800 vielä heilahtelee siten, että koska palautusjuomasta ei tule tinkiä niin salipäivänä voi olla enemmän kaloreita kuin ei-salipäivänä. Esim. 1900 vs. 1700. Kuitenkin niin, että tuota viikkotason 14 000kcal ei ylitetä.

La-su on siis dieetin "mättö". Kahtena päivänä viikossa syön terveellistä ruokaa, mutta enemmän. Kun ma-pe menee aika matalilla kaloreilla, tuntuu tuo la-su jakso todella täyttävältä. Kaksi päivää on täysi olo. Ja se tuntuu herkuttelulta vaikka kyseessä on ihan "tavallinen terveellinen kotiruoka". Tällä tavoin dieetillä jaksaa paremmin. Jatkuva kituuttaminen lievässä nälässä ei vain sovi luonteelle ja ainakin mulla em. linjaus tuottaa tulosta. Käytän sitä myös ihan peruspainonhallintaan, koska ei tässä olla mihinkään erityiseen kasvuun tähtäämässä ja joskus sitä kiloja itse kullekin voi kertyä.

Siis onhan se ihan selväjuttu että noi mässypäivät pitää hoitaa ihan terveen järjen mukaan. Mutta jos nyt vaikka syö lounaalla sen perusruuan sijasta vaikkapa hyvän pihvin lohkoperunoilla ja illalla syö vaikkapa vähän jotain karkkia tai suklaata töllön ääressä, niin tuskinpa siinä menee koko seuraava viikko korjaillessa. Nestettähän sitä kertyy tollasena päivänä kroppaan, mutta se tulee sieltä ulos päivässä tai parissa.

Mulle ainakin mässypäivän merkitys on ennen kaikkea psykologinen. On edes yks päivä viikkoon pariin kun ei tartte kattoa kellosta että milloin syö ja mitä syö. Salillekkin on hauskempi mennä sit seuraavana päivänä kun jaksaa painaa kovempaa.

Ja vielä tosta rasvankertymisestä... Joskus laskettiin kaverin kanssa et paljon tulee kaloreita keskiverto ryyppyreissulla (eli mäkkärisafkat, oluet, grilliruoka ja krapulapäivän lievitykset) ja tulokseks saatiin parhaimmillaan jokun 10000kcal. Viime kesänä join melkein joka pe ja la mutta en lihonut periaatteessa ollenkaan. Jos kaikki kalorit menis vyötärölle niin koko Suomi ois täynnä läskejä jotka ei pysty liikkua omin avuin.

Teen 2-jakoisella 4x viikkoon ma,ti,to ja pe. Mille päivälle kannattaa lisätä tankkauspäivä? 11,5 viikkoa dieettiä takana ja 5,5 jäljellä. Rasvat veikkasin 13 pintaan, tankkauksia ei ole tehty lukuunottamatta loma viikonloppua tammikuussa. Paino laskee edelleen tasaisesti noin 0,3-0,5kg viikko.

Teen 2-jakoisella 4x viikkoon ma,ti,to ja pe. Mille päivälle kannattaa lisätä tankkauspäivä? 11,5 viikkoa dieettiä takana ja 5,5 jäljellä. Rasvat veikkasin 13 pintaan, tankkauksia ei ole tehty lukuunottamatta loma viikonloppua tammikuussa. Paino laskee edelleen tasaisesti noin 0,3-0,5kg viikko.

No la tai su ni voit aamusta alottaa tankkaamaan eikä ole treenejä. Ite tankkaisin varmaa sunnuntaina tos sun tilanteessas

Itellä tulee syötyä sunnuntaisin yksi ateria roskaruokaa, muuten joka ateria tulee vaa-an kautta. Paino tippuu noin 200-300g viikko.

Toiminut tähänasti hyvin, kaikkihan ei syö edes noin useasti ”vapaata ateriaa” mutta mulle on ollut mukava kun teen vielä viikonloppusin yövuoroa päivätöiden lisäksi niin se on päälle mukavaa mättää.

Tätä vähän itsekin mietin että onko tarvetta pitää lainkaan kun paino laskee edelleen?
Kun en ole ammattilainen niin kaikki on vain pohdintaa mutta itsellä kun jossain vaiheessa alkaa jumittamaan painonlasku niin kalorinvaihtelulla saa homman toimimaan eikä tarvitse kokonaiskaloreita laskea.
Toisaalta eikai siinä mettään mene jos koittaa?
Mutta sitten toisaalta kun puhutaan mättöpäivästä niin itselle se tarkoittaa vain lähinnä pääkopan hoitoa kun voi "luvalla" syödä mitä huvittaa.

Zone-sarja -42%

Latest posts

Suositut

Back
Ylös Bottom