Lontoon vuokra-asunnot

• Keskustelun aloittaja Keskustelun aloittaja miesxxx
  • Aloitettu Aloitettu
Jos tässä sattuisi niin ikävästi käymään, että pääsisi Lontooseen töihin niin mistä löytäsi edullisia vuokra-asuntoja. Ja mitä mahtaa hinnat olla noin kuukausitasolla. Työt alkaisi Klo 7.00 eli siitä lähikunnistakin varmaan ehtisi aamujunalla lontoon keskustaan. Ja mitä kannataa ottaa huomioon kun tekee vuokrasopimusta paikallisten kanssa. :)

10% ALENNUS KOODILLA PAKKOTOISTO
Katot kämpän kunnon. Ajattele sitä hintaa. Siellä kun voivat pyytää helpostikkin 1000€ 10m^2 homeisesta luukusta. Epäile, tutki, kysele. Siellähän ei myydä kämppiä neliöiden mukaan, vaa huoneiden. Eli kun ilmoituksia katselet, niin sulla ei oo aavistustakaan minkä kokosia ne sitten on.
Englannissa vuokra-asunnot ei välttämättä sisällä uunia ja/tai jääkaappia.

Lontoon vuokrataso on aivan järkyttävä! Siinä missä minä vuokrasin Skotlannissa pari vuotta sitten 3 huonetta ja keittiön £330 / kk (hyväkuntoinen ja valmiiksi kalustettu n. 50 000 asukkaan kaupungissa), Lontoossa saa huoneesta (=bedsit) halvimmillaan maksaa varmaan siinä £350/kk ja yksiöön voi hyvinkin pistää £100 päälle per kuukausi ja kaksioon vielä toinen £100. Ja nuokin on yleensä kovin vaatimattomia kämppiä ja kaukana keskustasta. Paikallisjunilla/metroilla voi siis työmatkaan varata vähintään tunti per suunta, jos jossakin vähänkin keskeisemmällä paikalla olet duunissa.

Yleensä kun Lontooseen muutetaan, siellä kämppä jaetaan muiden kanssa. Eli ensin johonkin guesthouse/bed & breakfast-tyyppiseen paikkaan asumaan, jos ei työnantaja ole järjestänyt mitään etukäteen, työpaikalla sitten kyselet, onko jollakin huonetta/kämppää tarjolla ja tietenkin otat paikallisiin asunnonvälittäjiin yhteyttä samalla.

Ja mitä taas tulee alueisiin, joilta kannattaisi kämppää etsiä, katso tuosta kartasta ne uloimmat alueet:

http://www.forgetestateagents.co.uk/map/

Joskus tuli lomailtua Ealingissä ja se vaikutti ihan OK seudulta. Croydon on kuulemma myös ihan OK.

Ja siihen, mitä kannattaa ottaa huomioon kämppää vuokratessa, oman kokemukseni mukaan se ei eroa paljoa Suomen käytännöstä, eli ihan samat asiat. Tosin se vuokrasopimus tulee mitä luultavimmin olemaan monta sivua pitkä ja joka ikinen yksityiskohta on lueteltu, varsinkin jos kämppä on valmiiksi kalustettu. Kannattaa siis lukea se tarkkaan.

Mitä hommia muuten Lontoossa meinaat tehdä? Oletko etsinyt samoja hommia muualta saarivaltakunnasta? Voisi meinaan olla halvempaa.

Originally posted by Dangerous_Dave

Mitä hommia muuten Lontoossa meinaat tehdä? Oletko etsinyt samoja hommia muualta saarivaltakunnasta? Voisi meinaan olla halvempaa.

Tää on ihan pesiaali homma, en ole vielä tehnyt työhakemustakaan. Syksyllä viimeistään selviää miten on äijjän käynyt. Mites muuten nettiyhteydet, on sen verran pitkä työaika ettei viitsisi enään mihinkään kahvilaan mennä surffaileen ja lukemaan lehtiä. Eli mitä kustantaa laajakaista? Mitäs muuten oli verotus saarivaltiossa, vaikka tuskin se paljoa eroaa meikäläisestä.

Originally posted by miesxxx
Eli mitä kustantaa laajakaista?

Ei tietoa. Itse käytin 56K-modeemi-yhteyksiä ja niiden hinta oli aika suolainen silloin, kun siellä asuin (vuonna 2000 muutin takaisin Suomeen). Kannattaa googleen pistää hakua, niin varmaan löytyy jonkinlaista hintahaarukkaa.

Verotus oli ainakin omasta mielestäni samalla tasolla kuin Suomessa, ehkä vähän alhaisempi. Jotain lisätietoa löytyy osoitteesta www.inlandrevenue.gov.uk.

Tekis mieli itteki lähtee, mut ei varmaan saa ku jotain siivoushommia:thumbs:

Vaikka samahan se kunhan vuokran maksaa ja ruokaa saa pöytään.

onko kellään hajua tollasen hanttihomman palkkatasosta?

Yleensä kun Lontooseen muutetaan, siellä kämppä jaetaan muiden kanssa. Eli ensin johonkin guesthouse/bed & breakfast-tyyppiseen paikkaan asumaan, jos ei työnantaja ole järjestänyt mitään etukäteen, työpaikalla sitten kyselet, onko jollakin huonetta/kämppää tarjolla ja tietenkin otat paikallisiin asunnonvälittäjiin yhteyttä samalla.

Lontoo on tunnetusti kallis paikka ja vuokrat hipoo pilviä. Minäkin suosittelen jotain kimppakämppää/asuntolaa. Itse oon asunu Camdenissa (tarkemmin russell squarilla) kimppakämpässä. Jaoin huoneen toisen tytön kanssa ja maksoin siitä muistaakseni pari tonnia/kk (vanhassa rahassa).

Originally posted by HooEee
onko kellään hajua tollasen hanttihomman palkkatasosta?

Siivoushommissa tienaa öbaut 1000mk/per viikko =>nettona. Mun työpaikassa palkka maksettiin joka perjantai ja vuokran vähennyksen jälkeen käteen jäi n. 1000 mk, joten ihan hyvin sillä pärjäsi!

Jos tässä sattuisi niin ikävästi käymään, että pääsisi Lontooseen töihin niin mistä löytäsi edullisia vuokra-asuntoja. Ja mitä mahtaa hinnat olla noin kuukausitasolla. Työt alkaisi Klo 7.00 eli siitä lähikunnistakin varmaan ehtisi aamujunalla lontoon keskustaan. Ja mitä kannataa ottaa huomioon kun tekee vuokrasopimusta paikallisten kanssa. :)

Olin duunissa Lontoossa 1,5 vuotta viime vuoteen asti, ja vuokrat ovat USKOMATTOMAN korkeat. Jopa pieni asunto maksaa 300+ puntaa VIIKOSSA. Muutin hiljattain Southsea:n, paljon halvempaa.

Suosittelisin huoneiston vuokraamista Lontoon ulkopuolisista pikkukaupungeista jotka ovat junaradan varrella, kuten Llewellyn Garden City tai Bishop's Stortford. Osta sitten kausikortti ja aja pikajunalla duuniin joka aamu metron kera, sujuu yllättävän hyvin ja nopeasti. Näin minä tein tajuttuani Lontoossa itsessään asumisen mahdottomuuden.

Muista lisäksi että kaikki muukin Lontoossa on sikakallista, ei vain asuminen. Syrjemmässä budjaaminen on halvempaa ruuan, palvelujen jne. suhteen.

Tee vuokrasopimus toimiston kautta jotta sinua ei huijata (minulle kävi niin aluksi, samperin pakistanilaiset gangsterit! :curs: ). Muista että yleensä tarvitaan n 6 viikon takuusumma jota et muuten tule vuokrasopimuksen jälkeen näkemään. Yritä saada työnantaja hommaamaan kämppä, näin yleensä ainakin City-jobeissa tämä on ihan perushommaa. Jos kerrot enemmän duunista/palkasta, voisin auttaa ehkä paremmin.

Laajakaista riippuu asunnosta -NTL on yleisin palveluntarjoaja, n. 40 puntaa kuussa minulle.

HooEee: Itse en menisi Lontooseen duuniin alle 20 000 punnan vuosipalkalla, tulin jotenkin toimeen 33 000+bonukset vuodessa. Riippuu millaisen elintason haluat. Veroja makselen kyllä selvästi vähemmän kuin koto-suomessa.

Toivottavasti oli apua.

Re: Re: Lontoon vuokra-asunnot

Originally posted by Longsword

Muista lisäksi että kaikki muukin Lontoossa on sikakallista, ei vain asuminen. Syrjemmässä budjaaminen on halvempaa ruuan, palvelujen jne. suhteen.

Mites tuo autopuoli, onko järkevää ostaa UK:sta pirssi vai kannattaako kävästä Saksassa mutka?

Jos pitää Helsingin liikennettä kaaoksena tai ei uskalla lähteä sinne ajamaan, on aika turha kuvitella että ajaisi Lontoossa, se vasemman puoleinen liikenne, kävellenkin kestää tottua meininkiin, ja kun lähtisi siellä suunnistamaan, yksisuuntaiset kadut ja muut härdellit ei auttaisi ollenkaan. Laittaa sitten vaikka auton rahat pariin taksimatkaan ja tuubikorttiin. Tai jos keskustassa on niin fillarilla pääsee monesti nopeampaan kuin henkilöautolla.

edit. Ja luulisi niiden autojenkin olevan sikakalliita, kuten kaikki muukin Lontoossa.

Re: Re: Re: Lontoon vuokra-asunnot

Mites tuo autopuoli, onko järkevää ostaa UK:sta pirssi vai kannattaako kävästä Saksassa mutka?

Moni tekee mutkan Saksaan, koska Briteissä autot, joissa on ratti vasemmalla puolella on aika harvassa. Lisäksi Saksassa autot on halvempia.

Re: Re: Re: Re: Lontoon vuokra-asunnot

Moni tekee mutkan Saksaan, koska Briteissä autot, joissa on ratti vasemmalla puolella on aika harvassa. Lisäksi Saksassa autot on halvempia.
Frendi ostaa tulevalla viikolla Englannista Porsche Boxterin, kylläkin vähän käytetyn. On siellä vuoden töissä ja tuo auton helmikuussa Suomeen. Ensi kesänä mennään kuulemma Porschella heittämään Kaivarin lenkkiä. :)

Re: Re: Re: Lontoon vuokra-asunnot

Autot ovat kalliita kaikkialla Briteissä, ratti on väärällä puolella. Mene ensiksi Saksaan ja osta halvemmalla. Suomalaisella ajokorotilla saa muuten ajaan useamman vuoden ennenkuin tarvitsee mennä paikalliseen ajokokeeseen. Maksoin itse vuoden vanhasta Ford Ka:sta 7000 puntaa, en tosin ostanut Lontoosta.

Lontoon liikenne on surullisen kuuluisa ruuhkistaan. Keski-aikaiseen asemakaavaan rakennettu kaupunki ei vain toimi n. 4 miljoonan auton kanssa. Tosin pormestari 'Red' Ken Linvingstone pisti juuri keskustaan päivittäisen 5 punnan autoveron joka on rauhoittanut London Cityn liikennettä huomattavasti. Mutta sinun pitää tottua vasemmanpuoleiseen liikenteeseen (ei niin vaikeaa) ja jatkuviin ruuhkiin (Lontoon autojen kesinopeus viime vuonna 5km/h).

Suosittelen ehdottomasti Metrolla kulkemista. Muistan monta kertaa 10 min taksimatkan venyneen kaksituntiseksi, ja maksaneen 40 puntaa (Englannin kalleimmat taksit) ah sitä riemua...

Muuten kyllähän itse Lontoossa VOI asua halvemmallakin joko jakamalla asunto, tai muuttamalla vähemmän kunnialliseen kaupunginosaan kuten Brixtoniin. Haittapuolena tosin esim. Brixtonissa on Lontoon korkein rikollisuusaste (mukaanlukien korkeimmat murhatilastot), se että olet miltei ainoa valkoinen koko kaupunginosassa (ja Nation of Islam joka opettaa että kaikki valkoiset ovat paholaisia on voimakas Brixtonissa), turpiin tulee luultavasti päivittäin kun palaat iltaisin duuniista, ja huumeongelma on sitä luokkaa että paikkaa kuvataan crack-supermarketiksi:

http://www.observer.co.uk/drugs/story/0,11908,742364,00.html

Bonuksena ovat toki erinomaiset hardcore-salit, joissa isot köyhät mustat miehet purkavat aggreaan. :thumbs:

Saan kenties homman kuulostamaan vaikeammalta kuin se on. Lontoo on täynnä historiallisia rakennuksia, erinomaisia ravintoloita ja klubeja, jos saa hyvän duunin palkka voi olla tosi korkea, kaupoista saa tavaroita joita ei hevillä Suomessa näe, ja kun on asettunut aloilleen niin Lontoossa riittää tekemistä ja näkemistä. Rohkeasti vaan hankkimaan kansainvälistä kokemusta!

Käväisepä katsomassa tarjontaa tässä osoitteessa
http://property.loot.com/

Lootista löytyy tosiaan parhaat apajat. Itse maksan £350 /kk + laskut päälle huoneesta, joka sijaitsee 25 minuutin matkan päässä keskustasta. Kyllä niitä halvempiakin löytyy, jos jaksaa vähän katsella. Ja etenkin jos voit jakaa huoneen jonkun kanssa (itse en kyllä haluaisi).

Alueista sen verran, että joku Brixton on sinänsä ihan ok, koska siellä on ainakin tosi hyviä baareja ja klubeja ja se on kohtalaisen lähellä keskustaa. Maalaisjärjellä pärjää. Itä-Lontooseen en itse muuttaisi ikinä, siellä on ahdistavan likaista. Mutta nämä ovat makukysymyksiä, vähän aikaa kun oleskelet niin löydät oman alueesi.

Originally posted by Herkko
Käväisepä katsomassa tarjontaa tässä osoitteessa
http://property.loot.com/

Lootista löytyy tosiaan parhaat apajat. Itse maksan £350 /kk + laskut päälle huoneesta, joka sijaitsee 25 minuutin matkan päässä keskustasta.

Alueista sen verran, että joku Brixton on sinänsä ihan ok, koska siellä on ainakin tosi hyviä baareja ja klubeja ja se on kohtalaisen lähellä keskustaa. Maalaisjärjellä pärjää. Itä-Lontooseen en itse muuttaisi ikinä, siellä on ahdistavan likaista. Mutta nämä ovat makukysymyksiä, vähän aikaa kun oleskelet niin löydät oman alueesi.

Totta puhut. Toki jos olet tottunut asumaan omassa asunnossasi, pelkässä huoneessa asuminen ei välttämättä ole hauskaa, varsinkin jos on perhettä. Loot on tosiaan hyvä vinkki.

Pitäisi varmaan järjestää englannissa oleilevien Pakkotoistolaisten miitti...

En viiti avata uutta ketjua tälle... Olis vaan kiva kuulla lisää Lontoossa elämisestä. Voi olla, että pääsen sinne töihin tässä lähiaikoina.

Asuin 90-luvun lopussa Lontoossa East Dulwichissa turkkilaisen kebab-baarin pitäjän omistamassa homekämpässä. Asuimme parin kaverin kanssa yhteisessä huoneessa ja vuokraa torakoita vilisevästä kodista maksoimme n. 150 puntaa per lärvi. Hintaan kuului yhteinen keittiö, kylppäri ja olkkari asunnon kahta muuta makuuhuonetta asuttavien neljän sekopäisen portugalilaisen kanssa.

Alueena tykkäsin eri kansallisuuksien valtaamasta East Dulwichista kovasti. Jos ei busseilu kiinnosta, metro ja juna ovat erityisen hyviä. Muutenkin yhdyn Longswordiin Lontoota koskevissa kehuissa. Niin juu ja rahaa siellä saa palamaan ihan tosissaan.

tämä ei nyt mitenkään liity aiheeseen mutta ajatelkaapa minkä hintaisia ne kämpät on aivan siinä keskustassa.. :eek:

teri sanoi:
En viiti avata uutta ketjua tälle... Olis vaan kiva kuulla lisää Lontoossa elämisestä. Voi olla, että pääsen sinne töihin tässä lähiaikoina.

Asuin Lontoossa v. 1995 n. 5kk. Kiva mesta, vaikka tietty vit*n kallis. Suurimman osan ajasta bunkkasin silloisen muijakaverin kaa Clapham Commonissa (High Streetillä). Yksiö (joku 19m2) maksoi haikeat 80 puntaa/vko. Ööh. Nii ja suihku oli käytävällä jne..

Toivottavasti työnantajasi tulee vastaan salimaksuissa, koska noi punttisalien hinnat on Lontoossa ihan kohdallaan - not.

Tota bailaamista ajatellen Lontoo on kyllä ihan vit*n hyvä mesta. Varsinkin ku olin siellä siis 22 vuotiaana. Näin yli kolmekymppisenä tulee lähinnä jumitettua pubeissa :) . Noi Lontoon (ja yleensäkin Englannin, Irlannin jne) pubit on kyllä ihan tajuttoman mukavia "olohuoneita"..

Latest posts

Suositut

Back
Ylös Bottom