Lyhyet + - jaksot

• Keskustelun aloittaja Keskustelun aloittaja skuge
  • Aloitettu Aloitettu
Olen jo pidempään miettinyt miten saisi kehitystä aikaan, jos olisi salipäivinä plussalla ja muina päivinä miinuksella. Kehoilua ajattelen tämä ei välttämättä ole ehkä se optimaalisin tapa, mutta ainakaan missään vaiheessa ei pääsisi näyttämään pullasorsalta. Saadaanko tällaisella ruokailu politiikalla mitään aikaan vai syökö ne miinus päivät saman tien saavutetut lihat. Miten tämä toimisi mielestänne esim. joukkuelajeja tai kamppailulajeja harrastaville ? Pysyisi varmasti ainakin voimakkaampana suhteessa omaan painoon…

10% ALENNUS KOODILLA PAKKOTOISTO
Ei onnistu ainakaan lihaksen kasvatus mitenkään merkittävissä määrin tuolla tyylillä, sillä lihas kasvaa levossa. Paremman lopputuloksen saa esim. 8 viikon + ja 4 viikon - jaksotuksella.

Jep, lihaksien mikrovaurioiden korjaaminen kestää 1-3vrk joten tuota lyhyempiä jaksoja en ainakaan itse käyttäisi.

Näppärä tapa on syklittää kalorit kuten treenitkin, itse tein syksyllä 4 viikkoa nousujohteisesti sarjamääriä kasvattaen ja viidennellä kevennys. Miinuksella noista olin aina keveän viikon ja/tai ekan varsinaisen treeniviikon. Loput plussalla.

Kuinka paljon kalorit pitää vetää miinukselle esim juuri tuon 2 viikon aikana?
Ei mitään "pidä" tehdä, edes treenata ei ole mikään pakko. Kaikki riippuu omista tavoitteista.

Itse otan aika kovilla miinuksilla (jopa -100 kcal vuorokaudessa) tuon kaksi viikkoa, koska alhaisillakin kaloreilla parissa viikossa ei vielä ala lihas palamaan eivätkä treenit sen kummemmin kärsi. Pidemmällä dieetillä on sitten pakko rajoittaa miinukset sinne 500-700 kalorin paikkeille, jotta lihasmassa ei ainakaan väkisin kärsisi.

Ei mitään "pidä" tehdä, edes treenata ei ole mikään pakko. Kaikki riippuu omista tavoitteista.

Itse otan aika kovilla miinuksilla (jopa -100 kcal vuorokaudessa) tuon kaksi viikkoa, koska alhaisillakin kaloreilla parissa viikossa ei vielä ala lihas palamaan eivätkä treenit sen kummemmin kärsi. Pidemmällä dieetillä on sitten pakko rajoittaa miinukset sinne 500-700 kalorin paikkeille, jotta lihasmassa ei ainakaan väkisin kärsisi.

Meinaat varmaan -1000?

Varmaan nolla puuttuu tuolta? Pilkunnussimista.......:david:

äh, muutki jo kuittas :D

onko tuota lyhyiden -+ pätkien hyödyllisyyttä tutkittu missään? vai ottaako keho todella ravinnon miinusjakson jälkeen tehokkaammin vastaan?

mitäs mieltä olet muuten hulkki noista paljon puhutuista jatkuvan painon ylösalas-jojottelun vaaroista?

Huh, mäkin jo pelästyin että kuinka fucking tarkkaan pitääkään ne kalorit laskee jos -100 on kova määrä. Silly me..
6-8 weeks mättöö ja pari viikkoo miinusta.. Kuulostaa siedettävältä. Voiko parissa viikossa saada vielä näkyvästi rasvaa palamaan? Pari kiloo max? Anteeksi n00bismi :nolo:

Kuinkas paljon Hulkilla lähtee painoa tuon parin viikon aikana ja tuleeko peilissä havaittavaa tulosta myös?
Tuon nyt olisi voinut laskea jo noista miinuksista: 1000 kcal miinusta vuorokaudessa viikon ajan pudottaa painoa about kilon. Eli kahdessa viikossa ~ 2 kg + nestevaihtelut.

Kun rasvaprosentti on muutenkin riittävän alhainen, näkyy 1½-2 kg rasvamassan pudotus oikein hyvin peilissä. Jos lähtörasvat ovat korkeat, ei tuo pudotus näy yhtään missään.

Olisiko tuollainen mielestäsi fiksua pidemmässä dietissä, esim itselläni pudotettavaa on vielä about 7-8kg ja suunnitelmissani sarjaennätykset 4. viikon kuluttua dietistä huolimatta.

Sopiiko siis syödä vähän plussan puolelle jotta selviän kahdesta raskaimmista treeniviikosta ja sen jälkeen viikko pari reiluilla miinuksilla?

edit: Iso kiitos kun jaksat meille kaikille vastailla :thumbs:

Olisiko tuollainen mielestäsi fiksua pidemmässä dietissä, esim itselläni pudotettavaa on vielä about 7-8kg ja suunnitelmissani sarjaennätykset 4. viikon kuluttua dietistä huolimatta.

Sopiiko siis syödä vähän plussan puolelle jotta selviää raskaimmista treeneistä ja sen jälkeen viikko pari reiluilla miinuksilla?
Siis dieetillähän nimenomaan kannattaa aina pitää ns. refeed-päiviä, jolloin suurempi osuus kaloreista otetaan hiilarista ja kaloreitakin käytännössä hieman nostetaan. Näillä päivillä saadaan ylläpidettyä lihasglykogeeni- sekä leptiinitasoja, ja lopputuloksena on tehokkaampi rasvanpoltto sekä pienempi lihaskato. Itse pidin kisadieetilläkin puhtaita refeedejä aina 2 krt viikossa. Varsinaiset tankkaus- tai mättöpäivät ovat sitten aivan eri asia.

Siis dieetillähän nimenomaan kannattaa aina pitää ns. refeed-päiviä, jolloin suurempi osuus kaloreista otetaan hiilarista ja kaloreitakin käytännössä hieman nostetaan. Näillä päivillä saadaan ylläpidettyä lihasglykogeeni- sekä leptiinitasoja, ja lopputuloksena on tehokkaampi rasvanpoltto sekä pienempi lihaskato. Itse pidin kisadieetilläkin puhtaita refeedejä aina 2 krt viikossa. Varsinaiset tankkaus- tai mättöpäivät ovat sitten aivan eri asia.

Paljon söit proteiinia noina hiilaritankkaus-päivinä? Vai pitäsikö noi tankkauspäivät ottaa aina treenipäivälle(puntti,lenkki tmv.), jolloin kuluttaa paljon. Muuten ei tahdo "kalorit riittää" siihen ~2g/rasvaton painokilo...

Paljon söit proteiinia noina hiilaritankkaus-päivinä? Vai pitäsikö noi tankkauspäivät ottaa aina treenipäivälle(puntti,lenkki tmv.), jolloin kuluttaa paljon. Muuten ei tahdo "kalorit riittää" siihen ~2g/rasvaton painokilo...
Sekä refeed että hiilaritankkaus kannattaa AINA tehdä treenipäivänä, koska tällöin saadaan hyödynnettyä lihaksen insuliiniherkkää tilaa treenin jälkeen. Jos tankkaus tehdään lepopäivänä, menee iso osa hommasta tavallaan hukkaan.

Protskua vedin itse normaalin 350 gramman sijaan refeed-päivinä vain noin 250 g.

Joka toinen päivä "paastoa", joka toinen bulkkia:

Effect of intermittent fasting and refeeding on insulin action in healthy men

http://jap.physiology.org/cgi/content/full/99/6/2128

Tosta lähti liikkeelle ja tähän päädyttiin:

"eating wise, assuming an evening workout, here's what I'd do on the eat days

5 hours out, small meal of protein, carbs with some fruit
2 hours out, small meal of protein, carb swith some fruit
train: carb/protein drink during workout. think 30 g carbs and 8-10 g whey protein.
immediate post workout: dextrose/glucose + whey protein and creatine. then eat like a crazed weasel until 6pm the following evening.

the fruit is important, you need to get the liver back into an anabolic mode, taht means refilling liver glycogen.

cut off eating around 6 pm the following evening and fast until the next eating period. this should give you nearly 24 solid hours eating. a little short of protein synthesis rates but it's back to baseline at 36 hours and the last meal will carry you through the evening if you pick whole foods.

So schematically
day 1: fast until 5 hous before workout, eat, eat again, train, eat. let's say you train at 7pm, so you start eating at 2pm
day 2: eat all day until 6pm. back to fasting
day 3: repeat day 1 start eating at 2pm, that gives you 20 hours of fasting
day 4: repeat day 2
day 5: repeat day 1
day 6: repeat day 2
day 7: random thought: keep this a fasting day, maybe some cardio in the morning. would this keep fat gains at bay?"

Lähde: Lyle McDonald, bodyrecomposition.com

onko tuota lyhyiden -+ pätkien hyödyllisyyttä tutkittu missään? vai ottaako keho todella ravinnon miinusjakson jälkeen tehokkaammin vastaan?
Miten lie tämän asian laita?

Olen nyt bulkilla, suunnittelen tässä että otan tuon 6-8 viikkoa + ja sen jälkeen 2 viikkoa -. Onko tuo optimaalinen tapa, kun en ennen ole tällä tavalla aallottanut kalorimääriä?

Latest posts

Suositut

Back
Ylös Bottom