Loputtomasti aikaa ja motivaatiota - mitä tehdään?

EAA-valmisjuoma 24-pack

Pineapple Passion Fruit

1€/kpl
Hei foorumi, käytin eilisen päivän ja tämän aamun pakkotoiston selailuun ja päätin rekisteröityä kysymään pari spesifiä kysymystä joihin en millään löytänyt vastausta (luultavasti koska olen idiootti). Toivottavasti tästä threadista olisi hyötyä muillekin jotka ovat samassa tilanteessa kuin minä ja haluavat kesäkuntoon!

Olen 20-vuotias, n. 190 cm pitkä ja 80 kg painava mies. Olen aina ollut aika tikku, kunnes viimeisen vuoden kuluessa olen yhtäkkiä alkanut jonkun verran lihomaan (en läskiksi saakka, mutta liikaa esim. sixpackin esiin saamiseen). Minulla on n. viiden kuukauden päästä edessä eräs proggis (olen näyttelijä) jossa tulisi "näyttää hyvältä paidattomana" kuten ohjaaja asian ilmaisi. Katsoessani luikkua, hieman ylimääräistä rasvaa sisältävää kehoani peilistä, oli aika painaa paniikkinappulaa.

Otin roolin siis jo vastaan, joten tässä on kyseessä kasvojen menetys koko kansan edessä mikäli asialle ei tehdä jotain. Onneksi Pakkotoistoon voi tietenkin aina luottaa :worship:

Tilanteeni on siis tämä:
- 8.5. pitäisi olla kondiksessa (onko mahdollista?)

- minulla riittää raha treenaamiseen (säästän muissa jutuissa reilusti, joten varaa on käydä salilla ja ostaa palautus- ynnä muut juomat ja syödä mitä ikinä täällä kehoitetaankaan syömään)

- minulla riittää aika treenaamiseen (käyn tällä hetkellä töissä noin 3 kertaa viikossa ja niinäkin päivinä jaksan ja ehdin mennä salille ihan hyvin, eli aikaa on joka päivä monta, monta tuntia jos tarvitaan)

- motivaatio on kohdallaan (tämä on tärkein asia elämässäni seuraavan 5 kk ajan ja todella haluan saavuttaa tavoitteeni. jos tarvitsee polkea 4 h päivässä kuntopyörää pimeässä kellarissa niin olen siihen valmis)

- tietotaito on onnettomalla tasolla

- voimaa ei hirveästi ole

- läskiä on vähän liikaa

Tuntuisi jotenkin tyhmältä lähteä tekemään perus 1-jakoista ohjelmaa kolmeen kertaan viikossa, kun aikaa ja halua olisi käydä vaikka 7 kertaa viikossa. Mikä olisi minulle järkevä ohjelma? Painotus tosiaan sillä että viiden kuukauden päästä olisin yläruumiin seuduilta "kireä", perus narsistin vatsa ja haukka oleellisimpana, itse penkkituloksillahan ei lavalla ole mitään merkitystä (toivottavasti tulisivat sivutuotteena kuitenkin).

Entä mitä syöntiin? Vedänkö aluksi miinuskaloreilla kunnes rasva% on sellainen että sixpackin saa näkymään? Vai koitanko saada ensiksi lihasta ja sitten yritetään tiputella niitä rasvoja pois?

Toivottavasti tämä informaation määrä riittäisi vuoropuhelun aloittamiseen. Toivon etten ole tehnyt aivan turhaa threadia, yritin vilpittömästi käyttää hakua parhaan kykyni mukaan, mutta tuntuu että aloittelijoita neuvotaan alussa ottamaan turhankin iisisti.

Eli yhteenveto: jos voi ja haluaa tehdä loputtomasti, kuinka paljon oikeasti kannattaa tehdä ja mitä?

Kiitos todella paljon kaikille jotka jaksavat auttaa ja ottavat asian tosissaan.

Kyllä tossa ajassa kerkee jotain aikaseksi saada. Treenitaustasta introssa ei mitää kerrota, joten oletan, ettet ole punttia juuri tehnyt. Sen takia itse en suosittele aloittamaan millään 5-jakoisella ohjelmalla, vaan nimenomaan jokin perusohjelma toimisi parhaiten, kuten 1- tai 3-jakoinen. Muodostaisin ohjelman niin, että kolme kertaa viikossa tehdään koko kroppa kerralla ja neljäntenä treenipäivänä pelkästään keskikropan liikkeitä ja esim. hauista, jos ja kun se kerran on prioriteettina.

Ravinnolla on myös suuri rooli ja pelkästään oikeilla valinnoilla pääset helposti läskista eroon tekemättä aerobista liikuntaa. Proteiinit ja rasvat kohalleen, hiilareita aamulla, ennen treeniä ja treenin jälkeen. Leivät ja pastat kokonaan pois ja perunaa ja riisiä kohtuudella. Kasviksia, hedelmiä, marjoja ja pähkinöitä mukaan ruokavalioon runsaasti.

Tuntuisi jotenkin tyhmältä lähteä tekemään perus 1-jakoista ohjelmaa kolmeen kertaan viikossa, kun aikaa ja halua olisi käydä vaikka 7 kertaa viikossa.

Jos olet aloittelija, et kehity sen paremmin käymällä 7 kertaa viikossa kuin tekemällä 1-jakoista 3x viikossa. Uskoisin, että kehityt jopa paremmin sillä yksijakoisella. Mitä enemmän on treenitaustaa, sen enemmän on pakko treenata saavuttaakseen tuloksia. Sulle niitä tulee todennäköisesti parhaiten 1-jakoisella.

Sä varmaan sekoitat "iisisti ottamisen" siihen että treenataan aloittelijalle sopiva työmäärä. Jos paukkaat sohvalta suoraan käymään salilla 7x viikossa ja lenkillä 5x viikossa niin siitä ei kyllä ihan oikeasti seuraa tulosta. Ota ohjelmaksi vaikka aloittelijoiden puolelta Starting Strength. Näyttää "iisiltä" paperilla mutta kuukauden sitä tehtyäsi tiedät onko sulla motivaatiota niin paljon kuin luulet. ;) Aloittelijana voi ja on syytä treenata kovaa, mutta ei liikaa.

Sotketaan soppaa sen verta että tuolla toisella osiolla nimimerkki Mike suositeli aloittelijoille 4-jakoista.Monella salilla uusi jäsen saa aloittaessa ihan kelpo ohjelman.Kuuluu useimmiten hintaan,kuin myös opastus oikeaoppisiin salin laitteisiin ja liikkeitten tekotapaan.Ellei se kelpaa niin tulisin sit vasta (väheksymättä lainkaan pakkotoiston porukan asiantuntemusta) tai sen lisäksi lueskelemaan tänne,erityisesti tuonne ravintopuolelle.PS.Ehtoolla hyvä syödä purkki rahkaa kera 1rkl rypsiöljyä,yöllä kasvetaan:D

Tuossa yllä suositellun ohjelman selityksessä oli kyllä hyvää juttua. Jos otat jonkun valmiin ohjelman, on todella tärkeää että vähintään käyt liikkeiden tekniikat läpi salilla jonkun ammattilaisen kanssa, koska simppelitkin liikkeet on helppo tehdä aivan väärin.

Suosittelen myös lukemaan kirjan Zone - Oikeaa ruokaa oikeaan aikaan.

Olen itsekin aloittelija, enkä sen takia yritäkään mitään tarkkaa saliohjelmaa neuvoa. Olen kumminkin sitä mieltä, että jos aikaa on 5kk, niin siinä ajassa ei kerkiä mitään hurjia massoja rakentamaan.

Jos tarkoituksena on näyttää hyvältä paidattomana tiukalla aikataululla, mielestäni kannattaisi keskittyä lähinnä ylävartalon showlihasten treenaamiseen. Itse tekisin yksijakoista 3-4 kertaa viikossa keskittyen ylävartaloon, rintaa pitäisin tärkeimpänä. Jaloille ehkä kyykky kerran viikossa. HIIT 3-4 kertaa viikossa ja yksi täydellinen lepopäivä.

Ruokaan ja lepoon kannattaa panostaa myös todella paljon. Ruokavalio ja lisäravinteet viimeisen päälle ja kalorit kevyesti plussalle. Jos kerran aikaa on, kannattaa varmaan pyrkiä 10-12 tunnin yöuniin joka yö. Sitten jossain vaiheessa (esim. 1-2kk ennen deadlinea, riippuen rasvan määrästä) kalorit vähän miinukselle.

Tarkan ohjelman ja ruokavalion lisäravinteineen osaa varmasti joku muu neuvoa paremmin. Sen verran uskallan sanoa että alkoholi pois kokonaan. Itselleni ainakin oikean ruokavalion ylläpitäminen on ylivoimaisesti haastavin osa-alue tässä hommassa.

Sitten kun urakka on ohi, suosittelen toki jatkamaan saliharrastusta ja vaihtamaan ohjelman johonkin yleisesti järkevämpään, jossa treenataan koko kehoa tasapuolisesti.

Jos tarkoituksena on näyttää hyvältä paidattomana tiukalla aikataululla, mielestäni kannattaisi keskittyä lähinnä ylävartalon showlihasten treenaamiseen. Itse tekisin yksijakoista 3-4 kertaa viikossa keskittyen ylävartaloon, rintaa pitäisin tärkeimpänä. Jaloille ehkä kyykky kerran viikossa. HIIT 3-4 kertaa viikossa ja yksi täydellinen lepopäivä.

Toivottavasti kukaan ei reenaa yläkroppaa 3-4kertaa viikossa rintapainotteisesti, HALOO!

Ota yhteyttä nimimerkkiin JTO ja tilaa häneltä ohjelma. Rautaista asiantuntemusta.

Jos rahaakin oli käytettävissä, niin tälle annan oman ääneni.

Sellaisen rohkaisevan esimerkin voisin antaa itsestäni, että jo kuukauden kurinalaisen treenaamisen (ja syömisen!) jälkeen tulosta voi näkyä!

Eli kuukauden olen mennyt kolmijakoisella ohjelmalla, jonka olen vienyt kerran viikossa läpi. Nyt olen siirtymässä treenaamaan joka toinen päivä. Olen aika samoissa mitoissa kun sinä, 191cm ja aloituspaino alhaiset 74kg. Kuukauden jälkeen paino jo 79kg, joten erittäin tyytyväinen saa olla. Kannattaa siis muistaa että lihakset kasvavat levossa. Vaikeinta mulle ei ole ollutkaan treeni vaan JATKUVA RUOKAVALION TARKKAILEMINEN. Välillä tuntuu että todellista pakkotoistoa on sen rahkan/tonnikalan alasahtaminen täyteen vatsaan! Mutta ruokavalion KOLMINKERTAISTAMISELLA, kolme kertaa viikossa treenaamisella ja 10h yöunilla olen saavuttanut jo sellaisen yleisilmeen muutoksen tikusta.. paksumpaan tikkuun :) Eli uskoisin että sulla on ihan hyvä mahis saada viidessä kuukaudessa tulos aikaan.

Reiluuden nimissä tulisi todeta että alun painonnousuun on vaikuttanut kreatiinin käyttö, josta tuli heti muutama kilo, joka näkyy tietysti lihaksissakin. Suosittelen myös jotain proteiinijuomaa, jossa on myös reilusti kaloreita. Ainakaan itse en uskalla edes kuvitella, miten saisin tarpeeksi syötyä ilman proteiinipirtelöitä..

Yleisohjeena suosittelisin kiinnittämään huomiota myös siihen lepoon ja ruokaan, jotka ovat yhtä tärkeitä kuin treeni! Kolmijakoinen ohjelma on toiminut itselläni hyvin, mutta se on ihan henkilökohtaista! Ja muuten, ensimmäinen viikko oli todella raskas jo kolmella salikerralla viikossa.. Sen jälkeen keho alkoi tottumaan.

3 kpl M-Nutrition EAA+

Mango - Hedelmäpunssi - Sitruuna - Vihreä omena

-25%
+1 (siis valmentajan palkkaamiselle)

Jos rahaa on ja aikaa viisi kuukautta ei olisi oikein aikaa yritys/erehdys linjalle. Veikkaisin että treenauksen ammattilainen sen sijaan saa jo ihmeitäkin aikaan viidessä kuukaudessa.

(edit: toki itsekkin saa aikaan vaikka mitä mutta valmentajan kanssa vielä enemmän)

edit 2: mitä, onko salkkareihin tulossa lisää kehonrakentajia :D

Toivottavasti kukaan ei reenaa yläkroppaa 3-4kertaa viikossa rintapainotteisesti, HALOO!

Ainakin miesmallien kropat näyttävät siltä että aika pitkälti noin on treenattu. Toki jalkojakin kannattaa tehdä, mutta painotus yläkropalle. Haluaisinkin tietää että miksi näin ei voisi tehdä, jos tavoitteena on näyttää hyvältä paidattomana 5kk kuluttua? Tasapainoinen ja järkevä treeni kannattaa aloittaa tietenkin heti tuon jakson jälkeen.

Ota yhteyttä nimimerkkiin JTO ja tilaa häneltä ohjelma. Rautaista asiantuntemusta.

Tämä on varmaan paras ratkaisu. Myös henkilökohtaisen valmentajan palkkaaminen alkuun voisi olla hyvä idea, että oppii suoritustekniikat kunnolla.

Niin ottakaa huomioon että tässä ei ole tarkoitus saada mitään massiivisia lihoja taikka mitään muutakaan ihmettä, vain aikaseksi jonkun näköstä muutosta yläkropan seutuun. Ei niistä jalkojen treenamisista mitään haittaa ole mutta yläkroppaahan tossa on painotettava.

Hmmm ... no ensimmäinen homma ainakin tuon postisi perusteella olisi saada rasva poltettua pois ... se on sentään paljon nopeampi prosessi kuin lihaksen kasvattaminen, ja jos ylävartaloon haluat massaa, niin kädet on sellanen osa joka pullottaa aina kivasti t-paita päällä ollessa ja pelkästään siitä voi osa vedellä johtopäätöksiä, muuten oisi varmaan niskat, olkapäät ja rintalihakset ... leukoja vetämälläkin saa ihmeitä aikaan yläselkään ja hauikseen. Semmonen 3x10 / 5x10 ois kova sana massan hankinnassa, tietenkin jauheet toimivat lisä ravinteena mutta jos haluat kovempia tuloksia niin kannattaisi aloittaa vähä hiilihydraattinen ruokavalio, sillä saa kunnolla lihakset esiin ja rasvan poltettua, joku aerobinen treeni ennen salille menoa niin lihakset lämpiää, kunto kasvaa ja rasva palaa.

Perus proteiini jauheet, jonkin sortin palauttava juoma, creatiini ois mukava sana tähän väliin ja ehkäpä myös tehonlisääjä .... en niinkään tiedän sitten onko tehonlisääjästä paljoa apua jossei ole lihasta paljoa .. mut kokeilemallahan se selviää. Ja jos välttämättä haluat laittaa suun makoisaksi niin osta coka-cola zeroa .. siinä kun on 0 grammaa hiilareita (makeutettu aspartaaniilla) ... tietenkin joku voi korjata näitä kirjoituksiani olen sentään vasta 16 ja ei oo paljoo tullu muuta kun käsiä treenailtua viime vuosina.

Mutta siis... itse sain kirjan veljeltä joululahjaksi jota nyt olen lukenut .. siinä on aika hemmetisti teoriaa ja nimi on "MASSAA! VOIMAA! Tie jatkuvaan kehitykseen", kuulemma samanlainen kirja on poliisi koulussakin käytössä, ja viimesin ohjelma kirjan tekniikka puolella on "supermassa ohjelma"
Tällä ohjelmalla saadaan äärimäisen nopeasti lihas massaa, mutta niin rankalla metodilla että se ei ole usein toteutettavissa. Ohjelma perustuu ruokavalion ja harjoittelun radikaaliin ja äkilliseen manipulaatioon.
Vaihe 1 : 4-6 päivää, Paljon proteiinia ja rasvaa niukasti hiilareita noin 40g päivä.
vaihe 2: 1 päivä, Ei ollenkaan proteiinia! Ei yhtään, hedelmät sopivat tähän vaiheeseen hyvin.
vaihe 3: 10 päivää, Mahdollisimman runsaasti proteiinia ja hiilareita, kohtuullisesti rasvaa. Kaloreita on tultava todella runsaasti 1000-2000 yli kulutuksen päivässä

En todellakaan kirjoittanut kaikkea kyseisetä ohjelmasta mutta, perus idea tuli selväksi.

190cm/80kg kropassa ei voi hirveästi olla läskiä, ei tosin lihastakaan. Itse lähtisin eka salille ja maltillisilla plussilla joku 3-4kk, tyyliiin 1-2kg/kk, luulisi noilla mitoilla kuitenkin lihaa kertyvän, jos on oikeansorttinen ravinto (ota siitä siis selvää!). Ja sitten viimeiset 1-2kk diettiä niin saat vatsan seudun kireäksi. Aloittelijalle max 4krt viikkoon treeniä, mutta kolmekin varmasti riittäisi, yläkroppaa painottaen tässä tapauksessa, mutta kannattaa esim. kyykky ainakin kerran viikkoon ottaa. 5kk on tosin hyvin vähän aikaa kerätä mitään massaa, etenkin kun pitäisi olla vielä kireänä, joten tuossa ei paljon ole aikaa hukattavana. _Asiantuntevan_ valmentajan palkkaamista suosittelen siis minäkin, kerta motivaatiota löytyy.

Minusta kuulostaa siltä, että mielenrauhasi vuoksi, jos rahaakin on käytettävissä, olisi järkevää palkata personal trainer, tai sitten henkilökohtainen kunto-ohjaaja ja erikseen ravitsemusterapeutti. Joka tapauksessa ammattilaisia kehiin! Esim. joku sellainen henkilö, johon ovat muutkin näyttelijät vastaavissa tilanteissa luottaneet ja saaneet tuloksia. Pakkis on täynnä asiantuntemusta, ja varmasti löydät kyseisen henkilön täältäkin suositusten perusteella. Ajatuksena se, että LUOTAT täysin kyseisen henkilön ammattitaitoon. Täältä löytää paljon hyvin vinkkejä, osin ristiriitaisiakin, joten on itse vaikea valita ja rakentaa oma tiensä, saatika sitten luottaa siihen 100%:sti.

5 kk on sen verran pitkä aika, että tuloksia tulee varmasti, MUTTA on myös sen verran lyhyt aika ettei siinä ole aikaa myöskään tehdä kauheesti väärin. Jos treenaat esim. liikaa, syöt liian vähän ja siihen päälle stressailet ja painelet sitä paniikkinappulaa, niin toi 5 kk menee nopeasti ja hukkaan.

Tältäkin palstalta löytyy monenlaista neuvojaa ja osa näistä ei tiedä mitään... kuten allekirjoittanut :D

+1 valmentajan palkkaamiselle ja nimenomaan sellaisen, jolla on referenssejä näistä hommista.

Ks. vaikka http://www.akimahonen.com/ tmv.

Itsekkin voisin suositella JTO:hon tai johonkin muuhun asiantuntevaan yhteyden ottamista. Se tekis just siulle sopivan treeniohjelman. (Kyllä kannattaa maksaa)

Ja sitten tärkeää on myös opetella liikkeet hyvin.

Tosi tärkeä asia on ruokavalio. Paljon ja tarkasti syömällä ja kovaa treenamalla pääsee kyllä 5 kuukaudessa jo kelpo kuntoon.

Back
Ylös Bottom