Lumilautailu/laskettelu

• Keskustelun aloittaja Keskustelun aloittaja Jakob
  • Aloitettu Aloitettu
Pro Nutrition Fire Kick, 20 x 25 ml -20%
Hop,

Eli vois perustaa oman threadin talviurheilulle. Ei nyt välttämättä tartte olla mäkimiehiä/naisia, mutta ihan viesiketju yleisesti talvesta ja lumesta pitäville.

Itsellä heräsi ajatus viettää kesäloma jossain helvetin kaukana tukalasta kuumuudesta ja ensimmäinen ajatus oli Uuden-Seelannin lumiset huiput. Onko kokemuksia paikallisista rinteistä? Lumitilanne yleisesti vapaalaskua ajatellen? Hintahaitari ja mihin osaan maata kannattaisi mennä?

Hintoja tuossa katselin ja ebookersin kautta lennot oli karvan vajaa 1900€ :(. Ihanan kallista.

Itsellä on laskutaustaa tuolta kultaiselta 80-luvulta asti (aah, ne neonkeltaiset vaatteet:hyper: ) ja ekat vuodet mentiin suksilla ja lauta vaihtui alle 90-luvun alussa. Toistaiseksi en ole vielä uudelleen suksia miettinyt mutta uudet Curving sukset olisi kyllä kiva testata. Onkos tuo vaikeaa oppia?

Näin wanhana ja kipeänä ei enää boksit ja halfpipet kiinnosta vaan naama kääntyy yleensä messingille puuteria nähdessä :kuola:.

Alppeja on tullut koluttua jonkun verran (+10 kohdetta) ja paras tähän mennessä on kirkkaasti Verbier (jonne on jo maksettu matka keväälle :)). Toisena on St. Anton jossa on aina ollut erinomainen tuuri kelien kanssa. Alpeilta on käymättä yksi ISO keskus eli Chamonix ja siellä pitäisi päästä myös käymään. Olisipa vaan rahaa käydä joka paikassa :(.

Onko paikalla ihmisiä, jotka ovat käyneet kokemassa kuuluisan Amerikan puuterin? Kertoilkaa omia matkakertomuksia ja suosikkikohteita!

SUPER WHEY ISOLATE (3,9 kg) -24%
Kuinkas moni muistaa vielä moniskiin? Sen missä oli periaatteessa sukset lyöty yhteen ja laskettiin laudalla jalat yhdessä (hyvin selitetty :D ). Se oli vasta hauska peli. Eipä niitä enää paljoa näe.

Kuinkas moni muistaa vielä moniskiin? Sen missä oli periaatteessa sukset lyöty yhteen ja laskettiin laudalla jalat yhdessä (hyvin selitetty :D ). Se oli vasta hauska peli. Eipä niitä enää paljoa näe.

monoski ja kyllä muistan, melkoinen viritys :lol2:

monoski.jpg

Zone-sarja -42%
Enpä ole itsekään ollut laskemassa vielä Euroopan ulkopuolella. Italiassa tullut laskettua vissiin viitenä talvena ja Slovakiassa kahtena. Opiskelijabudjetin takia olen matkustanut lähes aina paikan päälle bussilla.. :) Joskus nuorempana ollaan käyty Åressa, Itävallassa ja Sveitsissä, mutta noista reissuista en paljoa muista.

Toistaiseksi en ole vielä uudelleen suksia miettinyt mutta uudet Curving sukset olisi kyllä kiva testata. Onkos tuo vaikeaa oppia?
Olen itse lautailija, mutta olen kuullut carving-suksilla olevan helpompaa laskea kuin normeilla. Carvereista puhutaan esim. täällä.

Onko paikalla ihmisiä, jotka ovat käyneet kokemassa kuuluisan Amerikan puuterin? Kertoilkaa omia matkakertomuksia ja suosikkikohteita!
Kaveri viettää uudenvuoden Kalliovuorilla, voin kysellä vähän, kunhan tuo palaa. Ootko muuten käynyt jo Dolomiiteilla laskemassa? Itse olen käynyt tällaisessa paikassa muutamaan kertaan ja kierrellyt aina lähinnä folgarida-marilleva-madonna di campiglio -akselilla. Viikoksi riittää helposti laskettavaa. Suosittelen. Plussana tietty italialaisten safka. :kuola:

edit: Hotelli oli Malen kylässä (löytyy kartalta) ja sieltä mentiin aina hotellin bussilla Folgaridan ala-asemalle.

Mä olen käynyt suomen "suurien" laskettelukeskuksien lisäksi
Alpeilla 3 valley:n juurella Les Menuire:ssa
Vallan loistavat rinteet ja hienot maisemat.
Sieltä ei kaivannut takaisin suomeen ;)

Carvareilla tulee laskettua, mutta on vielä lautakin...tosin myynnissä.
(ostakaa 161 cm pitkä K2 lauta :)

Liitteet

• IMG_0700.webp
    IMG_0700.webp
    56,3 KB · Katsottu: 3 113
Olen itse lautailija, mutta olen kuullut carving-suksilla olevan helpompaa laskea kuin normeilla.
lol, just pääsin näpäyttämään monOski ja sitten tekee vastaavanlaisen virheen :)

Kaveri viettää uudenvuoden Kalliovuorilla, voin kysellä vähän, kunhan tuo palaa. Ootko muuten käynyt jo Dolomiiteilla laskemassa?

Eipä ole tullut oltua Italian puolella. Itävalta, Sveisti, Norja (stryn kesäkuussa) ja Slovakia + Suomi tietenkin.

Paskin reissu on ylivoimaisesti ollut Slovakia, huonot kelit ei voi mitään. Hyvänä kakkosena tulee Stryn asuttiin teltassa ja ekat kaksi päivää paistoi aurinko ja oli kuuma, sitten alkoikin vesisade ja sumu jota kesti 2,5 viikkoa, siinä kohtaa kyllästyttiin ja pakattiin auto.

Edit. Kevään matka siis tuonne neljän laakson alueelle. Nendaz on paikkana ei Verbier.

Hop,

Heavenly valley ja Squaw Valley (Kalifornian ja Nevadan rajalla) olivat kyllä ihan mielettömän hyviä!

Nyt keväällä olisi tarkoituksena lähteä opiskelijoiden Hupellus reissulle Norjaan Oppdaliin viikoksi. Kertokaa kokemuksia, jos joku on käynyt tuolla aiemmin.

Krääh. Olen laskenut laudalla aika lailla kaudesta ´91-´92, jopa erittäin aktiivisesti, ja paras paikka missä olen käynyt laskemassa on Ruka. Ampukaa mut.

Olen oikeastaan ainoa kaveripiiristäni ja perhepiiristäni joka tykkää laskemisesta, laskukaverit on sitten erikseen. Todellakin pitäis päästä jonnekin oikeille vuorille laskemaan. Se on hemmetti pakko. Mä tykkään edelleen pirun paljon hyppimisestäkin, mutta puuterin kaipuu on valtava, vaikka en ole oikeaa puuteria koskaan päässyt edes laskemaan.

Suomen keskukset lähinnä on vain tullut kierrettyä. Laudalla lasken, tosin sen merkkiä en kehtaa tässä edes mainita.

Hiukan alkanut tuo lautailu potuttamaan, ainakin suomessa jossa rinteissä on aina tasaisia kohtia joissa täytyy toinen side irroittaa että pääsee eteen päin ja taas tämän jälkeen kiinnittää se side. Perse kastuu kun maassa istuu ja siteitä kiinnittää. Täytyypi ostaa sukset seuraavaksi.

Nyt keväällä olisi tarkoituksena lähteä opiskelijoiden Hupellus reissulle Norjaan Oppdaliin viikoksi. Kertokaa kokemuksia, jos joku on käynyt tuolla aiemmin.

Dokaamista, dokaamista ja dokaamista. Itse kävin tuolla Ski Unlimitedin alkuaikoina, mutta nuo 20 bussin ryhmämatkat alkoi kyrsiä aika pahasti. Useinmiten sielä löytyi kyllä vähän parempien laskijoiden sakki, joka haikkas lähituntureita ja veteli takamaastoja aamusta asti.

Suksilla 26v. lumilaudalla 8v. ja nyt myös telluilla.

3 kpl M-Nutrition EAA+

Mango - Hedelmäpunssi - Sitruuna - Vihreä omena

-25%
10vuotta tullu laskettua suksilla ja laudalla, pääsääntösesti laudalla. Paras ja isoin paikka missä oon käyny on Ruka:hyper:. Pari viime kautta on ollu vähän hiljasempaa menoa mutta enne sitä oli Talman kausari 6v putkeen ja rinteessä oltiin kaikki viikonloput.

Reilu 10 v sitten taisin olla ekaa kertaa laskettelukoulussa ja siitä se on lähteny. Suksilla mennään, tosin muutaman kerran oon koittanu lumilautaa, mutta eihän siitä saa kun perseen kipeeks. :D

Ulkomailla en oo laskenu kertaakaan, mutta Suomen isoimmat paikat on tullu kyllä kierrettyä.

Uujee, nytpa aloitan minakin pakkispostailun kun paastiin asiaan. Eli suksilla viiden vanhasta 15-vuotiaaksi kotikylilla jolloin alle vaihtui lauta ja siita eteenpain 16 vuotta mennyt laudan paalla. Kierretty oikeastaan kaikki Suomen pelipaikat Talman ja Saariselan valilta, lisaksi Are, Oppdal, Ranskassa 4 kertaa, Verbier, Pohjois-Italia ja puoli vuotta asumista Itavallassa, viime vuosina Ameriikan keskilannessa about 10 eri paikkaa ja Kalliovuorilta Breckenridge, Keystone ja Vail. Alla pikaisesti eri alueiden +/-:

Itavalta:
+ parhaat saumat puuterin pollytykseen, Innsbruckin alue (Jenkkipyydaa en kahden vuoden aikana ole nahnyt kuin elokuvissa...)
+ afterski
+ the real alppitunnelma
+ modernit, nopeat hissit
- eipa keksi...

Sveitsi
+ puuterit myos jos kelia pukkaa
- kallis
- kielimuuri

Ranska
+ 3 laaksoa, iso kun perkele
- rinnekeskusarkkitehtuuri, neuvostoblokkeja vuoristoissa
- v___umainen rinnehlokunta
- kieli
- ranskalaiset

USA / Kalliovuoret
+ palvelut viimesen paalle
+ ensiluokkaiset rinteet, groomataan kahdesti paivassa tamppariarmeijalla
+ lepposa meiniki, ei kielimuuria
+ isoimmat paipit ja snowboardparkit (jos tykkaa), world class
+ Vailin alue, loytaa uutta laskemista vaikka 5 vuodeksi
- yksityisautoilu
- kallis
- kallis
- helvetin kallis
(-kaukana Suomesta)

Kalliovuorten lisaksi loytyy Utahin, SLC:n seutu ja Vermont. On viela nakematta.

Tassahan se talvi taas menee, viikot punttia ja -loput makijuttuja...

noin 10v olen laskeskellut aikaisemmat kaudet aina hommannut kausarin pyhälle+rukalle. Nyt tuli eka vuosi etten ostanut, kun rahoille on parempi käyttökohde. Pari kertaa tullut tälle kaudelle mäessä käytyä.

juu, viikolla kans punttia ja vkloppuna mäkeen,mut voi kusi kun ei sitä lunta oo täälä eteläs päin olleska,SIIS VIÄLÄ,MUT KU TULEE NI VOI RIEMUN RAJAA, ja jos tuonne alpeille lähtisi sit vie,rahasta tuo kiinni on.

Onhan toi tavattoman synkkää katsoa toimistonikkunasta ulos :(. Hiukan tekis mieli käydä testaamassa välineet ennen reissua, mutta laske ny tuolla vesisateessa :itku:. Lomaa ei saa niin paljoa, että pääsis pohjoiseen asti ja ihan viikonlopun takia ei jaksa ajaa 1200km (tämäkin on nuorempana tullut koettua).

Suksilla tullut laskettua vuodesta 1985, lautaa kokeilin mutta ei ollut minun juttu, perseellään istuminen ja hississä olon hankaluus ei iske ja (provo) lautailu on myös aika lailla helpompaa kuin suksilla laskeminen. lahkeet veti tossa hyvän analyysin keskieuroopasta, itävallassa on tullut käytyä jokunen kerta (Zell Am See/Kaprun, Saalbach, Badgastein, St. Anton...) ja Ranskassa (Les 2 Alpes) sen ekan ja viimeisen kerran, siinä määrin nolo mesta Itävaltaan verrattuna. ranskalaiset ihmiset on vaan niin hanurista ja ne a'la DDR betonikylät ei oikein tunnu kivoilta Itävallan makeiden alppikylien jälkeen.

Kotimaisista Levi ja Ylläs nähty n+1 kertaa ja onhan ne aika pitkälti ylitse muiden. Tsadissa asuvana Himokselle tulee autoiltua muutaman kerran joka talvi, se on oikeastaan lähin mäki jossa on rinnettä sen verran että ylipäätään jaksaa paikalle raahautua. Hotelli Jämsässä on myös lauantaisin kohtuu bileet :D

Mietintämyssyssä tällä hetkellä reissu maaliskuussa jenkkeihin, ensin Miamiin aurinkoon ja sieltä sitten esim. Aspeniin tai Beaver Creekiin viikoksi hiihtämään. Hotellihinnat vaikuttaa aika suolaisilta esim. Aspenissa, mutta onneksi pisteillä saapi hoideltua lentoliput :rock: Dubai Ski sisähiihtokeskus pitänee katsastaa myös jossain välissä, itse Dubai vaikuttaa siinä määrin hullulta mestalta että siellä pitää lähiaikoina pistäytyä.

no tuonne espoon leppävaaraan on tulossa sisälasketteluhalli,kiipeilyseinää ja muuta settiä, WWW.EVATA.FI , aikas projekti näyttää olevan, ja sen verran viä että mieluummin samalla rahalla alpeille kun lappiin., et VÄSSY OSTA SINNE KAUSARI,jonoja ei varmaan oo yhtään.

Tere toverit!!

Kohta olisi edessä laskettelu reissu Åreen (Ruotsi). Elämäni eka kerta. Voisiko joku ystävällisesti kertoa vähän paikasta? Pisin rinne taitaa olla 7km? Mitä muuta siellä voi tehdä kun lasketella? Hyvät ravintolat?

Eli missä kannattaa käydä ja mitä kannattaa siellä tehdä?? Viikko olisi aikaa, eihän kukaan rinteessä niin montaa päivää jaksa olla.... :)

Kiitoksia etukäteen vastauksista!!!!

Laudalla on kohta tullu laskettu 10vuotta. Rukalla tullee pääasiassa laskettua ja tälläkin hetkellä löytyy kausi kortti sinne:)

Latest posts

Suositut

Back
Ylös Bottom