Itse sain kipsin pois kädestä neljä viikkoa sitten. Mulla murtui värttinäluu puolesta välistä kyynärvartta ja kipsi oli kämmenestä kainaloon asti 6 1/2 viikkoa. Kyllähän olkavarsi sinä aikana pieneni, mutta tosi hyvin on palautunut, olin ihan yllättynyt niiden kauhutarinoiden jälkeen mitä mulle kerrottiin.
Treenasin koko ajan niin paljon kuin vaan pystyin, muuta kroppaa tietty sekä myös tätä kipsikättä. Elikkä kyynärvarren treeniä puristelemalla kättä nyrkkiin. Olkapään voi treenata hyvin, vedin vipareita sivulle, eteen ja taakse ja heitin kipsin päälle vielä sellaisia nilkkapainosysteemejä tai annoin vastusta painamalla toisella kädellä kipsin päältä, käteen kun ei voinut mitään painoja ottaa. Rintatreeniä tein siten, että heivasin koko kipsisysteemin peck-deckiin ja tein käsi kerrallaan kummankin puolen. Terveelle puolelle tein kaikki normaali treenit. Hauis ja ojentaja kärsi pahiten tuosta treenitauosta, niitä kun oli mahdotonta tehdä millään tavalla.
"Vammaistreeniä" jouduin jatkamaan vielä 1 1/2 viikkoa sen jälkeen, kun kipsin sain pois. 8 viikkoa murtumisen tapahtumisesta pystyi vasta pitämään isompia painoja kädessä ilman hirveää vihlontaa ja pelkoa että murtuu uudelleen.
Kyllä siinä oli muilla salilla ihmettelemistä kun hiihdin siellä kipsi kädessä, mutta olen varma, että tuo vaikutti paljon siihen, että lihakset on tosi hyvin palautuneet. Käsipainoilla tehtävissä liikkeissä kipsissä ollut tulee tietty vielä perässä, mutta luulen että muutama viikko vielä, niin ei ole enää mitään eroa.
Sellanen juttu muuten tuli vielä mieleen, mistä itse yllätyin ja mihin kannattaa varautua: Kun käsivarsi on ollut 90 asteen kulmassa 6 viikkoa, niin eipä se enää oikenekaan kun kipsin saa pois! Kyynärnivel oli niin pirun kipeä ja meni varmaan liki viikko ennen kuin sain koko käden suoraksi. Samoten ranne on vieläkin aika jäykkä.
Mutta treeni se on mikä kannattaa: pidät vaan spiritin ylhäällä ja salille mars :thumbs: