Lowcarb ja kauhea NÄLKÄ

• Keskustelun aloittaja Keskustelun aloittaja juffe
  • Aloitettu Aloitettu
Nälkä katoaa ainakin mulla helpohkosti, kunhan jaksaa kärvistellä sen 3 päivää. Toisella saattaa mennä siihen viikko. Toi 4. päivä on joillekin se kriittisin päivä.......

10% ALENNUS KOODILLA PAKKOTOISTO
juffe sanoi:
Syön jakaumalla p40/hh20/r40, joten hiilareita tulee koneeseen n. 100 - 150g / päivä.

:offtopic: Luinpa tässä amerikan kielistä opusta kuin Sports nutrition review. Tämän mukaan aivot kaipaisivat 130 grammaa hiilaria per päivä toimiakseen optimaalisesti. Eli ilmeisesti sen alemmaksi ei kannata laskea ainakaan kovin pitkäksi aikaa :rock:

Puunhalaaja sanoi:
:offtopic: Luinpa tässä amerikan kielistä opusta kuin Sports nutrition review. Tämän mukaan aivot kaipaisivat 130 grammaa hiilaria per päivä toimiakseen optimaalisesti. Eli ilmeisesti sen alemmaksi ei kannata laskea ainakaan kovin pitkäksi aikaa :rock:
Ruokavalio määritellään lääketieteen mukaan ketogeeniseksi silloin, kun imeytyvän hiilihydraatin saanti vuorokaudessa alittaa 100 grammaa. Tuo 100 grammaa on se aivojen tarvitsema glukoosin minimimäärä normaalia toimintaa varten.

Kun ihmiskeho menee ketoosiin, vaihtuu ensisijaiseksi energianlähteeksi glukoosin tilalle ketonit ja vapaat rasvahapot. Myös aivot sopeutuva ketoosiin, ja pystyvät kolmannella ketoosiviikolla ottamaan jo 75 % tarvitsemastaan energiasta ketoneista.

Mä oon nyt 4. päivää low-carbilla. Hiilareita on tullu sellanen 100-150g päivässä. Ehkä aavistuksen on ollu sellanen "tyhmä olo" ja aivot lukossa. Mutta nyt alkaa jo helpottamaan. Eilen oli aivan käsittämätön nälkä kun kiristelin 2000kcal lukemilla (ei treeniä ollenkaan). Tänään jotenkin ollut huomattavasti helpompaa ja maha tuntuis tottuvan tilanteeseen. 2500kcal on mulla alotuskohtana.

Mä ainakin aion jaksaa näillä eväillä niin kauan et nälkä katoaa tai siihen tottuu. Enemmän pelottaa toi loppu kun mennään alle 2000 kalorin. Ja ekan mättöpäivän pidän vasta kahden viikon kohdalla. Ja muutenkin vaan 1krt/2vko ettei pääse ote liikaa lipsumaan... :curs:

WTF, miten jollain voi olla 3000kcal ruokavaliolla nälkä :eek: ? Itse dieettailen nyt 2200kcal ja nälkää en ole nähnyt. Tai no aina vähän nälkö että ruokaa syö ihan mielellään, mutta ei mitään kovaa nälkää. Esim. mielestäni tonnari/raejuusto ja vähän ananasta täyttää oikein mukavasti.

Unohdin mainita, että myös mä lopetin tupakoinnin samana päivänä ku dieetti alko. Hermot ehkä aavistuksen kireellä nikotiinin ja hiilarivajeen takia, mutta kyllä tän kärsii kun ajattelee lopputulosta. Puhtaammat keuhkot, kiree kroppa ja parempi aerobinen kunto... :kuola:

Montako ateriaa päivässä syöt? Yksi keino vähentää näläntunnetta radikaalisti on syödä isompia aterioita harvemmin. Jos esim. vetää 2400kcal päivässä, niin vanhan bodariopin mukaan kuuteen ateriaan jaettuna tuosta ei tule kuin 400kcal per ateria. Jos on valmiiksi näläntunne päälle niin tuosta ei tule kuin vihaiseksi.

No ensinnäkin 100-150 g hiilaria päivässä on paljon. Itse olen ollut viime syksystä asti vähähiilihydraattisella ruokavaliolla, hiilaria tulee päivässä 20-50 grammaa. Lähtöpaino 130 kg. Kehon tottumiseen meni pari viikkoa, sen jälkeen muutokset ovat olleet pelkästään positiivisia. Tässä mitä tulee päälimmäisenä mieleen:

- paino laski 10 kg ekan 1,5 kk:n aikana, nyt vähän hidastunut
- unentarve vähentynyt
- energisyys lisääntynyt
- tarkkavaisuus, jaksaminen, keskittymiskyky parantunut
- verenpaine laskenut ohjearvoihin
- närästys ja piereskely loppunut lähes kokonaan (ennen närästi tyyliin 3 kertaa kuussa ja piereskely oli jatkuvaa)
- lihasmassa lisääntynyt (sali 3 x viikossa, koko kehon treeni joka kerta)
- voima kasvanut (alussa notkahti alas, nyt korkeammalla kuin lähtötaso)

Ketoosissa alimmillaan on tullut alle 1000 kcal päivässä, ilman nälän tunnetta. Näin matalalla en ole tosin ollut kuin muutamia kertoja alkutaipaleella, kun ei vaan ollu nälkä. Nykyään nälän tunnetta ei juuri ole, ruuan tarpeen huomaa kropasta muuten.

Lihasmassan lisääntymisestä dieetillä on täällä keskusteltu paljon, ja meikäläisen kokemus on tämä. Lähtötilanteessa lihasta oli kyllä sitäkin, läskit lähinnä vatsan kohdalla. Tässä on vähitellen alkanut tuntua että sitä kasvaa liian isoksi :)

juffe sanoi:
Ihmetystä herättää se, että: Normaaliruokavaliolla ollessani, hyvä kun sain edes 2000-2400 kcal päivässä täyteen, ja siltikään ei ollut nälkä, ei ollut ruokahalujakaan pahemmin. Mutta nyt kun hiilarit on poissa koneesta (suurimmaksi osaksi), niin edes 3500 kcal päivän totaalisyöminen ei tee oloa kylläiseksi.

Mihin tähtäät ruokavaliolla? Itsellä on kokemuksia hiilareitten jättämisestä alle 100 grammaan päivässä. Näläntunnetta ei ollut siinä vaiheessa kun elimistö meni ketoosiin. Ja kokonaiskalorit olivat aika lailla samalla tasolla sekä ennen low-carb ruokavaliota että sen aikana.

Jos vetää 150 grammaa hiilareita päivässä niin se aiheuttaa just pahimmilleen sen että kroppa haluaa hiilareita lisää.

Jos taas otat alle 400 kcal hiilareista ja loput 2000-2500 kcal rasvasta ja proteiineista niin ei pitäisi olla jatkuva nälkä. Tässäkin vaikuttaa se että mitä kaikkia proteiinin lähteitä sinulla on ruokavaliossa viikon mittaan. Oletko koettanut syödä mahdollisimman usein kalaa? Se pitää helkkarin hyvin kylläisenä kun valitsee jotain lohta tms.

Eli joko vedät reilusti vähintään 200 grammaa hiilareita päivässä tai sitten alle 100 grammaa mutta ei kannata jäädä keikkumaan sinne välimaastoon. Kroppa ei osaa silloin päättää missä mennään.

MRSeoinage on oikeassa. Kun lopettaa tupakoinnin, keho alkaa kaivata nikotiinia. Tämä tunne on melkein sama kuin näläntunne. Olen itsekkin kokenut tämän. Tämä on yksi syy miksi jotkut lihoavat lopettaessaan tupakoinnin, heillä on kokoajan "nälkä" ja syövät enemmän.

Itse olen nyt myös dieetillä ja olen ajatellut kokeilla low-carbia ihan sen vuoksi että näyttää toimivan hyvin. Olen tässä laskeskellut hiilareita ja minulla on vaikeuksia saada hiilareiden määrää alle 150g/päivä. Mitä syötte päivällisellä ja lounaalla? Itselläni on niissä mukana riisi, josta tulee päivässä 100g hiilareita (50g per ateria). Kanan kanssa on curry kastike makua antamaan. Mitä hyviä matalahiilarisia vaihtoehtoja olisi? Yksi joka tulee mieleen on noi Atrian wok-vihannekset ja siihen mukaan 110g kanaa...

Carbon sanoi:
Itse olen nyt myös dieetillä ja olen ajatellut kokeilla low-carbia ihan sen vuoksi että näyttää toimivan hyvin. Olen tässä laskeskellut hiilareita ja minulla on vaikeuksia saada hiilareiden määrää alle 150g/päivä. Mitä syötte päivällisellä ja lounaalla? Itselläni on niissä mukana riisi, josta tulee päivässä 100g hiilareita (50g per ateria). Kanan kanssa on curry kastike makua antamaan. Mitä hyviä matalahiilarisia vaihtoehtoja olisi? Yksi joka tulee mieleen on noi Atrian wok-vihannekset ja siihen mukaan 110g kanaa...

No eiköhän asia korjaannu sillä kun jätät sen riisin pois. Itse syön lounaalla jauhelihaa tomaattisoseen kanssa!

Cockton sanoi:
Lihasmassan lisääntymisestä dieetillä on täällä keskusteltu paljon, ja meikäläisen kokemus on tämä. Lähtötilanteessa lihasta oli kyllä sitäkin, läskit lähinnä vatsan kohdalla. Tässä on vähitellen alkanut tuntua että sitä kasvaa liian isoksi :)

Niin vaikea uskoa että lihasmassa lisääntyy miinuskaloreilla. Vai olisko niin että rasva palaa pois ja lihakset tulee näkyviin, jolloin tulee se tunne?!?!

MrSeoinage sanoi:
Juffe: Uakon et se sun vahva näläntunne johtuu juuri mainitsemastasi tupakanpolton lopettamisesta

LOL, nyt vasta huomasin itsekin ton tupakointijutun. Joo, vastaus on myös IMO tässä. Tupakoinnin lopettaneet lihoo keskimäärin (olikohan) jotain seitsemän kiloa. Nikotiini vähentää näläntunnetta ja saattaa vähän lisätä peruskulutusta plus huijata kehon painonsäätelyä muutenkin. Kun se otetaan pois niin paino nousee helposti.

Minun tietääkseni myös kehon aineenvaihdunta hidastuu tupakan polton loputtua joka myös aiheuttaa lihomista. Ja tuo nälän tunteen kasvaminen röökilakossa on totta nimim. tupakan polton lopettanut..

protsku sanoi:
Eli joko vedät reilusti vähintään 200 grammaa hiilareita päivässä tai sitten alle 100 grammaa mutta ei kannata jäädä keikkumaan sinne välimaastoon. Kroppa ei osaa silloin päättää missä mennään.

Itse ainakin keikun välimaastossa eikä mitään vikaa ;)

Joo eli spaddu suuhun nyt ja äkkiä hyvä mies! ;)

Tuosta ketoosiin menosta: Sanotaan, että saan 95g hiilareita päivässä ja pidän hiilaritankkauksen(=mättöpäivä) kerran viikossa-kahessa, niin tuskinpa siinä ehtii ketoosiin mennä?

Niin, no eihän se ketoosi ole on-off-tyylinen juttu. Ketoosissa ollaan nimellisesti, kun ketoaineiden pitoisuus nousee tietyn rajan yli, jota en jaksa nyt kaivaa esiin.

Otetaampas vähän enemmänkin nyt asiaa low-carbista.

Mun ruokavalio on nyt ollu kokolailla sellanen, että hiilarit on pysyny 80-150g tuntumassa. Proteiinia on tullu 200g+ päivässä ja loput sitten rasvoista. Kaloreita sellanen 2500kcal, eli noin viitisensataa miinuksella.

Ongelmana on univaikeudet. Menen nukkumaan aika myöhään yleensä (varsinkin nyt lomalla) ja en meinaa saada nukutuksi ollenkaan. On aivan sama olenko väsynyt vai kohtuu virkeä sillä nukkuminen vaatii aina aika hyvin aikaa. Sanoisinko, että menee vähintään tunti ennen unensaantia. No monille tämä on arkipäivää, mutta mulla oireet alko täysin samana päivänä ku alko dieetti ja tupakointi loppui. Lisäks uni on aika katkonaista ja heräilen aika paljon. Päivällä olen kyllä huomannut olevani jopa virkeämpi kuin ennen.

Johtuuko tämä nyt dieetistä (miinuskalorit ja vajaat hiilarit), tupakoinnin lopettamisesta tai kenties epäsäännöllisestä unirytmistä, joka on tullut tässä lomalla tavaksi? Vai jopa kaikkien yhteisvaikutuksesta tai jostain muusta? :rolleyes:

Latest posts

Suositut

Back
Ylös Bottom