OP sanoi:
... lonkankoukistaja/nivunen on niin jumissa että häiritsee normaalia elämää (seksiä, kyykkyjä yms. Yleistä liikkuvuutta. Lihas on kipeä eikä venyttely auta...
Mulla on sama vaiva, jo ehka nelisen vuotta. En ole saanut oikein mistaan apua. Erilaisia neuvoja ja harjoitteita olen saanut, mutta kun tuntuu ettei ne auta, ne jaavat pois... masentaa :( Venytykset ovat auttaneet muualle, esim. eteenpaintaivutus on selvasti parantunut - menee jo paa polviin. On otettu rontgenkuvat mutta niissa ei ollut mitaan poikkeavaa. Lonkat on kipeat, ja esim.jalkateran kierto ulospain tuottaa kivun lonkassa. Se on sellaista polttelevaan kipua. Lonkat eivat avaudu (ja sattuu jos yrittaa) ja tama hairitsee normaalia elamaa. Oikea puoli selvasti pahempi. Laakarilta sain lahetteen fysioterapiaan. Sita ennen olin kaynyt yksityisella fyssarilla.
Tassa olisi lista juttuja joita fyssari on maarannyt/loytanyt:
- lihasepatasapaino: vahvat etureidet, heikko takamus ja takareidet
- mulle yllatys: heikot sisaiset alavatsalihakset/heikko 'core' (ulkoiset/ylavatsa ok)
- tosi tiukat etureidet ja lonkankoukistajat
- jotain tiukkuutta syvissa perslihaksissa myos
maarattyja harjoitteita yms
- hierontaa: nivuset, etureidet, takamus
- rullailua ja tennispallokidutusta (omahierontaa)
- lonkkanivelen vapautusta, jalkaa voimalla nitkuttaen lonkkanivelta ulospain
- venyttelya: lonkankoukistajat ja etureidet lahinna
- vahvistusta: takareisia ja takamusta (jalan nosto sivuttain maaten, lantion nostoja ym)
- sisaisten vatsalihasten vahvistusta (pilates yms)
Jotenkin ei vaan tunnu auttavan, vaikka uskon naiden harjoitteiden ja diagnoosien olevan aika kohdallaan. Dynaaminen venyttely ja lonkkanivelen vapautus auttavat jonkin verran mutta jaykkyys/arkuus palautuu parin tunnin paasta. Omahieronta tuntuu tekevan paikat kipeiksi ja kivuliasta hommaa naiden paikkojen venyttely on muutenkin, kun on niin jaykka ja arka.
Mulla puolestaan samalta kuulostava vaiva johtui pakara/takareisi-osaston huonosta aktivaatiosta eli etureisidominanssista. Kuntouttamalla takareisi-pakara -akselia eli sen aktiivinen huomiointi treeneissä paransi vaivaa huomattavasti. Kannattaa ottaa yhteyttä hyvään OMT-fyssariin tai esim. kokeneesseen ja kouluttautuneeseen Personal traineriin ja selvitellä asiaa eli ongelman aiheuttajaa = syytä, ei seurausta.
Olisiko sulla vinkkeja mita liikkeita ja mieten huomioida treeneissa? Treenaan SS-ohjelmalla enka ole kokenut koneiden kayttaja, mutta ajattelisin etta niilla saisi ehka eristettya juuri ne lihakset ja valttaa etureisien dominanssin, mika mulla on paha. Olisiko neuvoja milla kuntosalilaitteilla saisi juuri tuota takaosastoa aktivoitua?
Etureidet aina dominoi kyykyssa. En uskalla jatkaa kyykyn kehitysta (siis painojen nostoa) koska pelkaan etta pahennan vain tata etureisidominanssia. Takareisilla/takamuksella nostaessa ei nouse laheskaan yhta paljoa ja aina alkaa kaatua etureisien puolelle se nosto. Arsyttaa! Painonnostokengat (koroke) voisi auttaa?
Pyorailen ja rullaluistelen monta tuntia viikossa, enka voi tata lopettaa... vaikka vaivani varmaan tasta johtuukin (hienot isot etureidet olen saanut naista harrastuksista :p ). Mietnkahan polkupyoraa voisi polkea enemman takamuksella??
Aika sekalainen postaus, mutta ottaisin tsemppia ja vinkkeja kiitollisena vastaan!