Lyhytkasvuinen veljeni

• Keskustelun aloittaja Keskustelun aloittaja Seji
  • Aloitettu Aloitettu
Moro!

Juup, pitemmittä puheitta menen suoraan asiaan. Elikkäs siis veljeni, joka on 13 vuotta, sattuuu olemaan todella lyhyt ikäisekseen (143 cm)
Hän on saanut ajan lääkäriltä ja todennäköisesti tulee saamaan reseptin kasvuhormonille.
Ongelmana vaan on se, että pelkään että ne tuovat jotain sivuvaikutuksia, kun katsoo nyt mitä netistä on tullut luettua. Onko täällä kukaan paremmin asiaan perehtynyt tai joku joka voisi selventää asiaa vähän. Lääkärit aina näyttävät tälläisistä jutuista valoisammat puolet ja jättävät haitat varjoon, joten heiltä on turha mtn neuvoja hakea.

Kiitti jo etukäteen :)

10% ALENNUS KOODILLA PAKKOTOISTO
Juuh, siskokin sai aikoinaan lyhytkasvuisuuteen kasvuhormoneja eikä hänelle tullu mitään sivuvaikutuksia. Niinkuin Maikki tuossa totesi, voit olla ihan turvallisin mielin tietäen että veljesi terveydestä pidetään huolta.

Lukekaapa joskus huviksenne minkä tahansa käsikauppalääkkeen sivarilista. Esim. ibuprofeenista (Burana yms.) löytyy hyvin paljon mahdollisia sivuvaikutuksia, mutta todella harvalle niitä oikeasti ilmaantuu.

Tässä tapauksessa kyse on vielä luonnollisesta, kehon erittämästä aineesta, josta on puutostila. Nyt vain normalisoidaan tilanne sellaikseksi, mikä terveellä ihmisellä olisi. Tuskinpa sivarit muodostavat juuri mitään riskiä.

Lukekaapa joskus huviksenne minkä tahansa käsikauppalääkkeen sivarilista. Esim. ibuprofeenista (Burana yms.) löytyy hyvin paljon mahdollisia sivuvaikutuksia, mutta todella harvalle niitä oikeasti ilmaantuu.

Tämäkin johtuu vain siitä, että näin lääkkeen valmistaja poistaa itseltään vastuun korvata mitään, mikäli jotain näistä oireista sattuisi ilmenemään.

Tämäkin johtuu vain siitä, että näin lääkkeen valmistaja poistaa itseltään vastuun korvata mitään, mikäli jotain näistä oireista sattuisi ilmenemään.
No oikeastaan ne on pakko sinne tunkea mikäli kliinisissä testeissä on havaittu jonkin koehenkilön saaneen oireita, jotka mahdollisesti johtuvat ko. lääkkeestä. Toki jos vaikka moni henkilö on sattumalta kaatunut pyörällä kokeiden aikana, voi lääkkeen sivuvaikutuksissa lukea, että saattaa häiritä tasapainoa tms. :)

Tosiaan nuo lääkäreiden määräämät terapeuttiset kasvuhormoonimäärät ja niiden sivuvaikutukset ovat aivan eri luokkaa kuin urheilijoiden käyttämät annokset, joista mm. internetin eri tietolähteet yleensä varoittavat.

En minä mitään hormooneja saanut, olin about samanmittainen. 162cm on tullut 33 vuodessa kerättyä pituutta. Olisi kyllä kiva jos olisi 10cm enempi, eli popsisin hormoonit kyllä jos niistä voisi jotain apua olla.

En minä mitään hormooneja saanut, olin about samanmittainen.
Sama homma. Muistan kyllä puhuneeni silloin kasvuhormonista, mutta vitut minä mitään saanut. Mitenkäs muuten on, lisääkö toi lopullista pituutta edes muutamalla sentillä, vai nopeuttaako vain kasvua? Tällä hetkellä nimittäin vituttaa aika rankasti kun en silloin piikkiä saanut. Tosin aika sama sitten jos pituus olisi kuitenkin tällä hetkellä sama.

Lääkärit aina näyttävät tälläisistä jutuista valoisammat puolet ja jättävät haitat varjoon, joten heiltä on turha mtn neuvoja hakea.
Tilanne on toisin päin: Tarpeeksi kun pelotellaan, niin jotkut eivät uskalla sitten edes lääkärin määräämänä käyttää niitä.

Jos mahdollisuus on tuohon lääkitykseen, niin hoito kyllä kannattaa aloittaa.

Edit:
Tässä tapauksessa kyse on vielä luonnollisesta, kehon erittämästä aineesta, josta on puutostila. Nyt vain normalisoidaan tilanne sellaikseksi, mikä terveellä ihmisellä olisi. Tuskinpa sivarit muodostavat juuri mitään riskiä.
Juuri näin.

Mun ymmärrykseni mukaan kasvuhormoni nopeuttaa pituuskasvua, mutta ei tuo senttejä lisää.

Mun serkku on kanssa noita syönyt, kun oli 12-13-vuotiaana ekaluokkalaisen kokoinen. Ei mikään hujoppi vieläkään.

Että on niitä ihmisiä jotka myös kasvavat vain myöhemmin..
Ja on niitä, joiden epifyysilevyt sulkeutuvat sillä välin odottelee sitä kasvupyrähdystä. Sen jälkeen kasvuhormonin käyttö onkin jo turhaa. Reseptin saannissa voi kestää jopa vuosia, joten ei kannata omalta osalta pitkittää prosessia. Kasvuhormonin käyttö kyllä lopetaan, kun tavoitepituus on saavutettu. Turha tuota on jäädä arpomaan.

Mun ymmärrykseni mukaan kasvuhormoni nopeuttaa pituuskasvua, mutta ei tuo senttejä lisää.

Minusta lapset saavat niistä lisäpituutta, kunnes ihmisen oma hormonitoiminta lopettaa luiden kasvun joskus murrosiässä. Jos lapsella on kasvuhormoonin vajausta, niin hän ei ehdi kasvaa kovin pitkäksi ennenkö murrosikä yllättää ja sulkee luiden kasvunvaran.

Ite sain piikkiä persukseen lyhyen kasvun vuoksi.
Taisin olla jotain 150cm ja ennustettu 185cm, mutta aikanaan näytti, että jäisin ihan kääpiöksi.
Kasvuhormoonia kevyt annos kankkuun ja kasvupyrähdys alkoi ja tässä sitä ollaan 183cm.
Enkä tässä ole mitään sivuvaikutuksia huomannut, älä stressaa veljesi puolesta ;)

Tää on samalla tunnustus, mutta meikäkin joskus kävin vähän mutsin kanssa anomassa terveystarkastuksen yhteydessä, kun pituuskasvuni oli oikeasti hidastunut melkoisesti, vaikka murrosikä oli menossa. Olisinko ollut 13-vuotias ja 156-158cm, eli en mikään aivan lyhyin, mutta itselle jotenkin tein siitä ongelman, kun oli lääkärit hehkuttaneet lapsesta asti tulevani 185cm pitkäksi. Ei herunu roinaa lääkäristä, ilmeisesti olin ''liian pitkä''. Noh, nyt tullut senttiä tuosta tasaiseen tahtiin, mutta kasvupyrähdystä ei ole ollut. Tiukat 170cm alkaa olemaan kohta rikki, sitten juhlitaan. Lähinnä tunnen myötähäpeää itseäni kohtaan, että olen tuollaista tosissaan joskus halunnut, nyt asian kanssa ihan sujut.

E: Ja aliravittu en ollut, koska paino oli 70-75kg :lol2:

Noh, nyt tullut senttiä tuosta tasaiseen tahtiin, mutta kasvupyrähdystä ei ole ollut. Tiukat 170cm alkaa olemaan kohta rikki, sitten juhlitaan. Lähinnä tunnen myötähäpeää itseäni kohtaan, että olen tuollaista tosissaan joskus halunnut, nyt asian kanssa ihan sujut.

E: Ja aliravittu en ollut, koska paino oli 70-75kg :lol2:

Itsekin vielä puolitoistavuotta sitten surin melko paljon pituuttani kun sitä oli vain about 164 cm verran. Nyt enää jäljellä puoli senttiä nii 170 cm rikki. Oman pituuteni kanssa taidan jo melkein olla sinut.

Nyt taas huolestuttaa proidin puolesta iha saatanasti, itse kun hänen ikäisenään olin 155 cm rajamailla. Hän syö terveellisesti eikä ole alipainoinenkaan, joten en tiedä mikä tässä mättää. Ja jos ei nuo hormonit auta, niin taitaa veljelle tulla tosi paha masennus. Sääli, sillä hän on tosi positiivinen ja pirteä tyyppi.

Pakko munkin kait tunnustaa, pituus on minulle ollut suuri asia ja ehkä vieläkin on kun pitää topiccikin siitä tehdä... :(

Mutta joo, kiitti vastauksista. Voin siis olla huoleti sivuvaikutuksista.
Nyt peukut pystyy ja toivon että hän kasvaa! :)

Muistaakseni serkkuni sai myös kasvuhormoneita noin 14-15 vuoden iässä, koska murrosikä ei ollut vielä alkanut ja pituutta oli alle 150cm. Nykyään hän on karvan alle 170cm pitkä ja ihan mieheksi on kasvanut. Enpä usko että haittavaikutuksia noilla on, ellei ihan kehonrakentajan veroista määrää vedä.

Tuli tuosta mieleen hauska juttu. Yksi "kaveri" kertoi joskus kuinka hänellä leikattiin jalka, jonka jälkeen sai jonkin hormoni pistoksen jalkaan. Kehui samalla ettei hänellä varmaan muuten olisi näin lihaksikkaat reidet(sai siis yhden pistoksen :D). Jalat olivat kyllä todella lihaksikkaat, samaa luokkaa kuin maratoonareilla. En kehdannut nauraa päin naamaa...

Olin aikalailla samoissa mitoissa kans tuon ikäisenä.. Musta otettiin kädestä joku röntgen kuva ja katottiin siitä miten on luut/nivelet kehittyny ja sen avulla tarkastettiin/arvioitiin kuinka pitkäksi tuun kasvamaan(eli onko saavuttanut loppukasvupisteen). Itse en saanut hormooneita yms, koska näytti että kasvan vielä.. Pituutta nyt 171 ja tuskin tulee lisää :).

Muistan hyvin ku olin 15-vuotiaana vielä 160cm pitkä ja luulin jääväni alle 170cm:n. Kasvu alkoi "kunnolla" vasta lukiossa. Pituutta tuli huimat 179 cm, josta on hyvinä päivinä venytetty jopa 180cm tuloksia :dance2:.

Latest posts

Suositut

Back
Ylös Bottom