luu poikki

• Keskustelun aloittaja Keskustelun aloittaja Jani23
  • Aloitettu Aloitettu
olkavarsi katkesi ja on nyt paketissa ainakin 2 kuukautta. käden totaallinen liikkumattomuus kestää siis yli 2 kuukautta, jonka jälkeen kuntoutus.

miten käy lihasten? surkastuu varmaan, mutta kuika paljon ja missä ajassa palautuu entinen koko/voimataso tuohon käteen? vai palautuuko koskaan täydellisesti.

:worship: kaikille vastaajille

10% ALENNUS KOODILLA PAKKOTOISTO
Originally posted by Jani23
olkavarsi katkesi ja on nyt paketissa ainakin 2 kuukautta. käden totaallinen liikkumattomuus kestää siis yli 2 kuukautta, jonka jälkeen kuntoutus.

miten käy lihasten? surkastuu varmaan, mutta kuika paljon ja missä ajassa palautuu entinen koko/voimataso tuohon käteen? vai palautuuko koskaan täydellisesti.

:worship: kaikille vastaajille

:offtopic: eli sulla on nyt siis pakkoloma edessä..nythän sulla on hyvää aikaa ruveta sulattelemaan fläsää jos sulla on mitä pitää pitää sulatella..;) eli kevyttä lenkkeilyä..niin ja kyllähän sä voit niitä jalkoja reenata ja vatsoja..:david: itse ainakin rupiaisin keto dietiille..:thumbs: niin ja onhan meillä se lihasmuisti.

Re: Re: luu poikki

Originally posted by mik99
:offtopic: eli sulla on nyt siis pakkoloma edessä..nythän sulla on hyvää aikaa ruveta sulattelemaan fläsää jos sulla on mitä pitää pitää sulatella..;) eli kevyttä lenkkeilyä..niin ja kyllähän sä voit niitä jalkoja reenata ja vatsoja..:david: itse ainakin rupiaisin keto dietiille..:thumbs: niin ja onhan meillä se lihasmuisti.
Olisikin helvetin hyvä idea ruveta dieetille, kun ei voi treenillä pitää lihaksista kiinni ollenkaan. Eli lisätään lihastappioita ja käden lihasten surkastumista vielä entisestään miinuskaloreilla.

Loistava idea!!! :kuola:

Re: Re: Re: luu poikki

Originally posted by Jylli81
Olisikin helvetin hyvä idea ruveta dieetille, kun ei voi treenillä pitää lihaksista kiinni ollenkaan. Eli lisätään lihastappioita ja käden lihasten surkastumista vielä entisestään miinuskaloreilla.

Loistava idea!!! :kuola:

no esim jos joka aamu vetäisee lenkit matalla sykkeellä ja huolehtii riittävästä proteeinin saannista..niin kyl mä uskon et tuolla systeemillä ei hirveesti lähe lihasta..ja lähteehän sitä kuitenkin jos ei pysty ainakaan 2kk reenamaan..mut sit ku pääsis aloittamaan taas reenamisen..niin rasvat ois pienentynyt huomattavasti..ja lihasmuistilla sitä lihaa sais nopeeta takaisin..näin ainakin ite tekisin..:jahas:

Re: Re: Re: Re: luu poikki

no esim jos joka aamu vetäisee lenkit matalla sykkeellä ja huolehtii riittävästä proteeinin saannista..niin kyl mä uskon et tuolla systeemillä ei hirveesti lähe lihasta..ja lähteehän sitä kuitenkin jos ei pysty ainakaan 2kk reenamaan..mut sit ku pääsis aloittamaan taas reenamisen..niin rasvat ois pienentynyt huomattavasti..ja lihasmuistilla sitä lihaa sais nopeeta takaisin..näin ainakin ite tekisin..:jahas:
Dieetillä lähtee aina lihaksia. Tätä yritetään estää mahdollisimman tehokkaasti tehokkaalla treenillä ja järkevällä ruokavaliolla. Jos ei kerran pysty treenaamaan yläkroppaa juuri ollenkaan, niin lihaksia palaisi tuhottomasti.

Threadin aloittajan tapauksessa lihastappioita tulee varmasti ilman miinuskaloreitakin. Mielestäni ei ole mitään järkeä lähteä lisäämään niitä enää entisestään.

Äkkisestään ylläpitokalorit kuulostaisivat hyvältä idealta. Ei kerätä yhtään lisää läskiä, mutta ei myöskään aiheuteta turhaa kataboliaa ja lisätä entisestään lihastappioita.

Riippuu tietenkin tavoitteistakin. Jos haluaa olla söpö poju alhaisella rasvaprosentilla eikä lihaksista niin väliä, niin mikäs siinä sitten. Itselläni on kuitenkin muita tavoitteita treenin suhteen.

Lihakset menee ihan paskaksi siitä kädestä. Ei maitopurkki meinaa nousta vähään aikaan. Kyllähän se ennalleen palautuu jos kaikki menee normaalisti. Aikaa menee aika paljon.

Re: Re: Re: Re: Re: luu poikki

Originally posted by Jylli81

Riippuu tietenkin tavoitteistakin. Jos haluaa olla söpö poju alhaisella rasvaprosentilla eikä lihaksista niin väliä, niin mikäs siinä sitten. Itselläni on kuitenkin muita tavoitteita treenin suhteen.

etkai tällä tarkoita mua..mitat 177/93 tällä hetkellä..:D

Re: Re: Re: Re: Re: Re: luu poikki

etkai tällä tarkoita mua..mitat 177/93 tällä hetkellä..:D
No en välttämättä. Lähinnä pointtini oli se, että MINUN MIELESTÄNI tuo käden parantumisvaihe on kyllä kaikkein huonoin ajankohta alkaa dieetille. Ja kannattaisi vain yrittää pitää lihastappiot tuon pakkolevon aikana minimissään, eli miinuskaloreille meneminen ei kuulostaisi ollenkaan hyvältä ajatukselta. Murehtii niitä rasvoja sitten kun taas pystyy treenaamaan kunnolla.

Jos jalat ovat ainoa mitä tuolloin pystyy treenaamaan, niin ehkä kannattaisi vetää jalkatreeni (=prässiä, reiden ojennuksia ja koukistuksia, pohkeita yms. mitä vain pystyy) pari kertaa viikossa. Jalkatreenin pitäisi kuitenkin boostata kehon hormonitasoja ja näin ehkä välillisesti pitää kiinni vähän paremmin yläkropan lihaksistakin.

Itsellä tapahtui vuosia sitten pieni tapaturma ja sen seurauksena oikea käsi laitettiin pariksi kuukaudeksi eräänlaiseen pakettiin, ei siis kipsiin tms, mutta lähes täydellinen liikkumattomuus kuitenkin lukuunottamatta sormien heiluttelua jota sai tehdä :D

Ja kyllähän sen oikean käden lihakset ja vähän muutenkin oikea puoli kropasta, mm olkapää, rinta ja selkä menetti lihasmassaa , mutta itse käsi meni kyllä aika lailla naruksi. Kuntoutuksen alussa kun mitattiin mm puristusvoimaa niin todella heikkoa oli... Kuten Force jo sanoi oli litran maitopurkin käsitteleminen jo kova suoritus ensimmäisinä kertoja kun kättä sai alkaa käyttämään varoen :D

Sitten kun salille taas pääsi niin ei kauan mennyt kun kokoa alkoi jo saamaan ihan mukavasti, voimien saamisessa meni vähän kauemmin. Alle vuodessa kuitenkin aika lailla entiseen tasoon pääsin.

Sairasloman aikana en kyllä jaksanut paljon murehtia lihaksien kohtalosta. Tärkeintä oli keskittyä käden kuntouttamiseen. Kyllä niitä lihaksia ehtii sitten myöhemmin kasvatella ja fläsääkin poltella. Itse ainakin unohtaisin kaikki dieetit sun muut...Päivittäin pientä kävelyä riitti. Paljon leffoja ja kirjoja vaan hakemaan :)

Itselläni on murtunut käsi kaksi kertaa, viimeksi viisi vuotta sitten. Kun kipsi poistettiin niin näky oli karmaiseva. En tiedä voisiko sitä kädeksi kutsua. Oli hyvä jos jaksoin käden ilmaan nostaa. Nykyään kun olen treenannut tosi intensiivisesti pari vuotta, olisi henkisesti tosi kova paikka, jos joku paikka murtuisi ja en pääsisi treenaamaan... pelottavaa.

Mulla murtu käsi tossa syksyllä ja se tassu oli paketissa viitisen viikkoa. Sinä aikana pystyin tekemään kunnolla kyykkyä ja vatsoja ja kevyemmin pecdekkiä.

Kyykky nousi tuon viiden viikon aikana kymmenisen kiloa, joten ehkä se käden telominen ei ollutkaan ihan huono juttu. Sinä päivänä kun sain kipsin pois, menin heti tekemään vetoa. Veto ei yllätyksekseni ollut tippunut kuin viitisen kiloa, mutta suurin yllätys olikin penkkipäivänä. Penkkipäivä oli alle viikon päästä kipsin poissaamisesta, ja olin hieman :confused: kun ykkönen ei ollut tippunut kuin viitisen kiloa. Eli ilmeisesti kyykky ja pecdekin vimputus olivat sitten auttaneet säilyttämään voimia myös paketoidussa kädessä. Eli kannattanee koittaa tehdä jotain jaloille, jotta ei ihan kaikki voimat katoaisi. Ja kyllä se treenaaminen poistaa sitä kipsin aiheuttamaa vitutustakin ihan kiitettävästi.

Niin sen verran vielä, että ihan Vaasan myllyn tuotteilla ollaan liikkeellä :arvi:

Itse sain kipsin pois kädestä neljä viikkoa sitten. Mulla murtui värttinäluu puolesta välistä kyynärvartta ja kipsi oli kämmenestä kainaloon asti 6 1/2 viikkoa. Kyllähän olkavarsi sinä aikana pieneni, mutta tosi hyvin on palautunut, olin ihan yllättynyt niiden kauhutarinoiden jälkeen mitä mulle kerrottiin.

Treenasin koko ajan niin paljon kuin vaan pystyin, muuta kroppaa tietty sekä myös tätä kipsikättä. Elikkä kyynärvarren treeniä puristelemalla kättä nyrkkiin. Olkapään voi treenata hyvin, vedin vipareita sivulle, eteen ja taakse ja heitin kipsin päälle vielä sellaisia nilkkapainosysteemejä tai annoin vastusta painamalla toisella kädellä kipsin päältä, käteen kun ei voinut mitään painoja ottaa. Rintatreeniä tein siten, että heivasin koko kipsisysteemin peck-deckiin ja tein käsi kerrallaan kummankin puolen. Terveelle puolelle tein kaikki normaali treenit. Hauis ja ojentaja kärsi pahiten tuosta treenitauosta, niitä kun oli mahdotonta tehdä millään tavalla.

"Vammaistreeniä" jouduin jatkamaan vielä 1 1/2 viikkoa sen jälkeen, kun kipsin sain pois. 8 viikkoa murtumisen tapahtumisesta pystyi vasta pitämään isompia painoja kädessä ilman hirveää vihlontaa ja pelkoa että murtuu uudelleen.

Kyllä siinä oli muilla salilla ihmettelemistä kun hiihdin siellä kipsi kädessä, mutta olen varma, että tuo vaikutti paljon siihen, että lihakset on tosi hyvin palautuneet. Käsipainoilla tehtävissä liikkeissä kipsissä ollut tulee tietty vielä perässä, mutta luulen että muutama viikko vielä, niin ei ole enää mitään eroa.

Sellanen juttu muuten tuli vielä mieleen, mistä itse yllätyin ja mihin kannattaa varautua: Kun käsivarsi on ollut 90 asteen kulmassa 6 viikkoa, niin eipä se enää oikenekaan kun kipsin saa pois! Kyynärnivel oli niin pirun kipeä ja meni varmaan liki viikko ennen kuin sain koko käden suoraksi. Samoten ranne on vieläkin aika jäykkä.

Mutta treeni se on mikä kannattaa: pidät vaan spiritin ylhäällä ja salille mars :thumbs:

Originally posted by Ghostrider
Mulla murtu käsi tossa syksyllä ja se tassu oli paketissa viitisen viikkoa. Sinä aikana pystyin tekemään kunnolla kyykkyä ja vatsoja ja kevyemmin pecdekkiä.

Miten oikein kyykkäilit käsi kipsissä? Pidit yhdellä kädellä tangosta kiinni?

Originally posted by Mariko
Sellanen juttu muuten tuli vielä mieleen, mistä itse yllätyin ja mihin kannattaa varautua: Kun käsivarsi on ollut 90 asteen kulmassa 6 viikkoa, niin eipä se enää oikenekaan kun kipsin saa pois! Kyynärnivel oli niin pirun kipeä ja meni varmaan liki viikko ennen kuin sain koko käden suoraksi. Samoten ranne on vieläkin aika jäykkä.

Mutta treeni se on mikä kannattaa: pidät vaan spiritin ylhäällä ja salille mars :thumbs:

Palautit muistoja mieleen. Aina kun käden päästi rennoksi palasi se automaattisesti 90 asteen kulmaan.

Originally posted by Force
Miten oikein kyykkäilit käsi kipsissä? Pidit yhdellä kädellä tangosta kiinni?
Tuli näemmä vähän huonosti selvitettyä tota kipsin näköä ja kokoa. Eli kipsi oli sellanen, että kaikki sormet oli vapaana ja kipsi loppu tohon kyynärpään alle. Ja kun mä muutenkin pidän kyykätessä apinaotteella kiinni tangosta, niin kipsi ei juurikaan kyykkyä haitannut.

Ihan näppituntumalla

No ei varmaan ainakaan kovin kovaa dieettiä kannata kun sen käden pitäisi parantuakin :). Varmaan paranee hitaammin jos raju dieetti kokoajan päällä.

:arvi: :joulu1:

Latest posts

Suositut

Back
Ylös Bottom