SUPERCARB 1kg -40%

Luonnonkosmetiikka

• Keskustelun aloittaja Keskustelun aloittaja Halo
  • Aloitettu Aloitettu

Halo

Moderaattori
Mode
Ikä
39
Itseäni on tämä aihe alkanut lähiaikoina kiinnostaa ihan tosissaan, ja olen pikku hiljaa siirtymässä tavismeikeistä ja kosmetiikasta luonnonmukaisempaan tavaraan. Löytyykö Pakkikselta muita punttimimmejä, joita asia kiinnostaa? Olen vaihtanut esim. normaalit meikkivoiteet mineraalimeikkeihin (jotka eivät sinänsä välttämättä ole luomua, mutta erittäin ihoystävällisiä, eivätkä ne sisällä ihoa ärsyttäviä/tukkivia/muita kemikaaleja), käytössä on normishampoon sijaan luomu-palashampoo ja naaman pesen nykyään ihan oliiviöljyllä (öljypesu on muuten ihan MAHTAVA juttu, iho jää järjettömän hyvän tuntuiseksi ja puhtaaksi). Kai mustakin on sitten tullut luomuhippi :D

Homma lähti oikeastaan siitä, kun aloin välttelemään kosmetiikassa hyvin yleisiä säilöntäaineita, parabeenejä. Parabeenit imeytyvät ihoon ja toimivat ikään kuin estrogeenin tavoin kropassa, joka ei ole kovin hyvä juttu. Lueskelin myös juttuja normaalien antiperspiranttien sisältämistä alumiiniyhdisteistä ja niiden mahdollisista vaikutuksista rintasyöpään, joten niin vain lähtivät normaalit kosteusvoiteet ja dödöt vaihtoon. Ostin Ruohonjuuresta Rita Stiensin Totuus Kosmetiikasta -kirjan, joka on ollut silmiä avaavaa luettavaa; normaalissa kosmetiikassa käytetään aivan järjettömiä määriä täysin synteettisiä kemikaaleja, joiden vaikutuksia kehoon ei välttämättä olla edes tutkittu. Vuosi sitten olisin vain nauranut näille jutuille, mutta kai se vaan on niin, että tieto lisää tuskaa...

Löytyykö muita mimmejä, joita kiinnostaa luonnollisempi kauneudenhoito?

3 kpl Basic Nutrition Whey (3 kg) -25%
Supermass Nutrition: Super Meal 1 KG -30%
Hep! Mä oon kanssa sitten luomuhippi :D Mineraalimeikkejä ostan nykyään sitä mukaa kun normituotteet loppuu jne., käytän Dr Hauschkan tuotteita ja paljon muutenkin luonnonmukaisesti tehtyjä saippuoita ja muita (esim. huulet öljyän kookosöljyllä). Pitääkin tuota oliiviöljyä testata, kun mun iho on luonnostaan aika kuiva (atoopikko) eli tekis varmaan hyvää koko vartalolle.

Mulla on kanssa meneillään jonkinlainen siirtymävaihe kohti luonnollisempaa kosmetiikkaa, joskin taloudelliset tekijät hieman sitä rajoittavat (kun en ihan pelkkää öljyä ja suolaa tahdo kuitenkaan käyttää). Ihorasvana olen käyttänyt jo jonkin aikaa Laveran Body Spa -tuotteita, joissa on tosi hyviä tuoksuja, esim. sitruuna ja appelsiini. Tosin edelleen löytyy niitä muitakin purkkeja, koska niin jyrkkä en ole, etten esimerkiksi lahjaksi saatuja käyttäisi loppuun jos ne jotakuinkin miellyttävät. Esim. Body Shopilla on monia minua miellyttäviä tuotteita, joista en ole vielä raaskinut luopua, vaikkeivät normituotteista mitenkään noiden kemikaalien suhteen eroakaan.. Kookosöljyä käytän jalkojen, huulien, kasvojen ja tulehtuneiden ihoalueiden rasvaukseen. Sen huono puoli on minusta suht hidas imeytyminen, jonka seurauksena on joka paikka täynnä rasvaisia jälkiä. Oliiviöljy+suola tai sokeri taas on mainio kasvojenkuorintavoide ja kuten Halo sanoi, jättää ihon ihanan tuntuiseksi. Ihon pehmennykseen näyttää toimivan myös se kuivaharjaus, jota olen nyt vasta jaksanut alkaa harrastaa.

Oon ajatellut ostaa uusia tuotteita vanhojen tilalle sitä mukaa kun ne loppuvat ja on rahaa käytössä. Toisaalta mun kosmetiikankäyttöni on joka tapauksessa keskivertoa vähäisempää: en käytä useita putsareita ja kotipäivinä harvemmin mitään meikkiä, ja silloinkin kun meikkaan, on yhdistelmänä lähinnä hipaisu meikkivoidetta ja ripsiväri. Pesen hiukset vain joka kolmas päivä ja muutoin pyrin suosimaan ihan vesisuihkuja ja -pesuja niin paljon kuin mahdollista. Hammastahna pitäisi kaiketi siis vaihtaa ensimmäisenä, sitä kun on käytettävä useimmin :D. Suosituksia siis otetaan vastaan tästäkin.

Aihe kiinnostaa kyllä kovasti.

Isoisä kasvatti mehiläisiä (ja nykyään homma on veljeni niskoilla) ja hunajaa on tullut käytettyä ihonhoidossa, yleensä saunassa. Hunaja-kaura-whatever-kuorinta/naamio-ohjeita löytyy myös netistä todella paljon. Kannattaa tutustua jos yhtään haluaa ite läträtä noiden töhnien kanssa.

Kookosöljyyn kun tutustuin viime kesänä, olen tyttären ongelmaihon hoidossa käyttänyt ainoastaan sitä. Itselleni voin tunkea vähän mitä vaan iholle, kun se ei tunnu reagoivan mihinkään mitenkään (täydellinen ruokavalio??? ;) ) mutta tyttäreni on kovin nuori ja jotenkin kaikenmaailman säilöntäaineilla ryyditetyt voiteet ei kuulosta kivalta. Ehkä eniten harmitti se, ettei apteekinkaan aineet olleet hyviä, vaikka ajattelin niiden kuitenkin olevan iholle parempia kuin markettituotteet. Joten kookosöljypurkilla tyttäreni käy, jos iho kutisee tai punottaa ja iho pysyy paljon pidempään hyvänä kuin millään muulla voiteella.

Kookosöljyllä saa kuulemma upean tukan myös, mutta en ole vielä kokeillut.

En nyt varsinaisesti luonnonkosmetiikkaan ole siirtynyt, mutta mineraalimeikkeihin kyllä.
Ongelmana siis on ollut pitkään, ettei meikäläisen naama tykkää meikkivoiteista, vaan finnejä tulee niiden käytöstä vaikka kuinka hyvin naamani putsaisin. Rupesin kokeeksi käyttämään Meowcosmeticsin mineraalimeikkipohjaa, ja se ei aiheuta ongelmia. Muitakin meikkejä kyseiseltä firmalta tuli samalla tilattua, mutta tulee aniharvoin käytettyä, kun yleensä vaan siistin vähän naamaa tasavärisemmäksi.
Jatkossa aion ostaa lähinnä vain noita mineraalimeikkejä, koska vaikuttavat oikein hyviltä ja älyttömän riittoisiakin ovat.
Lushin palashampookin on tullut ostettua, mutta siitä en niin paljoa innostunut. Reissussa se voisi olla kyllä oikein näppärä.

Hiukset värjään nykyään aina hennaväreillä. Alkoi olla sitä ongelmaa että joillakin tavallisilla väreillä värjätessä päänahkaa tuntui kirvelevän/polttavan. Todennäköisesti liittyi johonkin tiettyyn ainesosaan, kun ei kaikkien värien kanssa ollut ongelmia. Siirryin kuitenkin kokonaan kasviväreihin, koska niiden kanssa tätä ongelmaa ei ole. Enempi aikaahan kasvivärien kanssa hiusten värjääminen vie verrattuna tavallisiin hiusväreihin, mutta ihan hyvän lopputuloksen niilläkin saa.

Naaman peseminen öljyllä kuulostaa hassulta. :D Oma iho (ja hiukset myös) on todella rasvainen. Voisi kuvitella sopivan vähän kuivemmalle iholle.

joo, kiinnostaa! ihana aihe <3

weledasta tykkään. laveralle miljoonasti plussaa siitä, että valtaosa tuotteista on vegaanisia :) provida on kans kiva. jos kiinnostaa ayurveda, providalla on jokaiselle kehotyypille omat suositukset öljyistä jne.

hyvää ihorasvaa on myös avokadonkuoret (jos niin jää vähän avokadolihaa), kookosöljy, oliiviöljy... <3

lumenella on nyt parabeenitonta ripsarii. kyl siin varmaan on muita myrkyi :( mulla on laveran ripsari (nyt jossain hukas. huone-detoxin jälkeen löytynee...), joka on ihan huippu. se voitti jokin vuos gloria-lehden ripsariskaban. maksaa noin 20 euroa.

lumenella on nyt parabeenitonta ripsarii. kyl siin varmaan on muita myrkyi :(

Mulla on tuollainen Lumenen ripsari, sitä Natural Code -sarjaa. Ihan hyvä ripsis on, mutta ei se taida tuota parabeenittömyyttä lukuun ottamatta kovin luonnollinen olla. Ainakin Cosmetics Databasen mukaan Lumenen tuotteet ovat aika stydiä kamaa noin negatiivisessa mielessä (en tiedä sitten, kuinka luotettava tuo sivusto on, perustelut ainakin löytyy noille arvioille).

Kookosöljyllä saa kuulemma upean tukan myös, mutta en ole vielä kokeillut.

Oi niin saa <3

Mä käyttäisin oikein mielelläni jotain luonnollista kosmetiikkaa, jos löytäisin joskus yhdenkin hyvän luonnonkosmetiikkatuotteen. Yleensä ne on pilattu mm. alkoholilla.

Hammastahna pitäisi kaiketi siis vaihtaa ensimmäisenä, sitä kun on käytettävä useimmin :D. Suosituksia siis otetaan vastaan tästäkin.

Semmoinen "suositus" että hammastahnan täytyy sisältää 1500 ppm fluoria. Karieksen ehkäisyn kannalta olisi tehokkainta jos fluorin lisäksi tahnasta löytyy myös ksylitolia. Noissa "luonnonmukaisissa" tahnoissa ei kaikissa välttis ole fluoria ja jos sellaisella haluaa hampaansa pestä niin sitten on sama pestä vaikka luomuvoilla. Fluorihan tutkitusti mm. kovettaa kiilteen vauroita ja ksylitoli puolestaan estää kariesta aiheuttavan bakteerin kiinnittymistä hampaan pintaan.

Itse olen käyttänyt mineraalimeikkejä jo vuosia, sillä ne tuntuvat sopivan hyvin rasvaiselle epäpuhtaalle iholleni, tosin mattana ihoni ei tunnu pysyvän millään koko päivää. Kosteusvoiteet olen vaihtanut äskettäin karitevoihin, imeytyy paljon paremmin kuin kookosöljy ja kosteuttaa paremmin, erityisesti näillä kovilla pakkasilla. :) Viikonloppuna ostin juuri palashampoon, sen pistän testaukseen tällä viikolla. Hankintalistalla myös mustasaippua ja uusi luonnonmukaisempi dödö. :)

Luonnonmukaisempi kauneudenhoito kiinnostaisi minuakin! Vinkit luonnonkosmetiikan ostamiseen ovat erittäin tervetulleita, koska tietoa kyseisestä aiheesta ei ole juurikaan. :)

Noista mineraalimeikeistä piti sanomani, että tykkään niistä paljon enemmän kuin mistään muista. Erityisen paljon pidän siitä, että samalla tuotteella (puuteri) saa tehtyy erilaisen kerroksen eri tarkoituksiin. Eli sekä kevyen päivämeikin kuin raskaamman iltameikinkin. Peittävämpää, vähemmän peittävää. Suomen kaupoissa olevista värivaihtoehdoista en tykkää ollenkaan, mutta erään pakkisystäväni suosituksesta tutustuin EverydayMineralsin tuotteisiin ja siellä jos jossain värivaihtoehtoja riittää varmaan sadoittain (mikä tietysti tuo ongelmaksi oman värin valinnan, mutta sieltä saa ilmaisia näytetuotteita, joita kannattaa hyödyntää tässä kohdin).

Minulla myös kiinnostaa. Aloittelinkin viime viikolla sillä, että kuorin kädet (luomu)rypsiöljy-sokerisekoituksella ja voin sanoa, että käsistä tuli tosi pehmeät.

Minunkin pitäisi löytää ensin se mineraalimeikkisarja, joka tuntuisi omalta. Ajattelin vaihtaa meikit pikkuhiljaa luonnonmukaisempiin, samoin muut ihonhoitotuotteet. Osasta en varmaan osaa ihan heti luopua mutta jos aloittaisi muutamista puteleista, olisi sekin jo eteen päin. Lumenen incilistoista en tiedä mutta olen ostanut sitä usein suomalaisuuden vuoksi, sekä tietenkin sen takia, että tuotteet ovat miellyttäneet.

Hammastahna mullakin olisi ekana vaihtolistalla, se kun menee suoraan suuhun ja on käytössä vähintään pari kertaa päivässä. Hamppitahnaa seuraa varmaankin silmänympärysvoide, sillä tuntuu näin talvisin, että silmät kuivaa tajuttomasti. Uskaltaisikohan laittaa pari tippaa kookosöljyä? :)

Nyt on kyllä aivan pakko tulla hihkumaan tänne tuota kookosöljyhommaa hiusten suhteen :) Meinaan mun tyttären tukka on maailman kamalin takkutukka, se ei oo ikinä takuton vaikka se olis just harjattu ja mää oon kaikki markkinoilla olevat tuotteet jo käyny läpi tuloksetta. Se tukka on muutama vuosi sitten kerran jo leikattu lyhkäseks sen takia ku meni hermot niihin takkuihin. Niin äsken saunassa pidettiin kookosöljyä tukassa semmoset 20min, pestiin pois ja ku se hetken oli kerenny kuivumaan, harjasin sen. Ensimmäisellä vedolla kaikki takut veks, täysin tipotiessään, ei takun takkua missään :wtf:

Mää en voi uskoa tätä, vaikka ite harjasin!! Tää on eka kerta ku viimisten 8 vuoden aikana on saatu tukka harjattuu kitinöittä :eek: Aivan mieletöntä. Ja miten kiiltävä ja pehmoinen tukka :haart: Ja on mun omaki tukka aika ihanan pehmonen ja tuuhee ny ;)

^^ Mullakin tosi hyvät kokemukset kookosöljyn käytöstä hiusten ja ihonhoidossa. Ja tuoksuu namille :)

Paras merkki hiustenhoidossa on mun mielestä Ole Hyvä - sen shampoot toimii tosi hyvin ja on mukavan raikkaita. Iho tykkää Couleur Caramelin tuotteista, ja ne on tosi fiksuja kaikenkaikkiaan periaatteiltaan. Varmasti on nuo muutkin mainitut, niinkuin Weleda, mutta pienen budjetin tyyppinä ei niin ole tullut kauhiasti testailtua :)

...Rupesin kokeeksi käyttämään Meowcosmeticsin mineraalimeikkipohjaa, ja se ei aiheuta ongelmia.
Lushin palashampookin on tullut ostettua, mutta siitä en niin paljoa innostunut.

Mulla kans nyt Meow käytössä, testasin Lilyloloa, mutta se kutisi kasvoilla. Meow oli muutenkin imagon ja valikoiman puolesta mukavampi. Alimaa varmaan testaan myös jossain vaiheessa, sitä on kovasti kehuttu ja luomusertifikaatitkin löytyy.

Kuvittelin ennen noiden Lushin tuotteiden olevan jotenkin luomumpia, mutta samat parabeenit niissä on kuin perus-Niveoissa sun muissa. Palasaippua on siinä mielessä ekoteko, että siinä ei tarvita säilöntäaineita eikä muovipakkauksia, ja se on yleensä riittoisaa. Mulla on tällainen shampoopala ja oon alun tahmeuden jälkeen (sivuilla mainitaankin tästä) tykännyt siitä kovasti. En aina käytä edes hoitoainetta, kun ei hiukset tunnu tarvitsevan sitä. Tosin jos käyttää paljon normimuotoilutuotteita, niin niiden poispesemiseksi tarvitaan varmaan tujumpaa tavaraa. Itse olen niistäkin hyvin pitkälti luopunut (muotovaahtoa on ikävä :( ), ja tutustun nyt niissäkin luomumpiin vaihtoehtoihin.

Siirryin kuitenkin kokonaan kasviväreihin, koska niiden kanssa tätä ongelmaa ei ole. Enempi aikaahan kasvivärien kanssa hiusten värjääminen vie verrattuna tavallisiin hiusväreihin, mutta ihan hyvän lopputuloksen niilläkin saa.

Mua kiinnostaisi noi kasvivärit vaaleiden hiusten kohdalla, onko joku kokeillut? En halua enää tavanomaisia hiusvärejä käyttää, ja juurikasvu kyllä erottuu vaikka vaalea olen itsekin... Olen nyt omaa väriä tässä kasvatellut näkyviin, mutta sekin on taas niin piiiitkä prosessi että huh. Helpommalla pääsisi, jos vaikka kesällä leikkaisi hiukset pois lyhyeksi kesätukaksi - lähtisi kerralla väri päästä!

Naaman peseminen öljyllä kuulostaa hassulta. :D Oma iho (ja hiukset myös) on todella rasvainen. Voisi kuvitella sopivan vähän kuivemmalle iholle

Itse asiassa esim. Dr. Hauschka suosittelee nimenomaan öljypesua rasvaiselle iholle. Mulla on todella pintakuiva, mutta rasvoittuva iho, ja nyt kun öljypesen naaman aina iltaisin pelkällä oliiviöljyllä (ei tarvitse muuta kosteutusta) ja aamulla vesipesu + kosteusvoide sekä mineraalimeikki, ei puuteria tarvitse lisätä kertaakaan päivän aikana kiillon takia. Toisin oli silloin, kun käytin tujumpia aineita (sekä pesu- että meikkipuolella).

Semmoinen "suositus" että hammastahnan täytyy sisältää 1500 ppm fluoria...

Mä taas käytän fluoritonta hammastahnaa, seuraava hammaslääkärikäynti paljastaa sitten eron. Joskus näitä "suosituksia" lukiessa tulee mieleen, miten ihmiset onkaan voineet selvitä tuhansia vuosia ilman modernin kemianteollisuuden ihmeita.. :rolleyes: Ja nyt ennen kuin kukaan huomauttaa, miten huonokuntoiset hampaat ihmisillä oli ennen, täytyy todeta, että ihmisten hampaat alkoivat huononemaan vasta maatalousvallankumouksen (lue= viljatuotteiden käytön lisääntymisen) myötä. Ehkä tästä voidaan päätellä, että hampit pysyy paremmassa kondiksessa vähähiilarisilla safkoilla? ;) Voin koittaa löytää tästä aiheesta jotain linkkejä paremmalla ajalla jos kiinnostaa.

Ai niin, ja se suositus: tykkään Frantsilan yrttihammastahnasta, jota saa esim. Ruohonjuurista sekä fluorittomana että fluorillisena versiona.

Luonnonmukaisempi kauneudenhoito kiinnostaisi minuakin! Vinkit luonnonkosmetiikan ostamiseen ovat erittäin tervetulleita, koska tietoa kyseisestä aiheesta ei ole juurikaan. :)

Linkkejä oon laittanutkin tähän postaukseen, tässä blogissa on myös jotain vinkkejä luonnonkosmetiikan ostamisesta.

Kiva että aiheesta on herännyt keskustelua :-)

Kookosöljy on oikein hyvä, mutten halua käyttää öljyä montaa kertaa päivässä kasvoille. Lisäksi nyt elämäntilanne on sellainen, että meikki pitää saada naamaan aamuisin nopeasti, ja mineraalipuuterin alla olevan kosteutuksen on oltava tasainen ja imeytynyt, joten voide toimii nopeammin.

Sä et varmaan vieläkään ole kokeillut tuota kookosöljyä? ;)

Mä taas käytän fluoritonta hammastahnaa, seuraava hammaslääkärikäynti paljastaa sitten eron. Joskus näitä "suosituksia" lukiessa tulee mieleen, miten ihmiset onkaan voineet selvitä tuhansia vuosia ilman modernin kemianteollisuuden ihmeita.. :rolleyes: Ja nyt ennen kuin kukaan huomauttaa, miten huonokuntoiset hampaat ihmisillä oli ennen, täytyy todeta, että ihmisten hampaat alkoivat huononemaan vasta maatalousvallankumouksen (lue= viljatuotteiden käytön lisääntymisen) myötä. Ehkä tästä voidaan päätellä, että hampit pysyy paremmassa kondiksessa vähähiilarisilla safkoilla? ;) Voin koittaa löytää tästä aiheesta jotain linkkejä paremmalla ajalla jos kiinnostaa.

No mutta eihän fluori ole mikään kemianteollisuuden keksintö, raanavedessäkin sitä hörpitään joka ikinen päivä. Tosin raanaveden pitoisuudet ei meillä Suomessa riitä kariesprofylaksiaan, joissain maissa sitä saatetaan jopa lisätä juomaveteen. Näin tehtiin myös Kuopiossa aikanaan ja sillä oli suora positiivinen vaikutus ihmisten suunterveyteen karieksen osalta. Ksylitoli puolestaan se vasta onkin luonnontuote ja mainitaan vielä että ksylitolin positiivinen vaikutus karieksen ehkäisyssä on Suomalaisten keksintöä. :)

Olet aivan oikeassa, jos kaikki ihmeiset söis vaan proteiinia ja rasvaa, hammaslääkäreillä olisi huomattavasti lyhyemmät jonot. (Kuka on joskus kuullut että sokeri on pahaksi hampaille, käsi ylös?) Mutta kuka oikeasti syö vähähiilihydraattista, eikä ikinä herkuttele eikä syö myöskään mainitsemiasi viljatuotteita tai vaikkapa perunaa? Viljatuotteissa ja perunassahan on tärkkelystä, joka on siis polysakkaridi ja sokerina polysakkaridi on aivan yhtä käypää ravintoa kariesbakteerille kuin karkeista/limuista yms yms saatava sokeri.

Itse asiassa esim. Dr. Hauschka suosittelee nimenomaan öljypesua rasvaiselle iholle. Mulla on todella pintakuiva, mutta rasvoittuva iho, ja nyt kun öljypesen naaman aina iltaisin pelkällä oliiviöljyllä (ei tarvitse muuta kosteutusta) ja aamulla vesipesu + kosteusvoide sekä mineraalimeikki, ei puuteria tarvitse lisätä kertaakaan päivän aikana kiillon takia. Toisin oli silloin, kun käytin tujumpia aineita (sekä pesu- että meikkipuolella).

Mun mielestä "pintakuiva" on suomennettu aika kömpelösti (engl. dehydrated skin). Joskus kyllä näkee käytettävän myös "kosteusköyhää" pintakuivan sijaan, mikä mun mielestä kuvaa ihon ongelmaa parhaiten. Siinähän on kyse siitä, että iho tarvitsee vettä (eikä öljyä). Eli mä kyllä käyttäisin yölläkin kosteusvoidetta, ja mielellään jotain tehokosteuttavaa.

Tuo öljypuhdistus kuulostaa todella mielenkiintoiselta. En koskaan aikaisemmin siitä ole kuullutkaan, mutta kiitos Halon googletin vähän lisätietoa. Nyt lähti öljypuhdistus testiin ja jos sillä saan tän mun naaman kuntoon, lupaan viedä Halon joskus syömään kiitokseksi vinkistä :D

Suositut

Back
Ylös Bottom