Loukkaantumiset?

EAA-valmisjuoma 24-pack

Pineapple Passion Fruit

1€/kpl
No salilla en varsinaisesti... Kai?
Mutta muita vammoja löytyy! :D
Pahimpana selkärangan okahaarakkeiden murtuminen 4. ja 5. nikamman paikkeilla, jonka takia selkärankani on käytännössä poikki ja liikkunut tuosta murtumakohdasta 8 mm eteenpäin.
Oikea polvilumpio meni kerran kokonaan pois paikaltaan, mutta "muljahti" sitten takaisin itsestään rikkomatta kai mitään isompaa? Joku jänne siellä välillä hakee paikkaansa...
Oikea solisluu on murtunut! Vasemmasta peukalon kärjestä puuttuu pala! :D
Oikea peukalo on kerran vääntynyt sananmukaisesti keskelle kämmentä!
Vasen yläetuhammas on mennyt poikki!
Pohjeluu on murtunut ainakin kaks kertaa!

Ja ai niin! Taisin mä viime keväänä sitten salilla oikean olkapääni jotenkin loukata, koska meni melkeen 4 kuukautta ennen kuin taas pystyin esmes vipunostoja taas sivulle kivutta tekeen! :kippis1:

hmm, ei tämä välttämättä nyt ihan loukkaantuminen ole mutta kirjotampas nyt silti!

Itelle tuli just tossa alkuvaiheessa (kun kerran lihakset ja tulokset nousee hulluna) 4kk jälkeen oikeaan olkapäähän outo vaiva. Kipu oli olkapään 'sisällä' ja se säteili niskaan ja käsivarteen. Kipua ei oikeastaan ollut kuin treeniä tehdessä, mutta siellä se sitten kasvoikin niin sietämättömäksi että pakollinen kuukauden tauko oli edessä. Jottu on sinänsä outo että edelleenkin (4 vuoden jälkeen) silloin tällöin on havaittavissa samaa vaivaa tosin lievempänä. Niskan-takaa punnerrus, vipunostot ja perhos-laite on ilkeimpiä kivun kannalta.
Missään en käynyt näyttämässä, mutta päättelin että kait siellä joku tulehdus oli. Kipu tuntui/tuntuu vähän sellaiselta että joku jänne olisi luun takana jumissa eikä pääse pois ja näinollen ääriasennoissa se alkaa 'krinnamaan'... (kyllä oli niin oudon kuuloinen itse-diagnoosi että alkoi mietityttämään että pitäskös sitä kuitenkin mennä lekurille) ;)

Jos jollakulla on ollut vastaavaa vaivaa, nii kertokaa kokemuksia.

Originally posted by Antijape
Kipu oli olkapään 'sisällä' ja se säteili niskaan ja käsivarteen. Kipua ei oikeastaan ollut kuin treeniä tehdessä, mutta siellä se sitten kasvoikin niin sietämättömäksi että pakollinen kuukauden tauko oli edessä. Jottu on sinänsä outo että edelleenkin (4 vuoden jälkeen) silloin tällöin on havaittavissa samaa vaivaa tosin lievempänä. Niskan-takaa punnerrus, vipunostot ja perhos-laite on ilkeimpiä kivun kannalta.

Sama homma. Johtuu ainakin mulla olkapäiden epätasapainosta eli ovat vääntyneet eteen(rinta paljon heikompi kuin siivet ja tukilihakset), tästä syystä rintarangan lihasten ja selän yhtymäkohdassa jumi, josta säteilee kipuja. Ja kun ihan maalaisjärjellä ajattelee asiaa: Olkapäät taipuvat eteenpäin, lihakset venyvät(siis selkälihakset, joissa ei ole tarpeeksi tavaraa), mutta valitettavasti hermoilla ei ole tätä venymiskykyä --> särkyä. Nyt hienoisen kuntoutuksen jälkeen olen pystynyt tekemään niskantakaa punnerrusta ja ylätaljaa niskan taakse, olen kokeillut ihan vaan liikkuvuuden vuoksi. Suomeksi: menisit fysioterapiaan(tuon kun olis itsekin käsittänyt ajoissa).

Ittellä on kerran revähtänyt selkä mv:ssä, vaikka olin lämmitellytkin ihan oikea oppisesti :D Lopetin treenin siihen paikkaan ja ajelin rauhassa kotiin. Pieni viiltävä kipu oli selässä, mutta ajattelin, että kyllä se siitä.. istuin sohvalla n. tunnin verran katsellen telkkaria ja kun siitä sitten meinasin lähteä keittämään kahvia... PRKL, empä päässyt enään ylös.. Viikon verran siinä sitten meni, että kunnolla pääsi taas kävelemään.. selkä oli niin hemmetin kipeä, että nukkumisesta ei meinannut tulla mitään. Nyt on kylmägeeliä paikat pullollaan vastaavan varalta.

Originally posted by Krusifiksi
Suomeksi: menisit fysioterapiaan(tuon kun olis itsekin käsittänyt ajoissa).

Peijoona kun olen köyhä opiskelija ja rahat riittää vuokran ja safkan jälkeen just ja just salilla käyntiin, niin ei oikein ole mahkuja mennä sinne f-terapiaan. Tottahan tietty on ettei terveydellä ole hintaa eli sali pois ja terapiaan, mutta kuten varmasti ymmärrät se ei ole helppo askel. Eli kysyisinkin että onko antaa veloituksetta jotain hyviä kuntoutus-ohjeita (venytyksiä, liikkeitä, ihan-mitä-muuta-mikä-auttaa) jolla saisin homman lähtemään paranemaan päin.
Nii ja sitte vielä kysyn että onko sulla ollut toi vaiva molemmisa olkapäissä ja pelkästään toisessa?

Mulla on kerran jalkaprässissä tehdessä revennyt kylkilihas (!). Oikeesti. Luulin kyl eka, et kylkiluu murtui, ku se oli niin pirun kipee, ihan kosketusarkakin. Röntgen kuitenkin vahvisti, ettei se ollut murtuma, vaan lihasrepeymä. 4 vkoa kesti sen paraneminen:(

Originally posted by Antijape

Nii ja sitte vielä kysyn että onko sulla ollut toi vaiva molemmisa olkapäissä ja pelkästään toisessa?

Kehon vahvemman puolen olkapäässä, se kun nostaa enemmän penkissä.

Kuntoutuksen tarkoitus on laittaa keho balanssiin, eli olkapäät oikealle tasalle.(Oletan, että sinunkaan olkapääsi eivät ole siellä missä kuuluu) Voit tehdä testin: seiso suorassa, nosta toinen kätesi suorana ylös kattoa kohti. Jos joudut antamaan selällä myöten liikkeeseen, niin welcome to the club

Eli:

Rintalihaksia venytellään paljon.

Yläselkään pitää saada lihasta, joka ikäänkuin vetää olkapäitä taaksepäin(aivan kuten rintalihakset vetävät niitä eteenpäin). Eli priorisoi yläselkä treeni. Tee liikkeet puhtaasti ja todellakin tunne liike heikoissa lihaksissa. Mulla oli se virhe, että tein melkein kaksi vuotta maastavedon pääliikkeenä, apuliikkeitä jos kiinnosti ja nekin vielä epäpuhtaasti ja vahvoilla lihasryhmillä --> selän lihasepätasapaino. Keskivartalossa ei myöskään hirveästi kontrollia.

Erilaiset kiertoliikkeet, jotka täytyy tuntea selän keskivaiheilla. Ota vaikka keppi ja laita selkäpuolelle vähän takaolkapäiden alle, kierrä molemmille puolille ja tunne venytys. Liike täytyy hallita keskikeholla, älä jännitä niskaa, älä anna lantion liikkua.

Kepin voi vaikka "unohtaa" selkäpuolelle vaikka tv:n katselun ohessa.

Tärkeintä on siis saada lihakset tasapainoon.

Muista ettei tämä ole viikon tai kahden homma. Tuloksia ei todellakaan tule nopeasti.

Onhan sitä silloin nuorempana...
Muistan erään vetotreenin, kylmiltään aloin tekemään omaa ykköstä. Kyllähän se nousi, mutta selkä...

About viikko sängyn orjana, hotapulveria satuin löytämään äidin jostain kätköstä....

Oi niitä aikoja... (1998)

Polvijänteet tulehtuivat (hyppääjänpolvi) ja 1.5 vuotta piti pitää paussia jalkojen treenauksesta. Nyt pystyy onneksi treenaamaan ihan kunnolla. Jalat on vähän jääneet jälkeen, mutta onpahan perkele motivaatiota jalkatreeneissä !

3 kpl M-Nutrition EAA+

Mango - Hedelmäpunssi - Sitruuna - Vihreä omena

-25%
salilla en, mutta muuten...
joskus 13-vuotiaana alkoi selkä vittuilemaan pahemman kerran. puoli vuotta oli urheillessa perkeleen kipeä ja sattui myös toisessa pakarassa. menin lääkärille, äijä vähän väänteli ja totesi että onpas jäykät lihakset. siitä sitten fysioterapeutille joka hieroi, venytti ja antoi kuntoutusohjelman kotiin.
eli siis syynä oli liian jäykät lihakset, jotka veti selkärankaa vituralleen. on muuten vieläkin alin selkänikama ulompana kuin toiset, tuntee kun sormella tunnustelee. helvetti kun en jaksanut noudattaa sitä ohjelmaa ihan tarpeeks kauan...:mad:

Wrangen monitoimiwehje rikkoi mun olkapään kun siinä oli penkissä selkänoja vinossa. Ilman sitä helvetinkonetta olisin vielä kunnossa..
No, ei tuohon enää satu kun vahvistavia liikkeitä pienillä painoilla.

Muita vammoja ei oo salilla aiheutunu, paitti kerran tippui penassa painot naamalle ja taju meni vähäks aikaa:)

Tuttuja mullekin noi olkapäävammat. Mulla lähti olkapää sijoiltaan 1,5 vuotta sitten ja kiertäjäkalvoon tuli repeymä. Eikä tapahtuneeseen tarvittu mitään ihmeitä...Olin reippaana vetämässä aamulenkkiä kevättalvella ja satuin sitten liukastumaan ja makiat lipat vedettyä ja olkapää roikkui sen jälkeen. Kyllähän se "vähän" otti päähän kun kisat oli 3 vkon päästä loukkaantumisesta...Ei paljon naurattanu siinä vaiheessa.

Sai jättää kaikki punnerrus liikkeet vähäks aikaa ja kaikki kiertoliikkeet oli pirun hankala vääntää. Pitihän sitä kuntouttaa erilaisin liikkein ja varmasti on ollut apuja kun jaksoi vaan pitkäjänteisesti sitä kuntouttaa. Tällä hetkellä olkapää suht ok, mutta välillä tulee ihme tuntemuksia loukattuun olkapäähän. :(

Mulla tipahti kerran vuosia sitten n. 90 kg penkissä suorilta käsiltä rinnalle, kun treenailin duunissa ruokatauolla ajankulukseni. En tiedä miten olin niin mämmikoura, mutta säikähdin ihan helvetisti ja rinta oli muutaman päivän kipeä :p

Originally posted by Jansku
Mulla tipahti kerran vuosia sitten n. 90 kg penkissä suorilta käsiltä rinnalle, kun treenailin duunissa ruokatauolla ajankulukseni. En tiedä miten olin niin mämmikoura, mutta säikähdin ihan helvetisti ja rinta oli muutaman päivän kipeä :p
ihme ettei mennyt luita poikki. minne se muuten siirtyi rinnalta? mahalle, lattialle, KAULALLE?:confused:

2 kertaa murtunut kylkiluu ja kerran jättäny pikkusormen pään tangon uran ja kiekon väliin, yllättävän nopeesti se kipu tulee veren purskahtamisen jälkeen.

No ei pahemmin salilla, nyt tosin yläselkä vihoitellut muutaman viikon. Judossa meni isovarpaan takaa ne nivelet ihan paskaksi, kesti reilu puoli vuotta parantua. Muuten kuin urheilussa jotain pikkukommelluksia, keskisormi katkes sirkkeliin, nuppi on paikattu useemminkin, reisiluu napsahti poikki (korjattiin ydinaulauksella). sattuuhan noita tekevälle.

Originally posted by beginner
ihme ettei mennyt luita poikki. minne se muuten siirtyi rinnalta? mahalle, lattialle, KAULALLE?:confused:

Ei se kerenny mihinkään liikkumaan, koska välittömästi iskun jälkeen sain kädet jo tangon alle ja punnerrettua romut ylös. Kerkes vaan tömähtää rinnalle ja otti äijästä ilmat pihalle, kyllähän rintakehä onneksi joustaa. Tuli varmaan jotain hiusmurtumia, mutta ei sen pahempaa.

Originally posted by gnut
kerran tippui penassa painot naamalle ja taju meni vähäks aikaa:)

Mulla oli joskus ekana treenivuonna tämmönen: Tein jotain ranskalaisen tapasta selälläni penkillä semmosella mutkatankoa vastaavalla virityksellä. No toisen pään lukkohan aukesi ja kun se tanko oli aika liukas ja ote mulla hiukan epätasainen, pääsi lukko liukumaan pois ja kiekot samantien. Ja kun toiselta puolelta putos kiekot pois, ni sitten se toinen puoli tuli alas ja löi naamaan. Sitten vaan hammaflääkäriin kattomaan, että mitä pitää korjata... (onneks mitään kovin pahaa ei käyny, muutama hammas hiukan lohkes. mutta vihlo kyllä niin pirusti...)

Vittu, kun sitä on ollu käsi joskus. :mad:

Originally posted by cartman74
No salilla en varsinaisesti... Kai?
Mutta muita vammoja löytyy! :D
Pahimpana selkärangan okahaarakkeiden murtuminen 4. ja 5. nikamman paikkeilla, jonka takia selkärankani on käytännössä poikki ja liikkunut tuosta murtumakohdasta 8 mm eteenpäin.
Oikea polvilumpio meni kerran kokonaan pois paikaltaan, mutta "muljahti" sitten takaisin itsestään rikkomatta kai mitään isompaa? Joku jänne siellä välillä hakee paikkaansa...
Oikea solisluu on murtunut! Vasemmasta peukalon kärjestä puuttuu pala! :D
Oikea peukalo on kerran vääntynyt sananmukaisesti keskelle kämmentä!
Vasen yläetuhammas on mennyt poikki!
Pohjeluu on murtunut ainakin kaks kertaa!

Ja ai niin! Taisin mä viime keväänä sitten salilla oikean olkapääni jotenkin loukata, koska meni melkeen 4 kuukautta ennen kuin taas pystyin esmes vipunostoja taas sivulle kivutta tekeen! :kippis1:

Hahhah.Mitä lajia sä oikeen harrastat?Mul meni alkukesästä lumpio pois paikaltaan,kierukka revähti+muut jänteet.Näyttäis kuitenkin siltä,että säästyin leikkaukselta.Ens viikolla aattelin ottaa kevyen jalkatreenin pitkästä aikaa.

Aika ristiriitaisia lääkäreittenkin mielipiteet.Kummatkin oli ns.urheilulekureita,mut toinen väitti,et pitäis treenata heti kevyesti,kun vaa pystyy ettei lihakset surkastu.Toinen puolestaan neuvo olemaan 10vko ihan hissukseen :)

Back
Ylös Bottom