Lowcarb ja kauhea NÄLKÄ

• Keskustelun aloittaja Keskustelun aloittaja juffe
  • Aloitettu Aloitettu
Matalat hiilarit voi joillakin haitata nukkumista, ilmeisesti serotoniinin tuotanto tökkii. Searchillakin varmaan olisi löytynyt unettomuudesta ja lowcarbista, on siitä ennenkin keskusteltu.

10% ALENNUS KOODILLA PAKKOTOISTO
Mulla aikoinaan tupakanpolton lopettaminen aiheutti tosi pahaa unettomuutta. Sitä kesti ainakin kuukauden, en muista ihan tarkkaan.

No ei tuo epäsäännöllinen unirytmi ainakaan mitenkään paranna sitä tilannetta. Eli säännöllisyyttä siihen ja varmasti osansa auttaa sekin.

Dodiin, eli oon tuosta "kriittisestä päivästä" eteenpäin syönyt 170-220g hiilaria per päivä, ja protskua sen 2,5 - 3g/painokilo, ja loput kalorit rasvasta, eikä nälkä ole enää ollut.. eli PIENI hiilarien lisäys auttoi kummasti.. mä kun en yksinkertaisesti näköjään pysty elämään ilman väh. litraa maitoa päivässä, maitoaddiktio on pahempi kuin tupakka-addiktio.. ja röökitoppakin tuli taas ostettua, siinä toivossa että josko se vähän hillitsis näläntunnetta.

Mut tosiaan, ruokavaliosta, menee nyt 3500kcal lowcarbilla, ja oli koko ajan nälkä, nyt 2700kcal kun hiilareita vähä enemmän koneessa, ja hyvin pärjäilee näläntunteen kanssa.

Hiilarit toki otan vain ns. hitaista lähteistä, protskudrinkkeihin sekotan yleensä aamuisin ja iltapalalla kauraleseitä n. 15g (vähän kuituja sentään), ja n. 4h ennen nukkumaanmenoa ei tuu syötyä mitään hiilareita. (iltapalasta - yöprotskuun välisenä aikana)

Yöprotskuna menee se vakio 1prk rahkaa + 20g caseinate + vettä + 1,5dl sokeritonta mehukeittoa.

Timba79 sanoi:
No ei tuo epäsäännöllinen unirytmi ainakaan mitenkään paranna sitä tilannetta. Eli säännöllisyyttä siihen ja varmasti osansa auttaa sekin.
Joo tiedän. Huomisesta alkaen unirytmi taas vakiintuu kun koulu alkaa. Silloin unta tulee vähintään 6-7 tuntia yössä.

Eilen muuten menin heti postaukseni jälkeen nukkumaan klo 3 ja sain nukahdettua varmaan alle viidessä minuutissa. En sitten tiedä, että mistä johtu. Päivä oli kuitenkin samanlainen kuin aikaisemmatkin. Lisäksi nukuin hyvin, enkä heräillyt, jes! :kippis1:

Ja tänään flunssa on hellittänyt sen verran, että pääsee taas pumppaamaan ja jumppaamaan. :rock:

juffe sanoi:
Kyllä tässä pitää ruveta funtsaileen pikkuhiljaa että josko vetäis taas Zonea, ku tuntuu että nälkään kuolee :)

Hei oikeasti, jos lähtee mille tahansa dieetille, niin nälkä tulee varmasti. Niinkuin Hulkki tosiaan sanoi, jos dieettaaminen olisi helppoa, niin ylipainoisia ei varmaan edes olisi.

Ekoina päivinä ja viikkoina nälkä saattaa olla kovakin. Saattaa olla, että tunne helpottuu eteenpäin mentaessä tai sitten ei. Tiedän fiiliksen, kun nälkä on ylitsepääsemätön, mutta tässäkin pätee sanonta "kaikki mikä ei tapa niin vahvistaa". Parempi alussa, että ei edes mieti nälkää, sillä viikkoja on vielä edessä. Hyvä tapa unohtaa nälkä on keksiä jotain puuhaa tai sitten mennä nukkumaan.

Homma vaatii vaan älyttömästi itsekuria. Ei kannata luovuttaa ensimmäiseen näläntunteeseen.

Kipi I sanoi:
Niin vaikea uskoa että lihasmassa lisääntyy miinuskaloreilla. Vai olisko niin että rasva palaa pois ja lihakset tulee näkyviin, jolloin tulee se tunne?!?!

No niin oli munkin vaikea uskoa. En ole mitannut mittanauhalla, mutta silmämääräisesti tihrustamalla ja käsipelillä käpälöimällä arvioin hauikseni isommaksi nyt, kuin syksyllä. Tällä hetkellä hauiksen ympärysmitta on jännitettynä 44 senttiä (pitihän se nyt sitten mitata :) ), ja olen aivan varma että se syksillä oli vähemmän. Toinen paikka on etureisi, tuohon polven päälle on ilmestynyt pallukka, eli lihaksen alapää. Reisissä ei ole ollut ihmeellisempää rasvaa ennenkään, joten siinä on helposti nähtävissä se, että lihas on kasvanut.

Kun pistää ne hiilarit tuonne 20-30 gramman tuntumaan niin kroppa on ketoosissa hyvin todennäköisesti. Joillakin siihen riittää esim. alle 50 g. Ollessani ketoosissa unentarve on selkeästi vähentynyt. Jos menen sänkyyn pyörimään ennen puoltayötä niin kyse ei ole unettomuudesta, vaan siitä ettei tarvitse sitä unta vielä.

Aamulla on kyllä tuskaa herätä, mutta kun pääsee sängystä ylös niin 8 tunnin unilla pärjää loistavasti valveillaoloajan ilman että tuntuu että pitäisi ottaa torkut, esim. ruoan päälle.

Pinja sanoi:
Hei oikeasti, jos lähtee mille tahansa dieetille, niin nälkä tulee varmasti.

:anssi:

Hiilihydraattitietoisella ruokavaliolla voi vallan mainiosti laihtua ilman nälkää. Vai miten mulla ei ole ollut nälkää edes tuolla alle tuhannen kilokalorin päiväannoksella?

Kärsiminen perustuu luterilaiseen käsitykseen siitä, että kaiken pitäisi olla kärsimystä. Älä pahastu, mäkin luulin ennen että laihtuminen kysyy ainoastaan itsekuria, ja jos on liikaa läskiä niin se tarkottaa sitä ettei ole selkärankaa. Nykyään laihdun, ilman nälkää. Eikä kyse ole siitä että olisin tottunut nälkään. Olen kokeillut niin monta kertaa laihtua virallisterveellisellä linjalla ja joka kerta se on tyssännyt siihen että on jatkuva nälkä, joten trust me: tiedän kyllä miltä se tuntuu.

Cockton sanoi:
Hiilihydraattitietoisella ruokavaliolla voi vallan mainiosti laihtua ilman nälkää. Vai miten mulla ei ole ollut nälkää edes tuolla alle tuhannen kilokalorin päiväannoksella?

Minulla oli nälkä sekä ketogeenisella, että enempi hiilareita sisältävällä dieettiruokavaliolla. Mitä tämä todistaa? Ei mitään muuta kuin sen, että ihmiset ovat yksilöitä. Vähähiilarinen ei ole mikään kaikille parhaiten sopiva ihmedieetti.

Kuinka alhaiseen rasvaprosenttiin olet päässyt?

Tahvo Tohveli sanoi:
Minulla oli nälkä sekä ketogeenisella, että enempi hiilareita sisältävällä dieettiruokavaliolla. Mitä tämä todistaa? Ei mitään muuta kuin sen, että ihmiset ovat yksilöitä. Vähähiilarinen ei ole mikään kaikille parhaiten sopiva ihmedieetti.

Kuinka alhaiseen rasvaprosenttiin olet päässyt?

Jep, mikään ruokavalio ei sovi kaikille.

Rasvaprosentti? tirsk... tuossa on sellanen pelastusrengas vyötäröllä etten ole rasvaprosenttiani mitannut. Mututuntumalla: liikaa. :D

Cockton sanoi:
Rasvaprosentti? tirsk... tuossa on sellanen pelastusrengas vyötäröllä etten ole rasvaprosenttiani mitannut. Mututuntumalla: liikaa. :D

:) Nimittäin se nälkätilanne voi myös muuttua, kun rasvaprosentti pienenee. Mutta, tsemppiä vaan, kyllä se rengas siitä lähtee, ei se ole kuin vararavintoa. :thumbs:

Cockton sanoi:
:anssi:

Kärsiminen perustuu luterilaiseen käsitykseen siitä, että kaiken pitäisi olä.la kärsimystä. Älä pahastu, mäkin luulin ennen että laihtuminen kysyy ainoastaan itsekuria, ja jos on liikaa läskiä niin se tarkottaa sitä ettei ole selkärankaa. Nykyään laihdun, ilman nälkää. Eikä kyse ole siitä että olisin tottunut nälkään. Olen kokeillut niin monta kertaa laihtua virallisterveellisellä linjalla ja joka kerta se on tyssännyt siihen että on jatkuva nälkä, joten trust me: tiedän kyllä miltä se tuntuu.

Onnea vaan, jos ei ole ollut nälkä tuhannella kalorilla :thumbs: .Sehän parasta on, että saa vetää dieetin loppuun asti ilman nälkää. Kyllä sen 12 viikon jälkeen meikäläisellä alkaa jo välillä olemaan nälkä, etenkin kahden treenin päivinä. Välillä on parempia päiviä välillä huonompia.

Se on totta, että painonpudotus onnistuu ihan ilman nälkää. Olen sen usein asiakkaillani nähnyt. Riippuu tietenkin mitä haetaan. Jos haluaa lavakuntoon, niin olen sitä mieltä, että kyllä se nälkä sieltä ainakin lopussa tulee (esim. 4 viikkoa tuhannella kalorilla ja treenit päälle...). Jos taas on kyse ihan tavallisesta painonpudotuksesta, niin silloinhan se pitäsikin olla niin, että nälkää ei tulisi, jotta lopputulos olisi mahdollisimman pysyvä. Olen myös edelleenkin sitä mieltä, että kyllä sitä itsekuriakin tarvitaan.

Pinja sanoi:
Jos taas on kyse ihan tavallisesta painonpudotuksesta, niin silloinhan se pitäsikin olla niin, että nälkää ei tulisi, jotta lopputulos olisi mahdollisimman pysyvä. Olen myös edelleenkin sitä mieltä, että kyllä sitä itsekuriakin tarvitaan.

no niinno... ihan tavallisia kuolevaisia tässä ollaan :)

Itsekuria olen tarvinnut muutaman kerran, mutta paljon helpompaa se on ollut kun ei tarvitse olla nälkäisenä itsekurillinen ;)

Itse lowcarbilla nyt, hiilarit about 120:ssa.

Mihin aikoihin noi hiilarit kannattaa sijoittaa, kannattaako jattaa palautusjuoma pelkastaan proteiinipaukuksi? Ja vetasta treenin jalkeen tommoset 60 grammaa kauralesetta, vaikos?

Viikon dietilla ollut. Tahan mennessa vetany about 50 grammaa kauraa aamulla ja about 50 grammaa maltoa palkkarissa.

naapu sanoi:
Mihin aikoihin noi hiilarit kannattaa sijoittaa, kannattaako jattaa palautusjuoma pelkastaan proteiinipaukuksi? Ja vetasta treenin jalkeen tommoset 60 grammaa kauralesetta, vaikos?.

Jos ketodieetillä olisit, niin sanovat että aamulla haittais vähiten sitä olotilaa.

Noin muuten sanovat että ennen treeniä / treenin jälkeen, se menee kuitenkin lihaksiin eikä vyötörölle se hiilari siinä yhteydessä - versus jos vedät sen hiilarin ennen nukkumaanmenoa.

Siis minähän en mistään mitään tiedä. :piis:

low-carbilla taitaa olla glutamiini aika must, vai miten on??

:offtopic: Käykää tsekkaan "faktaa" ketogeenisistä ja muista lowcarb ruokavalioista, itellä ainaki piristi työpäivää kun hihittelin yksikseni :lol2:

Hoku sanoi:
hyvät rasvat nopeuttaa sitä rasvan polttoa

"the amount of dietary fat being eaten does not significantly increase the
amount of fat used for fuel by the body. Rather fat oxidation is determined indirectly: by alcohol and carbohydrate consumption"

"When carbohydrates are consumed, insulin levels are high and glucagon levels are low. Glycogen storage is stimulated and fat synthesis in the liver will occur. Fat breakdown is inhibited both in the fat cell as well as in the liver"

Kun taas:

"Fat intake will primarily affect how much bodyfat is used for fuel."

"In general, tissues of the body will use a given fuel in proportion to its concentration in the bloodstream."

Lähde: The Ketogenic Diet

Ajatuksia?

Latest posts

Suositut

Back
Ylös Bottom