Lopetetaan näpertely

Mutta miksei viedä kaikkia palveluita Lappiin, ja annetaan ihmisten asua betonihelvetissä ilman palveluita jos niin haluavat? Aina voi sitten muuttaa pohjoiseen jos haluaa. Mitä turismiin tulee, niin Siperia on täynnä vanhaa rehottavaa metsää, eikä siellä silti kovin suuria japanilaislaumoja käy niitä ihmettelemässä.

Jotenkin tässä haiskahtaa nyt se, että ihmisiä vain vituttaa maksaa veroja jos niistä joku muu hyötyy. Kuvitellaan Suomen olevan kehäkolmosen sisäpuolella, ja muu seutu on turhaa harvaanasuttua erämaata. Silti kerran vuodessa katsotaan Tuntematona ja kyynelehditään korpien sankareiden ja aidon suomalaisuuden perään. Ja jos joskus saadaan tämäkin utopia täytäntöön ja rupusakki suljettua PK-seudun ulkopuolelle, niin sitten alkaa keskustelu siitä, pitäisikö Vantaa sekä Espoo räjäyttää ja keskittyä pelkästään Hesaan.
 
10% ALENNUS KOODILLA PAKKOTOISTO
Kun nyt kuitenkin mennään hiljalleen sitä kohti että väestö keskittyy ja maakunnat autioituu niin miksi ei rysäytetä kerralla homma pakettiin? Vedetään suora viiva Raumalta Imatralle ja ohjataan ihmiset sen rajan eteläpuolelle asumaan. 15,83 asukasta neliökilometriä kohti nyt ei vaan kannata taloudellisesti. .

Niinpä.


väestön pakkosiirrot Stalinin malliin.

Uraa,uraa,uraa!!!
 
kodari76 sanoi:
Mutta miksei viedä kaikkia palveluita Lappiin, ja annetaan ihmisten asua betonihelvetissä ilman palveluita jos niin haluavat? Aina voi sitten muuttaa pohjoiseen jos haluaa. Mitä turismiin tulee, niin Siperia on täynnä vanhaa rehottavaa metsää, eikä siellä silti kovin suuria japanilaislaumoja käy niitä ihmettelemässä.

Jotenkin tässä haiskahtaa nyt se, että ihmisiä vain vituttaa maksaa veroja jos niistä joku muu hyötyy. Kuvitellaan Suomen olevan kehäkolmosen sisäpuolella, ja muu seutu on turhaa harvaanasuttua erämaata. Silti kerran vuodessa katsotaan Tuntematona ja kyynelehditään korpien sankareiden ja aidon suomalaisuuden perään. Ja jos joskus saadaan tämäkin utopia täytäntöön ja rupusakki suljettua PK-seudun ulkopuolelle, niin sitten alkaa keskustelu siitä, pitäisikö Vantaa sekä Espoo räjäyttää ja keskittyä pelkästään Hesaan.

Herra Mirandos sanoi:
Niinpä.


väestön pakkosiirrot Stalinin malliin.

Uraa,uraa,uraa!!!

Kavereilla on nyt joku kohta jääny ymmärtämättä.
 
Höpönlöpön. Siinä vaiheessa kun öljy alkaa ehtyä, loppuu myös tehomaatalous, koska lannoitteet loppuvat ja lisäksihän tuo fosfori loppuu kans 50 vuoden kuluessa. Silloin sitä voidaan siirtyä jälleen kaskenpolttoon nälkämaille, oikein porukalla. Pääsipä itku eli paska tai sitten ei.

Kärrätään sitten ihmisten paskat sinne pellolle sen sijaan että yritetään puhdistaa niitä joissain helvetin vedenpuhdistamoissa. Idioottimainen idea koko vesivessa -.-
 
Millä tavalla relevantti on tuo BKT per henkilö mittari kuvaamaan Singaporen ylivertaisuutta nykysuomeen nähden? Olisi mukava kuulla käytännön perusteluja kokonaisuus huomioon ottaen. Muuten kyllä sinänsä positiivisiakin puolia näen ajatukselle, mutta BKT:ta en perusteluna tuohon kyllä ensimmäisenä käyttäisi.
 
Siis ajatuksenahan tämä on mainio. Mutta miksi helvetissä ihmiset pitäisi tunkea Etelä-Suomeen, joka on liikenteellisestikin sumppu jo nyt. Miettikää Helsinkiin vaikka 2 x määrä ihmisiä mitä nyt, ei saatana siellä kestäs pää liikenteessä. Helsingin seudun voisi hyvin jättää teollisuudelle. Siellä on satamat sun muut hyvällä paikalla. Asutuksen voisi sitten tunkea jonnekin Tampereen seuduille. Siitä niitä oikeita luotijunia sinne Helsinkiin missä se teollisuus on. Oikeasti joku Tampere 100-150 km säteellä olisi ihanteellinen paikka asua. Olisi tilaa jokaiselle joka sitä haluaa. Ja voisi sitten vaikka sen nykyisen Tampereen rakentaa pilvenpiirtäjiä täyteen, saisi asua betoniviidakossa ne jotka haluaa.

Pohjoinen Suomi voisi toimia turismialueena ja tietysti luonnonvarat täyteen hyötykäyttöön. Ja KAIKKI maan joet täyteen sähköntuotantokäyttöön.

Saahan näitä aina mielessä pyöritellä.
 
Kai perusajatus on tuottaa infra ja palvelut tehokkaasti. Sitä helpottaa kovasti jos kaikki ihmiset asuvat suunnilleen samalla pläntillä.

About kaikki suomen ihmiset mahtuisivat kevyesti kehäkolmosen sisäpuolelle. Ahvenanmaalaiset voisi jättää oman onnen nojaan sinne saarelleen...
 
Kai perusajatus on tuottaa infra ja palvelut tehokkaasti. Sitä helpottaa kovasti jos kaikki ihmiset asuvat suunnilleen samalla pläntillä.

About kaikki suomen ihmiset mahtuisivat kevyesti kehäkolmosen sisäpuolelle. Ahvenanmaalaiset voisi jättää oman onnen nojaan sinne saarelleen...

Joo, sitä ennen vian se pitäisi tyhjentää ja tehdä uusiksi. Alkaen infrasta. Nyt jo siellä on "ruuhkia" ja ihmisiä ei paljon paskaakaan oikeasti isoihin kaupunkeihin verrattuna.
 
Jopa Helsingin keskuksessa tilankäyttö on oikeastaan idioottimaista. Ei ole mitään järkeä asuttaa ihmisiä yksiöitä suurempiin tiloihin. Optimaalista olisi asua vaikkapa perhekunnittain. 8-12 henkeä per huone ja kerrossängyt. Veden ja sähkön säästämiseksi yhteiset pesutilat ja helvetin suuren pyykinpesukoneet. Jokainen jättää esim. vaatteet pesuun ja saa samalla puhtaat takaisin. Tietty tällöin pitäisi olla samat vaatteet kaikilla, muuten menee vähä arpajaiseksi koko homma. Joku harmaa collegepuku olisi hyvä, se kelpaa arkeen ja juhlaan. Kelpaa penkata ja runoilla. Eikä päästä väriä kuten joku värikkäämpi vaate.

Jos enemmän optimoisi, niin kannattaisi myös hyödyntää myös vuorotyön mahdollisuudet. Päivä- ja yövuorolaiset voisivat ihan hyvin käyttää samaa kämppää ja vuodetta, sillä he ovat kuitenkin aina eri aikoihin kotona.
 
Joo, sitä ennen vian se pitäisi tyhjentää ja tehdä uusiksi. Alkaen infrasta. Nyt jo siellä on "ruuhkia" ja ihmisiä ei paljon paskaakaan oikeasti isoihin kaupunkeihin verrattuna.

No eipä nuo ruuhkatkaan ole kyllä yhtään mitään isoihin kaupunkeihin verrattuna :)
 
No eipä nuo ruuhkatkaan ole kyllä yhtään mitään isoihin kaupunkeihin verrattuna :)

No tässä se pointti onkin. Ei kai ideaalitilanteessa haluta päin vittua olevaa inftaa jotta porukka seisoo ruuhkissa. Siitä on tehokkuus kaukana. Tehokkuuttahan tässä haettiin?

Itse en todellakaan näe Helsinkiä ja Kehä III sisäpuolta järkevänä paikkana asuttaa koko Suomen väestöä. En vaikka siellä asuvat miten haluaisi koko väestön sinne. ;)
 
Ja siis voisin itse hyvinkin asua Helsingissä. Eli minulla EI TODELLAKAAN ole mitään sitä kaupunkia ja ympäristöä vastaan. En vain näe, että se alue maantieteellisesti olisi mikään kovin mahtava paikka asuttaa 5 miljoonaa ihmistä. Ennemmin joku mesta jossa olisi oikeasti tilaa joka suunnassa, esim. vaikka Tampere johon itselläni ei ole yhtään mitään intressejä.
 
No aika hypoteettista kai tää koko keskustelu on. Okei se on totta että 5 miljoonan ihmisen tehokas futuristinen kaupunki pitäisi tehdä tyhjästä niin metrot ja tiet voitaisiin suunnitella juuri parhaiden tarpeiden mukaan. Tosin aika lähelle rannikkoa tuollainen kaupunki varmaan pitäisi rakentaa...
 
No aika hypoteettista kai tää koko keskustelu on. Okei se on totta että 5 miljoonan ihmisen tehokas futuristinen kaupunki pitäisi tehdä tyhjästä niin metrot ja tiet voitaisiin suunnitella juuri parhaiden tarpeiden mukaan. Tosin aika lähelle rannikkoa tuollainen kaupunki varmaan pitäisi rakentaa...

Joo, melko hypoteettista, mutta ihan kivaa sellaista. Kunhan vaan porukka malttaa pitää asialinjan. Mulkkuja on Helsingissä ja pöndellä, ei tuo tuosta muuksi muutu vaikka miten väittäisi ja se vie vain keskustelun turhaksi väittämiseksi turhista asioista.

Jos oikeasti liikenteellisestikin toimivan metropolin haluaisi rakentaa, niin ne infrat pitäisi tosiaan vetää isoilta osin ensin. Kunnon tiet, metrot, rautatiet ja jätepuoli ja muu huolto maan alle.

Ei varmasti haittaisi jos meri olisi lähellä, mutta mikä on lähellä?
 
Rakentamisen puolesta helpottaisi jos olisi tasaista eikä järviä ollenkaan. Ehkäpä 50-100 km satamaan tuon kokoluokan kaupungissa olisi sopiva matka. Karttaa katsomatta tulisi mieleen ensimmäisenä joku Loimaan seutu ennen Turkua tai sitten Härmän seutu Vaasan vieressä. Molemmat paikat pelkkää peltoa ikä vissiin isoja järviä.

Voi vain kuvitella millainen piristysruiske tämän kokoluokan projekti olisi suomalaiselle teollisuudelle. :D
 
Voi vain kuvitella millainen piristysruiske tämän kokoluokan projekti olisi suomalaiselle teollisuudelle. :D

Puhumattakaan lentoliikenteestä ja laivafirmoista. Sen verran varmaan tulisi uusi yhdensuunnan matkustajia...

Varmaan yksi realistisimmista tehostuskeinoista nykymenoon olisi joukkoliikenteeseen pakottaminen lainsäädännöllä. Säädetään laki, joka kieltää ajon henkilöautolla mikäli autossa on alle 4 henkilöä. Ja työmatkoihin ei saisi käyttää henkilöautoa ollenkaan, mikäli 1km säteeltä olisi tulossa samaa porukkaa töihin 1km säteellä olevalle alueelle. Tällöin kuljettaisiin bussilla/ratikalla/junalla/metrolla/tandemilla.
 
Joukkoliikenne ei vain meinaa toimia näin pienissä kaupungeissa mitä Suomessa on. 5 miljuunaa puhumattakaan 20 miljuunasta ihmisestä samassa paikassa helpottaa jo kovasti joukkoliikenteen suunnittelua.

Tai voidaan tietysti jo nykyään toimia suurkaupunkien tyyliin. Kehäkolmosen sisäpuolelle tulo autolla maksaa 20 eur / kerta. Sisäpuolella asuvat joutuvat maksamaan parin tuhannen euron luvan / vuosi auton omistamisesta + pitää olla todiste parkkipaikasta (vuokra tai oma).

Veikkaisin että noilla säännöillä helpotettaisiin jo huomattavasti ruuhkia. Ja samalla jos rahat ohjattaisiin julkisen liikenteen kehittämiseen, siitä tulisi entistä kilpailukykyisempää.
 
Back
Ylös Bottom