Mättöpäivä

10% ALENNUS KOODILLA PAKKOTOISTO
Kyllä kerran viikossa pitää olla yksi "mättöpäivä" ihan psyykkisen jaksamisenkin vuoksi :P Itse ainakin syön muuten sen verran puhtaasti, että hulluksihan sitä tulisi jos ei välillä vähän hölläis! Mun herkkupäivä pitää sisällään muuten suht samanlaisen ruokarytmin, kuin muinakin päivinä, mutta silloin sallin itselleni "vähemmän" terveellisiäkin ruokia, esim. jos käyn ravintolassa. Sen lisäksi herkkupäivän iltaan kuuluu ehdottomasti jäätelö ja suolatut cashew-pähkinät :kuola: Karkki on jotenkin jäänyt pois kuvioista... mutta toi jätski paikkaa nyt sitä :)

Vedän herkkua naamariin joka päivä. En vain itse pidä karkkia, suklaata tai muuta sokerista paskaa herkkuina, joten en niitä kisko. Olen huomannut, että voi itse vääntää paremmat, terveelliset pöperöt, jotka maistuvat huomattavasti paremmalta kuin teollisesti tehdyt sokeriherkkumätöt. Mutta toki rajansa on kaikella: jos olen kylässä vaikkapa vanhemmilani, niin en kieltäydy pullasta mikäli sitä tarjotaan.

Mulla rajoittuu kans lähinnä viikonloppuun noi epäterveellisemmät ruoat.

Oikeastaan joka perjantai käyn jossain syömässä, oli se sitten vaikka hampparia, kebabia tai pizzaa (Kotipizzan runsaskuituinen roteva :rock:).

Karkkia ei tule syötyä enää juurikaan, en edes suklaapatukkaa ole ostanut vähään aikaan itselleni :o Aina ennen ollut hyvin paha koukku itselleni, nimim. 6 reikää hampaissa 6. luokalla. Joskus harvoin ostan silti pussinkin itselleni.

Pullaa/munkkeja ym. syön erittäin harvoin nykyään. Kotona en juuri koskaan ja muutenkaan en usein. Joskus harvakseen ja vieraissa esimerkiksi. Jos tarjotaan, ei sitä aina viitsi kieltäytyä. Tai en tiedä olenko kieltäytynyt vielä kunnolla kertaakaan :D

Sunnuntaina käytiin katsomassa 84-vuotiasta tätiäni eräässä sotaveteraanien kuntoutuskeskuksessa. Siinä sitten täti osti kaikille meille pullakahvit, niin ajattelin sitten ottaa pullankin, vaikka pelkkä kahvi olisi hyvin kelvannut. Siinä sit otin yhden lautaselle, niin eiköhän täti rupea "ota vaan kaks pullaa", johon minä jotakin, että yks riittää ja kotona sit ruoka... se alkoi jotain "ei se siihen kuulu!" ja heitti mun lautaselle toisen pullan :itku: Siinä sitten kiltisti mutusteltiin kaksi pullaa :lol2:

Nyt kun on vuosia jo syönyt "tietoisesti" eli tietää ruuasta energia sun muut nippelitiedot niin tein pienen huomion. Normaalisti ruokavaliostani poissaoleva peruna, kermakastikkeet, sämpylä ja lonkku eivät raahanneet nälkää ja kylläisyyttä mitenkään kauemmaksi, vaan lisäksi piti vielä kiskoa ne 400g raejuustoa, rahkat ja yli puolilitraa jogurttia yms. (ei kerralla:D)
Tavallaan ihan hyväkin olo, syöny niin että napa rustaa ja painoa tässä koitan nostellakin. Lisäksi viikon aikana tullut liikuttua paljon jumpissa, mutta olen parhaani mukaan kompensoinut riittävällä ruualla, protskulla ja hiilarinsaannitki korjannu. Myös unta oon tankannu palloon.
Vähän semmonen sikabulkkiolo sanoisinko ku myös kevyt maitoa oon vetänyt, roheiinipatukkaa yms. Voisi melkein sanoa, että päivästä tuli huomaamatta mättis, sillä en erityisemmin aikonut herkutella, oli kotona lohdittu vaan niin hyvät sapuskat.
Onko tällainen pottu-sämpylä-kerma hyvä, parempi (?) tapa herkkupäivälle kuin karsut, jäde tms?
OT -kyssäri vielä loppuun: miten ylikunto alkaa oireilemaan eli ensimerkit? Voiko siltä välttyä lisäämällä protskun ja määrää suhteessa perussuosituksiin? (Oma tilanne, että nyt lomalla aikaa ja nautinto käydä jumpissa, yritän mallata niin, että peräkkäisinä päivinä ei ois rankkojajumppia ainakaan samoille lihasryhmille)

Ah, mättöpäivät on kyllä ihan mahtavia. Olen yleensä pitänyt kerran viikossa herkkupäivän ja lauantaille se osuu melkeinpä aina. Viimeksi herkuttelin salmiakkisuklaalla, wiinerillä ja tonnikalapatongeilla. Nam! :)

Onko tällainen pottu-sämpylä-kerma hyvä, parempi (?) tapa herkkupäivälle kuin karsut, jäde tms?
OT -kyssäri vielä loppuun: miten ylikunto alkaa oireilemaan eli ensimerkit? Voiko siltä välttyä lisäämällä protskun ja määrää suhteessa perussuosituksiin? (Oma tilanne, että nyt lomalla aikaa ja nautinto käydä jumpissa, yritän mallata niin, että peräkkäisinä päivinä ei ois rankkojajumppia ainakaan samoille lihasryhmille)

Varmasti toi ruoka on aina parempi ku sokeriherkut, jos ravintoarvoja syynätään.

Tossa vähän ylikunnon oireista: http://www.pakkotoisto.com/vbulletin/showpost.php?p=1525149&postcount=2

Hyvällä palautumisella suorituksista voit siis ehkäistä ylikunnon kehittymistä. Kuten itsekin sanot välttäväsi samojen lihasryhmien rasittamista liian usein. Proteiinilla on palautumisessa osuutensa, joten ruokvalionkin on tosiaan oltava tarpeeksi proteiinipitoinen kun urheillaan.

En kai ole ainoa, jota kaduttaa niin samperisti jos tulee mätettyä mitä sattuu?
Et varmasti. Mutta mitä turhaan itkemään kun maito on jo kaatunut, energiaa se vain on, ei se maailmoja kaada.

Itsekin pidän mässypäivän, mutta silloin kun siltä tuntuu. En ole aikatauluttanut mitään, ja voi mennä viikkoja ilman kunnon satseja. Sitten kun tuntuu siltä, niin vedän mahan täyteen sipsejä - karkit ei onneksi ole oikein koskaan innostanut. Turha sitä on kantaa huonoa omaatuntoa syömisistään jos kuitenkin liikkuu paljon. Dietillä on tietenkin vähän eri juttu, mutta tulee sen verran harvoin syötyä paskasti etten jaksa kantaa huolta moisesta:D

Varmasti toi ruoka on aina parempi ku sokeriherkut, jos ravintoarvoja syynätään.

Tossa vähän ylikunnon oireista: http://www.pakkotoisto.com/vbulletin/showpost.php?p=1525149&postcount=2

Hyvällä palautumisella suorituksista voit siis ehkäistä ylikunnon kehittymistä. Kuten itsekin sanot välttäväsi samojen lihasryhmien rasittamista liian usein. Proteiinilla on palautumisessa osuutensa, joten ruokvalionkin on tosiaan oltava tarpeeksi proteiinipitoinen kun urheillaan.

Thänx, ku näit vaivaa. you made my day!:)

Mitenkäs sakki pitää näitä mättöpäiviä oikein, vedättekö normaalin ruokavalion lisäksi mätöt, korvaatte jonkin aterian vai meneekö päivä aina ihan kokonaan läskiksi eli syötte mitä&milloin sattuu päivän aikana? :)

Mitenkäs sakki pitää näitä mättöpäiviä oikein, vedättekö normaalin ruokavalion lisäksi mätöt, korvaatte jonkin aterian vai meneekö päivä aina ihan kokonaan läskiksi eli syötte mitä&milloin sattuu päivän aikana? :)
Mä en henk. koht. jaksa syödä normaalin ruuan päälle vielä niitä herkkuja, vaan kyllä se menee automaattisesti ruuan korvaamiseksi. Saatan syödä jopa melkeen koko päivän pelkkiä herkkuja tai roskaruokaa. Seuraavana päivänä ei yleensä ole oikeen nälkä, joten energian saanti tasapainottuu. Itse en ottaisi paineita siitä meneekö ihan läskiksi. Kyllähän sen pikkulapsikin tajuu ettei joka päivä voi herkutella, ellei sitten ota vastuuta seurauksista.

EDIT: Ja kun kysyit että mitä ja milloin syötte, niin eiköhän jokainen syö vähän erimääriä jo ihan koosta riippuen. Mulle riittää joku kebabbi + karkkipussi koko päiväks, ja jollekin toi on vasta aamupala.

Itsellä menee noin puolen päivää normaaliruoalla, illempana otan yhdellä aterialla jotain erityisempää. Yleensä se on annos jäätelöä ja n. 100g-150g suklaata. Päivä on yleisesti ottaen myös hiilaripitoisempi (extra annos puuroa) ja rahkan tilalla vanilja vanukasta raejuustolla :kuola:. Joskus näitä päiviä voi tulla kaksikin viikossa, sillä kovin paljon plussalle noilla ei mennä. Ei jotenkaan uppoa herkkuja yhtä annosta enempää kerralla. Ja annoksia en millään tavoilla rajoita, sallin itselleni niin paljon kuin haluan, kattona on vain oma hyvä olo. Ja jos joskus menee enemmän, big deal, silloin varmaan tarvitsin sitä :).

Eipä juuri sen kummempia mättöpäiviä enää tuu pidettyä, kun ne menee aina överiks. Alkaa jo etukäteen hirvee suunnittelu. Lähinnä karkkia tekee silloin tällöin ihan hirveesti mieli (varsinkin salmiakkia on vaan pakko saada silloin tällöin). Eipä tässä muutenkaan mitään kisabodareita olla niin ei jaksa turhia stressata. Jäätelöä/sipsejä/leivonnaisia yms. ei tee käytännössä ikinä mieli joten pysyy aika hyvin aisoissa kun pelkällä karkilla pärjää :)

Mättöpäiviä en pidä oikeastaan ikinä. Juhlapäivinä vain menee jotain normaalista poikkeavaa. Jos pitäsin sellasen mättöpäivän että söisin aina kun huvittaa ja mitä huvittaa niin siitä ei hyvää seuraisi.

Kerran viikossa tulee vedettyä jotain suklaata tms. naamariin.., noh onhan tossa suklaassa sentään vähän proteiinia jos vertaa johkin normikarkkeihin ;)

Kaikkea tätä sekaisin, fiilispohjalta. Elämä on ihan liian lyhyt moisesta murehtimiseen IMO.

Sama täällä, että hirveät omantunnon tuskat tulevat mättöpäivän lopuilla..
Varsinkin vielä kun parin viikon aikana ratkennut käymään kämppäkaverin karkkikaapilla hakemassa kourallisen karkkia..
Ei hyvällä mielellä saa mättöpäivänä sit nautiskella.. :(

Latest posts

Suositut

Back
Ylös Bottom