Lopetetaan näpertely

Ei ole mitään järkeä pistää Helsinkiin jotain tietulleja. Ruuhkat saadaan poistettua ihan fiksuilla liikennejärjestelyilläkin ja esim. keskustatunnelilla. Helsingissä ei kuitenkaan niitä autoja ole NIIN paljon.
 
10% ALENNUS KOODILLA PAKKOTOISTO
Ja tuo joukkoliikenne esim. täällä Jyväskylässä on pelkkä vitsi. Jos asut ihan ydinkeskustassa, niin sitten pääset suurinpiirtein joka suuntaan jotenkin järkevästi bussilla. Mutta jos asut jossain lähiössä ja se työpaikka ei osu sen lähiön bussireitin varrelle, niin kävellen on nopeammin perillä kun bussilla. Ei varmaan kovin moni viitti jotain 10 kilsan työmatkaan käyttää tuntia per suunta.

Eli jos halutaan pakottaa käyttään joukkoliikennettä, sen pitää myös sitten olla kattava. Eli siihen kuuluu reittejä jotka ei ole ja joista ei tule ns. kannattavia.
 
Joukkoliikenne toimii oikeasti hyvin Helsingissä jos joko
a) asuu ja työskentelee metron varrella
b) kohtuullisen matkan päässä duunista jonka lähelle (kävelymatka) pääsee yhdellä bussilla
c) keskustassa että ratikka riittää. Viime vuosina VR:n homma on mennyt niin reisille ettei siihen enää voi luottaa.

Joukkoliikenne sitten muuta kun keskustan suuntaan onkin kaikkea muuta kun toimivaa, poikittaisliikenne stadissakin joihinkin paikkoihin ihan kohtuutonta (selvittelin näitä kun vaihdoin duunia tuossa joku aika takaperin).
Auta armias jos pitäisi vaikka mennä stadista Vantaan johonkin teollisuusalueelle duuniin, kuten itse ennen tein, autollahan se oli kuljettava kun muuten meni tunteja (vrt autolla 30min max). Ja vuorovälit julkisissa ihan mahdottomia.

Joukkoliikenteessä on paljon kehitettävää, mutta ikävästi näyttää että vaan jatkuvasti tingitään. Tietty on vitusti porukkaa joka ei julkisia käytä vaikka mikä olisi, mutta kyllä se monelle on vaan se ainut järkevä vaihtoehto.
 
Back
Ylös Bottom